Toon posts:

all round systeem, budget max 1500,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik stel een systeem samen voor een kennis, en richt me even tot jullie om te kijken of het een goede samenstelling is en dat er geen foute combinaties inzitten. Of dat er onderdelen in zitten die overkill zijn.

Het doel van de pc is eigenlijk dat die voor alles geschikt moet zijn. Met name multitasking, de gebruiker wilt een hoop programma's tegelijk open kunnen hebben (dual-core, voldoende ram een must). Hij wilt een goede geluidservaring hebben, spelen met 3d programma's als hobby, en de belangrijkste eis is dat de nieuwe games goed moeten draaien met hoge instellingen op een goede framerate. Een licentie voor XP bezit die al, en vista draaien wilt hij niet, omdat de drivers voor vista nog voor verbetering vatbaar zijn, en een hoop games beter draaien onder xp. Een scherm bezit hij ook al, een tft scherm met een resolutie van 1280-1024.
Het systeem gaat niet gebruikt worden om overteclocken.

De gekozen onderdelen (prijzen van alternate, daar wil die het persee kopen omdat hij daar goede ervaringen mee heeft)

Behuizing: Coolermaster Centurion 5 55,- euro
Reden: Hij heeft deze kast bij mij gezien, het maakt niet al teveel geluid, koelt goed, en is stevig en niet te duur)
Mobo: Asus P5N-E SLI+ 199,- euro
Reden: Goede ervaringen met asus dus eerste keus, heeft LAN onboard, en firewire welke gebruikt zullen worden. Raid was een eis omdat hij hier later iets mee wil doen, onboard sound zal niet gebruikt worden. Ook omdat dit bord een nforce chipset heeft valt de keus hierop, omdat wij hier beiden over te spreken zijn en hij is niet al te duur.

MOBO: Gigabyte 965P-DS4 159,- euro
Goedkoper dan de asus, en heeft ook raid en lan, Groot voordeel is een passieve chipset cooling dus geen noisy fans
CPU: Core 2 duo E6400 229,- euro
Reden: Lijkt me logisch er zal veel gemultitasked worden en core 2 duo is de snelste desktop cpu op het moment, en de 6400 is niet al te duur en snel zat, dus een 6600, heeft door zijn duurdere prijs en niet veel hogere clock niet al teveel meerwaarde. Toch :?
CPU cooler De standaard bijgeleverder cooler
Reden: Om geld te besparen, mocht die niet bevallen of te luidruchtig zijn kan er altijd een andere opgezet worden, maar willen eerst zelf ervaren hoe de standaard cooler bevalt
RAM: 2x 1GB Geil DDR2-667 kit van twee 69,- euro
RAM: 2x 1GB Geil DDR2-667 Kit van twee 125,- euro
Reden: Geil is een goed merk en deze kit is niet te duur. Volgens mij is ddr2-667 ook geen overkill als je niet goed oveclocken. Voor multitasken en games als Battefield is 2gb een must
GPU: Asus EN8800GTS 320MB. 299,- euro
Reden de 8800 serie zijn de snelste kaarten op het moment, en deze GTS met 320MB moet voldoende zijn als je niet hoger komt als een resolutie van 1280-1024.Dus dat scheelt weer iets.
Brander: NEC AD-7170S zwart 35,- euro
Reden, NEC is een goed merk, en 35 euro is geen geld, feit dat het een sata brander is is ook een voordeel ivm de kabels
HDD: 2x WD Caviar SE sata2 300gb 79,- euro
Reden, Betere ervaring met WD dan met maxtor, de gebruiker wilt een 1 HDD gebruiken met een partitie voor windows en 1 voor opslag (gedownloade films etc). En de tweede schrijf gebruiken voor puur alleen games op te zetten. Met de gedachte dat een dedicated HDD voor games, de performance niet achteruit gaat tegenover een opstelling met een HDD die en windows zijn programma's en de games allemaal aan moet.
SOUND: Creative X-FI Platinum179,- euro
Reden: Goede kaart die goed presenteerd kwa performance in spellen vergeleken bij onboard audio. De user wilt graag ook goede kwaliteit hebben voor muziek. Een afstandbediening was een wens en een drivebay met extra aansluitingen was ook , dus kwamen we op deze kaart uit.
PSU: Enermax 495AX-VE(W)SFMA 485watt 99,- euro
Reden, goed merk en lijkt me voldoende vermogen te kunnen leveren voor dit systeem.

Totale kosten: 1322, er is dus nog wat ruimte over in het budget,het hoeft niet persee op, maar als er dingen zijn die zeker het overwegen waard zijn, kan er dus nog wat aangepast worden

Samengesteld naar aanleiding van een hoop andere topics op got, gebruikservaringen op got, en de best buy guides bekeken te hebben. Ook reviews zijn bekeken.

Vragen:

Zijn er onderdelen die niet samen kunnen werken of problemen op kunnen leveren?
Zijn het RAM en de PSU geen overkill voordit systeem?
Zijn er beslissingen die beter of goedkoper kunnen?
Zijn er dingen die absoluut fout zijn?
Andere suggesties ter verbetering van het systeem zijn welkom.

Alvast bedankt.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik zou toch nog eventjes naar je geheugen kijken.
67 Euro voor 2 x 1GB is wel heel erg goedkoop, een beetje te goedkoop als je het mij vraagt.

Mooi systeem, maar die geluidskaart is niet nodig. Onzin om een 180 Euro uit te geven, terwijl je het verschil tussen deze kaart en een onboard asus-audio-dingetje niet merkt, tenzij je een echte audiofreak bent.

Het moederbord, is een P5B deluxe niet goed genoeg? Voldoet ook en je eisen en je bespaard er al vlug 50 euro op.

Bij welke winkel koop je je systeem, de prijzen zijn wel erg duur?!

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten-NForce op 29-03-2007 18:26 ]

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:20:

Mobo: Asus P5N-E SLI+ 199,- euro
Reden: Goede ervaringen met asus dus eerste keus, heeft LAN onboard, en firewire welke gebruikt zullen worden. Raid was een eis omdat hij hier later iets mee wil doen, onboard sound zal niet gebruikt worden. Ook omdat dit bord een nforce chipset heeft valt de keus hierop, omdat wij hier beiden over te spreken zijn en hij is niet al te duur.

Zijn er onderdelen die niet samen kunnen werken of problemen op kunnen leveren?
Zijn het RAM en de PSU geen overkill voordit systeem?
Zijn er beslissingen die beter of goedkoper kunnen?
Zijn er dingen die absoluut fout zijn?
Andere suggesties ter verbetering van het systeem zijn welkom.

Alvast bedankt.
Eerst de vragen.
1. zo ver ik zie, niets.
2. Valt mee, 500Watt is iets te veel, maar je weet niet wat je in de toekomst er nog in gaat zetten.
ook het geheugen is er iets boven, maar als hij nog wil upgraden naar een nieuwere processor welke een snellere bus gebruikt is het niet weg.
3. Ja, de geluidskaart weg laten. Onboard is (bijna) altijd voldoende en extra performance in games was in de tijd van een pentium 1 hoor, tegenwoordig maakt het niets meer uit.
4. Nee hoor :)

Waarom moet het perse(?) een nforce chipset zijn? Die zijn op dit moment "slechter" dan de intel chipsets. De 965 chipset van intel is er goed. Zie bijvoorbeeld de Gigabyte DS4 (of als je echt een asus fanboy 8)7 bent, een Asus P5B-E).

Het enige wat ik nog aan voor overblijft is de remote. Want EAX word in Vista niet meer ondersteund. Nooit meer. Google het maar es. Heb er vanmiddag hier op GoT iets over gelezen
http://forums.creative.co....id=Vista&message.id=2786

Edit:
Ik ga nog ff door miepen :p je moet toch wat he ;)

Waarom WD harddisks?(ik heb niets tegen WD ofzo hoor, ik heb er zelfs helemaal geen ervaring mee. Altijd maxtor gehad, toen over gegaan naar hitachi en tegenwoordig is het seagate) De seagate 7200.10 serie zijn op dit moment erg goeie hardeschijven. Ook de nieuwste serie van samsung worden als erg goed gezien. Misschien ook iets om naar te kijken. Ik weet niet wat voor garantie je krijgt van WD maar seagate geeft 5 jaar fabrieks garantie. Misschien omdat er budget over is(ik hou van het budget opvullen ;)) een WD Raptor en een grotere data schijf(500GB oid).

Ookal ga je niet overclocken. Misschien toch kijken naar een andere stillere koeler? Thermaltake Big Typhoon is bijvoorbeelt erg stil en koelt ook erg goed.

edit2:
Ik heb ff gekeken, de DS4 heeft een realtek onboard zitten.
http://www.realtek.com.tw...Level=5&Conn=4&ProdID=135
dit zijn de spekkies:
"The ALC888 series supports host/soft audio from the Intel ICH series chipset, and also from any other HDA compatible audio controller. With EAX/Direct Sound 3D/I3DL2/A3D compatibility, and excellent software utilities like Karaoke mode, environment emulation, software equalizer, HRTF 3D positional audio, and optional Dolby® Digital Live, DTS® CONNECT™, and Dolby® Home Theater programs, the ALC888 series provides an excellent home entertainment package and game experience for PC users."

Dus de onboard heeft ook EAX, mocht het gebruikt worden. :*)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 18:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maarten-NForce schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:25:
Ik zou toch nog eventjes naar je geheugen kijken.
67 Euro voor 2 x 1GB is wel heel erg goedkoop, een beetje te goedkoop als je het mij vraagt.
Mooi systeem, maar die geluidskaart is niet nodig. Onzin om een 180 Euro uit te geven, terwijl je het verschil tussen deze kaart en een onboard asus-audio-dingetje niet merkt, tenzij je een echte audiofreak bent.

Het moederbord, is een P5B deluxe niet goed genoeg? Voldoet ook en je eisen en je bespaard er al vlug 50 euro op.
Over het geheugen: Ja ik vind het ook erg goedkoop, maar ben nog geen reden tegenkomen dat dit geheugen slecht is, als iemand dit wel weet hoor ik het graag.

Over geluid valt te twisten. Er is een groep die prima tevreden is met onboard sound, en een groep die hogere eisen stelt, en mijn maat behoort tot de laatste groep. Er zit ook geen remote en drive-bay bij de onbaord sound, en de performance van de X-FI is bevordelijk voor het gamen, en de onboard sound heeft ook geen EAX. Dus er spelen meer dingen mee dus de opmerking "dat je het verschil tussen deze kaart en een onboard asus-audio-dingetje niet merkt" gaat hier niet op.

Over het mobo, ja dat is een goed punt en zal ik even naar kijken
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:29:
[...]

Eerst de vragen.
1. zo ver ik zie, niets.
2. Valt mee, 500Watt is iets te veel, maar je weet niet wat je in de toekomst er nog in gaat zetten.
ook het geheugen is er iets boven, maar als hij nog wil upgraden naar een nieuwere processor welke een snellere bus gebruikt is het niet weg.
3. Ja, de geluidskaart weg laten. Onboard is (bijna) altijd voldoende en extra performance in games was in de tijd van een pentium 1 hoor, tegenwoordig maakt het niets meer uit.
4. Nee hoor :)

Waarom moet het perse(?) een nforce chipset zijn? Die zijn op dit moment "slechter" dan de intel chipsets. De 965 chipset van intel is er goed. Zie bijvoorbeeld de Gigabyte DS4 (of als je echt een asus fanboy 8)7 bent, een Asus P5B-E).

Het enige wat ik nog aan voor overblijft is de remote. Want EAX word in Vista niet meer ondersteund. Nooit meer. Google het maar es. Heb er vanmiddag hier op GoT iets over gelezen
thx voor je behulpzame reply :)

Ok 500watt is dus een goede beslissing, dan is er nog wat ruimte voor upgrades.
Dat het ram er iets boven ligt en bij een upgrade nut kan hebben, en de prijs laag ligt, laat ik dit dan ook staan.

Het hoeft niet persee een nforce chipset te zijn, het was alleen maar zo dat we beide hier goede ervaringen mee hebben. Natuurlijk is de 965 van intel ook goed. Maar zoals ik hierboven al zei, ga ik nog eens naar andere mobo's kijken of het iets goedkoper kan.

Ja kut dat EAX in vista niet meer ondersteund word, maar voorlopig blijft hij bij xp, en wil hij graag eax hebben. Daar leg ik mij dan ook bij neer en moet die verder zelf weten. Ik zal dit nog eens met hem bespreken.

EDIT: Post aangepast en naar aanleiding van de reacties een ander MOBO gekozen

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 18:45 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb op de alernate site gekeken, en je hebt gekozen voor 2x 512MB, je kan beter 2x 1024MB nemen.
De opbouw van deze geheugenmodules is volledig identiek. Beide zijn voorzien van geheugenchips uit eenzelfde productie-serie, wat uiteraard een betere compatibiliteit oplevert dan twee losse modules. De capaciteit bedraagt in totaal 1024 MB en ze zijn geschikt voor systemen met een DDR2 geheugenbus van 667 MHz.

[ Voor 63% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 29-03-2007 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
SOEPSTENGEL13 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:54:
Ik heb op de alernate site gekeken, en je hebt gekozen voor 2x 512MB, je kan beter 2x 1024MB nemen.

[...]
nee toch? http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IAIE8G

Of ben ik nu blind :?

Ok ik zie het, je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de oplettendheid :) Zal het even aanpassen Vond het al zo goedkoop

Aangepast naar: Geil 2 GB DDR2-667 Kit 2gb voor 125,-

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 18:58 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ja dat staat daar, ik heb gequote dat daar staat het is een kit van 2x 512MB, dat samen 1GB vormt. Kingston is een goed alernatief, 109 EURO ook 667MHz... Voor 125 euro heb je de GEIL versie van 2GB, maar ik zie geen reden om daarvoor te kiezen als je toch niet overklokt.
:P

[ Voor 52% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 29-03-2007 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
nu zou alles wel goed moeten zijn? mijn maat wil perse deze geluidskaart, en alhoewel jullie en ik daar een andere mening over hebben, is het zijn wens, dus dat laat ik dan ook maar zo. Verder lijkt me het in orde, tenzij ik nog iets over het hoofd zie en dan hoor ik dat graag!

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
Als je een E6300 koopt ben je veel goedkoper uit. Die 266MHz klok je er zonder moeite bij. Je geeft al aan dat dit systeem niet voor serieus overclocken gebruikt gaat worden, maar dit kan je zeker 40 euro schelen. Aangezien dit waarschijnlijk met de standaard Vcore kan komen er geen hogere temperaturen aan te pas.

Verwijderd

Topicstarter
TweakerDwayne schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 14:24:
Als je een E6300 koopt ben je veel goedkoper uit. Die 266MHz klok je er zonder moeite bij. Je geeft al aan dat dit systeem niet voor serieus overclocken gebruikt gaat worden, maar dit kan je zeker 40 euro schelen. Aangezien dit waarschijnlijk met de standaard Vcore kan komen er geen hogere temperaturen aan te pas.
Ik gaf dus al aan, dat een oc gewoon geen optie is. En deze cpu is niet te duur voor de performance die hij levert tegenover de E6000 die een stuk duurder is. En aan stabiliteit en de garantie (die vervalt bij een oc als ditt een cpu sloopt) is belangrijker dan een kleine 40 euro.

Verwijderd

Prima systeem :P
Alleen een opmerking neem een INTEL CORE 2 DUO E6420, deze zijn (bij salland althans) even duur als de 6400 variant alleen heeft hij 4MB L2 Cache tegen de 2MB van de 'oude' 6400.

Verder een mooi systeem

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 11:48:
Prima systeem :P
Alleen een opmerking neem een INTEL CORE 2 DUO E6420, deze zijn (bij salland althans) even duur als de 6400 variant alleen heeft hij 4MB L2 Cache tegen de 2MB van de 'oude' 6400.

Verder een mooi systeem
Zijn ze al te koop dan?(geen pre-order dus) Ik zie ze bij alternate(waar hij wil kopen) niet staan. Je hebt wel gelijk hoor, zijn een betere keus.

Nu we het er toch over hebben. Alternate = te duur. Goeie online shops zijn: 4launch, Salland, Azerty.
Pagina: 1