Nieuwe PC (3)

Pagina: 1
Acties:

• Master_SplinteR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
Intro
ik was van plan nieuwe PC te gaan samen stellen
ik heb nu nog een P4 1,8 GHz So 478 met een FSB van maar 266 MHz 1GB geheugen staan maar die word echt te traag voor de dingen die ik allemaal graag tegelijk doe.
ik Download, Par, Un-Rar, en Convert het meeste maar moet deels snachts gaan doen omdat het gewoon zoveel tijd in neemt omdat me pc het allemaal niet meer aan kan.

Meenemen naar Nieuwe PC

wat ik graag uit me oude PC mee wil nemen is een IDE controller met 4 schijven aan die kaart hangend van 250 Gig en me geluids kaart ook (beide PCI) dus heb op nieuwe moederbord 2 pci sloten nodig

Nieuwe Configuratie Eisen

dus pc word uiteindelijk meeste gebruikt voor Downloaden, Par-ren, Un-Rar-ren, Converten en Msn, e-mailen, en website;s bezoeken. nou is dat natuurlijk ook weer beetje onrealisties om allemaal tegelijk te willen doen maar ik zoek het snelste systeem daar voor

ik dacht voor het nieuwe systeem aan een Socket 775 met een Duo core processor wat ik graag wil is zoveel mogelijk Sata aansluitingen en en ook 2 PCI aansluitingen voor 2 oude PCI kaarten.

Videokaart hoeft nuiet goed te zijn maar speel vaak COD en HALO en ik wil er wel graag BF2 op kunnen spelen. dus het hoeft geen onwijs goede video kaart te zijn. liefst passief gekoeld voor een beetje stille pc te houden.

zelf samengestelde configuratie

Kast: Coolermaster Stacker 810 (plus 2 4-3 brackets)
Voeding: Coolermaster iGreen 500 watt
Moederbord: Asus P5B
Processor: Intel® Core™ 2 Duo E6600
Geheugen: MDT 2 GB DDR2-800 Kit
DVD brander: NEC AD-7170A
HD:Sata Seagate Barracuda 7200.10 500 gig
Sata Seagate Barracuda 7200.10 250 gig

Budget
het liefst rond de 600 / 700 euro
maximaal 1000 euro

Vraag 1
maar wat ik dus graag zou willen weten is welk Moederbord en processor jullie me aanraden. en het liefst een moederbord met zo veel mogelijk S-ata aan sluitingen omdat ik van plan ben IDE uiteindelijk te lozen en over te gaan op 4 tot 6 Sata schijven voor data en 1 voor het OS dus het liefst 7 sata aansluitingen

Vraag 2
en voor de mensen die een stacker kast hebben heb ik ook een vraag aangezien ik er zelf ook een wil kopen. welke voeding past er het beste in ? ik vond zelf de Coolermaster iGreen serie wel goed overkomen maar of de kabels lang genoeg zijn weet ik niet.

• Sydney08
  • Laatst online: 02-03-2023
Het systeem wat je nu hebt samengesteld vind ik eigenlijk wel goed genoeg voor wat je wilt met je pc. Ik weet alleen niet op wat voor prijs je nu zit.

Tomorrow is not today!

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Als je IDE gaat lozen kan je altijd nog een 4x of 8x sata controller kopen voor in je pci slot. Ikzelf heb 2 4x sata controllers en werkt perfect.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:42
Waarom zou je niet een stuk of 4 van die Abit Serillel convertertjes scoren? Genoeg te vinden in het 2ehands circuit tegen dumpprijzen. Dan heb je zo'n PCI controller voor je harddisks helemaal niet meer nodig en verbeterd je performance ook nog eens flink.

Afbeeldingslocatie: http://www.runser.jp/sysnote/img/abit-serillel2.jpg

http://www.abit-usa.com/technology/serillel_new.php

• FreddyFish
  • Laatst online: 17:33
Als je niet gaat overclocken, kun je beter PC5300 geheugen nemen (of nog lager). Ik zou zeggen, neem 2x1GB PC5300 CL4 geheugen, zelfs dan heb je nog wat ruimte om over te clocken.

Ook moet je even in je achterhoofd houden dat de prijzen van de Core 2 Duo processoren binnenkort (22 april dacht ik) omlaag gaan. Misschien een beetje zonde dan om voor de duurdere E6600 te gaan. Je kunt ook voor de E6400 gaan, tenzij je het extra geld wel overhebt voor die paar seconden winst in het rarren en parren.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ricardo87 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:51:
Waarom zou je niet een stuk of 4 van die Abit Serillel convertertjes scoren? Genoeg te vinden in het 2ehands circuit tegen dumpprijzen. Dan heb je zo'n PCI controller voor je harddisks helemaal niet meer nodig en verbeterd je performance ook nog eens flink.

[afbeelding]

Waarom verbeterd een sata>ide converter je performance?

@TS, waarom een 500GB seagate? 2 320GB's zijn net zo duur en je hebt wel meer opslag ruimte, in je stacker past het ook makkelijk.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
bassie_ schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:08:
[...]
Omdat je geen master/slave meer hebt ;).

Overigens moet je AMD ook niet afschrijven, als je wat research doet en niet overklokt, heb je best kans dat een vergelijkbaar AMD systeem goedkoper is. De X2 5000+ is nu bijv. €180, terwijl de E6600 zowat €100 duurder is, terwijl de prestaties amper beter zijn.

• ik222
  • Niet online
maar voor een core 2 duo op te jagen naar 3 Ghz hoeft je geen expert te zijn en dan wil ik de prestatieverschillen nog wel eens zien. Zeker omdat de AMD een stuk slechte te overclocken is

• Spixo
bassie_ schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:08:
[...]

@TS, waarom een 500GB seagate? 2 320GB's zijn net zo duur en je hebt wel meer opslag ruimte, in je stacker past het ook makkelijk.
Omdat je geen 4 schijven meer over 1 PCI bus laat gaan ;)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Ricardo87 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:51:

[afbeelding]

* Note: Compatible with SATA controller of Silicon Image on motherboard only! ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Vraag 1: dit is simpelweg moederborden vergelijken. Op de site van de fabrikant staan uitgebreide specificaties, en dus kun je zelf uitkiezen wat je nodig hebt

Vraag 2: zoek naar reviews van voedingen. Deze worden tijdens het reviewen uiteraard ingebouwd en uitvoerig getest, en er zullen zonder twijfel voedingen in bigtowers worden gebruikt. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat de kabels écht wel lang genoeg zijn, eerder te lang dan te kort zelfs.

Enne, in je configuratie mis ik een videokaart, lijkt me niet ideaal ;)

• Spixo
The Triad schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:03:
[...]

* Note: Compatible with SATA controller of Silicon Image on motherboard only! ;)
Goed lezen, alleen hot-plug en ATAPI devices worden slechts ondersteund met een Silicon Image controller. Bij mij werken die dingen prima op een nVidia controller ;)

Verwijderd

P5B-E ipv P5B ?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
koop in ieder geval een andere ide controller. Want pci is niet bepaald snel voor 4 schijven (remt het denk ik toch af)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Foute topic, sorry.. hieronder mijn gewilde reactie :?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 19:21 ]

Verwijderd

enige verschil tussen deze twee is firewire aanwezigheid (p5b-e namelijk wel)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op je lijstje mis ik nog een Videokaart. Misschien dat een GeForce 7600GS wat voor je is. Daar zijn passief gekoelde varianten van. Eventueel is er misschien ook de wat snellere 7600GT, meende laatst te lezen dat die er was. Voor de games nu en ook over een jaartje of 2 nog snel genoeg. De games die jij speelt moeten makkelijk draaien. Mocht je wat meer willen gamen dan is de X1950Pro best bang for buck, maar die is actief gekoeld.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
stefan001 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:21:
[...]

Omdat je geen master/slave meer hebt ;).
Master/slave maakt het niet echt slomer, misschien een paar MB.
Ricardo87 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:55:
[...]

Omdat je geen 4 schijven meer over 1 PCI bus laat gaan ;)
Pci doet 133MB/s, denk dat die schijven zon 40MB/s doen. Dan kom je wel een beetje tekort als je al je schijven tegelijk laat draaien, maar hoevaak doe je dat nou?

• Spixo
bassie_ schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:28:
[...]

Master/slave maakt het niet echt slomer, misschien een paar MB.

[...]

Pci doet 133MB/s, denk dat die schijven zon 40MB/s doen. Dan kom je wel een beetje tekort als je al je schijven tegelijk laat draaien, maar hoevaak doe je dat nou?
Hoevaak trek jij 133MB/s uit je PCI bus met een wonkietonkie PCI controllertje? Ik ga er vanuit dat de TS geen highend controller gebruikt anders had hij dat wel gezegd.

Verwijderd

Sorry dat ik er even tussendoor ga, maar begrijp ik nu goed dat er voor ide schijven ook converters zijn om ze als sata aan te sluiten op je mobo? In dat geval wil ik wel weten waar je die kan halen, want ik neem mijn 200gig wd hd mee naar mijn nieuwe systeem (x2 3800+, 1gig pc5300, asus m2n-e, 8800gts)

Ontopic:
Vergeet niet dat de 7900gs er tegenwoordig ook is als passief gekoelde variant. Dacht uit mijn hoofd dat XFX die aanbied. Die is toch wel weer wat beter dan de 7600gs/gt. Daar heb je meer profijt van en hij is maar 20/25 euro duurder ongeveer.

• Spixo
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:40:
Sorry dat ik er even tussendoor ga, maar begrijp ik nu goed dat er voor ide schijven ook converters zijn om ze als sata aan te sluiten op je mobo? In dat geval wil ik wel weten waar je die kan halen, want ik neem mijn 200gig wd hd mee naar mijn nieuwe systeem (x2 3800+, 1gig pc5300, asus m2n-e, 8800gts)

Ontopic:
Vergeet niet dat de 7900gs er tegenwoordig ook is als passief gekoelde variant. Dacht uit mijn hoofd dat XFX die aanbied. Die is toch wel weer wat beter dan de 7600gs/gt. Daar heb je meer profijt van en hij is maar 20/25 euro duurder ongeveer.
offtopic:
Jawel, bij mijn oude Abit nForce 2 boardje werdt zo'n converter al meegeleverd. Ik ken ze alleen van Abit, ze heten Serillel (2).

Verwijderd

Van de 7600GT worden door verschillende merken passief gekoelde varianten aangeboden. XFX heeft inderdaad ook een passief gekoelde 7950GT, al is die wel meer dan 100 euro duurder dan een 7600GT.
Bij ATI kun je nog kiezen uit de HIS 1650XT. Ook passief gekoeld, en iets sneller dan een 7600GT.

/Edit
MSI heeft inderdaad een passief gekoelde 7900GS, al is die ook nog steeds (meer dan) 60 euro duurder dan de 7600GT.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 19:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:20:
[...]

enige verschil tussen deze twee is firewire aanwezigheid (p5b-e namelijk wel)
En P5B-E heeft ook nog 2 sata poorten meer.

• Master_SplinteR
  • Laatst online: 18-03-2025
Bedankt voor alle reacties!

ik ben er over na aan het denken om me 250 gig schijven via sata te laten lopen. maar ik neem aan dat dat allemaal niet zo goedkoop is zo erg goedkoop die convertertjes.
ik ben op het moment wel redelijk te vreden met me advance 29133. het werkt goed in me ouwe systeem. kan er jammer genoeg nu niet veel informatie meer over vinden maar heb hem ooit gekocht bij alternate.

en ik zit nu ook te twijfelen tussen het p5b moederbord van Asus en het Gigabyte DS4 moederbord wat er ook heel mooi uitziet (kwa specs).

en die videokaart die iedereen aanraad zitten allemaal rond de 150 euro, gaan die prijzen binnen kort nog zakken of zijn die al omlaag gegaan?

want zoals FreddyFish zei
FreddyFish schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:53:
Ook moet je even in je achterhoofd houden dat de prijzen van de Core 2 Duo processoren binnenkort (22 april dacht ik) omlaag gaan. Misschien een beetje zonde dan om voor de duurdere E6600 te gaan. Je kunt ook voor de E6400 gaan, tenzij je het extra geld wel overhebt voor die paar seconden winst in het rarren en parren.
ben ik wel even van plan om te wachten tot en met eind april met bestellen!

Verwijderd

Sja, als je nog een maand wacht kun je beter nog even wachten met samenstellen. In een maand tijd kan er een hoop veranderen. De prijsverlagingen bij Intel en AMD komen er natuurlijk aan, de Geforce 8 serie wordt uitgebreid (8600!), andere producten worden uitgefaseerd, etc. Nu samenstellen voor over een maand heeft weinig zin.
Pagina: 1