Toon posts:

Traag opstartend systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even getwijfeld waar dit probleem thuishoort maar heb er toch maar voor gekozen het hier te plaatsen.

Ik zit namelijk met een computer die er enorm lang over doet om op te starten. Hij blijft 'hangen' bij het scherm van windows met het blauwe statusbalkje.

Het gaat over een computer met:
2,5 GHz
524 mb intern
Windows XP SP2
150 GB harde schijf waarvan 20 gebruikt
Verder is het een systeem wat weinig belast wordt.

Wat heb ik al gedaan:
Check of er rare processen opstarten --> Niet het geval
Hitman Pro met alle componenten gedraaid
Schijfdefragmentatie
Extra registercheck
Hardware controle --> nergens conflicten
Boot.ini check --> no problems at all

Verder is het nog vermeldenswaardig dat IE7 niet draaide. Inmiddels heb ik deze verwijderd en gebruik nu Firefox. Als het systeem eenmaal opgestart is draait het redelijk/goed.

Ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar. Hopelijk heeft er iemand nog suggesties!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-01 09:47
Ik zou eens een keertje de kast opedoen om te zien of er mss geen condensatoren bolstaan.
Volgende vraag, als je hem opgestart krijgt. Is de pc dan ook nog traag? De schijf staat dan mss op PIO modus.
Edit: moet beter leren lezen.

evt, eens een format doen en windows opnieuw installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door gerre22 op 29-03-2007 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die nog een geniaal softwarematig idee heeft? Want voor dit soort zaken haal ik niet heel graag de computer open.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:04

Beugelfles

I love rusty spoons

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:37:
Verder is het nog vermeldenswaardig dat IE7 niet draaide. Inmiddels heb ik deze verwijderd en gebruik nu Firefox. Als het systeem eenmaal opgestart is draait het redelijk/goed.
Misschien toevallig maar ik heb hetzelfde gehad met de pc van mijn ouders. Bleek dat de harde schijf kapot was. Test je harde schijf dus even met een tooltje van de fabrikant. Het liefst met een bootable floppy o.i.d.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
Misschien dat ie langzaam een IP adres krijgt van de DHCP server ofzo?
Haal de netwerkkabel er eens uit en start dan de pc eens op.
Kijk nu eens of het sneller gaat.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Charlie932 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:09:
Misschien dat ie langzaam een IP adres krijgt van de DHCP server ofzo?
Haal de netwerkkabel er eens uit en start dan de pc eens op.
Kijk nu eens of het sneller gaat.
Dat doet windows echt niet hoor in die stage.

Wat je wel kunt doen is, zoveel mogelijk usb-apparaten (als je die hebt) afkoppelen, die blijven wel eens hangen

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:05:
Niemand die nog een geniaal softwarematig idee heeft? Want voor dit soort zaken haal ik niet heel graag de computer open.
Je zou Microsoft BootVis eens kunnen proberen. Start het op en klik op Trace » Next Boot + Driver Delays. De volgende keer dat je systeem opstart zal het controleren wat er wordt opgestart en hoe lang dat duurt. Zodra je weer in Windows bent krijg je een grafiek voor je neus en kun je precies zien waar de vertraging ontstaat. Ook kun je BootVis de opstartprocedure laten optimaliseren.

Het heeft bij mij meermaals geholpen bij het oplossen van dergelijke vertragingsproblemen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 29-03-2007 21:46 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt tot zover, ik ga het z.s.m. uitproberen!
Pagina: 1