Welk moederbord windows 2003 server

Pagina: 1
Acties:

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw systeem ter vervanging van mijn huidige windows 2003 server.

Elk moederbord wat ik tegenkom vergelijk ik met de HCL op http://www.windowsservercatalog.com/
Echter ik kan bijna geen mobo's vinden die in de HCL staan als Designed of Compatible met windows 2003.

Ik draai nu met een Asus m2n-sli met een amd3500.
Ik hoef niet perse bij AMD te blijven.

Wat adviseren jullie ?

Verwijderd

als het voor thuisgebruik is gaat dat zeker niet zoveel maken, mijn ervaring is nl dat het op gelijk welk moederbord installeert (heb het op een ECS K7S5A, op een Asus P800, een Asus A8RMVP en een MSI Neo4F draaiend gehad).

Het lijkt me dat je bij die andere moederborden gewoon de zekerheid krijgt dat het werkt, maar dat zal wel het probleem niet zijn, er zijn namelijk grote delen hetzelfde van XP (veel drivers van XP kan je nl ook gebruiken voor server 2003)

• F0RMaTC
Ik wil inderdaad gaan voor de zekerheid.
In het verleden heb ik vaak mobo's gehad die niet stabiel draaiden onder windows 2003.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

In mijn ervaring draait alles met een Intel chipset wel goed met W2003. Van AMD chipsets durf ik 't niet te zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Zelf gebruik ik momenteel twee Intel D975XBX borden (fijne borden, goede onderdelen, maar wel prijzig) maar ik heb ook gedraaid met twee borden die een i915 chipset hadden.
Aangezien maar weinig desktopchipsets en -moederborden officiele W2003-drivers hebben gebruik ik gewoon altijd XP drivers en tot dusver zonder enig probleem. BSOD's en andere stabiliteitsissues zijn er niet.

• F0RMaTC
Ik vind het wel raar als je het volgens de "officiele" manier doet dat je alleen op de officiele server mobo's uitkomt.
Dwz. www.asus.com.tw -> dan naar server boards en als je die vergelijkt met de hcl lijst dan klopt alles.
Maar als je de rest vergelijkt (desktop boards met een intel chipset) dan staat er niets op de hcl lijst.

Mijn ervaring van de afgelopen 3 jaar met nforce3 en nforce4 chipsets is dat je rare BSOD kan krijgen. Asl je dan gaat troubleshooten dan vind je vaak op google meerdere mensen die het probleem hebben maar helaas geen antwoord op je probleem.

Vandaar dat ik nu het zekere voor het onzekere wil nemen en gewoon voor een bord wil gaan die 2003 approved is.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

F0RMaTC schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 00:59:
Ik vind het wel raar als je het volgens de "officiele" manier doet dat je alleen op de officiele server mobo's uitkomt.
Ik vind dat niet raar. Om op die HCL te komen zul je waarschijnlijk een certificeringsproces moeten doorlopen en dat zal Microsoft niet gratis doen.
En Asus zal die kosten niet willen betalen voor een budgetmoederbord wat toch bijna niet gekocht zal worden door mensen die Windows2003 erop gaan draaien. Die mensen kiezen meestal voor de duurdere serverhardware omdat een server vaak PCI-X sloten en andere high-end componenten nodig heeft.

• F0RMaTC
Dus als ik het goed begrijp moet elke intel chipset wel kunnen draaien op win2k3 ?

Het volgende wil ik gaan bestellen:
Asus P5W DH Deluxe
Antec Nine Hundred, Zwart
Antec EarthWatts, 500 Watt
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 15:45
1. waarom zou asus zijn desktop moederborden op de HCL van een server os willen hebben?
2. als je eerder problemen hebt gehad met moederborden, en daar veel problemen hebt gevonden via internet dan kun je misschien proberen te googlen op het moederbord dat je voor ogen hebt en dan op problems?
3. waarom wil je dit moederbord vervangen?

ik draai hier op een DFI pentium-m moederbord stabiel een w2003 omgeving.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

F0RMaTC schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:45:
Dus als ik het goed begrijp moet elke intel chipset wel kunnen draaien op win2k3 ?

Het volgende wil ik gaan bestellen:
Asus P5W DH Deluxe
Antec Nine Hundred, Zwart
Antec EarthWatts, 500 Watt
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775
Ik kan het alleen maar zo zeggen: Ik heb op 3 verschillende Intel chipsets Windows2003 gedraaid (i875, i915G en i975) en allemaal waren ze probleemloos als het eenmaal draaide.
Met het moederbord wat je noemt heb ik zelf geen ervaring en er zitten geen onderdelen op waar ik zelf slechte ervaringen mee heb behalve die Realtek audio codec en die kun je op een server natuurlijk ook gewoon uitzetten.
Ik zou trouwens wel willen weten of je met die twee PCIe x16 sloten ook een videokaart en daarnaast een PCIe x4/x8 kaart (bv. voor RAID) kunt draaien. Veel SLI moederborden ondersteunen alleen maar 2 videokaarten en voor een server heb je daar niet zoveel aan. En helaas geven de meeste fabrikanten die informatie niet in hun specificaties.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Windows 2003 is gemaakt op basis van Windows XP en het drivermodel is ook hetzelfde, dus je hoeft echt geen certified mobo te hebben.
Al m'n moederborden die ik gehad heb hebben prima gewerkt onder Windows 2003.
Pagina: 1