[gentoo] Netwerkkaart verdwijnt

Pagina: 1
Acties:

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Topicstarter
Vandaag heb ik ruzie gekregen met mn gentoo multimedia bakje :9
Het verhaal: Ik ben al een dag of twee op mijn gemakje een gentoo install te zetten op een oud 500 mhz celeronnetje. Ik wil deze puur voor muziek en films gebruiken, en iedere verbetering op de performance is wenselijk. Vandaar gentoo, ik houd alles zo minimalistisch mogelijk. Anyway, ik zit dus al een dag of twee via ssh te werken, tot ik ineens op alle vier de sessie's timeouts krijg. Het eerste wat je dan dus doet is naar die server toelopen en een scherm eraan hangen. Lokaal deed alles het echter gewoon nog perfect. Tenminste, dat dacht ik totdat ik ging pingen. Dit was er ook mee gestopt, ik had totaal geen netwerk meer. lspci gaf echter nog wel aan dat mijn kaartje erin zit, dus daarom heb ik maar besloten eth0 te restarten.
/etc/init.d/net.eth0 restart blijft echter > 15 minuten hangen, dus die heb ik maar geterminate. Mijn dhcp leases gecheckt, en het mac adres van mijn kaart zat er nog gewoon in, ongebruikt en al.
Het meest logische is nu dan natuurlijk dat de netwerkkaart kapot is nadat ik hem echter in een andere pc gedaan heb, werkt bij die pc alles perfect. Ik moet het probleem dus zoeken bij de pc waar hij in eerste instantie in zat. Een vaag ram probleem kan het echter ook niet zijn, want dat heb ik een dag of 5 geleden nog getest toen ik een ram reepjes ging zoeken om in die pc te doen. Ik zou ook dolgraag nog een dhcp lease opvragen met strace, maar zonder internet kan ik niets emergen...

ZIe ik nu iets over het hoofd, en maak ik een blunder, of is er echt iets vaags aan de hand? Zelf kom ik er echt even niet uit.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

En wat als je gewoon een IP adres "hard" toekent?
quote: /etc/conf.d/net
# This blank configuration will automatically use DHCP for any net.*
# scripts in /etc/init.d. To create a more complete configuration,
# please review /etc/conf.d/net.example and save your configuration
# in /etc/conf.d/net (this file :]!).

config_eth0=( "192.168.24.254/24" )
routes_eth0=("default via 192.168.24.24")

dns_servers=( "192.168.24.24")

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Topicstarter
Rainmaker schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:43:
En wat als je gewoon een IP adres "hard" toekent?

[...]
Ja, dat kan ik wil proberen. Ik krijg inderdaad een static ip, maar dat is niet raar natuurlijk. DNS'je ingevuld, en pingen maar. Hij vind echter niets, destination host unreachable. Via ssh kan ik hem ook nog niet bereiken.

Verder ook maar een andere kaart in deze pc gedaan, welke het in de originele pc perfect doet. Op deze pc werkt deze echter ook niet. DHCP of Static IP, beide werken niet. De 2006.1 cd van gentoo erin gedaan, en weer net-setup eth0 zoals ik paar dagen terug ook moest doen voordat het werkte. Nu lukt dit ook niet, op de live cd krijg ik ook geen netwerk meer aan de praat :? Ik heb een dag of twee geleden nog via ssh zitten installeren...

Ik snap er he-le-maal niets van

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:34
brand het lichtje op de netwerk kaart?
mss is de kabel er wel gewoon uitgeschoten?

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28

DataGhost

iPL dev

En wat is de output van de uber-basis commands zoals ifconfig, route en dmesg?

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Andere kabel geprobeerd?

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Topicstarter
Jup, 3 stuks, onderandere van de laptop waar ik nu op zit te typen. Probleem kabel uitgesloten. Had ik wel even mogen vermelden ;)
GoTman schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:25:
brand het lichtje op de netwerk kaart?
mss is de kabel er wel gewoon uitgeschoten?
Kabel zit er nog gewoon in. Maar verrek, de lampjes zijn wel uit. Bij andere kaarten blijven ze ook uit. Ga na deze reboot even de bios setting defaulten, misschien levert dat wat op (misschien heb ik ooit met IRQ settings gespeeld). Ook zal ik even wat kabels in mijn switch omwisselen. Bij het erin doen van de kabel gaan de lampjes op de kaart wel even aan. Contact is er dus in ieder geval wel.

Na reboot inclusief IRQ settings terugzetten naar defaults werkt het, zie hieronder.
DataGhost schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:30:
En wat is de output van de uber-basis commands zoals ifconfig, route en dmesg?
# Ifconfig eth0
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
eth0    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:xx:xx:xx:xx:xx
          inet addr:10.0.0.175  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 MiB)  TX bytes:0 (0.0 MiB)
          Interrupt:10 Base Address: 0x2000

route
code:
1
2
3
4
5
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
10.0.0.0        *                      255.255.255.0   U     0      0         0     eth0
loopback      *                      255.0.0.0          U     0      0         0     lo
default         10.0.0.138         0.0.0.0              UG   0      0        0     eth0

dmesg, en dan het relevante gedeelte
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
PCI: found IRQ 11 for device 0000:00:01.0
8139too Fast Ethernet Driver 0.9.28
PCI: Found IRQ 10 for device 0000:01:0B.0
PCI: Sharing IRQ 10 with 0000:00:1F:2
Eth0: Realtek RTL8139 at 0XD08C2000, mac adres, IRQ 10
Eth0: Identified 8139 chip type 'RTL-8100B/8139D'
Eth0: link down
Eth0: link up, 10 mbps, half-duplex, lpa 0x0000
Eth0: link up, 100 mbps, full duplex, lpa 0x45e1
Eth0: link up, 100 mbps, full duplex, Ipa 0x45e1
Eth0: link up, 10 mbps, half duplex, lpa 0x0000

Wat bijkt nu: Mijn broertje had tijdens dat ik weg was naar de wc een kabel in de switch gedaan. Die kabel had hij in de uplink gedaan, die geshared word met port 5, en drie keer raden welke pc daar in zit :X . dhcp en static ip werken dus weer beide. Voor de duidelijkheid, deze logs waren van voordat het weer werkte.

Future reference: Kabelfout of IRQ settings terugzetten naar default, maar hoogstwaarschijnlijk het eerste.

Pagina: 1