Toon posts:

Raid 0 striping, hoge cpu System usage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben een newbie op het raid gebied.
Ik zag laatst dat ik een onboard raid chip op mijn Epox e4ga+ moederbord had. Een HPT372 raid controller. En dat wilde ik wel eens uitproberen.
Nu heb ik in de bios raid 0 (striping) geconfigureerd voor een 160gb samsung en een 320gb western digital, beide 7200RPM.
Alles goed gegaan, windows XP erop geinstalleerd met raid drivers voor de installatie.
Ik merk nu dat terwijl ik er nog amper progr en drivers op geinstalleerd heb dat ik in de task manager constant ongeveer 25-35% system usage heb.
Dus terwijl ik helemaal niks doe verbruikt het "system" process 30% cpu usage. Waar kan dit aan liggen?
Ow, en ik heb nog een XP-OS (duel boot) op mijn maxtor harde schijf staan (geen raid drive dus). Deze herkent mijn raid 0 opstelling ook goed, maar heeft geen 30% constante cpu usage. Dus ik heb het probleem alleen als XP erop draait.

bvb,

Pieter

Kheb een 4jaar oude pc,
Pent 4 2.533GHZ
1024 MB geheugen

Verwijderd

Je hebt ook 25-35% cpu usage als je je hardeschijf niet gebruikt? Dus HDD lampje is uit dan? Of is het alleen als je b.v. een benchmark aan zet?

Heb je al eens gecontroleerd of een van je schijven misschien in PIO mode draait? Of dat die cpu usage van iets HEEL anders afkomt? Of b.v. indexing service / system restore / automatische updates of wat dan ook.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu heb ik in de bios raid 0 (striping) geconfigureerd voor een 160gb samsung en een 320gb western digital, beide 7200RPM.
?

Je hebt deze in een raid 0 opstelling gehangen.

Je houdt dus effectief 320 gb over. Naar mijn inziens zou je dan beter je 2 schijven los kunnen houden, dan heb je 320 gb + 160 gb.
De eventuele snelheidswinst van raid 0 kan naar mijn mening daar neit tegenop.

Bij raid adviseer ik altijd schijven van hetzelfde merk/model/type en dezelfde grootte.

Jij hebt andere merken, andere grootte.

Ik kan me voorstellen dat je cpu veel rekenwerk moet doen omdat je van die 320 gb maar efffectief 160 gb gebruikt.
Er zal dus veel indexering moeten plaatsvinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 29-03-2007 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
PIO mode waar check ik dat?
En ja het is als ik de harde schijf niet gebruikt. Het HDD lampje is dan ook uit.
Mischien zijn het de automatische updates. Want deze kapte ineens met downloaden. En ik heb het icoontje sofar nog niet terug gevonden. Ik laat em wel even draaien kijken of het mischien vanzelf ophoudt. Thx for the reply

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik snap je combinatie keuze niet, maar dat daargelaten.

Heb je de laatste bios gebruikt voor je moederbord? Deze zal ook een update bevatten voor je raid controller : klik Hierbij moet je de passende drivers gebruiken voor de versie van het bios dat voor je HPT370/2 gebruikt.

En PIO/UDMA mode kun je niet veranderen aangezien de HD's via je raid controller lopen.

Misschien is het verstandig om 1 extra 160 of 320gb hd erbij te kopen en zo een '1op1' raid te maken, hier heb je meer profijt van en zou enkele problemen op kunnen lossen.

Heb je hd's aangesloten op 1 kabel dus 'bord=slave=master' of hebben ze allebei een aparte 80aderige kabel? En je hebt een Epox 4GEA+.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"