Toon posts:

10 AP's Koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende doet zich voor.
Er zijn 10 AP's (A t/m J)
Allen het zelfde type (WAP54G) met exact dezelfde configuratie.

AccessPoint A is met utp verbonden met het internet.
Accespoint B is een stuk van Accespoint A geplaatst om zo het bereik van het signaal te vergroten.
Accespoint B is in repeater mode gezet en pakt draadloos netjes het signaal van A op.

Nu is mijn vraag. Als ik Accespoint C aansluit die buiten het bereik van Accespoint A valt. Pakt hij dan via het signaal van Accespoint B de verbinding op? of moet hij binnen het bereik van Accespoint A geplaatst worden?

Bij repeater mode moet een Mac adres opgegeven worden waarmee hij verbonden moet worden.
Dus bij B heb ik het mac adres van A opgegeven.
Maar als ik C wil koppelen aan het netwerk, die buiten het bereik van A valt. Moet ik hem waarschijnlijk koppelen via B, maar moet ik dan ook het Mac Adres van B in vullen, of moet ik die van A opgeven?

Oftewel, hoe zit het met het opgeven van het mac adres bij het opzetten van een wireless netwerk met meerdere AP's, en zit er een limiet op het doorlussen hiervan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat zal mede afhangen van merk en type AP; dit geef je er namelijk niet bij.

* gambieter haalt zijn ray Charles-bril weer tevoorschijn :D

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 29-03-2007 15:47 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:53:
Allen het zelfde type (WAP54G) met exact dezelfde configuratie.
Dus staat er wel bij ;)

Als ik het goed onthouden heb kun je hem binnen het bereik van B zetten en moet je ook het Mac van B opgeven...

Weet het echter niet meer 100% cker.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:10:
[...]

Dus staat er wel bij ;)

Als ik het goed onthouden heb kun je hem binnen het bereik van B zetten en moet je ook het Mac van B opgeven...

Weet het echter niet meer 100% cker.
Helaas, er is maar 1 mac adres op te geven als repeater ("Remote Access Point's LAN MAC Address") adres. (Bij de bridging mode kun je er wel 4 opgeven)

Verwijderd

Waarom zou je niet gewoon het mac-adres van het voorgaande AP kunnen opgeven? Doet de repeater-modus iets speciaals met je signaal dan? Mij lijkt het gewoon gewoon mogelijk, maar ik heb dan ook maar een iets gematigder opstelling met 1 repeater ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:26:
Waarom zou je niet gewoon het mac-adres van het voorgaande AP kunnen opgeven? Doet de repeater-modus iets speciaals met je signaal dan? Mij lijkt het gewoon gewoon mogelijk, maar ik heb dan ook maar een iets gematigder opstelling met 1 repeater ;)
Met 1 repeater geef je het mac adres van de "Hoofd AP" op... dan heb je niet veel keus tussen mac adressen. Maar als je meerdere hebt,.... link je dan naar de "Hoofd AP" of naar diegene die het dichtsbij is... is de vraag, en kan dat zomaar.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:22
Volgens mij gaat het niet lukken om 10 WAP54G's te koppelen, en mocht je het wel aan de praat krijgen, dan is het waarschijnlijk zeer onstabiel. Ik heb eens een zo'n WAP54G gekoppeld met 3 Linksys repeater, dit werkte echt voor geen meter.

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
Dit kan opzich prima werken, ik heb zelf deze oplossing bij mijn vader toegepast die
distribueert zijn internetverbinding zo met 5 buren.

Echter heeft hij als hoofdAP een WRT54G met een externe antenne, en andere firmware.

De clients (WAP54G) zijn door middel van repeater mode allemaal met de HoofdAP verbonden.
Dit werkt daar al zeker 3 jaar als het niet meer is zonder enig probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Henry_ op 29-03-2007 15:55 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 16:38
Henry_ schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:54:
Dit kan opzich prima werken, ik heb zelf deze oplossing bij mijn vader toegepast die
distribueert zijn internetverbinding zo met 5 buren.

Echter heeft hij als hoofdAP een WRT54G met een externe antenne, en andere firmware.

De clients (WAP54G) zijn door middel van repeater mode allemaal met de HoofdAP verbonden.
Dit werkt daar al zeker 3 jaar als het niet meer is zonder enig probleem.
Dit is een ander systeem vermoed ik (al kan ik het niet helemaal duidelijk uit je beschrijving halen) je gaat hier uit van 1 master en 5 nodes die allemaal verbinding hebbe met die master. de TS wil een soort ketting maken.

Je zou eens op Wireless Distribution System (WDS) moeten zoeken dat is de techniek die je zoekt. Of je Linksys router (aldanniet met een custom firmware) dat ondersteund weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
timcooijmans schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:59:
[...]

Je zou eens op Wireless Distribution System (WDS) moeten zoeken dat is de techniek die je zoekt. Of je Linksys router (aldanniet met een custom firmware) dat ondersteund weet ik niet.
Een custom Firmware werkt alleen met de WRT modellen niet met de WAP modellen. Dus dat zit er al niet in.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, je kan nog kijken naar HyperWAP dan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:35

BHQ

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:19:
[...]
Een custom Firmware werkt alleen met de WRT modellen niet met de WAP modellen. Dus dat zit er al niet in.
http://www.hyperwap.org/

-edit- laat :X

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 29-03-2007 17:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:49:
Mja, je kan nog kijken naar HyperWAP dan.
Ja bedankt, maar die firmware geeft me geen WDS support, of meer opties kwa repeater mode.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ik zit net eventjes naar mijn WAP54G tekijken en volgens mij moet het gewoon kunnen als ik het volgende lees:
Note: When set to "AP Client" and "Wireless Bridge" mode, this device will only communicate with another Linksys Access Point (WAP54G). When set to
"Wireless Repeater" mode, this device will only communicate with another
Linksys Access Point (WAP54G) and Linksys Wireless-G Router (WRT54G
Oftwel de eerste in de ketting moet altijd op 'wireless repeater' staan en de tweede en navolgende moeten dan op 'wireless bridge' of op 'wireless repeater' staan.

Echter weet ik niet of bij een ketting van 10 AP's de snelheid en prestaties nog voldoende blijven om er goed gebruik van te kunnen maken. En dan nog iets wat je je zelf af moet vragen, is er alleen een client aan het einde van de ketting of zijn er ook op andere punten in de ketting waar clients willen verbinden met het netwerk en hoeveel.

Misschien een irrelevante vraag, maar waarom wil je ze allemaal achter elkaar hangen?
Is iets met een richtanttenne geen optie ?
Of kun je de AP's niet over twee of drie groepen verdelen. (Dus per groep van 5 of 3,4 een kabel naar een router, switch whatever.)

Ik draai overigens firmware 3.05.

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo. Ik heb over het algemeen met de 2 repeaters een vrij goede verbinding mits het AP in zicht is, en binnen het bereik valt. Maar ga ik een hoek om of een kamer in. (zorg instelling) dan heb ik een ontzettend slecht bereik. In de buurt van het AP is dat nog wel te doen maar zodra je ietsje verder gaat houd het al gauw op. En dat ligt aan de belachelijke dikke muren waar je een Olifant in kan houden.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Ik denk dat jij een wireless cloud wil maken? Dus de zogenaamde hotspots? Je loopt een straat in heb internet toegang en aan het einde van de lange straat heb je nog steeds internet hoewel je wel gebruik maakt van een andere AP.

Het probleem is dat dit niet mogelijk is met consumenten elektronica. De AP's die voor de consumenten markt zijn gemaakt hebben slechts 1 zender en ontvanger. Wat jij nodig heb is een MESH netwerk zoek daar eens op. Op www.wifishop.nl staat ook wat info.

Ik wilde zoiets maken voor een haven en ben na lang onderzoeken eruit gekomen dat het heel lastig gaat worden met consumenten electronica maar dat je aan 3eti vast zit of dergelijk spul.

hier is mijn topic erover

Wireless netwerk maken met meerdere hotspots

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Topicstarter
cool0 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:11:

Ik wilde zoiets maken voor een haven en ben na lang onderzoeken eruit gekomen dat het heel lastig gaat worden met consumenten electronica maar dat je aan 3eti vast zit of dergelijk spul.
Ik denk dat je ESTI bedoeld,...? maar dat is meer een standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn doel is bijgesteld. Aangezien het doorlinken van de accesspoints dus waarschijnlijk niet stabiel zal gaan werken.

Nu wil ik dus met de 9 Accespoints die ik hier toch al heb een zo'n groot mogelijk bereik halen. Dus... ze allemaal koppelen op de HoofdAP. Is dit mogelijk? of trekt mijn WAP54G dat niet? Kwa kanaal gebruik? of moet ik ze in dit geval, ze juist allemaal op het zelfde kanaal laten staan? Het zijn niet veel gebruikers niet meer dan 15...

• cool0

cool0

Lees je wel de reply's ofniet? 1 AP kan niet aan 9 andere gehangen worden je kan het signaal maar 1 keer verzenden. Het is dat ik hier geen visio heb anders zou ik het natekenen.

Maar een AP kan 1 keer verzenden en 1 keer ontvangen als je er dus een andere bij hang kan de eerste niets meer terug doen. Daarom verwees ik je door naar een MESH netwerk op wifishop.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• cool0

cool0

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:30:
[...]

Ik denk dat je ESTI bedoeld,...? maar dat is meer een standaard.
Nope ik bedoel 3eti.

http://www.3eti.com/

Hun leveren mesh netwerken althans de hardware ervoor op wifishop.nl verkopen ze dat ook maar een AP is dan 1500 euro maarja dan heb je wel een echte AP.

Verwijderd

Topicstarter
cool0 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 09:23:
Lees je wel de reply's ofniet? 1 AP kan niet aan 9 andere gehangen worden je kan het signaal maar 1 keer verzenden. Het is dat ik hier geen visio heb anders zou ik het natekenen.

Maar een AP kan 1 keer verzenden en 1 keer ontvangen als je er dus een andere bij hang kan de eerste niets meer terug doen. Daarom verwees ik je door naar een MESH netwerk op wifishop.
Of ik formuleer het verkeerd of jij begrijpt me niet goed. Of Allebei anyway. de "hoofd" ap staat in AP mode. en de overige 9 staan er in een cirkel omheen. Ik heb het getest met 5 AP's en dat werkt met 1 gebruiker _/-\o_ nu zien hoe het met 10 ap's gaat... die vuurproef komt maandag....

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Vergeet ook niet verschillende kanalen te gebruiken.

Dus bv je hoofd-AP staat op 3 en de daaromheen liggende 7-11 bv. Zodat je een nette overlap creeert. Als ze allemaal op hetzelfde kanaal staan kan het spannende dingen opleveren :)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
mesh networking heeft een aantal voordelen.

Centraal beheer (handig voor je als systeembeheerder + voor de kosten)
Geen gezeur met overkoepelende channels.
En nog veel meer coole feature's afhankelijk van je hardware.
zoals rogue ap's, acl's over meerdere ap's. Meerdere ssid's.
Captive portal, Radius, allemaal mooie dingen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
_Arthur schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 10:21:
Vergeet ook niet verschillende kanalen te gebruiken.

Dus bv je hoofd-AP staat op 3 en de daaromheen liggende 7-11 bv. Zodat je een nette overlap creeert. Als ze allemaal op hetzelfde kanaal staan kan het spannende dingen opleveren :)
Ja, maar het is 1 en hetzelfde netwerk. Zoiets geld toch alleen als je echt 2 verschillende netwerken hebt? toch niet als het 1 groot netwerk is? Babbelen ze dan nog met elkaar? als ze verschillende kanalen hebben (i.v.m repeater mode)
Pagina: 1