Raid 1 schijfruimte vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008

• Klapperboom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-03 11:11
Hallo allemaal.

ik heb het volgende probleem en zal graag jullie advis willen.
in mijn huidige server setup heb ik een RAID1 setup 2x 72 GB.
nu is mijn hdd ruimte alleen nog maar 2 gig vrij :(
nu wil ik dit dus upgraden, en heb ik 2x 140GB besteld.
maar hou kan ik nu de schijven zo configureren dat ik weer een RAID 1 set heb met behoud van data maar wel met 140GB ruimte.
ik kan idd 1 voor 1 de schijven eruit halen en laten rebuilden, maar dan geeft hij volgens mij gewoon weer 72 GB aan, met nog een keer extra 72GB unattendend space.

iemand enig idee?

groet,
Aaron

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:36
Wat ik hier met raid 1 gemerkt heb is dat een enkele schijf zo uit te lezen was. Als het kan zou ik gewoon een arraytje maken met die 140GB schijven en die enkele schijf uitlezen en de zaak kopiëren naar je nieuwe array. Heb zelf enkel ervaring met SATA btw, weet niet of dat uitmaakt?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je beide schijven hebt vervangen is het mogelijk dat je de array kan vergoten, het hangt natuurlijk wel erg af van de controller en of het bios of hardware raid is.

Verwijderd

Klapperboom schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:51:
ik kan idd 1 voor 1 de schijven eruit halen en laten rebuilden, maar dan geeft hij volgens mij gewoon weer 72 GB aan, met nog een keer extra 72GB unattendend space.
Als je dit doet, heb je precies 72GB in je raid :P en kan je later nog de overige schijfruimte erbij pakken in een software mirror, maar niet als een hardware mirror en zeker niet in dezelfde partitie.

De enige manier om het uit te breiden is imho: disken eruit, nieuwe disken erin, raid-1 configgen, backup terugrollen (heb je ook een mooi rollback plan :P). Als je de 2 disken extra kan aansluiten zou je eventueel een mountpunt kunnen maken, zodat je 72+ 140gb krijgt die eruit ziet als 1 disk (voor de gebruikers dan).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 15:01 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Deze vraag had je volgens mij beter in Opslagmedia & I/O Controllers kunnen stellen :)
Maar daar zou je denk ik ook verwezen zijn naar RAID FAQ waar het volgens mij gewoon in staat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Gert schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:59:
Als je beide schijven hebt vervangen is het mogelijk dat je de array kan vergoten, het hangt natuurlijk wel erg af van de controller en of het bios of hardware raid is.
Helaas ben je er dan nog niet, je partitie(s) is nog steeds 72GB...

• Klapperboom
miscchien even handig om erbij te zetten.
maar ik kan er niet meer chijven bijzetten.
heb op men DL 360G4P maar ruimte voor 2 schijven

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raid 1 is mirror toch ?

kun je niet los 1 x 72 gb aan je controller hangen en vervolgens 1 x 140 gb los.

Dus je raid config verwijderen.

Dan kopieer je alle data van je 72 gb naar je 140 gb.

Vervolgens vervang je de 72 door de andere 140 gb en laat je de raid 1 rebuilden op basis van de juiste 140 gb (let er op dat je niet je legen 140 mirrored naar je volle 140)

• Klapperboom
ik zal zeggen, het klink logisch, maar ik weet niet zeker of het mogelijk is.
gr,

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Je hebt redelijk wat opties. Vervelende is alleen dat meeste lege disken nodig hebben ;)

Maar DE oplossing voor jou is een volume manager (ik hoop dat je linux oid gebruikt).. een volume manager is instaat meerdere disken (al dan niet in een mirror) aan elkaar te knopen, zonder verlies van ruimte

iRacing Profiel

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

The Eagle schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:01:
Deze vraag had je volgens mij beter in Opslagmedia & I/O Controllers kunnen stellen :)
Maar daar zou je denk ik ook verwezen zijn naar RAID FAQ waar het volgens mij gewoon in staat :)
Duidelijker kan ik het niet zeggen. :)

Dit heeft verder natuurlijk niets met Netwerken te maken..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.