Toon posts:

Bash Shell in Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een van de belangrijkste redenen waarom ik Linux gebruik is vanwege de 'power' van de Bash Shell. Het maken van shell scripts is ongelooflijk krachtig. Nu vroeg ik me af of je dit ook in Windows kunt krijgen, dus commando's zoals:

wc
ls
cat
bc
grep

Ik weet dat je Cygwin kunt installeren, maar dat wil ik liever niet. Is het mogelijk om de command line van Windows XP aan te vullen met deze Linux commando's?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je noemt bash, en vervolgens heb je een heel verhaal over van alles behalve bash, de commando's die je noemt zijn geenszins inherent aan bash, maar zijn gewoon losse executables. Je wil dus geen "bash onder windows" zoals je titel doet vermoeden, je wil "unix utilities onder windows", 2e hit bij [google=wc.exe]: http://unxutils.sourceforge.net/ en zo zijn er vast nog talloze andere native ports.

[ Voor 6% gewijzigd door blaataaps op 29-03-2007 13:02 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:23

SpamLame

niks

Wellicht is de powershel wat voor jou.
Ik heb geen id of die specifieke commando's daarin voorkomen, maar MS heeft de powershell oa ontwikkeld om kleine handige scripts zoals dat binnen de unixen gebruikt wordt te ondersteunen

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

[google=grep for windows] geeft http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20

Systeem Specs

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

SpamLame schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:00:
Wellicht is de powershel wat voor jou.
Ik heb geen id of die specifieke commando's daarin voorkomen, maar MS heeft de powershell oa ontwikkeld om kleine handige scripts zoals dat binnen de unixen gebruikt wordt te ondersteunen
Buiten dat heeft MS ervoor gezorgd dat Powershell commando's zoals 'ls' en 'pwd' gewoon begrijpt :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Je kunt ook cygwin installeren, die heeft een windows bash shell.

edit:
beter lezen zwip...

[ Voor 21% gewijzigd door zwippie op 29-03-2007 16:26 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

zwippie schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:17:
Je kunt ook cygwin installeren, die heeft een windows bash shell.
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:56:

Ik weet dat je Cygwin kunt installeren, maar dat wil ik liever niet.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:59:
Je noemt bash, en vervolgens heb je een heel verhaal over van alles behalve bash, de commando's die je noemt zijn geenszins inherent aan bash, maar zijn gewoon losse executables. Je wil dus geen "bash onder windows" zoals je titel doet vermoeden, je wil "unix utilities onder windows", 2e hit bij [google=wc.exe]: http://unxutils.sourceforge.net/ en zo zijn er vast nog talloze andere native ports.
Je hebt gelijk, ik wil alleen de Unix commando's.

Ik heb geen zin om de nieuwe commando's van Windows Powershell te leren; ik houd het liever bij de Unix commando's. :)

Ik heb gekeken op http://unxutils.sourceforge.net/ , en de bestanden gedownload, maar je kunt het niet installeren, er is in ieder geval geen installatiebestand bijgeleverd. In principe is dat precies wat ik zoek. Weet iemand hoe je het spul geinstalleerd krijgt?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:D

Je wil perse unix utils, maar weet niet te bedenken hoe je ze moet gebruiken?
(hint: in een dir stoppen en die in je %path% opnemen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Moet je niet gewoon de bestanden kopieeren ofzo en dan vanaf de commandline uitvoeren? Kan me niet voorstellen dat het veel lastiger zal zijn. Helaas mag ik de file vanaf de link niet downloaden hier, dus kan ik even niet kijken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:52:
:D

Je wil perse unix utils, maar weet niet te bedenken hoe je ze moet gebruiken?
(hint: in een dir stoppen en die in je %path% opnemen).
Ik weet niet zoveel af van het ontwikkelen in Windows. Dus ik weet ook niet hoe je iets in de %path% moet opnemen. Ik moet nog altijd wennen aan de omgekeerde backslash's in Windows. :$

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoezo denk je dat dat anders zou zijn als onder *nix?
start > run > sysdm.cpl [enter] > tab Advanced > Environment Variables > System Variables.

Of als je het via de commandline wil doen: setx /? :)

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 29-03-2007 18:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

En anders gewoon wat slordiger, maar effectief, gewoon al die .exe's in je Windows directory gooien.
%windir% dus ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jij hebt de directorystructuur niet gezien van die unxUtils package? :P

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
Moet dat uitmaken dan?
inhoud van de file, precies "usr/local/wbin" werkt prima... Kwestie van in de %WINDIR% en hop!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

alt-92 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 08:36:
Jij hebt de directorystructuur niet gezien van die unxUtils package? :P
Gewoon op *.exe zoeken op de rootmap van die geextracte files, ctrl +a, start ->run \windows [enter], ctrl+v, done :P

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
DeMoN schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:54:
[...]

Gewoon op *.exe zoeken op de rootmap van die geextracte files, ctrl +a, start ->run \windows [enter], ctrl+v, done :P
Doe tussen ctrl+ a ook even ctrl+c dan ;) Wel zo prettig icm ctrl+v...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Detail :P

Voor maintenance redenen zou ik er wel voor kiezen de utils niet in de %windir% te gooien, maar het path apart opnemen.
Scheelt gedoe.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Sypher schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:23:
[...]

Doe tussen ctrl+ a ook even ctrl+c dan ;) Wel zo prettig icm ctrl+v...
8)7

Pagina: 1