Toon posts:

mac pro versus pc

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de slechte info
was weg voor ik het wist

maar toch

ik ben zoals velen geen wizkidd

ben al de nodige winkels afgegaan en wat voorstellen gekregen
bijv pardigit, my com, no nonsense, apple store.
computertijdschrjift.

mac pro lijkt mee goed maar idereen in mijn omgeving heeft pc een hulp is duur als je het met mac moet oplossen (ongeveer 400euro p.j) dus pc

tot nu toe heb ik een lab top van paradigit p3 voyager die op aan het raken is

ik zit vaak op dezelfde plaats in het huis, huiskamer en zie de logica van de lab top steeds minder in
ik ben een ontwerper
ben geen gamer

werkzaamheden die ik doe
autocad
fotobewerking verwerking photoshop etc
de normale office programma's
internet uiteraard
heb een hekel aan wachten
kan zelf geen pc in elkaar zetten maar heb wel een kennis die dit zou kunnen

dus een desktop pc
ben verrast door de hoeveelheid van de systemen

wat is belangrijk voor mij

moet stil zijn !!!!!!

hetzelfde als op mijn werk heb ik veel tegelijkertijd open staan ( dell workstation met xeon processor die veel herrie maakt en door de interne veiligheidsystemen nog te traag is)

moet er goed uitzien bijv apple, coolermaster atc 110 en vooral logisch, dus geen usb poorten aan de onderzijde

goede infrastructuur aan de binnenzijde !!!!!!!!!! uitbreidbaarheid, harde schijven etc.
ben gecharmeerd van apple (uitbreidbaarheid en afwerking)
maar kan niet beoordelen of dit ook met pc kan

draadloos mogelijkheid om het eea eventueel in de meterkast te zetten

gereed zijn voor de toekomst als het mogelijk is
prijs tussen de 1500-2500 maar dan moet het wel effe mee kunnen is 10 jaar mogelijk??

tja besturingssysteem zal wel vista worden

het scherm wordt waarschijnlijk een cinema display van apple ziet er naar mijn mening erg goed uit
van wie zijn de beeldschermen eigenlijk ??

hopelijk is dit iets beter geformuleerd

grt ruud

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
10 jaar is vermoedelijk niet een realistische gebruikstermijn, maar elektronica van goede kwaliteit kan zeker zo lang meegaan (er zijn nog mensen met een werkende 286 mijn C64 werkt ook nog). Veel nieuwe software van over 10 jaar zal niet meer goed werken vermoed ik. Of je de computer die je nu koopt dan nog zou willen gebruiken is erg onwaarschijnlijk..

Wat je precies verwacht is me ook niet duidelijk.
Ik zou je adviseren geen enorm dure spullen te gaan halen. Neem eventueel iemand mee naar een winkel die er verstand van heeft (die kennis bijvoorbeeld) en laat je goed adviseren.

Als je besturingssysteem wel Vista zou gaan worden gaat al een hoop voordeel van kiezen voor een Mac ervanaf.
Qua behuizing en afwerking is natuurlijk alles mogelijk, als je er maar voor betaald :)

Bekijk een hoop verschillende monitoren, de meeste leveranciers (Apple, Dell etc) maken zelf geen panels, maar kopen ze van de panelfabrikanten.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 29-03-2007 12:50 ]

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
nou een antwoord dat ik per driect kan geven is : geen enkele systeem dat nu verkocht wordt zal gereed zijn voor de toekomst, zeker geen 10 jaar ;) over 3 jaar zal de pc wel eens "langzaam" gaan aanvoelen als je op dat moment de kans krijgt om met nieuwere modellen te werken... maar dit is een welbekende fenomeen, kan ook niet anders wanneer bijna elk jaar een nieuwe cpu en bijbehorend eplatform wordt ontwikkeld, om maar over videokaarten te zwijgen....

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
(niet duur als in een appeltje professioneel :D)

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

En dat draait op een Mac alleen onder Parallels, want AutoCAD is alleen voor de PC.
heb een hekel aan wachten
Dual monitors gebruiken, dan kun je beide dingen op elk scherm apart doen. Scheelt al een hoop in de tijd.
moet stil zijn !!!!!!
Zet 'm in een andere kamer neer, en je harddisks ook.
dus geen usb poorten aan de onderzijde
Dit ligt helemaal aan de kast en heeft niks te maken met Mac of PC.
goede infrastructuur aan de binnenzijde !!!!!!!!!! uitbreidbaarheid, harde schijven etc.
Zoals ik al zei, mik je harddisks op het netwerk op een aparte computer, dan ben je beter af.
gereed zijn voor de toekomst als het mogelijk is
prijs tussen de 1500-2500 maar dan moet het wel effe mee kunnen is 10 jaar mogelijk??
Absoluut niet. Beter dat je nu minder uitgeeft en over 2 jaar upgrade/vervangen doet, 10 jaar was vroeger toen we nog met Commodore 64 en zo werkten.

Kijk eens naar dit topic: High-end systeem (+/- € 5500)
Als je de reacties leest zie je dat 5 jaar en veel uitgeven zelfs absurd is.
tja besturingssysteem zal wel vista worden
Waarom heb je 't dan uberhaupt nog over een Mac?

M.a.w een budget is goed, je softwarelijstje is goed, maar als 't AutoCAD betreft valt de Mac al bijna direct af omdat het daar gewoon niet direct op draait, en die snelheid van de PC en de grafische kaart heb je gewoon nodig.

Stilte is een kwestie van je setup. Mik je al je spul in een mooie designerkast die voor geen meter ventileert, dan ben je nog niet veel verder. Er zijn een hoop oplossingen die voor een beetje meer geld en hobbywerk prima oplossingen geven, maar je zit dan niet meer met alles in 1 enkele machine. 500 gb in je kast proppen is vrij zinloos: duw het spul op een netwerk-PC, want je hoeft er het grootste gedeelte van de tijd toch niet direct mee te werken.

[ Voor 30% gewijzigd door Yoozer op 29-03-2007 13:01 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Nog steeds een slecht gestructureerd topic. Het blijkt wel dat je geen idee hebt waar je over praat, maar je geeft dat in elk geval zelf al aan. Dit topic wordt misschien nog wel een keer gesloten.

Hoe dan ook, hieronder enkele algemene punten:

- Ik raad in dit geval een PC aan in plaats van een Mac. Aangezien je weinig computerkennis hebt, heb je bij een pc meer kans dat een vriend of kennis je kan helpen met vragen. Bovendien is een pc goedkoper bij vergelijkbare hardware.

- Ik raad een Apple Cinema Display niet aan. Ziet er erg mooi uit, maar is ook enorm duur. Bekijk eens een normaal 19" TFT-scherm, bijvoorbeeld van Samsung. Die zijn groot genoeg, ook voor ontwerp-software. Of je neemt 2 schermen van 17"of 19", die kunnen dan geschakeld worden. Bijvoorbeeld in Photoshop je foto in 1 scherm, en de toolbars in het andere scherm. Ik vind dit zelf vaak nogal overdreven, maar het kan wel productief werken. In elk geval is zo'n 24"of 30" scherm zijn geld niet waard naar mijn mening.

- Geef niet meer geld uit dan nodig is. Voor 1500 euro heb je al een erg snelle office/ontwerpers-pc, inclusief monitor. Meer geld zou ik niet uitgeven.

- Een moderne pc gaat technisch gezien wel 5 jaar mee, maar vaak zijn ze na 3 jaar al achterhaald. Een pc ouder dan 5 jaar functioneert soms nog wel, maar is dan niet meer geschikt voor dagelijks werk. Te traag, en niet meer betrouwbaar. Dus een pc voor dagelijks gebruik gaat 3 tot 5 jaar mee, veeleisende mensen stappen na 2 jaar al over op iets nieuws. Hou daar rekening mee.

- Normale moderne pc's zijn al behoorlijk stil, daar hoef je niet zo'n rekening mee te houden. Een zacht geruis lijkt me geen probleem voor een werk-pc.

- Ik kan hier wel een lijstje geven met goede onderdelen en zo een goed systeem samenstellen. Maar wat heb je daaraan? Je zult geen idee hebben of dat is wat jij wilt, en kunt het alleen maar blind accepteren. Probeer je eerst eens te verdiepen in soortgelijke topics op dit forum, om wat basiskennis op te doen.

Edit: Klik hier voor een voorbeeld van een goede pc die aan je eisen voldoet. Je moet Windows Vista Home Premium 32-bit er nog even bij optellen, die kost 90 euro. Hij is samengesteld bij Azerty Hardware, een erg goede winkel. Ze bouwen de pc ook voor je, met garantie en installatie van Windows. De kosten daarvoor zijn 84 euro, dan kom je op een totaal van ongeveer 1160 euro.

Succes verder, misschien plaats ik later nog wat meer info in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1 op 29-03-2007 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus samengevat

niet meer geld uitgeven dan 1500 euro incl scherm

denk aan 3 -5 jaar

kast met voldoende ventilatiemogelijkheid
dus zo open mogelijk en aluminium

monitor wil ik zowieso niet groter hebben dan 19"

2 kasten ?

in ieder geval bedankt voor de reactie's

weet iemand nog een goede site voor basisinformatie ?

grt ruud

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:42:
dus samengevat

niet meer geld uitgeven dan 1500 euro incl scherm
Dat is wel een aardig richtbedrag, voor dat geld kan je echt een geschikte computer&monitor kopen.
denk aan 3 -5 jaar
Afhankelijk van wensen& vereisten tegen die tijd zit 3-5 jaar er zeker in.
kast met voldoende ventilatiemogelijkheid
dus zo open mogelijk en aluminium
Hoe opener de kast hoe beter je ventilatoren aan de binnenkant hoort. Hoe opener de kast hoe minder ventilatoren nodig zouden moeten zijn. Kijk ook eens naar passsieve koeling.
monitor wil ik zowieso niet groter hebben dan 19"
Tegenwoordig met breedbeeld-TFT kun je toch wel aan wat grotere schermen denken (20-22). Let ook op resolutie etc. Het beste kun je de monitor die je wilt kopen eens in real-life bekijken en naast een paar andere zetten.
2 kasten ?
Lijkt me niet perse nodig, maar je kunt zoals al is geoppert luidruchtige componenten inderdaad in een kast buiten de kamer plaatsen. (of een servertje erbij). 1 kast lijkt me zeker voldoende.
...

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:42:
weet iemand nog een goede site voor basisinformatie ?
Altijd :).
grt ruud
Groeten hoeft hier niet :)

• geert1
Maar het mag wel hoor :)

Anyway: maak je niet te druk om ventilatie van de kast, en lawaai van de pc. Dat komt bij een standaard-pc allemaal wel goed. Het gaat in eerste instantie om prijs/prestatieverhouding. Het doel is een snelle, stabiele en gebalanceerde pc voor een goede prijs. Daarna kun je na gaan denken over de details. En twee kasten nemen lijkt me de grootste onzin, ik heb nog nooit iemand gezien die dit deed. Zou ook niet weten waarom.

Over de monitor: een breedbeeld-scherm heeft in een werk-pc meer nadeel dan voordeel. Velen denken dat breedbeeld de opvolger is van de normale monitor (zoals dat bij tv's wel gebeurt) maar dit klopt niet. Een breedbeeld-scherm kan voordeel hebben in een multimedia-pc, maar niet in een werkpc. Hoogte is in een werk-pc net zo belangrijk als breedte, zo niet belangrijker. Dus ik raad een 19" niet-breedbeeld scherm aan. Meer beeldruimte voor minder geld, en in een logischere verhouding.

• geert1
En voor het geval je het over het hoofd gezien had: ik had een linkje geplaatst naar een goed systeem om eens naar te kijken:

Klik hier. Je moet Windows Vista Home Premium 32-bit er nog even bij optellen, die kost 90 euro. Hij is samengesteld bij Azerty Hardware, een erg goede winkel. Ze bouwen de pc ook voor je, met garantie en installatie van Windows. De kosten daarvoor zijn 84 euro, dan kom je op een totaal van ongeveer 1160 euro.

Trouwens, je kunt ook overwegen om Windows XP nog even te blijven gebruiken. Ik ben zelf erg tevreden over Vista, maar ik weet niet hoe bijvoorbeeld AutoCad presteert in Vista. Zou je even uit moeten zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zit dat met 32 en 64 bits

ik heb iets opgevangen daat je dat je huidige software kan opdoeken

of in ieder gaval niet meer zo draaot als het zou moeten

is het beste home premium of business

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 00:22
3 jaar moet makkelijk kunnen,

ik werk op onderstaand systeem, alleen 1 gb extra erbij en gaat nog steeds helemaal naar wens, wel al 2 1/2 jaar oud. Scherm voor autocad weet ik het niet, mijn scherm (17 inch) vind ik te klein, 19 inch heeft vaak dezelfde resolutie, ik zou dus minimaal gaan voor een 20inch scherm.

Qua lawaai, ik hoor mn ventilatoren af en toe, ik vind het niet storend, maar goed, ik weet niet wat je storend vind, een zacht geluid op de achtergrond hoor ik wel, maar anders meot je denk ik idd naar passieve koeling kijken

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 11:03:
hoe zit dat met 32 en 64 bits

ik heb iets opgevangen daat je dat je huidige software kan opdoeken

of in ieder gaval niet meer zo draaot als het zou moeten

is het beste home premium of business
Ik zou kijken op de site van microsoft.

Verder zou het fijn zijn als je wat leestekens zou willen gebruiken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Koop een 2dehandsch nvidia quadro of een goedkope HP veriant, dan heb je een goede kaart voor autocad met allemaal leuke extra's voor autocad.

specs

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

geert1 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:37:
- Een moderne pc gaat technisch gezien wel 5 jaar mee, maar vaak zijn ze na 3 jaar al achterhaald. Een pc ouder dan 5 jaar functioneert soms nog wel, maar is dan niet meer geschikt voor dagelijks werk. Te traag, en niet meer betrouwbaar. Dus een pc voor dagelijks gebruik gaat 3 tot 5 jaar mee, veeleisende mensen stappen na 2 jaar al over op iets nieuws. Hou daar rekening mee.
Waar haal je dit nou weer vandaan dan? PC's van 5 jaar oud functioneren heel vaak nog perfect en zijn betrouwbaar. 5 Jaar geleden hadden we de AMD Palomino's, waren de AMD Thoroughbreds (die tot 2200+ gingen) net uit en Intel had net z'n eerste Northwoord CPU's uitgebracht. Hoezo zijn die te traag voor dagelijks gebruik?

Tuurlijk gaat een vette gamePC niet meer dan 5 jaar mee, maar een doorsnee officebak kan echt wel meer dan 5 jaar mee gaan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb hier idd ook een 5 jaar oude bak die prima draait. Door een Upgraden naar 1GB en een 9600Pro durf ik er nog net de nieuwste games mee te spelen :P. 3-4 jaar is normaal voor een PC. Door een upgrade (van vooral het geheugen) kun je dat uitbreiden tot 5 jaar. Maar daarna houdt het op. Dan zijn ze vaak alleen nog geschikt voor oude games en wat Internet/text verwerken (vorig jaar deed ik dat dus ook nog op een PII-350MHz).

Tussen 32-bit en 64-bit zit niet veel verschil. Ik gebruik zelf de 64-bit versie en merk geen verschil met de 32-bit versie van XP. Echter is 64-bit wel de toekomst. Nieuwe hardware wordt wel ondersteund en al mijn programma's werken er ook op. Ik zou 64-bit gaan voor de toekomst.

• geert1
@paddixx en GremliN-Online:
Ik wil niet zeggen dat een pc van 5 jaar totaal onbruikbaar wordt. Voor de niet-veeleisende internetter kan het nog wel, en tekstverwerken gaat ook nog. Maar ik doelde op dagelijks zwaar multi-tasken met Photoshop, AutoCad, firefox, msn, office, enz. Heb je dat wel eens geprobeerd met een pc van 5 jaar oud? Dus bijvoorbeeld een AMD met 1,4Ghz, met 256 of 512Mb ram? Succes ermee.

Er is een reden waarom bedrijven een pc na enkele jaren afschrijven. Je kunt ze wel langer gebruiken, maar lekker werken kun je er niet mee. Dat is wat ik wilde zeggen.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

geert1 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 09:35:
[...]
Over de monitor: een breedbeeld-scherm heeft in een werk-pc meer nadeel dan voordeel. Velen denken dat breedbeeld de opvolger is van de normale monitor (zoals dat bij tv's wel gebeurt) maar dit klopt niet. Een breedbeeld-scherm kan voordeel hebben in een multimedia-pc, maar niet in een werkpc. Hoogte is in een werk-pc net zo belangrijk als breedte, zo niet belangrijker. Dus ik raad een 19" niet-breedbeeld scherm aan. Meer beeldruimte voor minder geld, en in een logischere verhouding.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik werk toch echt het prettigst op een breedbeeldmonitor. Op mijn werk heb ik de beschikking over twee schermen, maar niets werkt prettiger dan thuis op mijn grote breedbeeldscherm. Vooral omdat steeds meer zakelijke en professionele applicaties in de breedte zijn georienteerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de zijpaneel - middenpaneel - zijpaneel indeling van Photoshop, MS Office en Visual Studio.
Hoogte is uiteraard ook belangrijk, maar in de hoogte kun je eenvoudiger scrollen dan in de breedte met de meeste muizen.
Bovendien wordt een scherm in de trend van steeds grotere formaten en resoluties al snel te hoog voor op het bureau, waardoor het niet meer ergonomisch is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Dit topic valt alsnog onder Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Ik heb begrepen dat je niet voor een Apple kiest maar voor een desktop PC. In dat geval zou je uit kunnen wijken naar een kant-en-klaar systeem of toch zelf (of die kennis) een systeem gaan bouwen.

Hoe weet je dan wat je moet nemen en waar je op moet letten? Door benchmarks, reviews en ervaringen te lezen. Sites zoals Anandtech, Tom's Hardware, X-Bit Labs en Tech Report (Er zijn er nog veel meer, deze zijn met Google snel gevonden) hebben uitgebreide testresultaten over hardware beschikbaar. Zoek je een bepaalde review dan is het doorgaans het makkelijkst om met Google te zoeken naar 'productnaam review' of 'productnaam benchmark'. Voor een overzicht van een flink aantal processor en grafische kaarten kun je het beste kijken bij de Tom's Hardware CPU en VGA charts :).
Liever niet onder elke reactie welke geplaatst wordt. Uiteindelijk wordt het daar niet veel overzichtelijker van. Het is namelijk wel duidelijk wie, wat plaatst ;). Onder een topicstart kan het echter niet zo'n kwaad :Y).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.