Panasonic DMC-FZ50 - Noise Reduction ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 03:26

Panasonic DMC-FZ50

Afbeeldingslocatie: http://images.panasonic.com/static/models/dmc-fz50k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/_images_fromlwe/A14979/fz50groot%20zwart%20kopie.jpg
Specs
12x Super Zoom camera met 10 Megapixel en kantelbaar LCD.

Deze 10 Megapixel Super Zoom camera is voorzien van een LEICA lens en kantelbaar LCD waardoor u handiger vanuit een hoge of lage hoek fotografeert. De FZ50 is bovendien voorzien van een Function Button die als shortcut gebruikt kan worden om de meest gebruikte functies snel in te stellen. Daarnaast worden uw meest gebruikte instellingen onthouden waardoor ze via de mode dial eenvoudig opgeroepen kunnen worden. De FZ50 heeft vele handmatige instellingen waaronder focus en zoom via de lensring.
  • 10.1-megapixel high resolution CCD
  • LEICA DC VARIO-ELMARIT 12x optical zoom (35-420mm equiv.)
  • MEGA O.I.S.(Optical Image Stabilizer) system
  • Venus Engine III processor
  • Full photographic control
  • Intelligent ISO
  • Full resolution ISO settings up to 1600
  • 2.0-inch flip-out 207k high resolution LCD
  • High resolution electronic viewfinder
  • 16:9 and 3:2 aspect ratio options for stills
  • 16:9 (848 x 480 pixel) movie mode
  • SDHC support (for capacities over 2.0GB)
  • Fast startup and operation
  • TTL Flash hot-shoe
  • PictBridge compliant
Reviews
Lets Go Digital
Digital Photography Review
Venus Engine III NR
De nieuwe Noise Reduction Engine is geïntroduceerd om de "hoge" hoeveelheid ruis, waar Panasonic camera's naar reputatie last van hebben, te verminderen. De Venus III NR doet zijn werk naar belofte, helaas is de ruisonderdrukking zo sterk dat er bij hogere ISO waarden van 800 en 1600 veel detail verloren gaat. Dit is volgens de revieuwers het grootste minpunt van de camera,
dpreview
for the serious user the FZ50 is without doubt the best equipped, best specified and best handling 'bridge camera' on the market today, and under the right conditions it produces superb output. ...
the smearing of fine, low contrast detail that is the hallmark of the Venus III engine limits the FZ50 to low ISO settings for any serious photography unless you're happy to accept that you'll never be able to produce big enlargements.
Er zijn gebruikers van deze camera die de V-III nr graag nog zwakker dan low of zelfs helemaal uit willen zetten en om dit te bereiken is er een online petitie opgezet om Panasonic er tot aan te zetten een firmware uit te geven die dit toestaat.
Accessoires
Batteries
CGR-S006A/1B - Panasonic Battery Pack $69.95

Filters
DMW-LMC55 - Panasonic MC Protector $29.95
DMW-LND55 - Panasonic ND Filter $34.95

Lenses
DMW-LW55 - Panasonic Wide Angle Lens $249.95
DMW-LT55 - Panasonic Telephoto Lens $229.95
DMW-LC55 - Close-up Lens $79.95

External Flash
DMW-FL28 - Richtgetal 28 m $229.95
DMW-FL360 - Richtgetal 36 m $299.95
DMW-FL500 - Richtgetal 50 m $599.95

Other
DMW-RSL1 - Wired Remote $79.95
Notities
Ruimte voor notities en opmerkingen.
Daar het vorige FZ50 topic al 4 maanden zonder reactie gaat, dacht ik het tijd voor een verse start.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe andere gebruikers hun camera gebruiken. Favo instellingen, gebruik manual focus, settings noise reduction,mening over de Noise reduction,ervaringen met de film functie, en zo voorts

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 03:26
Ik heb de laatste tijd veel actie foto's op de manege geschoten.
Een best moeilijke omgeving, omdat je vaak een eind bij wat je wilt fotograveren vandaan staat, er weinig licht is en er veel bewogen wordt.
Om dan toch onbewogen foto's te maken heb ik ISO 800 ingesteld. ( low NR )

En dit is een
Afbeeldingslocatie: http://www.ssh-larp.nl/extern/P1030103_small.jpg

Als je de volledige foto bekijkt dan zie je dat het witte dek kleed over belicht is :(
Heb met neat image geprobeerd wat van de ruis weg te halen
http://www.ssh-larp.nl/extern/P1030103_filtered.jpg

Verwijderd

Dit product is niet meer te bestellen bij Haagtechno (NL importeur), dus ik neem aan dat er op korte termijn een opvolger komt!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sir Guinhill schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:59:
Ik heb de laatste tijd veel actie foto's op de manege geschoten.
Een best moeilijke omgeving, omdat je vaak een eind bij wat je wilt fotograveren vandaan staat, er weinig licht is en er veel bewogen wordt.
Om dan toch onbewogen foto's te maken heb ik ISO 800 ingesteld. ( low NR )

Heb met neat image geprobeerd wat van de ruis weg te halen
Je had beter de NR volledig uitgeschakeld door in RAW te schieten. Dan was het resultaat met Neat Image wellicht beter geweest.

Je had die foto volgens mij ook scherp gekregen met een veel tragere sluitertijd en lagere ISO.
Met beeldstabilisatie zou het geen enkel probleem mogen zijn om aan 215mm een scherpe foto te schieten met een sluitertijd van 1/60 (waardoor je ISO200 had kunnen gebruiken).

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:14
1/250 is vrij langzaam voor een snel bewegend onderwerp. Voor bijvoorbeeld 100 meter sprinters moet je al snel aan 1/500 denken, en ook dan zit er nog beweging genoeg in de foto (armen en benen)

IS doet niks tegen een bewegend onderwerp, en bij actie foto's met paarden is het onderwerp vaak flink aan het bewegen (paarden zijn zo ie zo lastig mooi op de foto te zetten omdat ze nooit stil staan, ze bewegen altijd hun hoofd)

Even wat dingen die me op vallen:
  • de benen van het paard vallen er af
  • voor zo ver zichtbaar geen bewegingsonscherpte
  • waar is het detail gebleven (pff wat een NR)
  • er zitten zowel overbelichtte stuken als stukken die tegen het onderbelichtte aan zitten (dynamisch bereik van de camera is op iso 800 erg klein
  • deze foto han ook gewoon statisch kunnen zijn waarbij een lagere iso en langere sluitertijd een beter resultaat geven
Edit:
Misschien is het mogenlijk om een lagere iso (bijvoorbeeld iso 400+1/120) te gebruiken en te pannen (met het onderwerp mee bewegen/onderwerp volgen). De benen van het paard en de achtergrond worden dan wat onscherp maar de rest van het paart en bestuurster/bestuurder niet.

[ Voor 48% gewijzigd door martijn_tje op 29-03-2007 14:18 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• MisterLeurs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:01:
Dit product is niet meer te bestellen bij Haagtechno (NL importeur), dus ik neem aan dat er op korte termijn een opvolger komt!
Ik heb de FZ50 2 weken gehad, heb hem terug gebracht omdat ik totaal niet tevreden was met de noise.
Ik hoop dat je gelijk heb dat er een opvolger aankomt. Hopelijk eentje die beter met noise om kan gaan. Dan zou ik er zo weer voor gaan.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

eigenlijk alle camera's van panasonic met de venus III sensor maakt er een puinhoop van met ruis. Elke keer weer zie je dat boven de iso200 je of een bak ruis ziet, of een mooi aquarelletje...kortom, geen succes.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1