Nieuw systeem; max 400,- met gebruik bestaande IDE HDD's

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Aangezien mijn MSI KT3 systeem met een AMD Athlon 2400+ aan het doodgaan is, moet ik met spoed (ivm met bepaalde werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden op die pc) op zoek naar een nieuw vervangend systeem.

Wat doe ik erop? Internetten, videobewerken, fotobewerken, af en toe een dvdtje branden, downloaden en eigenlijk geen spellen spelen.

Voorwaarden:
- Mijn twee Samsung Spinpoints 250Gb (IDE) moet ik kunnen blijven gebruiken, die zijn net een half jaar oud.
- Ruimte voor minimaal 3 tot 4 pci kaarten (Wifi, Videobewerking, Tv kaart, Firewire)
- Ruimte voor 2 pci kaarten (Wifi, Videobewerking of Tv kaart)

Nu kom ik zelf op onderstaande configuratie:
Kast: Antec NSK4400 € 67,00
Moederbord: Asus M2NPV-VM € 75,00
Processor: AMD Athlon 64 X2 3600+ € 78,00
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 100,00
Schijf: Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 55,00
DVD: Samsung SH-S182M zwart 18x € 30,00
Cardreader: Apacer internal card reader zwart € 10,00

- Ik hier nog gekozen voor een extra SATA schijf die als Windows schijf gaat dienen.
- Het moederbord ondersteunt maximaal 4 ATA apparaten, dus mijn eigen IDE schijven en de Samsung DVD brander kunnen worden aangesloten.
- Ook de Antec kast biedt volgens mij voldoende ruimte voor 3 harde schijven.
- Het moederbord heeft onboard Nvidia 6150, dit lijkt mij voldoende aangezien ik nooit spellen speel. Daarnaast is er voldoende intern geheugen (2GB) om wat vanaf te snoepen.
- Over de processor twijfel ik nog wel een beetje. Het zal meer dan voldoende zijn voor wat ik ermee doe (mijn oude 2400+ deed het ook prima vond ik). Is het het beetje extra geld waard om de Athlon X2 aan te schaffen ipv een standaard Athlon?
- Ik ga ervan uit dat goed Kingston geheugen compatible zou moeten zijn met dit moederbord.

Vergeet ik nu nog iets? Of zijn er componenten die te verbeteren zijn terwijl ik wel binnen het budget van zo'n 400 euro blijf?

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 29-03-2007 14:41 ]

Verwijderd

ik ben zefl een soortgelijk systeem aan het samenstellen voor mijn moeder, en ik heb ook gekozen voor de x2 3600+
maar aangezien AMD binnenkort weer de prijzen gaan verlagen wacht ik nog een maandje zodat de x2 op minder dan 60 euro uitkomt :)

misschien dat je voor 5 euro meer een Seagate 200GB schijf kan kopen die heeft meer cache.
en ik denk dat je voor dit systeem wel minimaal een 450W voeding nodig gaat hebben.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Dual core zal je echt wel merken. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Misschien dat er nog mensen zijn die de keuze voor dat gigabyte bordje niet goed vinden, zelf ben ik ook meer voor MSI of Asus. Maar dat is eerder merk voorkeur, want qua functionaliteit liggen ze toch dicht bij elkaar als je binnen zelf chipset (nvidia) blijft.
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:01:
en ik denk dat je voor dit systeem wel minimaal een 450W voeding nodig gaat hebben.
Bijlange niet. 380W is ruim voldoende, er zit immers grafische kaart in.

[ Voor 30% gewijzigd door Noel op 29-03-2007 11:04 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Noel schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:01:
dit zeg ik met eigen ervaring ik heb een 400W voeding gebruikt voor een soortgelijk systeem met een HD en een andere mobo (asrock met zelfde chipset) dit werkte niet helemaal synchroon met elkaar. de voeding trekte het soms niet (was wel B-merk voeding maargoed)

en btw hars73 heb je nog cheape DDR reepjes over uit je ouwe systeem? m'n ouwe PC (ook met KT3 chipset en een athlon 2500+) heeft pas een reepje van 512 vermoord :(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 11:12 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Over de voeding discussie:

Een vriend van mij heeft net een nieuw systeem met 2 SATA discs/E6600/8800GTX/2gig ram en een 550 W Coolermaster voeding met een Waatage meter aan de voorkant. Op vol gebruik/stress gebruikt dat ding amper 250 W :P Dus dat zal wel mevallen als je een 400/380 W A-merk neemt ;)

Verder denk ik dat het momenteel NIET het waard is om een X2 te nemen, gezien je er niet al teveel voordeel van zal hebben met de activiteiten die je doet. Een Athlon 64 3500+ en hoger is genoeg hoor :)

Blaaaaaat van mijn kant, je wilt ook videobewerken. Ik zou dan wel voor een duo core gaan :) (X2 dus ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 29-03-2007 11:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• hars73

hars73

Topicstarter
Noel schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:01:
Dual core zal je echt wel merken. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Misschien dat er nog mensen zijn die de keuze voor dat gigabyte bordje niet goed vinden, zelf ben ik ook meer voor MSI of Asus. Maar dat is eerder merk voorkeur, want qua functionaliteit liggen ze toch dicht bij elkaar als je binnen zelf chipset (nvidia) blijft.
[...]
Die 380W zal dus ook voldoende zijn met 3 harde schijven erin? (ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat het ruim voldoende moet zijn).

Daarnaast twijfel ik ook nog over het moederbord. Het probleem vind ik dat ik zo weinig moederborden kan vinden die voldoende PCI sloten hebben en twee IDE aansluiten hebben. En daarnaast ook nog een beetje fatsoenlijke onboard VGA hebben. Het liefst zou ik ook naar een ASUS of MSI gaan, maar ik zie overal alleen maar 2 PCI sloten en dat vind ik toch te weinig.

@Padawan: Mijn systeem reboot dus regelmatig spontaan, heb een ander KT3 moederbord nu, het is wel iets beter, maar nog steeds niet stabiel. Dus totdat ik een nieuw systeem heb, blijf ik mijn oude nog af en toe gebruiken. Daarna gaat het spul wel in de verkoop.

[ Voor 11% gewijzigd door hars73 op 29-03-2007 11:23 ]

Verwijderd

kijk eens op www.pcplatform.nl daar staan erg goede prijzen voor het systeem dat je wilt samenstellen alleen geen gigabyte bordjes, ze hebben daar alleen asus en asrock bordjes maar ook wel leuke bordjes in vergelijking. helaas niet mer meer dan 2 of 3 PCI slots inderdaad.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
2x IDE op een bordje begint echt zeldzaam te worden.

ASUS M2NPV-VM heeft onboard VGA en heeft 2x IDE, maar heeft dan weer maar 2x PCI. En zo zul je veel bordjes hebben waar telkens iets onbreekt. Waarschijnlijk is die Gigabyte een van de weinige opties. Op zich zal er weinig mis zijn met dat Gigabyte bordje, maar als het niet je voorkeursmerk is, ben je vanzelf minder geneigd om die te kopen...

Een optie is natuurlijk de IDE schijven dumpen en vervangen door S-ATA's. Maar dan wordt het al snel een beetje duurder. Of je gebruikt 1 van je huidige IDE's voor Windows, koopt 2 S-ATA's en die andere IDE verkoop je of gebruik je als een externe schijf. Ik noem maar wat. :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Notna

Notna

Where are you?®

Verder snap ik ook niet waarom je naar een bord zoekt met 2 IDE channels gezien je 2 IDE HDD's hebt. Dan heb je toch genoeg aan 1 channel ?(Die er 2 kan aansturen) ? Moet je wel een DVD drive kopen met een SATA aansluiting maar dat boeit niet echt :P

• hars73

hars73

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:39:
Verder snap ik ook niet waarom je naar een bord zoekt met 2 IDE channels gezien je 2 IDE HDD's hebt. Dan heb je toch genoeg aan 1 channel ?(Die er 2 kan aansturen) ? Moet je wel een DVD drive kopen met een SATA aansluiting maar dat boeit niet echt :P
Hmm dat is op zich nog wel een aardig idee.. Dan wordt de keus aan moederborden in ieder geval al iets groter. Daarnaast zou ik de TV kaart en de Pinnacle videobewerkingskaart kunnen laten zitten (Analoge video zet ik toch niet meer op m'n pc, doe dat via firewire en tv kijken via m'n pc deed ik eigenlijk nooit).
In principe zou ik dan een moederbord moeten zoeken met onboard (beetje fatsoenlijke) video en onboard firewire en zou ik alleen nog een Wifikaart overhouden, dus heb ik maximaal 1 PCI slot bezet.
Dit zou de keus nog uitgebreider maken :X

• Notna

Notna

Where are you?®

hars73 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:49:
[...]

Hmm dat is op zich nog wel een aardig idee.. Dan wordt de keus aan moederborden in ieder geval al iets groter. Daarnaast zou ik de TV kaart en de Pinnacle videobewerkingskaart kunnen laten zitten (Analoge video zet ik toch niet meer op m'n pc, doe dat via firewire en tv kijken via m'n pc deed ik eigenlijk nooit).
In principe zou ik dan een moederbord moeten zoeken met onboard (beetje fatsoenlijke) video en onboard firewire en zou ik alleen nog een Wifikaart overhouden, dus heb ik maximaal 1 PCI slot bezet.
Dit zou de keus nog uitgebreider maken :X
`
en met een beetje geluk vind je zelfs nog een mobo met dát onboard ;) (ASUS/MSI heeft dat vaak, onboard WiFi)

• hars73

hars73

Topicstarter
In het starttopic het Gigabyte bordje vervangen door een Asus M2NPV-VM. Deze heeft eigenlijk dezelfde functionaliteiten als de Gigabyte, behalve dat er op de Asus maar 2 PCI sloten zitten. Ik zou hier in principe wel net voldoende aan moeten hebben.

Heeft ook 2 ATA connectoren, betere onboard VGA (6150 ipv 6100) en ook onboard firewire. Op de een of andere manier krijg ik bij Asus een beter gevoel dan bij Gigabyte.

Weet iemand of het geheugen dat ik heb uitgezocht compatible zou moeten zijn?

Verwijderd

ik zal even voor je kijken op de asus site ;) niet gevonden inderdaad :'(
daar staat de compatibiliteit van meoderborden wel vaak op in combinatie met bepaalde geheugenreepjes. kingston is meestal wel compatibel met de meeste systemen dus dat zit wel snor. denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 15:28 ]

• hars73

hars73

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:14:
ik zal even voor je kijken op de asus site ;)
daar staat de compatibiliteit van meoderborden wel vaak op in combinatie met bepaalde geheugenreepjes. kingston is meestal wel compatibel met de meeste systemen dus dat zit wel snor. denk ik.
Hmm ik kon het niet vinden.. had daar al gezocht, maar die site was zoooooooooo traag

Verwijderd

hars73 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:15:
Hmm ik kon het niet vinden.. had daar al gezocht, maar die site was zoooooooooo traag
daar heb je gelijk in met die trage site :(
maar met kingston gehuegen zit je meestal wel goed, vooral icm asus.
en zoniet: ruil je je geheugen :+
Pagina: 1