Lacie Extreme Raid 0/1?

Pagina: 1
Acties:

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 07:05
Heb een Lacie Extreme 320Gb externe drive via Firewire aangesloten op de computer. Haal snelheden van 40Mb/sec., zoals te verwachten is met deze interface. Heb er sinds gisteren een FireWire800 kaartje in zitten, dan is de snelheid rond de 57Mb/sec. Is best okay dus.

Maar! Als je nu kijkt naar dit plaatje die de transferrates aangeeft...

Afbeeldingslocatie: http://www.pfeffernuss.com/stuff/lacie.jpg

...vind ik het dus heel vreemd dat de snelheid naar het "midden" toe inzakt, om dan weer op 50% volledig te zijn om helemaal aan het einde weer in te zakken (is met FW800 uiteraard nog erger aangezien het dan bij 57Mb/sec. begint maar dat plaatje ben ik kwijt en had geen zin om weer twee uur te wachten). Dit is op mijn andere Raid0 configuraties niet zo, die lopen pas helemaal op het einde terug, wat ik ook logisch vind aangezien de twee (of meer) drives tegelijk worden aangesproken.

Op basis van dit plaatje denk ik dus dat de Lacie niet als Raid0 maar als Raid1 is geconfigureerd. Is deze aanname de juiste? En dan dus punt twee: hoe verander ik dat eventueel! Onder Windows zie ik hier geen mogelijkheid toe. Moet ik nu naar iemand met een Mac om dit te laten doen (heb begrepen dat er voor OSX wel software is die dit kan).

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 29-03-2007 10:19 ]

Nickname does not reflect reality

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoeveel opslag moet je hebben dan?

320 in RAID 1 = 2* 320, 320 in RAID 0 is 2 * 160

[ Voor 43% gewijzigd door Snake op 29-03-2007 10:27 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Brad Pitt
Tuurlijk, dat snap ik wel. Maar waarom dan die drops rond het midden? Moet toch gewoon tot het einde door blijven lopen en dán pas inzakken?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Dit ziet eruit als JBOD ipv een RAID opstelling.

Ik denk dat je zoiets alleen via de interface van je LaCie kunt veranderen.

[ Voor 45% gewijzigd door Fauna op 29-03-2007 10:54 ]

• Brad Pitt
Hmmm, precies, dat bedoelde ik eigenlijk ja, i.p.v. Raid1, my bad, sorry. Nu worden de drives gewoon achter elkaar aangesproken ipv tegelijk.

Ik zou dat graag willen veranderen naar Raid0 maar zou niét weten hoe dat voor elkaar te krijgen onder Windows. Neem niet aan dat er aan de binnenkant een dipswitchje zit of zow. Anders maak ik hem vanavond wel open of zo.

Bedankt voor de verbetering!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Hou je wel even in gedachten dat als je iets aan de instellingen gaat wijzigen, je eerst even een backup maakt van je data.

RAID levels veranderen gaat meestal niet zonder verlies van data.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Brad Pitt
Yesss, thanks! Heb als main storage een 8-ports sata raid kaartje vol met 8 drives en heb al dertig keer de settings aangepast dus been there ;)

Ben nu dan ook maar vast even de data aan het terugpompen naar harddisk, dat duurt wel even, je kan het maar vast gehad hebben :P

Pagina: 1