Toon posts:

koptelefoon, inschakel *klik*

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Via een pic-controller kan ik een frequentie in het gehoorbereik genereren. Deze toon wil ik dan sturen naar de linker- of rechter kant van de hoofdtelefoon. Ik wil echter niet dat er bij het wisselen van kant iets te horen is, een soort inschakel *klik*

Is dit eruit te filteren met iets als een RC? Het is ongeveer te vergelijken met het geluid dat mijn comp. boxen geven als ik ze inschakel. ( plop? :P )

alle ideeen zijn welkom! _/-\o_

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Eerste vraag is: waar komt die klik vandaan?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
ik neem aan de gelijkspanning (?) die op de koptelefoon gezet wordt alvorens ik het werkelijke signaal ga sturen. Gelijkspanning hoor je niet, maar het inschakelverschijnsel ( 0 volt ===> x volt ) hoor je volgens mij wel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je het niet meten? Anyway, een capje voor je koptelefoon in serie is sowiso wel gewenst als je je koptelefoon niet wil slopen.

Verwijderd

Topicstarter
voordat ik t te horen gewenste signaal verstuur, is er al iets te horen op de uitgang, dit lijkt op hetzelfde geluid als het inschakelen van de boxen van mijn stereo-toren.

Dit wil ik niet kunnen horen. Hoe zouden ze dit doen bij een gehoortester van slechthorende mensen, want bij iets als dat is zown *plop* geluid niet wenselijk lijkt me... 8)7

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

daar gebruiken ze gewoon een echte DAC ;)

Verwijderd

Topicstarter
een echte dac?

ik heb nu een schakeling met allerlei weerstanden (8bits dac) zoals in onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://logosfoundation.org/kursus/1150fig4.gif

het signaal wordt echter wel enigszinds versterkt door een opamp. Deze wordt ook aangestuurd om het uitgangsvolume (de amplitude) te kunnen veranderen...

Is dit geen *echte* dac? :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Los chipje bedoel ik.
ik heb nu een schakeling met allerlei weerstanden (8bits dac) zoals in onderstaande afbeelding.

[afbeelding]

het signaal wordt echter wel enigszinds versterkt door een opamp. Deze wordt ook aangestuurd om het uitgangsvolume (de amplitude) te kunnen veranderen...

Is dit geen *echte* dac? :P
Dit is een ouderwetse R ladder DAC. Niks mis mee op zich en zou prima moeten werken. Zet achter de opamps maar eens een 10 uF elkotje in de signaalweg. Ik denk dat dat al veel oplost. Tevens zou ik de opamp nog voorzien van een 2e orde filterfunctie om HF zooi wel te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je hulp tot zover... ik ga het dit weekend proberen.

hier schematisch de weergave van de schakeling , zodat er miss een beter beeld te krijgen is van de situatie.

http://img339.imageshack.us/my.php?image=gehoortesteryw5.jpg

mvg Det0w

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zie ik daar een schakelaar zitten? voor de opamp? Zoja, laat die dan niet het signaal doorschakelen, maar naar ground schakelen in de UIT stand.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt!!! heel stom van me... ik schakel idd 'aan' naar ground bij het uitschakelen vh signaal.

Denk idd dat je gelijk hebt met het plaatsen van een elco aan de uitgang.

2e orde filters...dat is lang geleden, ik neem aan dat ik dan een laagdoorlaatfilter tot 20khz moet realiseren? Maar .... hoge frequenties zijn toch al niet 'menselijk' hoorbaar, dus waarom zou ik deze frequenties willen filteren?

excuses nogmaals voor het verkeerd weergeven van de schakelaars op de opamp...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 09:59:2e orde filters...dat is lang geleden, ik neem aan dat ik dan een laagdoorlaatfilter tot 20khz moet realiseren? Maar .... hoge frequenties zijn toch al niet 'menselijk' hoorbaar, dus waarom zou ik deze frequenties willen filteren?
't is niet alleen dat wij dat niet kunnen horen. Er zijn wel degelijk hoorbare effecten van die extra HF zooi. Een ander probleem is ook nog de opamp die het geen feest vindt om dergelijke HF te verwerken. Hij kan dan onstabiel worden. Dus je wil er gewoon vanaf, zeker met een gehoortest waar je netjes bepaalde frequenties wil testen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp moet het plaatsen van een HF filter (2e orde) 'voor' de opamps, en het plaatsen van een elco 'na' de opamps een postitief resultaat geven.

wellicht dat dit topic nog even open kan blijven zodat ik een update kan geven over het verloop... ik ga dit weekend / komende week aan de schakeling pielen.

bedankt zover voodooless _/-\o_

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het topic blijft sowiso open ;)

Dat 2e orde filter kun met je opamp maken. Schakelingen zijn daarvoor wel op internet te vinden. Aangezien er in die schakeling al een parallel C zit voor de opamp heb je al een heleboel HF minder.

Verwijderd

Topicstarter
Toch blijft het aan me knagen... als het in- of uitschakelverschijnsel te horen is.... dus de frequenties zich binnen de 20hz-20khz bevinden. Hoe zijn deze dan te filteren?

ik zit te denken aan vertraagd inschakelen, weet niet of ik nu iets heel vaags zeg, en weet ook (nog) niet hoe ik dit wil realiseren, maar op een vetraagde manier de uitgang schakelen, valt dan de plop niet weg?

ik blijf zelf nog ff brainstormen, en zal mun hersenspinsels plaatsen, als niemand er last van heeft :)

Verwijderd

Topicstarter
heb er dit weekend nogmaals over nagedacht en heb het volgende id.

de ingang op de koptelefoon via een (analoge) schakeling langzaam laten in- en uitschakelen. Dus alvorens het gewenste signaal op de ingang wordt gezet. langzaam (vertraagd) de ingang opensturen.

Dit zou volgens mij het *klik* signaal moeten verminderen/verwijderen.

Nu twijfel ik alleen over het soort component hiervoor. Een OTA of een elektronisch regelbare potmeter. Zou het met één van deze 2 componenten mogelijk zijn?

Het id is dus om een soort lichtdimmer te maken, maar dan voor de gelijkspanning waarbij ik het ingangssignaal dus langzaam opengooi.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

heb je al eens met een scoop/geluidskaart gemeten waar het geluid vandaan komt?

Verwijderd

Topicstarter
nee... het is volgens mij het inschakelen van de gelijkspanning op de ingang.... dus het verschil van 0 >> 3V , die 'snelle' wisseling van de spanning zorgt ervoor dat er een *klik* op de uitgang van de koptelefoon komt.

edit: eigenlijk wil ik dus de inschakelspanning dmv een schakeling langzaam laten oplopen, zodat het inschakelgeluid gereduceert wordt.

Dit lijkt me gewoon mogelijk door een elco parallel naar 0 te hangen aan de basis van de transistor.

Aangezien het inschakelen 0 >> 3 V nu gebeurt in enkele ms, is het wel voldoende om bijv. een halve seconde te nemen als RC-tijd.

Het moet echter niet zo zijn dat dit een effect heeft op mijn over te brengen signaal, maar ik neem aan dat de frequentie niet veranderd door een elco parallel aan de ingang te hangen.

mvg Det0w

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 11:18 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gelijkspanning hoort per definitie niet aanwezig te zijn. Die moet dus weg. Dat kun je al aan de bron doen, maar ook door middel van die elko in de signaalweg, waar ik meteen aan het begin al mee kwam, die inschakelvertraging krijg je dan automagisch.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 02-04-2007 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.schematheek.com/nl/index.php?pid=42

hier wordt dmv een transistor een softstart effect gerealiseerd, wat de *plop* bij inschakelen zou moeten filteren.

Dit is juist het probleem wat ik dus ook op wil lossen. Ik moet nu alleen nog uitvogelen hoe ik dit op mijn huidige uitgangssignaal toepas.

Er is juist toch altijd een kleine gelijkspanning aanwezig als draagspanning op de boxen, of zie ik dit echt totaal verkeerd? :X

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:09:
Dit is juist het probleem wat ik dus ook op wil lossen. Ik moet nu alleen nog uitvogelen hoe ik dit op mijn huidige uitgangssignaal toepas.
elko of andere cap in de signaalweg: 10uF zou zat moeten zijn.
Er is juist toch altijd een kleine gelijkspanning aanwezig als draagspanning op de boxen, of zie ik dit echt totaal verkeerd? :X
Ja. DC is zeer ongezond voor speakers (en ook voor je koptelefoon). Die moet dus weg.

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijd van stilte heb ik nog een vraag/wens

is er ook een schakeling mogelijk die het aangeboden signaal qua volume langzaam laat opkomen, en uitdempen?

is dit bijv mogelijk dmv een NTC die zorgt voor stroombegrenzing, die dan langzaam de begrenzing laat afnemen. Oftewel het aangeboden signaal in stroom langzaam laat opkomen? 8)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom wil je dat?

Volume regelen kun je toch ook met je DAC doen? Niet dat met 8 bits zo heel goed zal gaan..

Andere optie is een digitale volume regel chip.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dit doen met als doel:

ongeacht het aangeboden signaal het effect krijgen van fade in en fade out van volume... eigenlijk net zoals bij muzieknrs op een cd gebeurt.

Een ntc is hier miss niet gevoelig genoeg voor. Het aangeboden signaal moet bijvoorbeeld na 2 seconde op zijn orginele waarde komen qua volume.

Zat zelf te denken aan een weerstand voor de speakers die dan langzaam in waarde afneemt, vandaar een NTC, maar in de praktijk zal dit wellicht niet werken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat chipje is daar perfect voor. Kun je gewoon met je uC aansturen.

Maareh, is het niet veel makkelijker om een CD'tje te branden met alle mogelijke toontjes en volumes erop? Lijkt me veel betrouwbaarder en kwalitatief een betere oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
de tonen moeten echt gegenereed worden.

een elco in de signaalweg heeft nauwelijks effect, ik wil de ingang nu vertraagd laten inschakelen dmv een transistor schakeling.

wat is een simpele npn transistor, want die nr's zeggen me nix ... BD-??? oid

met een geschikte transistor en een RC schakeling aan de basis lukt het me miss om de ingang vertraagd te laten op komen.
Pagina: 1