Momenteel heb ik een dual-boot (XP op de master en Vista op de slave, SATA-schijven hebben geen master- of slave-functie, maar het wordt zo aangegeven door mijn P5W-DH DL). Nu is het zo dat mijn Vista-installatie afhankelijk is van mijn XP-installatie omdat boot.ini op de master staat en doorverwijst naar Vista op de slave. Ik zou echter graag beide OS'en op een RAID0-array zetten (zelfde controller, zelfde schijven, twee partities). Heb ik dan nog steeds last van die onderlinge afhankelijkheid? Mijn punt is dat ik steeds de mogelijkheid wil hebben om één van beide partities te formatteren zonder mijn andere installatie om zeep te helpen. Heeft iemand een idee hoe dit gaat op RAID0?
Dan moet je een raid0 set maken, en daar vervolgens 2 partities op maken.
Vervolgens zorg je ervoor dat de bootmanager van vista in de MBR komt, en klaar ben je.
De bootmanager van XP herkent vista niet, maar andersom wel.
Betekent wel dat je alles opnieuw moet installeren.
Vervolgens zorg je ervoor dat de bootmanager van vista in de MBR komt, en klaar ben je.
De bootmanager van XP herkent vista niet, maar andersom wel.
Betekent wel dat je alles opnieuw moet installeren.
[ Voor 12% gewijzigd door mace op 29-03-2007 08:48 ]
Dus het komt er gewoon op neer om eerst Vista te installeren en dan XP? Dan kan ik later eventueel de Vista-partitie formatteren zonder XP kwijt te raken?
Nee, je moet eerst XP installeren en dan vista, want de bootmanager van XP herkent vista niet dus als je XP geïnstalleerd hebt na vista kan je niet meer in vista.Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 09:12:
Dus het komt er gewoon op neer om eerst Vista te installeren en dan XP? Dan kan ik later eventueel de Vista-partitie formatteren zonder XP kwijt te raken?
Als je eerst XP en dan vista installeert zou het moeten werken, echter als je dan vista weer verwijdert werkt XP niet meer. De oplossing daarvoor is simpel, XP cd er in en via de recovery console fixboot uitvoeren.
Wat je ook kan doen is een bootmanager gebruiken, zoals bootmagic ofzo.