Samsung Spinpoint 400GB SATA word niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Onlangs was een 200GB maxtor (sata) schijf in de pc van me ouders overleden.
Daarom hebben we besloten een nieuwe Samsung SpinPoint HD401LJ, 400GB (SATA ll) te kopen.

Alleen het probleem is dat de schijf niet word herkend door het bios.
Ik zelf dacht dat je helemaal geen sata driver hoeft te instaleren (alleen voor raid ??)

Ik heb de schijf in me eigen pc gehangen waar hij gewoon netjes herkend word. Ik heb hem daar ook helemaal geformateerd als NTFS, maar ook dan word hij niet herkend.
Ik heb ook beide sata aansluitingen geprobeerd.

Is het misschien een probeel dat het een SATA II schijf is op een SATA l aansluitingen ? Moet ik de jumpers verzetten misschien verzetten ?
Hij staat standaard gewoon op Master.

specs:
AMD Athlon 3400+ (s754)
Gigabyte K8VM800M (VIA K8M800 chipset)
512MB ram.
6800LE 128MB

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja eventueel jumper instellen op SATA1, dan moet hij in je bios gewonden worden. Hoe je deze jumper in moet stellen, kan je waarschijnlijk terugvinden op de drive of op de site van Samsung. De jumper staat waarschijnlijk nu niet op 'master' aangezien dat niet hoeft bij SATA.

Voor de Windows installatie (indien nodig) heb je wel een driver nodig. Zie hier in de OM FAQ / Beleid

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 29-03-2007 02:57 ]

• Dubbel Fristie
  • Nu online
Ook als ik de jumper op SATA l zet word hij nog steeds niet herkend in het bios :'(

• Dubbel Fristie
  • Nu online
Ook als ik de sata-drivers instaleer (F6 rammen bij de win-xp instalatie) word hij niet herkend :?
Deze dus: http://www.gigabyte.com.t...ileType=Driver&FileID=961

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Doet de schijf het uberhaupt wel? Spint hij wel op? Kun je hem misschien in een andere pc testen?

Heb je een andere SATA aansluiting geprobeerd? Andere kabel?

edit:
lezen is inderaad een vak! :') Maar dat van die kabel dan? Of had je dezelfde kabel gebruikt in je eigen pc?

[ Voor 52% gewijzigd door Noork op 31-03-2007 22:20 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15
Ik heb de schijf in me eigen pc gehangen waar hij gewoon netjes herkend word. Ik heb hem daar ook helemaal geformateerd als NTFS

Lezen is ook een vak he..... ;)

Misschien een bios update van het moederboard.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Verwijderd

ging dat ook net voorstellen, een bios update is vaak de oplossing :)

maar heb net ff de comments gelezen bij de bios-updates maar staat niet direct iets in over grotere hd's herkennen.
ben je zeker dat de bios instellingen wel kloppen? dat je nergens een SATA-raid enabled hebt ofzo ?

• Dubbel Fristie
  • Nu online
Laatste bios heb ik erop gezet, maar dit werkte zoals ik al had verwacht niet :'(
In het bios ziet ik zelf ook nergens een Raid-enable knopje.

Kan trouwens wel in het raid bios komen (tab drukken bij het booten), maar daar is alles grijs en kan ik niet navigeren. Ook daar zie je dat op bijde sata aansluitingen geen HD herkend word ;(
Pagina: 1