3c59x driver probeert als eth0 te draaien ipv eth1

Pagina: 1
Acties:

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Allereerst even een stukje voorgeschiedenis: ik heb 2 netwerkkaarten een

Marvell Technology Group Ltd. 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (rev 19)

en een

3Com Corporation 3c900 10Mbps Combo [Boomerang]

De ene maakt gebruik van de sky2 driver, de andere van de 3c59x driver. Helaas heb ik een probleem. Ik heb een dual-boot systeem (Gentoo en X64). Voor X64 zijn er geen drivers voor de 3com kaart, voor linux moet ik perse de sky2 driver gebruiken, die de afgelopen paar kernel versies een ramp is. Ik krijg continu de melding "NETDEV WATCHDOG: Transmit Timeout". Dus ik denk; ik ga mijn 3com kaartje maar weer gebruiken. Dan maar geen internet onder XP, daar zit ik toch nooit meer op.

Nu wou ik alleen dat ik niet iedere keer aan linux hoef te vertellen aan welke kaart de netwerkkabel zit. Dus ik wat zitten googlen en uitgekomen bij de oplossing (denk ik); ik bouw een network bridge. Een bridge gooit gewoon op beide interfaces de pakketjes eruit, en het maakt niet uit op welke nu de netwerkkabel is aangesloten.

Als mijn systeem opstart, blijft het erg lang hangen op "populating udev events", een punt waar de drivers worden geladen. Ik heb het vermoeden dat dit is omdat sky2 en 3c59x samen aan het vechten zijn voor de naam "eth0". Ik wil graag de Marvell "eth0" noemen en de 3com "eth1". Dus ik probeer een alias aan te maken.
quote: /etc/modules.d/3c59x
alias eth0 sky2
alias eth1 3c59x
options 3c59x options=3
Natuurlijk heb ik modules-update gedraaid.

Echter, na opnieuw opstarten, blijft het systeem lang hangen. Ik vermoed dat hierdoor ook mijn br0 interface niet up komt, aangezien hij foutmeldingen geeft als "eth1: no such device".

Waarom pakt de netwerkkaart de naam die ik m geef niet? Beide kaarten hebben hun eigen init script, en worden beide in het "default" runlevel geladen.

Als ik net.eth0 en net.eth1 start, komt meestal eth0 wel op. Als ik br0 opstart, geeft deze aan dat er maar 1 interface (eth0) in de bridge wordt toegevoegd.

Weet iemand waarom mijn

Mijn netwerkconfiguratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Medusa# cat /etc/conf.d/net
# This blank configuration will automatically use DHCP for any net.*
# scripts in /etc/init.d.  To create a more complete configuration,
# please review /etc/conf.d/net.example and save your configuration
# in /etc/conf.d/net (this file :]!).
dns_domain_lo="Thuis"
nis_domain_lo="Thuis"

#config_eth0=( "192.168.24.254/24" )
#routes_eth0=("default via 192.168.24.24")

#config_eth1=( "192.168.24.254/24" )
#routes_eth1=("default via 192.168.24.24")

#**************
#Bridging?

bridge_add_eth0="br0"
bridge_add_eth1="br0"

#bridge_br0="eth0 eth1"

config_eth0=( "null" )
config_eth1=( "null" )

config_br0=( "192.168.24.254/24" )
#config_br0=( "dhcp" )

routes_bro0=("default via 192.168.24.24")
#**************

dns_servers=( "192.168.24.24")

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:29

killercow

eth0

Kun je niet gewoon de sky module blacklisten?
Of niet mee compilen?

Dan kan hij hem ook moeilijk als eth0 benoemen en krijgt je 3com kaartje automatisch eth0 als device node.

openkat.nl al gezien?

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Je moet waarschijnlijk een udev rule maken.

• Rainmaker
killercow schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 14:26:
Kun je niet gewoon de sky module blacklisten?
Dat is nu dus ook mijn "nood" oplossing.

Doe ik echter liever niet; als ik dan de kabel omzet, moet ik nog configuratie aanpassen. Dat wou ik nu net voorkomen.
Alucard schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:51:
Je moet waarschijnlijk een udev rule maken.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht 8)7 Ik dacht dat als er een 2e ethernetkaart geladen werd, deze vanzelf eth1 ging heten. Ik zal er vanavond eens naar kijken :)

[ Voor 33% gewijzigd door Rainmaker op 29-03-2007 15:58 ]

• cnieuweboer
Als udev trouwens modules laad gebruikt hij (iig onder gentoo) modules.conf niet.
En onder gentoo werkt blacklisten geloof ik ook al niet met udev, heel handig (heel vervelend voor alsa, ik heb geen inputs meer sinds udev modules laad).
Voor m'n onboard netwerkkaart werkend te krijgen heb ik /etc/modprobe/forcedeth gebruikt.

• Rainmaker
jawel, onder Gentoo dien je het het bestand /etc/modules.d/<module naam> aan te maken en hierna modules-update te draaien.

Blacklisten gaat met /etc/modprobe.d/blacklist.

modules-update trekt eigenlijk de tekst uit alle bestanden in de modprobe.d en de modules.d directory en zet die in /etc/modules.conf. Het wordt onder Gentoo dus afgeraden modules.conf direct aan te passen, maar het kan wel.

Verwijderd

Mag ik je vragen waarom je eth0 en eth1 allebei dezelfde IP adres geeft? Normaal gesproken is het zo dat een een C-netwerk adres heeft (bij thuisnetwerken in elk geval) dus 192.168.x.x/24 en de ander OF via DHCP een adres toegewezen krijgt OF een vast adres. Nu ben ik meer bekend met Slackware en hoe het daar is opgezet (rc.inet1 ofzo), maar het lijkt me in elk geval niet juist dat je ze beide met hetzelfde adres opzet...

Just my thoughts (a € 0,01).

• cnieuweboer
Rainmaker schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:39:
jawel, onder Gentoo dien je het het bestand /etc/modules.d/<module naam> aan te maken en hierna modules-update te draaien.
Niet meer sinds udev de modules inlaad http://archives.gentoo.org/gentoo-dev/msg_141352.xml.
En het blacklisten bedoelde ik eigenlijk door udev zelf, zodat je met het alsasound script je alsa modules in kunt laden, en dat kan dus nog niet.
Van de bestanden in modprobe.d wordt modprobe.conf gemaakt.

• Rainmaker
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 06:53:
Mag ik je vragen waarom je eth0 en eth1 allebei dezelfde IP adres geeft? Normaal gesproken is het zo dat een een C-netwerk adres heeft (bij thuisnetwerken in elk geval) dus 192.168.x.x/24 en de ander OF via DHCP een adres toegewezen krijgt OF een vast adres. Nu ben ik meer bekend met Slackware en hoe het daar is opgezet (rc.inet1 ofzo), maar het lijkt me in elk geval niet juist dat je ze beide met hetzelfde adres opzet...

Just my thoughts (a € 0,01).
Je zou gelijk hebben, maar die lijnen zijn gecomment (#) De enige toewijzing van een adres is aan de "nieuwe" interface, de eigelijke devices worden als null geinitialiseerd.
Rainmaker schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:57:
[...]

Daar had ik nog niet eens aan gedacht 8)7 Ik dacht dat als er een 2e ethernetkaart geladen werd, deze vanzelf eth1 ging heten. Ik zal er vanavond eens naar kijken :)
Stomme vraag, maar welk device gebruiken netwerkkaarten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ls: kan geen toegang krijgen tot /dev/eth0: Onbekend bestand of map
@Medusa ~ $ ls /dev/net/
tun
@Medusa ~ $ locate eth0 
/etc/init.d/net.eth0
/usr/portage/app-admin/quickswitch/files/net.eth0-switchto.rc6
/var/lib/dhcpc/dhcpcd-eth0.cache
/var/lib/dhcpc/dhcpcd-eth0.info
/var/lib/dhcpc/dhcpcd-eth0.info.old
/var/lib/init.d/coldplugged/net.eth0
/var/lib/init.d/exitcodes/net.eth0
/var/lib/init.d/started/net.eth0

[ Voor 11% gewijzigd door Rainmaker op 30-03-2007 19:15 ]

Verwijderd

Misschien geen antwoord op je vraag, maar welke kernel gebruik je?
Zijn die sky2 problemen soms amd64 specifiek?

Ik heb namelijk exact dezelfde netwerkkaart en gebruik ook al tijden de sky2 driver.
code:
1
2
acetyl fabio # uname -a
Linux acetyl 2.6.17-gentoo-r7 #1 SMP PREEMPT Sun Sep 10 02:34:20 CEST 2006 i686 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz GenuineIntel GNU/Linux

en
code:
1
2
3
4
5
acetyl fabio # dmesg | grep sky
sky2 v1.6 addr 0xd2efc000 irq 17 Yukon-EC (0xb6) rev 1
sky2 eth0: addr 00:11:2f:3b:fe:65
sky2 eth0: enabling interface
sky2 eth0: Link is up at 100 Mbps, full duplex, flow control both

Is het misschien niet de moeite waard om uit te vinden of je misschien sky2 gewoon goed aan de praat kan krijgen?

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:44
Ik denk zelf meer dat de problemen kernel specifiek zijn, ik heb zelf ook een netwerkkaart die sky2 driver gebruikt en tot 2.6.18 moest ik die patchen om hem stabiel te krijgen. Vanaf 2.6.19 zou die ook stabiel moeten werken vanuit de mainstream kernel, ik heb er sindsdien geen problemen meer mee gehad.

/edit: hmm google denkt er blijkbaar anders over, het zou inderdaad wel eens amd64 gerelateerd kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Joghert op 30-03-2007 20:20 ]

• Rainmaker
Er lijkt inderdaad weer "regression" te zijn: 2.6.17 was goed, .18 was minder, .20 is het weer een drama, tenminste, op mijn systeem.

Downgraden van de kernel is helaas voor mij niet echt een optie, aangezien ik ook nog met een brakke driver voor een IT8211F chipset zit, die nu, met .20 eindelijk eens fatsoenlijk lijkt te werken zonder datacorruptie...
Joghert schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 20:16:
Ik denk zelf meer dat de problemen kernel specifiek zijn, ik heb zelf ook een netwerkkaart die sky2 driver gebruikt en tot 2.6.18 moest ik die patchen om hem stabiel te krijgen.
Heb je misschien een link naar die patch?

Verwijderd

Rainmaker schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:55:
Er lijkt inderdaad weer "regression" te zijn: 2.6.17 was goed, .18 was minder, .20 is het weer een drama, tenminste, op mijn systeem.

Downgraden van de kernel is helaas voor mij niet echt een optie, aangezien ik ook nog met een brakke driver voor een IT8211F chipset zit, die nu, met .20 eindelijk eens fatsoenlijk lijkt te werken zonder datacorruptie...

[...]

Is dit niks?
http://www.marvell.com/dr...Display.do?dId=153&pId=36

Zie ook:
http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_sk98lin

• Rainmaker
De sk98lin driver herkend mijn kaart helaas niet. Ik kan de driver van de fabrikant eens proberen, maar heb er eerlijk gezegd niet al teveel vertrouwen in :)

Weet er iemand welke device (aka /dev/ symlink) de ethernet kaart gebruikt.

Verwijderd

Wat je kunt doen met betrekking tot eth0/eth1 probleem is simpelweg de driver voor de kaart die je als eth0 wilt hebben in de kernel bakken en de driver voor eth1 als module compilen. En vervolgens de module in een rc.local achtige file inladen ipv via de modules file. Dit heb ik in het verleden verschillende keren met succes toepast in vergelijkbare situaties.

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:44
Rainmaker schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:55:
...

Ik heb nog even gekeken wat en waarom ik precies gepatched had, blijkt dat ik alleen een PCI device id heb toegevoegt om de netwerkkaart te kunnen gebruiken.

Helaas niets om hem stabieler te krijgen, sorry.
Pagina: 1