Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Prestatiebeurs: inkomen, lening of gift?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er maar niet uit of mijn studiefinanciering er nu wel of niet toe doet bij het aftrekken van mijn studiekosten.

Ik ben een uitwonende HBO-student. Ik ontvang een prestatiebeurs en heb een aanvullende lening afgesloten. Ik wil mijn studiekosten opvoeren maar kan ik daarbij mijn studiefinanciering links laten liggen? Op de site van de belastingdienst staat geen eenduidig antwoord en nu kwam ik net op een andere site de volgende info tegen: "De prestatiebeurs houdt in dat de studiefinanciering in eerste instantie als een lening wordt verstrekt, en bij voldoende studieresultaten wordt het bedrag van de basisbeurs als gift kwijtgescholden. De aanvullende beurs wordt in eerste instantie direct als gift verstrekt. Deze beurs is geen inkomen en dus belastingvrij."

Is mijn prestatiebeurs nu inkomen of een gift die niet als inkomen wordt gezien?

Ik hoop dat iemand mij een eenduidig antwoord kan geven! _/-\o_

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat is er niet duidelijk aan die tekst? Voor jou is het misschien (zij het al dan niet tijdelijk) inkomen; belastingtechnisch gezien in ieder geval niet.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Prestatiebeurs = geen inkomen. Succes met kosten aftrekken ;)

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Ik heb vorige week nog mijn belasiting aangifte weggebracht. Ook vanwege de studiekosten. Hij zei dat je alle kosten bij elkaar moet optellen. Daar moet je vervolgens al je ontvangen studiefinanciering afhalen. Het bedrag wat je dan overhoud moet dan ook nog boven een bepaalde drempel uitkomen. Dan mag je het pas aftrekken.

Voor de meeste heeft het dus geen zin. De man die de belastingaangifte zou doen zei dat dit alleen maar zin heeft als je een studie naast je werk doet en deze niet door de baas vergoed word.

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:17
bij mij heeft het wel degelijk zin
Ik ben HBO-er thuis wonend, zit aan de 90 euro / maand dat ik krijg van IB

schoolkosten staan vast in een tabel (even op F1 drukken in belasting aangifte programma)
vervolgens bepalen wat je volgens die tabel aan kosten kwijt was
en daar al je ontvangen vergoeding vanaf halen.

Ik dacht dat er een drempel was van 500 euro, alles wat je daarboven zit kan je aftrekken.

Verwijderd

Is het niet zo dat als je geen beurs meer hebt maar dat je over je 5 jaar heen zit en alles dus een lening word dat je dan wel alles af mag trekken omdat het een lening betreft?

Verwijderd

Topicstarter
10110001 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 08:25:
Ik heb vorige week nog mijn belasiting aangifte weggebracht. Ook vanwege de studiekosten. Hij zei dat je alle kosten bij elkaar moet optellen. Daar moet je vervolgens al je ontvangen studiefinanciering afhalen. Het bedrag wat je dan overhoud moet dan ook nog boven een bepaalde drempel uitkomen. Dan mag je het pas aftrekken.

Voor de meeste heeft het dus geen zin. De man die de belastingaangifte zou doen zei dat dit alleen maar zin heeft als je een studie naast je werk doet en deze niet door de baas vergoed word.
Maar in het aangifteprogramma vragen ze je alleen je ontvangen vergoedingen in mindering te brengen op je studiekosten. Mijn prestatiebeurs is nu nog een lening en daarmee dus geen vergoeding, toch??

Verwijderd

Zowel de stufi als je collegegeld daar kun je helemaal niks mee op je belastingaangifte.

Boeken, laptops en dergelijke kun je weer wel aftrekken. Er is hier iets met een afschrijvingstermijn over een bepaald aantal jaar en over een drempel.

Stufi is volledig belasting vrij dus zoals gezegd kun je dit niet op je belastingaangifte invullen. Het collegegeld is niet iets wat voor de BD onder studiekosten valt dus ook hier kun je niks mee.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Euh, collegegeld niet aftrekken :?
De volgende kosten mag u meetellen:
  • lesgeld; <---
  • kosten voor studieboeken of vakliteratuur;
  • afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
De volgende kosten mag u niet meetellen:
  • rente voor studieschulden;
  • uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;
  • reis- en verblijfkosten;
  • uitgaven voor studiereizen of excursies;
  • uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt hiervoor het beste de wettekst erbij pakken. De wet inkomstenbelasting 2001 (zie wetten.overheid.nl) art. 6.28 bepaalt dat scholingsuitgaven niet voor aftrek in aanmerking komen voorzover een opleiding of studie aan de belastingplichtige vrijgestelde uitkeringen en verstrekkingen als bedoeld in artikel 3.104, onderdelen d, e en h, onder 3, worden verstrekt. Laat hier nou net stufi onder vallen.
In art. 3.104 staat dat tot de aangewezen periodieke uitkeringen en verstrekkingen de studiefinanciering niet behoort.
Conclusie: studiekosten en studiefinanciering kun je niks mee met je aangifte.

edit: 'voorzover' moet uitgelegd worden dat je niets af mag trekken tot de hoogte van je studiekosten, en alles daarboven wel.

[ Voor 28% gewijzigd door GlowMouse op 16-04-2007 12:20 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

"studiekosten" zelfs, nou wordt ie helemaal mooi :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• We Are Borg

We Are Borg

10110001 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 08:25:

Hij? Iemand met een belastingachtergrond? Zover ik weet is het echte complete onzin dat je je stufi van je studiekosten moet aftrekken.

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

We Are Borg schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:13:
[...]

Hij? Iemand met een belastingachtergrond? Zover ik weet is het echte complete onzin dat je je stufi van je studiekosten moet aftrekken.
Volgens mij klopt het wel. Je moet je totale studiekosten nemen, daar je stufi vanaf trekken en dan komt bijna geen enkele student over die drempel heen. Dus is het voor de gemiddelde student niet mogelijk om je studiekosten van de belasting af te trekken. Het wordt wel interessant als je in je tigste jaar zit en geen stufi meer krijgt.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• We Are Borg

We Are Borg

Hmm, nooit geweten :)

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:28
Het klopt idd wel dat je je studie kosten van je stufie moet aftrekken. Blijkt je meer te hebben verbruikt dan dat je gekregen hebt, en je komt boven de gestelde drempel dan kan je die overgebleven kosten opvoeren. Ik heb met deze vraag de Belastingtelefoon een keer gebeld omdat ik een redelijke aanvullende beurs krijg.

Het is ook eigenlijk wel logisch, je krijgt iets van de regering (stufi) en dan wil je je gemaakte kosten van de belasting aftrekken :D.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

N3oC schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:21:
Het is ook eigenlijk wel logisch, je krijgt iets van de regering (stufi) en dan wil je je gemaakte kosten van de belasting aftrekken :D.
Je krijgt het alleen als je je studie op tijd afmaakt. Als je bijleent hoef je dat gedeelte natuurlijk niet van je studiekosten af te trekken. Hoe zit het eigenlijk als de prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift? Ik vind de info van de BD daar een beetje vaag over
Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een
vergoeding ontvangt, bijvoorbeeld een prestatiebeurs, moet u deze
vergoeding eerst van uw uitgaven aftrekken voordat u het
aftrekbedrag berekent.

[...]

Beschikking van de Informatie Beheer Groep
Als u zelf in 2006 van de Informatie Beheer Groep een beschikking
(Bericht omzetting lening) ontvangt, zijn er twee situaties van belang:
- Als in 2006 een beurs over een eerder jaar definitief wordt omgezet
in een rentedragende lening (dus: u voldoet niet meer aan de
voorwaarden voor een tempobeurs), dan mag u in 2006 alsnog een
bedrag meetellen voor het jaar waarop de beurs betrekking had.
- Als in 2006 een rentedragende lening over een eerder jaar definitief
niet wordt omgezet in een gift (dus: u voldoet niet meer aan de
voorwaarden voor een prestatiebeurs), kunt u in 2006 alsnog een
bedrag meetellen.

De volgende bedragen zijn aftrekbaar:
– Als de werkelijke uitgaven niet hoger zijn dan tweemaal het bedrag
van de normbedragen in de tabel: aftrekbaar is het normbedrag
verminderd met de ontvangen beurs en de eventueel eerder
afgetrokken bedragen.
– Als de werkelijke uitgaven hoger zijn dan tweemaal de normbedragen
in de tabel: trek het normbedrag af van de werkelijke
uitgaven. Vervolgens trekt u daar het bedrag van de ontvangen
beurs en de eventueel eerder afgetrokken bedragen van af.
Het restant kunt u meetellen.
De normbedragen vindt u in de Tabel normbedragen mbo en de
Tabel normbedragen hbo/wo.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

.oisyn schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:50:
[...]

Je krijgt het alleen als je je studie op tijd afmaakt. Als je bijleent hoef je dat gedeelte natuurlijk niet van je studiekosten af te trekken. Hoe zit het eigenlijk als de prestatiebeurs niet wordt omgezet in een gift? Ik vind de info van de BD daar een beetje vaag over

[...]
Onderstaande PDF heb ik ook nog gevonden op de website van de belastingen, maar duidelijker wordt het er niet op.
http://download.belasting...gaven_had_ib2661t61fd.pdf

in 2006 is mijn prestatiebeurs niet omgezet in een gift omdat ik te lang over mijn studie heb gedaan. Wat mag ik dan nu als extra? kosten opvoeren? Aangezien ik samen met mijn vriendin fiscaal parter ben is dat wel interessant.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

We Are Borg schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:13:
[...]

Hij is zeker iemand met een belasting achtergrond.
fee-tje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:01:
[...]

Volgens mij klopt het wel. Je moet je totale studiekosten nemen, daar je stufi vanaf trekken en dan komt bijna geen enkele student over die drempel heen. Dus is het voor de gemiddelde student niet mogelijk om je studiekosten van de belasting af te trekken. Het wordt wel interessant als je in je tigste jaar zit en geen stufi meer krijgt.
Dat zei hij dus ook tegen mij. Als ik geen aanvullende beurs en lening had gehad was het wel aantrekkelijk geweest. Maar je studiefinanciering is ook bedoeld om je studie te financieren.

[ Voor 51% gewijzigd door 10110001 op 02-04-2007 13:03 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

10110001 schreef op maandag 02 april 2007 @ 13:01:
Als ik geen aanvullende beurs en lening had gehad was het wel aantrekkelijk geweest.
De lening hoef je er niet af te trekken, alleen de prestatiebeurs. Dat zou ook loos zijn, je moet het namelijk gewoon terugbetalen. Vandaar ook mijn vraag hoe het zit als de prestatiebeurs omgezet wordt in een lening - dan heb je dus teveel belasting betaald over de gemaakte studiekosten

Pagina: 1