Xserve & Virtualisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 16:41
Ik loop met de gedachten om een gameserver te hosten. Nu wil ik dat graag doen op een Xserve omdat de hard- en software perfect op elkaar is afgestemd. Nu zit ik met 1 probleem. De server files van games zijn niet voor osx geschreven.

Nu heb ik dus het idee om op een leuke xserve iets van vmware / xen achtig iets te draaien daarop een linux distro / windows server op te gooien en zo de servers te draaien.

Leek me een prima oplossing zeker omdat alle gameservers dan hun eigen installatie en host os krijgen en ik hou van structuur.

Nu is alleen de vraag, wat doet dat met performance? Is het een goed idee om het zo aan te pakken of ga ik gewoon met broeder HP in zee en koop ik een ML360 o.i.d. ?

Is virtualisatie op dit gebied uberhaupt wel een goed idee?

Ben al een tijdje aan het zoeken naar enigsinds iets over xserve en virtualisatie van andere server os'en maar dat is maar lastig te vinden :(

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Misschien een idee een paar plus en minpunten op te zoeken over wat je wilt. Kiezen voor een Xserv omdat het hardware-software goed samenwerkt imo deels achterhaalt. Ik ken zowel windows als *unix servers welke al lange tijd zonder problemen draaien. Voor windows zijn vaak veel drivers en bij unix kun je altijd zelf compilen ;)

Verder maak je jezelf het niet makkelijk door een server te halen waarbij je vervolgens verplicht bent met virtualisaties te gaan werken. Als je een HP haalt met windows server kun je volgens mij ook goed uit de voeten, en is "makkelijk" mee te werken als je niet heel veel ervaring er mee hebt.

Over het managen, volgens mij kun je zowel bij unix, windows, osx met de commandline als met een gui, dus daar kun je ook alle kanten mee op.

Ik heb zelf geen ervaring met de xserv maar ik hoor en lees toch best vaak dat mensen er niet echt tevreden over zijn mbt de prijs/prestatie verhouding.

[ Voor 14% gewijzigd door Maartenvs op 29-03-2007 00:16 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Virtualisatie op een Mac staat mijns inziens nog in de kinderschoenen. Op dit moment is er in principe alleen nog Parallels Desktop. Zoals de naam al aangeeft is dat voornamelijk bedoeld voor het gebruik op een desktop en niet op een server.

VMware is overigens ook bezig met virtualisatie op de Mac en heeft op dit moment een beta lopen voor VMware Fusion. Dit is overigens net als Parallels Desktop gericht op desktop gebruik en niet zozeer op server gebruik.

In principe zou je met Boot Camp eventueel Windows of Linux kunnen installeren, maar ten eerste is Boot Camp nog beta en ten tweede verlies je het voordeel van de hardware/software combinatie.

Van Xen heb ik vooralsnog helemaal niks vernomen, alleen een paar hobbyisten die het aan de praat hebben gekregen.

Je zou misschien kunnen wachten op Leopard (Mac OS X 10.5) om te kijken wat die gaat beteken qua virtualisatie. Vooralsnog denk ik dat je op dit moment, als je dit je eisen zijn je wilt toch een zekere mate van support, dat je beter met HP in zee kan gaan.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik loop met de gedachten om een gameserver te hosten. Nu wil ik dat graag doen op een Xserve omdat de hard- en software perfect op elkaar is afgestemd.
Dat voordeel gooi je weg als je OSX niet gebruikt. Dus ga dan idd liever naar HP en koop een DL360. (Tenzij je 't voor de patsfactor doet, want Xserves zien er absoluut geiler uit.)

Daedalus:

Bedoel je Xen op macs of Xen in het algemeen? Want Xen wordt vrij veel gebruikt in servervirtualisatie. Ik heb er ook een doos mee draaien.
Ik heb zelf geen ervaring met de xserv maar ik hoor en lees toch best vaak dat mensen er niet echt tevreden over zijn mbt de prijs/prestatie verhouding.
Dat ligt helaas voornamelijk aan OSX die op sommige punten wat langzamer is dan Linux. Tiger heeft daar al wat verbetering in gebracht qua locking, maar d'r zijn ook andere punten waar OSX netter is dan linux maar als gevolg trager. Bijvoorbeeld een syscall om data naar de disks te flushen die in OSX garandeert dat je data ook echt op schijf staat, maar in linux niet. Daardoor is de OSX versie langzamer, en dat merk je ontzettend goed in bijvoorbeeld MySQL.

[ Voor 56% gewijzigd door CyBeR op 29-03-2007 01:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

CyBeR schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 01:22:
[...]
Daedalus:

Bedoel je Xen op macs of Xen in het algemeen? Want Xen wordt vrij veel gebruikt in servervirtualisatie. Ik heb er ook een doos mee draaien.
Xen op Macs :) Ik weet dat het veel wordt gebruikt in de serverwereld.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daedalus schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 01:28:
[...]
Xen op Macs :) Ik weet dat het veel wordt gebruikt in de serverwereld.
Ah :) D'r is niet echt een reden dat 't niet zou werken op intel macs afaik (dunno hoe 't staat met de PPC port). Helaas wilde de testcd niet booten (grub deed 't niet.)

--

Oh, voor de volledigheid: Xen hiervoor gebruiken is IMO een veel beter idee dan VMWare, wat een hogere overhead heeft en dus minder performance oplevert.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 29-03-2007 01:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tristan
Dus opzich wachten op leopard (wordt sowieso de situatie :)) en kijken of xen wil draaien op max osx is een goed idee?

Idd vind ik xserve rete geil, specificaties zijn ook heerlijk (2x 73g sas 15k klinkt goed!) maar dit is echt alleen ter voorbereiding dus als er uiteindlijk een hp uit komt maakt het me niet uit, ik wil de beste performance voor mn geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Tristan op 29-03-2007 13:15 ]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Als je geile looks zoekt en tegelijk bang for the buck wil zou ik eens naar de Fire servers van Sun kijken. Prijs technisch is de X2200 M2 serie het meest interessant en uitstekend in te zetten als gameserver. De X4100 M2 ziet er naar mijn mening net iets strakker uit, maar is eigenlijk meer gericht op de wat meer hight end markt is daardoor een stuk duurder. Al deze servers draaien prima icm Xen, waardoor je de mogelijkheid hebt om Linux en Windows servers door elkaar te draaien.

• Tristan
froggie schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:21:
Als je geile looks zoekt en tegelijk bang for the buck wil zou ik eens naar de Fire servers van Sun kijken. Prijs technisch is de X2200 M2 serie het meest interessant en uitstekend in te zetten als gameserver. De X4100 M2 ziet er naar mijn mening net iets strakker uit, maar is eigenlijk meer gericht op de wat meer hight end markt is daardoor een stuk duurder. Al deze servers draaien prima icm Xen, waardoor je de mogelijkheid hebt om Linux en Windows servers door elkaar te draaien.
Inderdaad! Het is inderdaad verstandig de server markt te verkennen. Ik vind die X2200 m2 ook zeer ok :) Denk dat ik die 60 try and use eens ga proberen..

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als virtualisatie je doel is, biedt een XServe geen enkel voordeel boven een Sun/HP/IBM/Dell. Sterker nog, ik weet niet eens zeker of de XServe compatible is met Vmware ESX3.01. Ik denk van niet. Beter kijk je in dat geval naar een HP ProLiant DL360, of een Sun Fire X2200M2 (mooier :9 ) Let erop dat je -zeker als je met ESX aan de gang gaat (IMHO je beste optie)- dat je de HCL's van Vmware goed bestudeert voordat je gaat shoppen. ESX draait niet vanzelfsprekend op alles, je moet met name met storage controllers, HBA's en netwerkadapters een beetje goed kiezen.

Launching containers into space

• Tristan
Whieee schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 21:25:
Als virtualisatie je doel is, biedt een XServe geen enkel voordeel boven een Sun/HP/IBM/Dell. Sterker nog, ik weet niet eens zeker of de XServe compatible is met Vmware ESX3.01. Ik denk van niet. Beter kijk je in dat geval naar een HP ProLiant DL360, of een Sun Fire X2200M2 (mooier :9 ) Let erop dat je -zeker als je met ESX aan de gang gaat (IMHO je beste optie)- dat je de HCL's van Vmware goed bestudeert voordat je gaat shoppen. ESX draait niet vanzelfsprekend op alles, je moet met name met storage controllers, HBA's en netwerkadapters een beetje goed kiezen.
Nee die conclusie heb ik ook moeten trekken, jammer :P Ik ben nu inderdaad aan het kijken naar een sun en hp. die HCL's lijst heb ik ook bekeken en de HP DL360/385 zijn gewoon compatible.
Sun weet ik nog niet.

Tevens wil ik wel een virtualisatie op het kale metaal draaien en niet eerst een moeder os installeren. dus ESX of XEN Enterprise zijn wel vereiste.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pixxa schreef op zondag 01 april 2007 @ 10:06:
[...]

Nee die conclusie heb ik ook moeten trekken, jammer :P Ik ben nu inderdaad aan het kijken naar een sun en hp. die HCL's lijst heb ik ook bekeken en de HP DL360/385 zijn gewoon compatible.
Sun weet ik nog niet.

Tevens wil ik wel een virtualisatie op het kale metaal draaien en niet eerst een moeder os installeren. dus ESX of XEN Enterprise zijn wel vereiste.
Elke courante Sun Fire server (met Opteron dus) is in principe compatible, maar het staat ook op de site van Sun vermeld.

OS compatibility voor Sun Fire X2200 M2 (ook Vmware ESX!)

Launching containers into space

Pagina: 1