PC direct op kabelmodem -> werkt niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo tweakers,

Ik heb een vreemd probleem.
Bij mijn moeder thuis ligt een @HOME kabel aansluiting die al jaaaren werkt. Verschillende pc's hebben altijd op een simpele sitecom router aangesloten gezeten, welke op zijn beurt weer op het kabelmodem zat aangesloten. No probs at all.

Vorige week heb ik al mijn pc's verhuisd en 1 computer thuis laten staan. Ik dacht: "laat ik de router er tussenuit halen en de pc direct op het kabelmodem aansluiten...".

Zo gezegd, zo gedaan, maar helaas... niet werken.

Uiteraard heb ik de pc de juiste computernaam gegeven, namelijk cp123456-a en de werkgroep op @HOME ingesteld. De pc opnieuw gestart, maar helaas. De pc krijgt niet het juiste IP adres toegewezen door het modem en krijgt ook geen standaard gateway. Bij het netwerk-icoontje staat ook een uitroeptekentje met de melding dat de netwerkverbinding niet of niet juist werkt...

Als ik de router er weer tussen hang is er niets aan het handje. Ik heb nog gekeken bij iemand anders thuis naar de instellingen (met de pc rechtstreeks op het modem) en alles klopt exact. Ik heb ook al 100.000x opnieuw gestart en de computernaam en werkgroep opnieuw ingesteld.

Het wil gewoon niet werken!!!

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de netwerkkabel (zelfgemaakt ooit) de kink in de kabel is, hoewel het om een gewone utp kabel (1op1) gaat. Misschien dat deze toevallig tussen een router en een pc wel werkt en tussen een modem en een pc toevallig net niet...!???
Dit is echt het enige dat ik me zou kunnen bedenken...

Heb ik misschien wat over het hoofd gezien, of word ik gewoon gek 8)7

Alvast bedankt voor jullie suggesties, antwoorden etc...!!!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

Kijk eens of "Client voor Microsoft-netwerken" aanwezig is bij de eigenschappen voor LAN-verbinding en zorgen dat je die aanvinkt. Heb namelijk ook al een keer zo iets meegemaakt, maar daarna werkte het wel. 8)7

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modem al eens gerestart?

Al eens geprobeerd of andere duplex instellingen op de netwerkkaart helpen?

Ook al heeft die kabel altijd gewerkt kan het nog zijn dat de netwerkkaart wat gevoeliger is voor kleine brakheidjes ofzo, dus probeer het ook eens met een andere kabel (bij voorkeur een niet-zelfgemaakte). Het zou in elk geval inderdaad wel gewoon een straight kabel moeten zijn.

Werkgroep doet iig totaal niet ter zake voor zover ik weet.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 28-03-2007 23:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MNECMotU
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:40:
Kijk eens of "Client voor Microsoft-netwerken" aanwezig is bij de eigenschappen voor LAN-verbinding en zorgen dat je die aanvinkt. Heb namelijk ook al een keer zo iets meegemaakt, maar daarna werkte het wel. 8)7
Zo even uit mijn hoofd: Ja volgens mij wel, want ik heb op het netwerk ook altijd met bestand en printerdeling gewerkt en dat werkte altijd prima. Dat kan niet gewerkt hebben als client voor microsoft netwerken niet aanwezig was lijkt me zo...

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
Voor zover ik weer begint de host name van @-Home altijd met cc, maar ik kan het mis hebben.
Krijg je uberhaupt wel een ip adres, of gewoon 0.0.0.0.
Mocht je een 192.x.x.x krijgen, dan is het mogelijk dat het modem (Arris?) standby staat.

Verwijderd

Ik denk dat het met je mac adres van je LAN kaart te maken heeft. Ik weet niet of @Home een online service er voor heeft maar bij Chello kun je gewoon even een nieuwe netwerkkaart provisionen.
Als er bij @Home nog een andere MAC adres aktief is zal hij je huidige denk ik niet slikken, vandaar denk ik ook dat je geen verbinding hebt :)

Anders morgen even met de helpdesk bellen om je huidige MAC adress door te geven, kunnen ze die gelijk veranderen en heb je weer binnen een minuut verbinding.

Verwijderd

rfolkers schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:48:
Voor zover ik weer begint de host name van @-Home altijd met cc, maar ik kan het mis hebben.
Krijg je uberhaupt wel een ip adres, of gewoon 0.0.0.0.
Mocht je een 192.x.x.x krijgen, dan is het mogelijk dat het modem (Arris?) standby staat.
De 'oudere' computernamen beginnen met CP. ;)
Het wil ook wel eens helpen om de netwerkkaart te verwijderen en opnieuw te installeren. :9

Verwijderd

je weet zeker dat home niet de mac adress gelocked heeft ? zodat andere netwerk kaarten niet werken want dat was vroeger bij de meeste dat de mac adres van de netwerkkaart vast werd gezet en dus voor de router de mac moest klonen om deze te kunne laten werken

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Home heeft nooit wat gedaan met MAC adressen, dat is alleen bij Chello enzo :)

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 28-03-2007 23:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MNECMotU
Ehm... ik weet redelijk veel van netwerken etc. maar bij MAC adressen weet ik het echt even niet meer. Ik ben het al wel regelmatig tegengekomen, maar ik weet niet precies waar het voor staat, wat het doet, waar en hoe ik het kan aanpassen...?

Ik krijg trouwens wel een ip adres, maar dat is een superonlogisch ip adres dat door windows zelf verzonnen wordt.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

MNECMotU schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:10:
Ehm... ik weet redelijk veel van netwerken etc. maar bij MAC adressen weet ik het echt even niet meer. Ik ben het al wel regelmatig tegengekomen, maar ik weet niet precies waar het voor staat, wat het doet, waar en hoe ik het kan aanpassen...?

Ik krijg trouwens wel een ip adres, maar dat is een superonlogisch ip adres dat door windows zelf verzonnen wordt.
Zoals ik al zei hoef je je bij @home niet druk te maken over mac adressen :)

Verwijderd

Orion84 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:12:
[...]

Zoals ik al zei hoef je je bij @home niet druk te maken over mac adressen :)
Das waar maar je modem onthoudt het wel.

Zou toch even proberen om de modem even helemaal te resetten. Gewoon de stekker eruit en dat zo laten voor 20 seconden ofzo. Dan alle netwerk kabels goed aansluiten. En dan de stekker van de modem er weer indoen. Gebruik zelf quicknet, en onze router onthoud het mac adres waar hij het ip adres aan heeft gegeven. Als je dan je netwerk veranderd, geeft hij geen ip meer door. Reset je de modem dan zoekt hij weer een nieuw mac adres om te onthouden.

Krijg je dan nog geen ip adres, schakel je netwerk kaart dan even uit in apparaat beheer en zet hem weer aan dan gaat hij vanaf je computer vragen om een ip. Mijn ervaring is toch dat renew ip enzo niet werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 00:47 ]

• MNECMotU
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:46:
[...]

Das waar maar je modem onthoudt het wel.

Zou toch even proberen om de modem even helemaal te resetten. Gewoon de stekker eruit en dat zo laten voor 20 seconden ofzo. Dan alle netwerk kabels goed aansluiten. En dan de stekker van de modem er weer indoen. Gebruik zelf quicknet, en onze router onthoud het mac adres waar hij het ip adres aan heeft gegeven. Als je dan je netwerk veranderd, geeft hij geen ip meer door. Reset je de modem dan zoekt hij weer een nieuw mac adres om te onthouden.

Krijg je dan nog geen ip adres, schakel je netwerk kaart dan even uit in apparaat beheer en zet hem weer aan dan gaat hij vanaf je computer vragen om een ip. Mijn ervaring is toch dat renew ip enzo niet werken.
Dat is een goeie. Had het modem nog niet gereset.
Ik vroeg me verder nog af... kan het echt niet de utp-kabel zijn? Omdat het een zelfbouwkabel is dat deze "echoot" in dit geval ofzo? De kabel is iets van 15 meter lang namelijk.

Verwijderd

Als de kabel altijd heeft gewerkt en je hebt er niet hard aan lopen trekken of hem helemaal dubbelgevouwen dan denk ik dat er niet zoveel aan de hand is. Anders morgen even een utp kabeltje halen van een metertje kost misschien 3 of 4 euro.

Verwijderd

Heb je wel eens geprobeerd om een cross-over kabel te gebruiken? De router draait waarschijnlijk het signaal om, waardoor je gewoon een standaard patch kabel kunt gebruiken. Dat gaat dan niet meer op wanneer je de pc rechtstreeks aan de modem hangt.

• MNECMotU
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 09:41:
Heb je wel eens geprobeerd om een cross-over kabel te gebruiken? De router draait waarschijnlijk het signaal om, waardoor je gewoon een standaard patch kabel kunt gebruiken. Dat gaat dan niet meer op wanneer je de pc rechtstreeks aan de modem hangt.
Nee helaas geen crosskabel in het bezit, anders had ik dat wel even geprobeerd.
Maargoed, logischerwijs kan dat niet werken, want ik ken iemand met precies hetzelfde modem die rechtstreeks op de pc aangesloten is, met een normale utp patchkabel.

Ik heb nog wel een hele zooi andere utp patchkabels in mijn bezit, die ga ik vanmiddag eens proberen aan te sluiten!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 09:41:
Vaak dan ziet die router dat zelf wel, dus denk niet dat dat wat uitmaakt.

Als ik jou was zou ik modum even resetten, als dat niet helpt netwerkkaart deinstalleren en daarna weer installeren, als dat niet werkt een nieuwe kabel kopen :).

Maar ik denk dat het resetten van je modem wel werkt :).

• MNECMotU
Dennisonline schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:50:
[...]
Maar ik denk dat het resetten van je modem wel werkt :).
Dan heb je dan goed gedacht!!! :P

Net de stroom voor 30 sec van het modem afgehaald. Opnieuw gestart -> netwerkkabel erin -> pc opgestart -> werkt!!!

Dank u voor alle medewerking!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dit topic had dus een stuk korter gekund :+ O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2007 14:18 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

MNECMotU schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:32:
[...]

Dan heb je dan goed gedacht!!! :P

Net de stroom voor 30 sec van het modem afgehaald. Opnieuw gestart -> netwerkkabel erin -> pc opgestart -> werkt!!!

Dank u voor alle medewerking!
Houd er nu wel rekening mee dat je geen bescherming meer hebt van de router.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1