Samsung 940MW en PS3 via HDMI/DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02
De Samsung 940MW is een breedbeeld LCD TV/Monitor met een aantal verschillende video ingangen. De DVI ingang ondersteund HDCP en deze interface heeft dezelfde video transmissie techniek als HDMI, dus een HDMI->DVI verloopkabel zou het in principe mogelijk moeten maken om een Playstation HDMI uitgang op de 940MW werkend te krijgen. Een en ander is ook bevestigd op verschillende US forums.
Helaas geeft deze aansluiting geen beeld. En er zijn ook weinig tot geen diagnose mogelijkheden. De PS3 aansluiten via de analoge ingangen lukt uiteraard wel. De Samsung helpdesk (monitoren) heeft hier geen ervaring mee. De monitor aansluiten op een PC geeft wsl weinig extra info omdat op de videokaart geen HDCP geimplementeerd is. Mogelijkheden:
  • foute kabel (nu: HDMI naar DVI-D single)
  • PS3 EU heeft ander HDCP protocol dan PS3 VS en de 940MW
Graag tips, suggesties, ervaringen....

Verwijderd

Ik heb dus precies hetzelfde probleem, net als vele andere mensen op het (Amerikaanse) Sony / PlayStation forum. Het enige wat ik kan bedenken is dat de HDCP socket kapot is, maar het is wel heel toevallig dat dit bij zoveel mensen het geval is (kapotte batch?). Heb al vele testen gedaan met de HDMI -> DVI kabel, maar er is op geen enkele manier beeld uit te krijgen. Omdat er mensen zijn die het wél lukt met deze monitor, en zelfs hun manier van aansluiten hebben verteld waarbij het werkt, snap ik niet waarom het maar niet wil werken. Ook de helpdesk van Samsung bood geen uitkomst, zo hadden geen oplossing en gaven enkel aan 'dat de monitor gemaakt is voor PC's en niet om op te gamen', wat de verklaring moest zijn dat het niet werkte.

Heb jij de HDCP socket ook op andere apparaten getest miw? Ikzelf heb deze mogelijkheid helaas niet. Verder nog een vraagje: Heb jij getest op een 19-pins of 25-pins kabel?

Afbeeldingslocatie: http://www.audioconnect.com/assets/images/dvi-d-conn.jpg

Iedereen bij wie die werkt heeft hem op een 25-pins kabel staan, heb hier wel een 19-pins kabel liggen, maar weet niet of dat verschil uitmaakt.

Overigens kun je wél 720p op een component kabel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 00:11 ]

• miw
De niet werkende verbinding maakt gebruik van een single link DVI aansluiting. Voor zover ik het begrijp wordt dual link DVI alleen gebruikt bij hogere resoluties dan 1080p HDTV.

Voor alle zekerheid zal ik de DVI ingang van de 940MW ook eens op een PC aansluiten, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar weinig problemen. Er zijn ook geruchten dat een volgende firmware upgrade van de PS3 het probleem zou verhelpen.

Verwijderd

miw schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:50:
De niet werkende verbinding maakt gebruik van een single link DVI aansluiting. Voor zover ik het begrijp wordt dual link DVI alleen gebruikt bij hogere resoluties dan 1080p HDTV.

Voor alle zekerheid zal ik de DVI ingang van de 940MW ook eens op een PC aansluiten, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar weinig problemen. Er zijn ook geruchten dat een volgende firmware upgrade van de PS3 het probleem zou verhelpen.
Volgens mij ligt het probleem meer bij de monitor en niet zozeer bij de PS3. Maar goed, we wachten het wel even af :)

• miw
Wat meer onderzoek gedaan in de afgelopen dagen. Het HD ready label impliceert HDCP 1.1 terwijl de PS3 HDCP 1.3 hanteert. De US PS3 variant heeft nog HDCP 1.1 en werkt volgens vele berichten op US forums gewoon wel met de 940MW middels een DVI->HDMI verloopkabel.
In de HDCP 1.3 specificatie staat dat deze backwards compatible zou moeten zijn met 1.1, maar wellicht zit daar toch iets niet zo lekker.

Op PS3 forum wordt aangeraden om de 940MW opp DVI te zetten voordat de PS3 de verbinding probeert te maken. Heb dat op een aantal manieren geprobeerd, maar zonder succes.

Volgende aanname: er is een probleem met de video data: PS3 wil 30 bits RGB sturen en de 940MW ondersteunt maar 24 bits RGB (HD ready label)..

• miw
De PS3 heeft geen instellingen om de RGB diepte aan te passen, dus het is niet mogelijk om te kijken of daar het probleem ligt.

Er lijkt communicatie plaats te vinden tussen de PS3 en de 940MW, want in het audio menu valt te lezen dat het HDMI apparaat dat de PS3 detecteert, geen audio ondersteunt.

De signaal defenities van DV-singleI en HDMI zijn identiek (19 signaal verbindingen). Wikipedia heeft van beide connectors de signaal namen waar dit is af te leiden. De extra signalen voor DVI-dual geeft twee extra data transport verbindingen die afwezig zijn in HDMI. Vanuit een verbindingsoogpunt is het dus onwaarschijnlijk dat DVI dual/single een verschil zal maken.
Pagina: 1