Toon posts:

Impedantieverschillen en buizenversterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben al een tijdje aan't uitkijken naar een handige manier om een iPod te versterken.
Een tijdje geleden kwam ik een speciaal iPod-buizenversterkertje op't oog. Afgezien van 't feit dat 't een prima geluid geeft ziet 't er nog eens schitterend uit.

Nu is deze geschikt om 4 of 8 ohm luidsprekers aan te sturen, maar thuis hebben we echter nog een mooi paar van 6 ohm staan (Pioneer pure malt speakers).
Is het mogelijk om deze te gebruiken? Het zou een 200 euro besparen, en het geluid van de Pioneer-speakers zal waarschijnlijk een pak beter zijn.

Ik ken de basics van impedantie wel, maar vroeg mij toch af of dit niet gevaarlijk is met zo'n lampenversterker, aangezien de output transformator doorbrandt zonder load (wat niet het geval is bij transistoren). Ok, er is een verschil tussen impedantie oneindig en 2 ohm verschil, maar met zoiets neem ik liever geen risico's :).

Alvast bedankt!

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 20:21

oenboek

Serendipity

De impedantie van een speaker is altijd een benadering. Die impedantie kan sterk fluctueren in functie van de frequentie. De meeste versterkers zijn ook niet zo kritisch naar impedantie toe, zelfs buizenamps niet alhoewel perfect afstemmen uiteraard beter is.
Ik zou in jouw plaats proberen met de 6ohm boxen aan te sluiten met de versterker in de 4ohm-stand. Dat geeft de laagste stromen in de eindtrap. Maar probeer toch ook eens in de 8ohm-stand, hogere stromen kunnen soms beter klinken. En je eindtrap zal daar wel tegen kunnen. Misschien iets sletiger voor de buizen, maar dat is niet zo erg, de meeste standaard versterkers staan veel te laag ingesteld om de levensduur te bevorderen.

One Buck Music keeps the vibes

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou me er geen zorgen over maken, dat ding heeft gewoon een solid state eindtrap, al doen ze flink hun best om mensen te laten denken dat het niet zo is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:18:
Ik zou me er geen zorgen over maken, dat ding heeft gewoon een solid state eindtrap, al doen ze flink hun best om mensen te laten denken dat het niet zo is.
Weet het, ze zien er té verdacht preampig uit :)...
Lijken een beetje op 12AX7's, behalve die achterste, maar die buis kan nooit push/pull doen op zen eentje.

Maar 't blijft in mijn ogen een tof ding.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ze gebruiken 2 typen buizen:

De ECC85, dat is een dubbeltriode met een dermate klein vermogen dat hij alleen geschikt is als spanningsversterker.

De EM87, dat is een tuning indicator, dat ding heeft ook een vrij klein vermogen en ik verwacht niet dat ze zo'n ding als audio versterker gaan gebruiken.
Ik denk dat die buis als een soort van vu meter geschakeld is.

Verder zie je op een paar plaatsen nog het woord "hybrid" staan, dat betekent dat het een versterker is die met buizen en transistoren is opgebouwd.
Meestal betekent dit een voortrap met buizen en een eindtrap met transistoren, maar andersom is natuurlijk ook mogelijk.

Dit geldt trouwens alleen voor de signaalversterking, een buizenversterker met een gestabiliseerde mosfet voeding is geen hybrid.

[ Voor 37% gewijzigd door bobo1on1 op 29-03-2007 13:59 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.