Netwerk via stroomnet

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
Beste lui,

Een kennis van me die heeft een draadloos netwerk. Het probleem is echter dat
het bereik op zolder zó brak is dat er een super trage internetverbinding is die vaak uitvalt ook.
Over dit probleem heb ik de producent van de router, Sitecom, al gecontacteerd.
Zij komen steeds met oplossingen waarvan de aard uiteraard niet bij de router [kan] liggen.
Ik ben het probleem meer dan zat en de trage matige support van Sitecom ook.

In deze situatie leek mij een netwerkverbinding via het stroomnetwerk wel een goede optie.
Ik spreek hier uiteraard over de nieuwste, av versie die mij geschikt lijkt. Ik heb over deze
vorm van ''networking'' al veel opgezocht en gelezen. In veel reviews zijn ze er erg enthousiast en positief over, op wat kleine verwaarloos bare dingetjes na. :*)

Vanzelfsprekend wil ik mij voor een eventuele aankoop goed informaren.
Ik vraag mij b.v. ook af of een netwerk via het stroomnet geen negatieve invloed kan hebben op het stroomnet [of anders]. Hier vind ik nl. niks over en mochten deze problemen voorkomen is het vervelend als het bij jezelf gebeurd. :|
Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Advies voor merken adapters en ervaringen over stroomnetworking zijn ook welkom.

B.v.d.

Cendris :).

Verwijderd

Zelf heb ik in het hele huis Devolo Dlan adapters, nooit problemen mee gehad en werkt altijd goed. De snelheid is lichtelijk afhankelijk van de belasting van stroomgroepen, als een kamer een aparte groep in de meterkast heeft zal deze ook een snellere internetverbinding hebben. Toevallig zit ik zelf het meest beroerd met mijn kamer qua ligging en aansluiting, maar ik haal nog 4mbs en dat is voldoende.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30
Ik heb er heel andere ervaringen mee. Erg traag, weinig connecties per minuut (speedtest) en websites wouden vaak niet laden. Toen een UTP kabel gelegd: problemen voorbij.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• T.Struik
PASware schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:42:
Ik heb er heel andere ervaringen mee. Erg traag, weinig connecties per minuut (speedtest) en websites wouden vaak niet laden. Toen een UTP kabel gelegd: problemen voorbij.
En kun je aangeven wat de oorzaak daarvan was? Of weet je dat zelf ook niet? En praat jij over zo'n av versie of 1.0?

Verwijderd

Dat zou ik ook wel eens willen weten :P wat is weinig? Ik heb daar eerlijk gezegt geen idee van wat weinig is en wat niet.. Ik heb er rond de 700 per minuut volgens speedtest..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 19:46 ]

Verwijderd

Hoe ver draagt deze net adapters?
Ik ben bang, dat als de buren ook zo'n adapter hebben, alles ook kunnen lezen.
In hun advertentie's zeggen ze dat het niet verder gaat dan de meterkast.
Welke ding houdt dat signaal tegen?
Daar geloof ik niet in, gewoon omdat de stroomkabel gewoon naar buiten loopt.
Om vervolgens de volgende woning gewoon weer naar binnen gaat.
Heeft iemand hier al wel eens over nagedacht?

• T.Struik
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:59:
Ja, in de laatste editie van Hardware.info[niet dat ik altijd aan hun artikellen zulke waarde hecht :/], stond een review over deze stroomnetworking..
Verder stond er uitgelgd dat je buren er om bepaalde redenen niet op konden.
Uiteraard hebben de fabrikanten daar ook over nagedacht..
Zou anders wel heel dom en kortzichtig zijn..

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:59:
Voor zover ik weet komen er bij jou en je buren samen 3 aders binnen. Twee gaan naar jou, twee naar de buren. Het spanningsverschil tussen de twee is de 230 V waar je PC op werkt. Omdat je geen aderpaar met je buren deelt, neem ik aan dat ze daarom geen signaal van je zullen krijgen (hoewel ik niet weet hoe het precies werkt, maar ik kan me voorstellen dat er een signaal over fase en nuldraad gezet wordt, dat dus zonder diezelfde set niet ontvangen kan worden).
Het kan best zijn dat apparaten die storen op je lichtnet (lamp met dimmer die boxen laat brommen of "knallen" bijvoorbeeld) een desastreuze invloed op je signaal hebben. Door trial-and-error denk ik dat je dat soort problemen makkelijk kunt opsporen en daarna verhelpen.

Koop anders via internet, dan kan je het binnen een week retour sturen. Of koop in een winkel en laat de winkelier beloven dat je mag ruilen als het niet werkt. :)

Edit: Zo werkt het dus: How Power-line Networking works

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 28-03-2007 20:29 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Je hebt daar de adapter code voor nodig, als je buren komen eten zorg je gewoon dat ze niet die adapter eruit trekken om op de achterkant het nummer te lezen, dan is alles prima :P

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:56

polthemol

Moderator General Chat
ooit eens geprobeerd aan te leggen bij iemand, maar imo is het waardeloos spul. Leuke gadget maar is ook alles mee gezegd tot nu toe (het heeft wel wat potentieel moet ik toegeven).

Zou opteren voor een tactisch geplaatst accesspoint van een deugdelijk merk ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

Reptile209 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:12:
[...]

Voor zover ik weet komen er bij jou en je buren samen 3 aders binnen. Twee gaan naar jou, twee naar de buren. Het spanningsverschil tussen de twee is de 230 V waar je PC op werkt. Omdat je geen aderpaar met je buren deelt, neem ik aan dat ze daarom geen signaal van je zullen krijgen (hoewel ik niet weet hoe het precies werkt, maar ik kan me voorstellen dat er een signaal over fase en nuldraad gezet wordt, dat dus zonder diezelfde set niet ontvangen kan worden).
Het kan best zijn dat apparaten die storen op je lichtnet (lamp met dimmer die boxen laat brommen of "knallen" bijvoorbeeld) een desastreuze invloed op je signaal hebben. Door trial-and-error denk ik dat je dat soort problemen makkelijk kunt opsporen en daarna verhelpen.

Koop anders via internet, dan kan je het binnen een week retour sturen. Of koop in een winkel en laat de winkelier beloven dat je mag ruilen als het niet werkt. :)

Edit: Zo werkt het dus: How Power-line Networking works
Vanaf de 60tiger jaren heeft ieder woonhuis een 3 fasen aansluiting.
Jouw woning zit op fase R, de volgende op fase S, de volgende op fase T.
De daarop volgende woning zit weer op fase R.
En daar gaat die signaal heus naar binnen.
Als dat signaal niet beveiligd is, is het te gebruiken.

Nog een aanvulling: De nul fase wordt steeds doorgelust.

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-03 22:34
Doe even een search op Devolo, ik gebruik het zelf en het werkt perfect, haal gemiddeld 50mbps, setje heeft mij iets van 120 euro gekost.
De buren kunnen normaal gesproken niet meekijken want er zit een encryptie op.
Pagina: 1