6V op +12V lijn?

Pagina: 1
Acties:

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 08:36
Een van mijn pc's slaat af en toe eens af, en dit op alle mogelijke momenten.
Ik vermoedde een instabiele voeding en installeerde Sandra en Speedfan.
Daar zag ik dat beide programma's bij de +12V lijn maar 6V aangeven!?!? In Sandra gaf de -12V lijn zelf maar 1V!!
Kan dit? kan een pc wel werken met zo'n lage voltages? In het bios lijkt alles normaal.
Een multimeter heb ik niet, dus daarmee kan ik het niet testen.
Voeding is een OCZ Modstream 520.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 00:13
Als het in het BIOS wel goed staat, dan is het zeer waarschijnlijk een fout van het programma.
Als je pc wel eens uit valt dan zou dat best wel eens aan de voeding kunnen liggen.
Het zou ook kunnen zijn dat je condensators op je moederbord stuk zijn, maar dit met je dan even bekijken.

[ Voor 50% gewijzigd door eX0duS op 28-03-2007 18:56 ]

• ShaiNe
Hoe kun je zien of er condensatoren stuk zijn op je mobo? Heb een Abit KN9 ultra (NF570 ultra chipset)

En weet iemand, om uitsluitsel te krijgen, nog andere programma'tjes om de voltages te checken? Motherboard monitor heb ik geprobeerd, maar het instellen was me er te veel aan.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Condensatoren is zat over te vinden op GoT.

Dat het in de bios wel goed staat kan natuurlijk ook komen omdat je in de bios nog niet veel stroom verbruikt. Zet er is een multimeter op.

• ShaiNe
Ik heb wat huiswerk gedaan:
- kapotte condensators blijken er zichtbaar niet te zijn (geen bolle of open condensators)
- ik heb een multimeter kunnen vragen aan mijn buurman en alles draait stabiel: 12,13V op 12V lijn en 5,11 op 5V lijn.
Mijn pc staat nu idle, moet ik de voltages ook testen in load? Want ook in idle mode slaat hij af.

Ik moet wel zeggen dat ik dit probleem pas voorheb sinds ik powertoys heb geïnstalleerd. Ik heb het er al af gesmeten, in de hoop dat alles weer normaal zou werken, maar ik zie dat alle instellingen zijn blijven staan :?
Kan zo'n programmatje invloed hebben daarop?

Ik heb windows al ingesteld dat hij bij systeemfouten niet meer automatisch heropstart, maar aangezien er geen logica in het rebooten zit, kan ik enkel maar afwachten tot het nog eens gebeurt.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Zoekwoord: Event log.

Windows maakt van alle foutmeldingen een log, en slaat dit op.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Met half werk los je je probleem niet op. Dus ja, ook testen onder (liefst volle) belasting. En formatteer en herinstalleer Windows ook is opnieuw (zonder dan meteen alle meuk er weer terug op te zetten). Maar het is misschien nog wel slimmer om eerst even een memtest86 test te doen, een uurtje of 12. De site waar je memtest86 kunt downloaden kun je vinden met b.v. Google.

Succes!

Ik heb echt een hele goeie PC.

• ShaiNe
Ik heb een tijdje geleden orthos een nachtje laten draaien zonder enige fouten. Maar toen werkte de pc nog normaal.
Ik heb 2 uurtjes geleden de pc geformateerd en alles opnieuw geïnstalleerd, met de hoop dat alles terug de oude zou zijn. Maar ik heb powertoys er ook opnieuw opgezet, wat instellingen veranderd en eraf gesmeten, maar dus zonder dat de instellingen gerestored werden :X
Voor de format dacht ik dat het toen lag aan bepaalde instellingen die ik in het register had veranderd, en ik had toen ook bootvis op de pc losgelaten.
Vanaf de veranderingen in regedit en het installeren van bootvis en powertoys is het allemaal begonnen, want sinds de herinstall van XP is hij dus al opnieuw een keer uitgevallen, en dus verdenk ik powertoys als enige overgebleven zondebok (softwarematig).

Ik weet niet echt waar ik moet kijken in het logboek, want ik weet niet precies wanneer de pc na de herinstall terug uitviel, en er staan verschillende fouten in het logboek, dus weet ik niet goed waar kijken. Ik wacht anders gewoon totdat de pc een tweede keer uitvalt.

Ik zal vannacht memtest een laten draaien en morgen ga ik jullie meer kunnen vertellen. Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door ShaiNe op 28-03-2007 20:20 ]

• ShaiNe
memtest vindt geen fouten en sinds die ene keer loopt de pc stabiel. Als hij nog eens afslaat zal ik de foutmelding van het logboek posten.

• ShaiNe
Hij is opnieuw blijven hangen, maar aangezien hij nu niet meer automatisch heropstart heb ik een BSOD gekregen met wat gegeven. Op het BSOD staat dat srescan.sys de mogelijke oorzaak kan zijn dat mijn pc vastloopt. Na wat gegoogle blijken nog mensen hetzelfde probleem te hebben en is Zonealarm de boosdoener (een bug waarschijnlijk). Gelukkig bestaat er al een nieuwe versie van ZA en ga ik die nu proberen.

http://www.antispywareoff...m/showthread.php?p=231672

[ Voor 7% gewijzigd door ShaiNe op 29-03-2007 16:23 ]

Pagina: 1