Paarse pixel, niet op LCD!!

Pagina: 1
Acties:

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hallo,

Afgelopen donderdag de 400D gehaald, zaterdag merkte ik al op dat er een 'paarse' pixel aanwezig is.
Ik heb even wat 3:1 screens gemaakt van het RAW bestand in Lightroom, om het te laten zien. Op 1:1 zie je het ook nog duidelijk.
Of het een dode of een hot pixel is weet ik niet, maar hij is in ieder geval op m'n camera LCD te zien (met wat zoomen) en ook op m'n PC. Aan het LCD of de compressie ligt het dus niet.
Ik hoor wel eens dat het bij te lang belichten vaak voorkomt, maar dit zijn normale belichtingen, met name #2. Oke, de ISO is iets aan de hoge kant, maar that's all.
Dit lijkt me niet normaal, het lijkt me het verstandigst om terug te gaan voor reparatie of een nieuwe camera (Media Markt), toch?

Afbeeldingslocatie: http://file01.uploaddump.nl/~file01/thumbs/kkmpawwwakqqq-dasbalen.PNG
Klik voor volledige grootte

Bovenste foto:
ISO 400
45mm
f/5.6
1/25 seconden

Onderste foto:
ISO 400
18mm
f/3.5
1/3200 seconden

[ Voor 12% gewijzigd door Siparti op 28-03-2007 18:55 . Reden: Zinnetje wegghaald ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Tsja, dode pixels komen niet alleen voor op displays, maar ook op de sensor IN je camera die het licht opvangt. Daarvan heb je een mooie te pakken. Overigens zou ik voor één pixel niet terug naar de winkel gaan, maar een noise-reference foto maken die netjes die ene pixel interpoleert uit de pixels eromheen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:46

Maartenvs

For Sale

Als je hem net hebt gehaald valt dit onder garantie. Ze kunnen die pixel gewoon weg "mappen". Ik zou gewoon even canon of Etbass bellen om dit te laten fixen.

(ruis bij lange sluiter of hoge iso is niet enkel 1 hot pixel, als je een keer een test foto maakt van een donker voorwerp kun je eens kijken hoe ruis er uit ziet.

[ Voor 34% gewijzigd door Maartenvs op 28-03-2007 18:56 ]

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:53:
Overigens zou ik voor één pixel niet terug naar de winkel gaan, maar een noise-reference foto maken die netjes die ene pixel interpoleert uit de pixels eromheen.
Dat is ongeveer wat de fabrikant doet bij 'reparatie' van zo'n hot sensor, maar dan in firmware van de camera zelf. Voordeel: je bent niet altijd aangewezen op nabewerking om dat blauwe puntje weg te werken.

Ik zou 'm gewoon laten repareren, ook al is 't maar 1 pixel en zijn workarounds mogelijk. De bottom line is dat 't niet zou mogen, en dat je 't bij een 400D niet hoeft te accepteren.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Canon's policy is dat je er onder normale omstandigheden geen last van mag hebben, en dit is bij jou dus wel het geval.
Even laten fixen dus.
Kijk, als je een foto van 30sec maakt met lensdop erop, dan zul ja altijd wel wat zien, maar in een normale foto mag het niet duidelijk zichtbaar zijn.