Multimedia systeem €1000

Pagina: 1
Acties:

• styxit
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De beslissing moet nu toch echt gemaakt worden.
Al een aantal maanden kijk ik rond naar een nieuw systeem. Ik heb alle topic’s met veel belangstelling gevolgd. Aan de hand daarvan heb ik zelf het volgende systeem samen gesteld. Het gaat hier alleen om de kast; dus geen software, monitor of muis. Ik heb alles bij Azerty uitgezocht omdat ik daar ook graag wil bestellen. Goede prijs en ik hoor/lees er ook alleen maar goeds over.

Budget
Ik denk dat ik met 1000 euro een heel eind kan komen. Dit is eigenlijk ook wel de top, omdat de stap tussen 990 en 1010 euro meteen zo groot lijkt.

Waarvoor word de pc gebruikt
Voornamelijk voor van alles en nog wat. Muziek luisteren, downloaden, surfen, msn en school tegelijk. Veel gedownload spul komt in rar bestanden, dus het uipakken en repareren (par2) word ook veel gedaan. Spelletjes doe ik niet zo veel, maar als ik ze speel wil ik ook wel dat ik de resolutie niet naar 800x600 moet terug zetten. Films kijken hoort ook bij het gebruik. Straks wil ik de pc ook op mn tv aansluiten. Verder koop ik de pc vooral ook omdat ik graag Vista (32 bits) lekker soepel wil gebruiken.

De onderdelen
Een voeding heb ik al, namelijk de Tagan TG480-U15. Ik ga er van uit dat deze een c2d systeem makkelijk kan trekken.

Moederbord: € 112,17
GigaByte GA-965P-DS3, Retail
Niet duur, veel goede reacties. Ik zoek geen Mobo met sli of crossfire of iets in die richting. Dit moederbord lijkt me erg goed vanwege veel functies voor relatief weinig geld. Ik verwacht niet dat ik RAID wil gaan gebruiken, maar dat het er op zit is mooi mee genomen. Ook goed overclock baar, ookal wil ik dit voorlopig niet gaan doen.

Processor: € 287,39
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Boxed
Deze keuze was niet zo moeilijk. Krachtpatser met 4mb cache. Overal aangeraden als toch haast wel dé processor van dit moment. Ik weet dat de prijzen half april zullen dalen, maar ik wil niet zo lang meer wachten. Daarnaast denk ik dat de prijzen niet in een keer met 20% zullen dalen, dus dat het alsnog half mei is als de prijzen echt laag zijn.

Geheugen: € 108,23
Kingston 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, Cas 5, 2 stuks
Merk Kingston vanwege goede garantie n bekendheid. Dit was ook meteen het goedkoopste gebeugen binnen deze categorie. Over de snelheid twijfel ik nog een beetje. Is het misschien slimmer om PC4200 Cas 4 te nemen? Ik verwacht met 2GB voorlopig goed te kunnen werken met windows Vista. Later kan er altijd nog 2GB bij.

Hardeschijf: € 76,67
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 16 MB, SATA II
Uit alle tests blijkt deze schijf snel, stil en goedkoop te zijn. Aansluiting via s-ata omdat ik Ide/Pata wil vermijden. Eventueel wil ik er later nog een bij zetten als ik meer ruimte nodig heb.

Dvd rewriter: € 30,93
NEC AD-7170S
Heb goede ervaringen met NEC. Wil ook hier een s-ata speler hebben en in het zwart, want dat past bij de kast. Verder niet echt en onderbouwing voor deze keus.

Videokaart: € 279,34
XFX Geforce 8800 GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16
Dit vind ik het moeilijkst. Ik ben niet iemand die dagelijks spellen speelt. Ik wil wel graag dat ik nu alles kan draaien en er in de toekomst ook geen problemen mee heb. Ik ben voor GF 8800 gegaan omdat er dx10 op zit, zodat ik over 9 maanden niet alsnog een nieuwe kaart moet kopen. Ik kan nu wel een Ati x1950 kopen waarmee ik alles nu ook nog perfect kan doen, maar dan kan het zij dat ik later alsnog over moet naar een dx10 kaart. Dan is dat me nu die 80 euro extra wel waard. Het kopen van nieuwe hardware stel ik het liefst zo lang mogelijk uit. Waarom xfx? Dit was een van de goedkoopste kaarten, ik begreep dat er met de Club3D nogal wat problemen zijn. Verder geen Asus fan (ook geen tegenstander) en Xfx sprak me wel aan, toch een bekend merk, tegen een scherpe prijs. Ookal zal het enige overkill zijn.

Behuizing: € 96,95
Antec Nine Hundred
Lang gezocht naar een kast die mooi én functioneel was. Deze kast heeft veel fan’s, genoeg ruimte in de kast voor extra hdd’s en vond ik er ook nog eens wel aardig uit zien.

Totaal: € 991,68

Geluidskaart van m-audio heb ik ook al, maar ik wacht nog op de juiste drivers voor vista voordat ik deze in de kast zet.

Vragen
  • Zal de voeding goed samen gaan met de rest?
  • Welk geheugen kan ik het beste nemen? Ik denk voorlopig nóg niet aan overclocken.
  • Zie ik dingen over het hoofd wat betreft combinatie van onderdelen?
  • Hoe relevant is het om een andere processor koeler te nemen (arctic freezer 7 pro)? Ik denk hierbij nog niet aan overclocken. Heeft het veel nut aangezien de air-flow in deze kast al wel aardig goed is.
  • Zijn er nog overige opmerkingen?
Dit is trouwens mn eerste eigen topic dus opmerkingen mogen ook, dan kan ik er meteen wat van leren.

Bedankt!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Oke even je vragen beantwoorden:

- De voeding zal krachtig genoeg zijn, het kan handig zijn dat er een PCI-e aansluiting bij zit, maar meestal krijg je ook wel een coverterje bij je videokaart zodat dit niet persee nodig is.
- Ik denk dat dit prima geheugen is, zelfde prijs als PC4200, alleen sneller, als zijn de latencies wel wat hoger dit merk je toch niet echt. Daarnaast kan je latencies altijd verlagen.
- Onderdelen zijn prima, goed moederbord in mijn ogen.
- Andere processor koeler is alleen nodig bij overclocken of stillere PC, anders is boxed voldoende.

Je kunt eventueel een goedkopere videokaart nemen, als je toch niet zo veel gamed, maar deze zal ook een prima keuze zijn, stuk beter als de X1950 Pro, die je als alternatief zou kunnen gebruiken, zeker voor Vista, waar oudere games vaak wat slechtere prestatie leveren.

BTW: Prima topicstart.

[ Voor 20% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 28-03-2007 19:14 ]

• styxit
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als ik me niet vergis zitten er zelfs twee pci-expres aansluitingen op mijn voeding.

Ik denk dat ik de andere processor koeler dan nog maar even laat zitten. Eerst eens proberen hoe het met de boxed koeler gaat.

Verder zou dit dus een goed systeem zijn? :)

• Pumanike
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-01 15:57
Ik denk inderdaad ook dat dit een zeer goed systeem voor jouw gebruik zal zijn.
Maar ik denk dat je misschien op een GeForce 8600 kan wachten. Deze komen (toch?) ook binnenkort uit.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:55
Primma systeem alle onderdelen zijn van goede kwaliteit en de beste qua prijs/prestatie verhouding houwe zo ;)

Specs