Toon posts:

Nieuwe harde schijf niet herkend,OS RAID ready geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe harde schijf (Seagate 320 gb). Mijn eerste harde schijf is een Maxtor harde schijf met evengrote capaciteit (beide Sata II). Destijds heb ik Windows XP prof. geinstalleerd op de eerste harde schijf in de BIOS aangeduid met RAID. (Dit omdat ik dan eventueel de voordelen van RAID0 ooit nog kon gaan gebruiken -> RAID-ready.) Nu heb ik de nieuwe harde schijf erbij geplaatst en deze wordt herkend in de Bios, en ook door het apparaatbeheer van Windows XP, maar staat niet tussen de lijst van harde schijven bij Deze Computer. Ik krijg wel een optie van Intel, na de bios, om de twee schijven te migreren tot Raid0. Dit wil ik echter nog niet, omdat dit alles gegevens kwijt maakt. Ik wil op dit moment gewoon de twee harde schijven naast elkaar gebruiken. Via de Bios de harde schijven op IDE zetten lijkt te werken, omdat alle drivers worden geinstalleerd, maar uiteindelijk blijft ook zo de herkening van de HD beperkt tot alleen in het apparaatbeheer, en niet bij Deze Computer. Ik hoop dat iemand dit probleem herkent...
Bedankt alvast!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
Volgens mij verbergt de bios de hdd, omdat deze gereserveerd is voor raid0. Dit heb je immers aangezet. Volgens mij kan je de hdd's nu veilig overzetten naar raid0 waarna hij ineens wel herkend wordt.

Backup wel eerst want ik garandeer niks, maar dit lijkt mij een logische verklaring.

/edit

Je ziet hem wel in de hardware lijst in WinXP. Dan is het een kwestie van een driveletter er aan toewijzen en formatteren. (Zit bij systeembeheer, weet zo niet precies waar, ik zit op Gentoo Linux.)

[ Voor 26% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-03-2007 17:32 ]

There is no replacement for displacement!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

_eXistenZ_ schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:31:
Volgens mij verbergt de bios de hdd, omdat deze gereserveerd is voor raid0. Dit heb je immers aangezet. Volgens mij kan je de hdd's nu veilig overzetten naar raid0 waarna hij ineens wel herkend wordt.

Backup wel eerst want ik garandeer niks, maar dit lijkt mij een logische verklaring.

/edit

Je ziet hem wel in de hardware lijst in WinXP. Dan is het een kwestie van een driveletter er aan toewijzen en formatteren. (Zit bij systeembeheer, weet zo niet precies waar, ik zit op Gentoo Linux.)
Als je een RAID0 set aan gaat maken ben je gegarandeerd je data kwijt. Dit komt doordat RAID0 data versnipperd over de beschikbare schijfen. Een RAID1 set had wel gekunt, er wordt dan gewoon een copy (mirror) van de eerste schijf op de tweede schijf gezet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
Behalve dan dat als het OS raid0 ondersteund, en de bios netjes de blocks verdeelt over 2 schijven doormiddel van een feature die hier speciaal voor gemaakt is.
Volgens mij is het wel mogelijk dan, tenzij Windows weer gaat mekkeren dattie andere hardware ziet.

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

_eXistenZ_ schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:45:
Behalve dan dat als het OS raid0 ondersteund, en de bios netjes de blocks verdeelt over 2 schijven doormiddel van een feature die hier speciaal voor gemaakt is.
Volgens mij is het wel mogelijk dan, tenzij Windows weer gaat mekkeren dattie andere hardware ziet.
meta-data storage kan roet in het eten gooien, bovendien heb je dingen als offset en stripesize. Het is theoretisch wel mogelijk, maar in de praktijk zou ik hier niet op vertrouwen.

• cpistoor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08-2015
Ehm heb je de schijf al wel geformateerd? als de schijf nl wel herkent wordt in apparaat-beheer doet hij het gewoon, je moet er nog een partitie op aanmaken en die formateren...

http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM1000005106090aRCRD

[ Voor 33% gewijzigd door cpistoor op 29-03-2007 15:17 . Reden: link toegevoegd ]

Pagina: 1