PC loopt vast na plaatsen nieuw RAM

Pagina: 1
Acties:

• tim86
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 17:51

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Hallo iedereen,

Vandaag heb ik een nieuw stukje RAM in mijn PC geplaatst, een reepje Kingston 1GB PC3200 CL3. Deze doet samen dienst met een reepje Crucial 512MB PC3200 CL3.

Na het installeren van het nieuwe geheugen heeft Windows bedacht om het na het opstarten nog een minuut of vijf te doen en dan loopt de PC vast. Ik krijg dan geen BSOD na een reboot doet het probleem zich nog steeds voor. In de system logs staan geen foutmeldingen die hieraan terug te relateren zijn. Er is geen enkele functie in Windows die nog reageert.

Ook tijdens de installatie van Windows doet dit probleem zich voor. Er staan geen vreemde gegevens in het BIOS.

Het werkgeheugen werk samen met het volgende systeem:
AMD Athlon64 3000+ 754 socket (ClawHammer).
Asus K8N4-E SE
XFX GeFroce 7300GT PCI-e
Asus DVD brander
Samsung DVD speler
WD 80GB harde schijf (7200rpm IDE).

Weet iemand wat het probleem kan zijn, of mag dit RAM gewoon retour naar de winkel?

Alvast bedankt

You can't trust freedom when it's not in your hands.

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Vergeten te melden, voor de vervanging werkte de Crucial samen met een No-Name 256MB PC2100 werkgeheugen

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Na een tweede poging windows herinstalleren (dit keer zonder het reepje van 512MB) krijg ik wel een BSOD: STOP: 0x00000024 (0x001902FE, 0xF6D1138C, 0xF6D11088, 0x805E4196)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Het kan dat het gewoon niet samenwerkt.
Probeer eens je 1GB latje samen met je 256 latje.
/e/
Sowieso hoor je windows niet te installeren als je systeem niet stabiel is.
Draai eens memtest en je zal zien dat je errors krijgt, zolang dit het geval is mag je niet (her)installeren.

Zorg dat je timings in de bios allemaal op auto staan, als het dan nog niet werkt zet je zoveel mogelijk timings op 3 en degene die niet op 3 kunnen zet je op auto. :)

Als dat ook niet werkt zet dan de spanning van je ramgeheugen hoger indien deze optie voorhanden is in je bios.

Als dit ook niet werkt stop dan je oude latje terug in de pc en doe een bios update.

Als dit ook niet werkt stuur je je latje best terug en koop je een ander merk.

Met "werkt" bedoel ik minimaal 1h stabiel in memtest.

[ Voor 79% gewijzigd door peke op 28-03-2007 17:36 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
je kan ook de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop gebruiken ;)

Maargoed, ik zou zeggen laat memtest eens lopen met alle mogelijkheden die je kan maken. Zoals al vaker wordt gezegd zijn we niet helderziend en zeker niet via een beeldscherm.

Gezien je vorige topics heb je er nog niet veel van geleerd, op GoT wordt verwacht dat je de FAQs leest en eerst zelf alles gaat testen.
Neem dus eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door!

[ Voor 42% gewijzigd door Kurios op 28-03-2007 17:40 ]

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:18
Het kan inderdaad ook gewoon aan je nieuwe latje liggen. Probeer het nieuwe latje eens alleen (dus zonder je andere reepjes) te testen met memtest (www.memtest.org)

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Ik heb nu inmiddels alleen het 512 latje erin zitten. Hiermee kreeg ik gelijk een keyboard error (USB keyboard). Ben nu bezig met een derde poging windows te installeren. Met alleen het 1GB latje krijg ik tijdens de installatie een BSOD.

Verwijderd

Kan zijn dat je latje van 1gb kapot is, probeer eens memtest.

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Ik zal memtest even gaan draaien, ben nu eerst Windows aan het installeren (met alleen het 512latje erin, zodat ik ook nog een PC heb waarmee ik memtest ff ergens op kan wegschrijven. Wordt vervolgd....

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 11:42
Je kan eens proberen de timings van het geheugen aan te passen. Overigens is het wel vreemd dat je met alleen het 512MB latje ook problemen hebt, dan zou ik zeggen dat het probleem niet Kingston/Crucial reepje, maar in het feit dat ze op PC3200 lopen
Zou dat niet verwachten met CL3 trouwens, CL2 kan bij sommige moederborden wel voor problemen zorgen.

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Het 512 latje heeft samen met het 256 latje primag gefunctioneert. Dat 256 latje gaat al langer mee dan de rest van m'n configuratie (daarom moet ie ook vervangen worden). Ben nu Windows aan het installeren en tot dusver gaat het nog goed. Ben benieuwd.

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Hij lijkt het nu met alleen het 512mb latje het vol te houden. Ik ben nu verder dan met alleen het 1GB latje en het 1GB&512MB latje samen

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 11:42
Maar toen liep het latje niet op 400mhz toch, als het andere geheugen PC2100 was. Dat kan een groot verschil maken. Maar zou zeggen, kijk eens hoe de timings in het BIOS staan en of het uitmaakt als je die aanpast als je het 1GB latje erbij prikt.

[ Voor 36% gewijzigd door Klaus_1250 op 28-03-2007 17:57 ]

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
ik zal eens gaan kijken hoever ik kom

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Het gaat niet lukken wanneer ik het 1GB latje erin leg, krijg ik bij het booten van Windows een BSOD

• tim86

tim86

Windows user detected

Topicstarter
Ik heb in Windows in de systemlog eindelijk een foutmelding gevonden, deze verwijst naar een hardware error, deze foutmelding ontstaat niet zonder het 1GB latje erin. Ik ga dit latje terugbrengen naar de winkel. Ik dank u allen vriendelijk voor uw hulp.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje gebruiken?
Pagina: 1