Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows XP boot niet meer, restart bij het XP logo

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CloudBolt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2023
sorry voor de wat vage topictitel, dit komt omdat mn probleem ook vrij vaag is.
Windows XP Home Edition SP2 32-bit boot niet meer op m'n pa's pc. ik geloof dat dit euvel voor het eerst voorkwam toen ik de computer rebootte na installatie van de VIA 4-in-1 driver package. zo ver als het windows-logo komt ie nog wel, maar dan reboot ie, alsof de windows kernel panict(ik hou nu eenmaal van linux-termen, maar daar lijkt het wel op neer te komen). het lijkt me dat ik weinig aan een cd/floppy met wat opstartbestanden heb, omdat de boot.ini wel in orde is, anders zou ik het logo ook niet te zien krijgen.
Bij voorbaat dank voor een oplossing!

• NoReason
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-11 17:15
-opstarten in veilige modus en de 4in1 drivers uninstallen?
-of eens proberen met 'laatste werkende configuratie' of zoiets

[ Voor 36% gewijzigd door NoReason op 28-03-2007 17:23 ]

It's time to kick ass and chew bubble-gum, and I'm all out of gum.

• michaelbontje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
heb precies hetzelfde probleem sinds gister rebootte me pc tijdens het opstarten voerde hij chkdsk uit vond wat fouten die hersteld werden en na een reboot kom ik ook niet verder dan het scherm met het XP logo

opstarten in veilige modus lukt ook niet bij mij last known configuration ook niet

[ Voor 17% gewijzigd door michaelbontje op 28-03-2007 17:23 ]

• CloudBolt
michaelbontje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:22:
heb precies hetzelfde probleem sinds gister rebootte me pc tijdens het opstarten voerde hij chkdsk uit vond wat fouten die hersteld werden en na een reboot kom ik ook niet verder dan het scherm met het XP logo

opstarten in veilige modus lukt ook niet bij mij last known configuration ook niet
ja, hier werken safe mode en last known config ook niet.. het XP logo flitst even en dan reboot de pc

Verwijderd

Boot van de Windows CD en kies Herstel oid (behoudt gewoon al je bestanden, vervangt alleen systeembestanden als het goed is)

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 12:47
Mijn broertje had dit afgelopen week nog, toen heb ik hem in mijn eigen PC gehangen en met Acronis even laten nakijken (CHKDSK is bijna hetzelfde) en heeft hij wat gemaakt en nu doet hij het weer :)

• michaelbontje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
bij mij was dus me filesystem corrupt heb niet moeilijk gedaan en gewoon alles geformatteerd :p

Verwijderd

Ik denk eerder aan je MBR...
Dit kan je oplossen door een installatie van windows XP over de ouder Windows XP installatie te installeren, Althans, dat lost het voor mij op.
De herstel opties in Windows XP Setup hebben weinig zin.. Vaak verknallen die het meer dan het hersteld.
Mischien dat fixmbr nog werkt in Windows Herstel? (Of mbrfix, of hoe WIndows het ook maar noemt.)

Verwijderd

bullshit, MBR gebruikt ie om de te booten partitie aan te spreken, oftewel Master Boot Record.

Als je al tot het windowslogo komt is dit dus al niet meer ter sprake.

Tip: gewoon even de winxp cd erin en optie "repair" kiezen. Lijkt erop of gewoon een van de bestanden die hij gebruikt om winxp te laden corrupt is geraakt, bij het zien van het logo gebeuren er nog niet zulke spannende drivertechnische dingen, zeker in het begin niet.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:27:
bullshit, MBR gebruikt ie om de te booten partitie aan te spreken, oftewel Master Boot Record.

Als je al tot het windowslogo komt is dit dus al niet meer ter sprake.

Tip: gewoon even de winxp cd erin en optie "repair" kiezen. Lijkt erop of gewoon een van de bestanden die hij gebruikt om winxp te laden corrupt is geraakt, bij het zien van het logo gebeuren er nog niet zulke spannende drivertechnische dingen, zeker in het begin niet.
Alsnog kan je miss wel je bootsector ff opnieuw aanmaken ipv drastisch reinstallen (wat onzin is)

Moet je doen dmv fixmbr (ff zoeken op de MS knowledgebase)

dus in recovery console:

chkdsk C: /r

Gevolgt door

fixmbr

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 29-03-2007 13:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

@Notna: idd

Als je MBR weg is zou je dit ook kunnen doen met behulp van FDISK (FDISK /MBR)

In alle gevallen zou ik toch eerst eventjes een backup / clonetje maken van je data / schijf :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 13:35 ]

• CloudBolt
Notna schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:30:
[...]

Alsnog kan je miss wel je bootsector ff opnieuw aanmaken ipv drastisch reinstallen (wat onzin is)

Moet je doen dmv fixmbr (ff zoeken op de MS knowledgebase)

dus in recovery console:

chkdsk C: /r

Gevolgt door

fixmbr
beide gedaan, beide maken geen verschil. :'(

Verwijderd

Ik heb hier precies hetzelfde probleem. Ik heb op dit moment alleen geen windows-CD bij de hand :) maar heb je al een oplossing gevonden?

• CloudBolt
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 11:27:
Ik heb hier precies hetzelfde probleem. Ik heb op dit moment alleen geen windows-CD bij de hand :) maar heb je al een oplossing gevonden?
nee, ik ga zo maar WIndows opnieuw er op gooien :|

Verwijderd

Ik heb nu dus wel me Windows CD maar hij wil niet starten vanaf de CD. Als je aangeeft dat er vanaf de CD gestart moet worden in t bios komt er als nog bij t opstarten: " druk op een knop om van de CD op te starten " maar op dat moment doet me toetsenbord het niet :S Ook niet in het scherm waar je " opstarten in veilig modus " etc. kan selecteren, werkt het toetsenbord ook niet :S Hoe moet ik nou van de Windows CD opstarten?!?! om te repareren of om windows opnieuw te installeren ....

Edit: Na diep zoeken blijkt het het aanzetten van " USB Legacy " in het BIOS. Nu werkt mijn toetsenbord wel. En nu maar is proberen of ik van die problemen af kan komen

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 11:16 ]

Verwijderd

Goed de CD-rom kan ik nu wel gebruien en ik kon ook veilig modus etc selecteren maar geen van al die opties " laats werkende configuratie, veilig modus " werken .... Bij repareren en windows XP opnieuw installeren geeft die aan dat er geen vasteschijfstations in de computer te vinden zijn terwijl de Maxtor 250 gb schijf in het BIOS gewoon als geinstalleerd staat :( Iemand ideeen??

Verwijderd

SATA drivers geladen bij het opstarten van de Windows setup ?

Als je dan nog de hardeschijf niet kunt vinden zou ik deze eerst testen met Powermax van Maxtor (support -> Downloads).

Als je wel in de recovery console kunt komen kun je proberen een chkdsk /r uit te voeren maar ik ben bang dat het niet gaat helpen (exit commando gebruiken om de computer te herstarten).

fixmbr is niet nodig zoals wessel99 al aangaf.

[edit]
Misschien heb je hier nog wat aan: Verwijderd in "[XP] Bestand ontbreekt @ opstarten XP*"

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 11:33 ]

Verwijderd

Ik kan niet in de recovery mode komen, hij geeft dan aan dat er geen vasteschijfstations gevonden kunnen worden.

Powermax moet je installeren op een floppy en ik heb geen floppy drive in de PC zitten waar de problemen zich op voordoen.

SATA drivers laden bij het opstarten van Windows?!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 11:42 ]

Verwijderd

Als je een SATA hardeschijf hebt moet je hiervoor driver laten bij het starten van de setup (F6) deze kun je vinden op de cdrom van je moederbord., hiervoor heb je een floppydisk nodig.

Verwijderd

Grrmbl ik heb geen floppydrive. Maar waarom herkend XP die hardeschijf nu opeens niet terwijl die dat een half jaar lang wel heeft gedaan :S Die topics heb ik allemaal is doorgekeken maar daar wordt de harde schijf nog wel herkend, er zitten alleen kapotte systeembestanden op. Als die hardeschijf eenmaal herkend wordt dan installeer ik XP meteen helemaal opnieuw. Dat wordt alleen moeilijk als die kapot is :|

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 12:04 ]

Verwijderd

Er zijn verschillende lastige manieren om de sata drivers te laden bij de setup hiervoor kun je de zoekfunctie gebruiken van GoT. Maar om heel eerlijk te zijn is het veel makkelijker om even snel een floppydrive aan te sluiten.

Bij het starten van Windows worden deze van de hardeschijf geladen en bij de setup moet je dit even zelf doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 12:10 ]

Verwijderd

Ik ga dadelijk eerst maar een floppydrive halen

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2007 @ 12:12:
Ik ga dadelijk eerst maar een floppydrive halen
Vergeet de kabel & floppies niet.

Verwijderd

Zonder SATA drivers maar door een verandering in het BIOS wordt de hardeschijf nu wel herkend en zit ik in de Windows herstelconsole .... windows is nu bezig met de CHKDSK /r waarvan je zei dat ik het nog kon proberen.

Ik weet niet hoe je een kapotte harde schijf herkend maar hij pruttelt en ratelt iig nog wel nu :)

Oke CHKDSK is klaar en geeft aan dat er een of meer fouten op het volume zijn gevonden. Hij geft echter niet aan waar of welke fouten dit precies zijn ... zijn daar andere commando's voor?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 16:32 ]

Verwijderd

Aan het einde van chckdsk geeft hij een overzichtje met de melding of hij fouten heeft gevonden.

Om de harddisk te controleren op hardwarematige fouten kun je een tooltje bij de fabrikant downloaden. In het geval van Maxtor is dat Powermax.

Verwijderd

" /f

Hiermee corrigeert u fouten op de schijf. De schijf moet zijn vergrendeld. Als de schijf niet met chkdsk kan worden vergrendeld, wordt u gevraagd of u de schijf wilt controleren wanneer u de computer de volgende keer opstart. "

Nu CHKDSK /f dan maar?

Edit: Hmm CHKDSK /f is geen optie, die " parameter " kent die niet .....

Aha vandaar ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 16:38 ]

Verwijderd

chkdsk /r doet automagisch /f zoals je had kunnen lezen.

Verwijderd

Hij kan nu wel in veilige modus opstarten, na chkdsk /r en fixboot. Ik ga nu kijken of ik in een eventviewer of iets dergelijks kan vinden waar de fout zit.

Niks bijzonders kunnen ontdekken in veilige modus en toen maar opnieuw opgestart en nu start die gewoon weer prima op .... Bedankt voor je tips nog :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:12 ]

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 14:19
Sorry voor de kick, maar dit omschrijft wel wat ik nu heb. Ik was een programma aan het updaten en toen liep mijn PC vast. Na de daarop volgende herstart, herstart hij elke keer zodra het Windows logo tevoorschijn komt. Bij veilige modus kwam er een melding over SPTD.SYS (gevolgd door een herstart). Na wat gegoogle heb ik die via BitDefender rescue disc verwijderd, maar dat mocht niet baten. Ook drie verschillende boot virus scanners gebruikt, maar helaas geen oplossing. Ik heb alle kabels die niet nodig zijn er af gehaald. Qua hardware kan ik nog de geluidskaart en dvd-rom drives ontsluiten, maar dan houdt het een beetje op. M'n Windows cd levert een zwart scherm op, net als ik een programma van Hiren bootCD wil draaien.

Met de BitDefender rescue disc heb ik wel het file system tot mijn beschikking, maar ik heb geen idee meer wat ik nog kan doen.
Iemand nog tips/suggesties?

• Loadichus
  • Laatst online: 01-06-2021
Zoals in dit topic al beschreven, heb je al het een ander geprobeerd met "veilige modus" en/ of de windows cd?

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:44

jeka

Support your local club.

Bij mij heeft het geholpen door ubuntu linux op een cd te branden en daar mee op te starten. Toen ik ubuntu weer had afgeloten deed windows het weer. (is ook een manier om je bestanden nog terug te halen).

FCG

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
zoals hierboven staat.. heb je al ene repair gedaan met een Win XP installatie cd?

cd-booten en dan repiar kiezen.

typ vervolgens:
chkdsk /r

reboot een keer..
werkt het dan nog niet, stat dan in veilige modus, doet ie dat wel.. reboot dan nog een keer.
kijk anders even in dit topic:
Verwijderd in "[XP] Bestand ontbreekt @ opstarten XP*"

• Shadow_Zero
Misschien heb ik het niet duidelijk verwoordt, maar als ik Veilige Modus wil opstarten, herstart mijn PC. Wil ik Windows Recovery uitvoeren, herstart mijn PC. Wil ik m'n XP cd booten, herstart mijn PC.
Via http://www.techmixer.com/...rescue-cds-download-list/ heb ik inmiddels Avira (deze werkte overigens niet goed vanwege een vernaggelde resolutie), AVG, BitDefender en Kaspersky er op losgelaten maar dit heeft het ook niet verholpen. Met die Rescue Disks kom ik ook wel bij m'n bestanden, maar het liefst wil ik Windows fixen of anders opnieuw installeren, maar dat gaat momenteel zelfs niet.

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Misschien zou je de SATA drivers kunnen slipstreamen met je XP..

of een versie downloaden waar dat al gedaan is en dan je eigen serial gebruiken?

• Shadow_Zero
Ik heb inmiddels ook even geboot met Ubuntu, maar dat haalde ook niks uit helaas.
@Dramatic: Kun je dat sata drivers slipstreamen toelichten??

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Shadow_Zero schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:19:
Ik heb inmiddels ook even geboot met Ubuntu, maar dat haalde ook niks uit helaas.
@Dramatic: Kun je dat sata drivers slipstreamen toelichten??
slipstreamen..

tja je kopieert eerst je windows cd naar de computer. vervolgens kan je de drivers voor je HD aan de cd toevoegen. tenslotte brand je de aangepaste cd en installeer je windows..
(moet je wel een computer hebben waar je dit op doen kan)

http://www.digitgeek.com/...-sata-drivers-into-xp-cd/

• Shadow_Zero
Tx voor de info, handige guide wel!
Helaas blijft ook deze Windows boot disc hangen als ik hem wil opstarten. Of iig, als hij wilt laden krijg ik een zwart scherm die nooit meer weg gaat :/

• Loadichus
  • Laatst online: 01-06-2021
Die Ubunutu laat je gewoon lopen via CD toch? Vreemd dat je dan Ubuntu niet kan opstarten.
Met die informatie zou ik misschien toch al ergens anders gaan zoeken.

Misschien handig om bij het begin te beginnen.

1. Kap open en alle stekkers aansluitingen los maken en opnieuw aandrukken.
2. Ubuntu CD er in en kijken of je nu kan opstarten.

Wil dit niet zou ik eens overwegen een andere HDD er aan te hangen om te testen en kijken of je dan wel kan doorstarten.

• Shadow_Zero
Oh, ik bedoelde eigenlijk dat ik Ubuntu had opgestart en daarna de computer had herstart zoals Jeka voorstelde en dat dat niet uitmaakte voor Windows :)
Ik heb inmiddels een andere Windows XP cd geprobeerd en krijg hetzelfde probleem. Hij wilt de hardware configuratie laden en blijft dan hangen in een zwart scherm.

Voor de volledigheid de specs:
- Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit
- AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB L2 Cache, 400MHz
Bus, 65W, Boxed)
- Sapphire Radeon HD2400 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDV, HDMI,
Passief) 11116-00-20R
- Samsung Syncmaster 2333HD (met DVI connected)
- Seagate 500GB SATA-300, 32MB, Barracuda 7200.11 ST3500320AS
7200rpm
- Asrock AliveNF5-eSATA2+ R3,0 , nForce 520 (ATX, PCI-e, Sound,
LAN, SATA II, RAID)
- Windows XP SP3

• Shadow_Zero
Inmiddels een Windows 7 cd geprobeerd en die pakte hij wel. C schijf geformatteerd, die Windows XP cd nog eens geprobeerd, maar weer niks. Ik vind het echt zo bizar, ik heb toch echt Windows XP in het verleden op deze manier geïnstalleerd! Windows 7 nu geïnstalleerd en dat lijkt goed te werken...
Pagina: 1