[Word]: kwaliteit afbeelding behouden na invoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Hoe kan ik de originele kwaliteit van een afbeelding behouden als ik die invoeg in Word (2007)?

Ik heb een aantal afbeeldingen die ik op een zeer hoge resolutie heb gerendered. Zodra ik deze invoeg in Word en er op inzoom, blijkt dat de resolutie drastisch omlaag is gehaald. Als je het uitprint kun je dat zien (zeker als een afbeelding naast tekst staat die wél haarscherp is). Hoe behoud ik de hoge resolutie?

Ook wil ik het Word document uiteindelijk naar pdf omzetten. Mij valt op dat de bestandsgrootte dan -met de hoogste instellingen in Acrobat- een factor 22 omlaag gaat. Volgens mij betekent dat dat er nog weer meer kwaliteitsverlies optreedt! Het bestand gaat van 33 MB (.DOC) naar 1,5 MB (.PDF). Dit terwijl één van de vele plaatjes die erinzitten los al dik 4 MB is.

Dus mijn vraag: kan ik de originele kwaliteit van de afbeeldingen behouden? Hoe?

[ Voor 3% gewijzigd door tbenschop2 op 28-03-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Door hem niet als afbeelding in te voegen maar als object?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Hoe dan? Als ik
object invoegen ---> bestand gebruiken
neem, en dan een jpg inlaad, dan krijg ik een tekstvak met de bestandsnaam (vaag!).
Als ik de jpg converteer naar bmp (met Photoshop) en dat inlaad op dezelfde manier, dan komt er een tekstvak met 'fout! ongeldig ingesloten object'.
Ik heb het ook geprobeerd met een klein bmp'tje, en dat lukt wel. Zouden mijn plaatjes te groot zijn? (8000x8000 pixels ongeveer)

Object invoegen --> nieuw ---> bitmapafbeelding (bijvoorbeeld), lukt ook niet, althans ik weet niet wat ik dan moet doen. Word verandert in een soort Paint, maar ik kan nergens een optie vinden om een plaatje in te laden.

[ Voor 21% gewijzigd door tbenschop2 op 28-03-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26

Reptile209

- gers -

Wellicht kan de Microsoft pagna Description of the guidelines for selecting the appropriate picture format in an Office program wat meer licht in de duisternis werpen met wat nuttig tips en links.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:56

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/177/437815101_365af962a5.jpg?v=0

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 10:49

Nik

+ dat het werken met 300dpi voor prints zeker interessant is. Bij mij is namelijk 72dpi niet voldoende, plak ik een plaatje erin op 300dpi dan gaat alles goed. Misschien ook interessant voor jou :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nik op 28-03-2007 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Bedankt voor de replies.
@ Reptile: bedankt voor je reply. Ik ga even op de link kijken, maar ben bang dat aar niet de oplossing staat voor m'n probleem.

@A.Boomstra: Ja daar ben ik naar op zoek! Probleem is dat ik dat in Word 2007 niet kan vinden.
Alleen dit venster:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/timenpetra/a.jpg
Maar daar wordt duis een max van 220 dpi aangegeven. Vind ik tamelijk laag, met een beetje goede printer kun je dat zien...

@Proller: Leuk, maar waar stel ik dat in dan? Een dpi van 300 of 400 lijkt mij netjes, maar ik weet dus niet hoed ik hoger moet gaan dan 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Als je echt geen kwaliteitsverlies wil hebben, kan je het best je afbeelding als EPS-file importeren.
vervolgens maak je van je word-docje een PostScript-bestand, en die gooi je door de Distiller om er een PDF van te maken.

In je Distiller kun je een profiel aanmaken zonder downsampling van resolutie. ZIP-compressie zou ik wel gebruiken in dit profiel, anders wordt je PDF erg groot!

[ Voor 27% gewijzigd door Witte op 29-03-2007 16:02 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Witte schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:57:
Als je echt geen kwaliteitsverlies wil hebben, kan je het best je afbeelding als EPS-file importeren.
vervolgens maak je van je word-docje een PostScript-bestand, en die gooi je door de Distiller om er een PDF van te maken.

In je Distiller kun je een profiel aanmaken zonder downsampling van resolutie. ZIP-compressie zou ik wel gebruiken in dit profiel, anders wordt je PDF erg groot!
Dank voor de tip.
Als ik een EPS bestand wil invoeren, krijg ik een foutmelding (dit gebeurt als ik een plaatje met een zeer hoge resolutie invoeg, bijv. 8000x8000).
Als ik de resolutie in Photoshop verlaag (naar 4000x4000), en dan weer als eps opsla, als afbeelding invoeg in Word, krijg ik een leeg kader:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/timenpetra/b.jpg

Heel raar: 1 keer deed hij het wel goed met 4000x4000 (toen verscheen hij wel in Word). De resolutie was toen aanzienlijk beter dan wanneer ik het origineel (jpg) in Word zette.
De keren daarna kreeg ik het resultaat als hierboven te zien is,..
EPS lijkt dus niet de oplossing.

Verder ken ik Distiller niet.. Is dat een programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
tbenschop2 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:13:
[...]
Als ik een EPS bestand wil invoeren, krijg ik een foutmelding (dit gebeurt als ik een plaatje met een zeer hoge resolutie invoeg, bijv. 8000x8000).
Wat voor foutmelding?
Als ik de resolutie in Photoshop verlaag (naar 4000x4000), en dan weer als eps opsla, als afbeelding invoeg in Word, krijg ik een leeg kader:
[afbeelding]
Dat is normaal: Word heeft geen postscript-interpreter ingebouwd en zal de eps dus niet tonen. Daarom is de stap die Witte noemt (printen naar postscript file en vervolgens pdf van maken) ook noodzakelijk.
Heel raar: 1 keer deed hij het wel goed met 4000x4000 (toen verscheen hij wel in Word). De resolutie was toen aanzienlijk beter dan wanneer ik het origineel (jpg) in Word zette.
Sommige programma's kunnen een preview-image in een eps-file opnemen, waardoor Word toch iets kan laten zien. Dat is dus niet het plaatje in de uiteindelijke kwaliteit.
De keren daarna kreeg ik het resultaat als hierboven te zien is,..
EPS lijkt dus niet de oplossing.

Verder ken ik Distiller niet.. Is dat een programma?
Dat is Adobes product voor het maken en bewerken van pdf. Eigenlijk onmisbaar voor wie serieus met pdf wil werken.

Overigens denk ik dat OpenOffice.org voor jou het overwegen waard is: afbeeldingen worden origineel (zonder downsampling) in het document opgenomen en ooo kan exporteren naar pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Aha, dus het klopt dat ik een lege rechthoek zie ipv een plaatje.
Alleen, weanner ik rechtstreeks vanuit Word 2007 naar pdf exporteer, dan zie ik nog steeds geen plaatje. Ik zal het eens proberen via een postscript file en Distiller, alhoewel ik dit erg omslachtig vindt.
Ik blijf het raar vinden dat Word 2007 een maximum van 220 ppi hanteert. Dat zie je toch op een beetje goede printer? Er zijn zoveel bedrijven die professionele documenten maken met Word.. Dat kan dan toch niet?
Heb het gevoel dat dit niet klopt en dat ik ergens een optie (waarmee je dus verder kan dan 220 ppi) over het hoofd heb gezien. Maar kan met Google niets vinden en ook niet in de help-file...

Anywayz, ik kan pas zondag verder, dus laat dan (of maandag) weten of het is gelukt via postscript en Distiller.

Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval.

[ Voor 20% gewijzigd door tbenschop2 op 31-03-2007 14:03 ]

Pagina: 1