Toon posts:

Overclocken met AMD X2 4600+

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Oké om te beginnen ben ik nieuw op GoT Forums en op Tweakers.net en kan ik dus nog wat fouten maken ivm FAG's en Policies dus iig sorry voor dat :) .

Nu is mijn probleem/vraag ik wil mijn AMD Athlon X2 4600+ gaan overclocken, ik heb al heel wat fags en andere topics door gelezen maar kon niks vinden over dat wanneer je stock CPU snelheid al 200MHz is en je G-Skill PC3200 ok al op 200MHz draait je toch kan overklocken zonder dat je je geheugen overclockt. Ik had al wel wat gelezen over latencies verlagen of zo iets maar heb niet echt en idee wat dat inhoud.Dus kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik toch kan overclocken zonder dat ik megeheugen heel erg ga beschadigen :P .

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Welkom op GoT :w
Zoals in de Frequently Asked Questions TCO (btw, het is FAQ van frequently asked questions, een fag is een homo ;) ) onder meer beschreven staat kun je het best via het BIOS overclocken, alwaar je ook instellingen kunt doen, bijvoorbeeld voor je geheugen. Lees die FAQ eens door, er staat meer info in dan wij hier in korte tijd kunnen opsommen!
Verder is het hierboven genoemde [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 32 erg nuttig. Bovendien kun je daar je vragen stellen als je er niet uitkomt.

Teune: kalm aan meneertje, ik geef het topic nogmaals, maar vermeld het iets minder vijandig aan een nieuw forumlid dan jij dat doet :O

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 21:30 ]

• Teune
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-12-2025

Teune

oeoeoeoe

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:29:
Zoals in de Frequently Asked Questions TCO (btw, het is FAQ van frequently asked questions, een fag is een homo ;) ) onder meer beschreven staat kun je het best via het BIOS overclocken, alwaar je ook instellingen kunt doen, bijvoorbeeld voor je geheugen. Lees die FAQ eens door, er staat meer info in dan wij hier in korte tijd kunnen opsommen!
Verder is het hierboven genoemde [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 32 erg nuttig. Bovendien kun je daar je vragen stellen als je er niet uitkomt.
Anders copy paste je ff ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:29:
Na het lezen van dat topic over [OC&INFo] AMD Athlon 64 heb ik het denk ik gevonden :P
Ik moet de frequentie van het geheugen gewoon wat onderclocken zodat ik weer wat spelling heb :)

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
dit is een goeie heb ook deze processor kom eigelijk niet hoger dan 2700Mhz maar weet niet hoe ik mn voltage omhoog kan schroeven bij mijn mamabord ( A8R32 MVP deluxe)
:(:(

misschien iemand een idee?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
puddinkie schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:23:
dit is een goeie heb ook deze processor kom eigelijk niet hoger dan 2700Mhz maar weet niet hoe ik mn voltage omhoog kan schroeven bij mijn mamabord ( A8R32 MVP deluxe)

Als het niet in de bios staat Vmodden.

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:41

staat op pagina 4-19 van je handleiding.
tabblad Advance dan Jumperfree configeration.
bij processor voltage kun je hem verhogen tot 1,450 V
en als dat niet genoeg is kun je er bij de optie VCORE over-voltage. er voor kiezen er 100mV(0,1V) of 200mV(0,2V) meer op te zetten.

• puddinkie
oke thanx :D:D:D ja kwam er niet helemaal uit met de handleiding in iedergeval bedankt :D:D

maar ff back tot topic :):)

amd X2 4600+ bevalt me prima alleen de temps. vallen nog tegen al word hij niet warmer dan 43 graden(stressed) :D:D en dan heb ik er al een ninja scythe op zitten :) denk nog maar is ff mn airflow checke :):)

[ Voor 57% gewijzigd door puddinkie op 28-03-2007 22:44 ]

• puddinkie
heb is ff gekloot en zit nu al op 2.8 kan alleen Vcore temp aanpasse de cpu voltage kan niet hoger dan 1.35v :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:24:
Oké om te beginnen ben ik nieuw op GoT Forums en op Tweakers.net en kan ik dus nog wat fouten maken ivm FAG's en Policies dus iig sorry voor dat :) .

Nu is mijn probleem/vraag ik wil mijn AMD Athlon X2 4600+ gaan overclocken, ik heb al heel wat fags en andere topics door gelezen maar kon niks vinden over dat wanneer je stock CPU snelheid al 200MHz is en je G-Skill PC3200 ok al op 200MHz draait je toch kan overklocken zonder dat je je geheugen overclockt. Ik had al wel wat gelezen over latencies verlagen of zo iets maar heb niet echt en idee wat dat inhoud.Dus kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik toch kan overclocken zonder dat ik megeheugen heel erg ga beschadigen :P .

Bij voorbaat dank :)
Maak eens een foto van het geheugen of geef even de tekst door die op het stickertje staat, aan de hand daarvan kunnen wij wel kijken welke chips erop zitten en of dat deze een beetje mee willen overclocken. (Zeer grote kans bij G.Skill, zelfs hun value ram deed bij mij 254Mhz terwijl ik nog niet eens zoveel ervaring had met mem clocken)

- HyPz

Verwijderd

Topicstarter
Nog even vraagje, ik moet ook kijken natuurlijk of het wel stabiel draait, kan iemand mij misschien een proggie aanraden die niet te lang maar wel goed stressed en dat je dan ook wel zeker weet dat ie stabiel loopt? :)

• puddinkie
:P battlefield 2142 als mijne niet stabiel loopt knikkert hij me binnen een kwartier uit het spel

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
Kijk even hier http://gathering.tweakers...ssages/1104637#stresstest, hier staat info over programma's om de stabiliteit mee te testen. Veel gebruikte programma's zijn Superpi en Orthos, deze zijn erg goed en bovenal gratis :+ .

[ Voor 1% gewijzigd door Heronimo op 30-03-2007 08:01 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
JP12 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 08:00:
Kijk even hier http://gathering.tweakers...ssages/1104637#stresstest, hier staat info over programma's om de stabiliteit mee te testen. Veel gebruikte programma's zijn Superpi en Orthos, deze zijn erg goed en bovenal gratis :+ .
Als je met Superpi test dan doe selecteer je dus gewoon 1M en als ie dan niet crasht tijdens de test is hij stabiel :) ?

Verwijderd

Met die A8R(32)-MVP raak je niet zover omdat die de optie mist om veel spanning op je cpu te gooien. Voor de rest leek het een goed overklokbordje (heb het ook in mijn kast liggen), maar eigenlijk kon ik er niet zoveel mee. Heb zelf een 4400x2 zitten die tot 2850mhz wil gaan als ik de vcore op 1.72v zet, maar dat houdt hij niet lang stabiel vol. 2750mhz stabiel op 1.68v zit er wel in (msi k8n neo f4)...

edit; 1M is nogal snel, ik zou hem sneller de 32M geven, dat geeft al wat meer zekerheid. Anders orthos heel de nacht door ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 17:06 ]

• bassie
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 07:43:
Nog even vraagje, ik moet ook kijken natuurlijk of het wel stabiel draait, kan iemand mij misschien een proggie aanraden die niet te lang maar wel goed stressed en dat je dan ook wel zeker weet dat ie stabiel loopt? :)
Occt

Maar voor stabiliteit geld goed stressen = lang stressen.

Gewoon orthos/prime/occt 12++ uur draaien.

• puddinkie
damm hoe kan ik spanning verhogen ??? moet ik dan de jumper omzetten op het bord ???

want kan nu niet hoger dan 1.350

en alleen 0.02 volt extra maximaal via Vcore over voltage

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik heb even Orthos gedraaid en na 2 min was de cpu met beide cores al zo rond de 55 graden met stock koeler en niet overgeclockt ofzo, dat is volgens mij toch niet goed he :9

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 21:39 ]

• bassie
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2007 @ 21:38:
Oké ik heb even Orthos gedraaid en na 2 min was de cpu met beide cores al zo rond de 55 graden met stock koeler en niet overgeclockt ofzo, dat is volgens mij toch niet goed he :9
Hoe zo niet? 55 graden is prima te doen. Laat orthos een uurtje draaien bekijk de temps dan is. Is het nog steeds 55 lekker zo laten is het hoger misschien is gaan kijken naar een nieuwe koeler.

• puddinkie
toevaliig vandaag gemeten ???

meet maar is als het wat koeler is :) worden de temps ook wel anders

mijne zat al gauw 5 graden hoger

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ach jah heb het bord ook gehad en weer weggedaan omdat hij vond ik niet genoeg vcore kon geven, maar verder is het idd gwoon een goed veelzeidig bord.
Dat voltage wil je er toch niet 24/7 op hebben.

Bord kan maximaal ong 1.63v geven en ik denk dat je met 1.53 al een heel eind komt.

55c is netjes maar zou wel eerst gwoon op stock voltage overklokken daarmee kom je vaak al wel 300mhz of meer hoger als wat standaard is.

Dat geheugen idd lager zetten is de truc, maar vergeet de htt niet! Over de 240fsb die op x4 zetten ipv van auto (das 5x).

(Tfoutjes komen door de surveys diek net heb gelezen :p)

Nukezone FTW

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
puddinkie schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:08:
heb is ff gekloot en zit nu al op 2.8 kan alleen Vcore temp aanpasse de cpu voltage kan niet hoger dan 1.35v :(
400mhz op een dual core is anders zo slecht nog niet hoor...

Hoger dan 1,6-1,65v zou ik niet gaan als je um default zo gaat draaien....

[ Voor 12% gewijzigd door Rey Nemaattori op 02-04-2007 01:14 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik zal vandaag ff uurtje laten draaien, gelukkig komt er ook een zalman CNPS9500 aan die zal de temps ook wel zon 15c omlaag drukken >:)

Verwijderd

Heb hier een 4600+ op 32 graden draaien met een zalman Reserator 2 >:) en asus m2n32 Sli Premium. nog niet overclockt maar ik wacht nog even op een 2e northbridge koel element. omdat er een heatpipe zat op de nortbridge en de southbridge.. en ik de northbrige al wel op waterkoeling heb word de southbridge nu met passive koper blok nog wat warmpjes,, wacht ik nog even met het overclocken.. maar voor de warme temps raad ik zalman's Reserator 2 aan..

Verwijderd

mischien iemand die wat configuratie spec's kan posten??

Verwijderd

Mensen, is het niet handiger het centraal in [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 32 te bespreken?
En Mity, als je twee berichten achter elkaar wilt posten kun je beter de edit knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vindt het een beetje onzin om hiervoor een nieuw topic te maken maar hoe kan je de snelheid van fans in je kast aanpassen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:54:
Ik vindt het een beetje onzin om hiervoor een nieuw topic te maken maar hoe kan je de snelheid van fans in je kast aanpassen?
Speedfan.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu begonnen met overclocken hij was nog stabiel met 1.35 Vcore en 220 MHz. Maar nu wil ik verder gaan naar 225 dan is ie niet stabiel ga ik terug naar mijn BIOS ( moederbord A8N-SLI )
zet ik mijn voltage op 1.375 ga ik terug naar windows en start ik CPU-Z op staat er dat mijn voltage nog steeds tussen de 1.344 en de 1.360 schommelt. Heb het ook al gebrobeerd op 1.4 te zetten maar dan zie ik hem ook tussen de 1.344 en de 1.360 schommelen. Hoe kan dit?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Dat heet de vdrop, het verschil tussen het voltage dat je instelt in je BIOS en het voltage dat je CPU krijgt. Hoe minder vdrop, hoe beter je mobo/BIOS.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:06:
Dat heet de vdrop, het verschil tussen het voltage dat je instelt in je BIOS en het voltage dat je CPU krijgt. Hoe minder vdrop, hoe beter je mobo/BIOS.
Ja maaar als ik me Vcore instel op 1.3 dan staat er in CPU-Z ook gewoon 1.3 maar zet ik hem op 1.4 dan staat er opeens 1.35 (wat ook het standaard maximum is van mijn CPU).Moet ik dan niet wat ontgrendelen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
En BTW is het ook normaal dat ik voor elke 5 MHz de Vcore met 0.025 moet verhogen :?

• bassie
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 19:41:
En BTW is het ook normaal dat ik voor elke 5 MHz de Vcore met 0.025 moet verhogen :?
In overklokken is niks normaal.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoi TS, welkom op GoT :)

Zoals reeds een aantal keer is aangegeven, is er een speciaal topic voor deze problemen. Deze is hier te vinden: [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 32

Ik wil je dan ook aanraden om hier verder te gaan omdat deze vragen geen eigen topic rechtvaardigen.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.