Toon posts:

upgrade computer [500 euro]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn post.
Aangezien mijn huidige systeem niet meer voldoende is voor wat ik wil, heb ik een paar weken geleden het besluit genomen om mijn computer te upgraden.

Dit heb ik momenteel:

- K7S5A mobo
- 512 DDR
- AMD Athlon XP 1800+ :)
- ATi Radeon 9600 pro
- 40 gig HD 7200

Ik wil upgraden omdat mijn huidige systeem simpelweg te traag is geworden. Ik wil er af en toe mee gamen, maar in zeer beperkte mate, en geen state-of-the-art games. Verder wil ik aan webdesign gaan doen, en maak ik momenteel veelvuldig gebruik van programma's als inDesign, Illustrator, Photoshop. Vaak draai ik dit tegelijkertijd.

Na veel speurwerk en het doorlezen van vele FAQ's en topics, ben ik op het volgende systeem uitgekomen.

- Gigabyte DS3 (P965) -> Ik twijfelde tussen de ds3 en de p5b van asus, maar heb voor de gigabyte gekozen, vanwege de betere recencies.
- Intel Duo 2 Core E4300 -> vanwege mijn budget, en het feit dat deze chip volgens de verhalen prima te oc'en is.
- 1024 DDR2-667 PC5300 (G.E.I.L.) -> Op aanraden
- 320 gig Barruca 7200.10 HD -> lijkt me logisch, een van de beste op dit moment!
- Artic Freezer 7 pro -> ik hoor niets dan goede verhalen hierover, en voor de prijs hoef je het niet te laten.
- EN7300TC512/TD/128M grafische kaart (asus) -> niet duur, en lijkt mij meer dan genoeg voor die ene keer dat ik EoA speel.
- Antec Earthwatts 380W -> redelijk goedkoop, en ik zag dat er veel beveiliging opties ingebakken zitten

- De atx kast, toetsenbord, muis, boxen, tft scherm en wifi zet ik over van mijn huidige systeem.

Prijzen:
Mobo - 119
HDD - 75
GPU - 49
CPU - 169
MEM - 69
KOEL - 19
VOED - 42
Koelpasta (nanofusion) - 8

Totaal: 550 eurie (bij alternate. Bij azerty scheelt het een paar euro, maar die hebben lange levertijd)

Nu de volgende vragen waarop ik in de rest van de topics geen duidelijk antwoord kon vinden:

- Is 300 watt voeding voldoende voor het systeem dat ik voor ogen heb, ook aangezien de OC wens? Ik wil tot ongeveer 2,5ghz oc'en.
Edit: 300 watt is dus niet voldoende, en de vervangende voeding staat al in de lijst erbij!

- De gigabyte DS3 is er ook in een G965 chipset waar de GPU onboard zit (scheelt mij de kosten voor een aparte grafische kaart). Nu heb ik gelezen dat dit mobo een bottleneck vormt bij OC vanwege de chipset. Wie weet hier meer over?

- En natuurlijk hoor ik graag op/aanmerkingen!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 15:26 . Reden: voeding toegevoegd ]

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 08:26
als je wilt overklokken dan kan je beter een sterkere voeding nemen.

verder zou ik toch gaan voor 5300 ddr2.
hiermee haal je namelijk makkelijk de 3ghz met je 4300. wil je hoger dan zul je toch extreme koelint etc moeten doen en aangezien nu alweer sporen van ddr3 beginnen te draaien kan je beter niet te veel uitgeven aan je ram als het niet nodig is.
tegen de tijd dat je weer upgrade zie je dan wel.

verder prima systeempje

zou trouwens gewoon een aparte videokaart nemen weet je zeker dat je chipset verder wel goed te oc'en is en hoef je je daar net druk om te maken

[ Voor 14% gewijzigd door dangerpaki op 28-03-2007 14:21 ]

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:27
Die 300 watt lijkt mij een beetje krap. Op internet zijn er heel veel power calculators te vinden waarmee je het verbruik (redelijk) kunt calculeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist even een power calculator getest, en kom net iets tekort als ik wil overklokken. Even kijken naar een nieuwe voeding. Deze zal ik a.s.a.p. toevoegen aan de lijst :)