In Design Vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij hebben een designbureau een huisstijl laten maken voor een Bed & Breakfast van mijn moeder. Dit is uiteindeijk gebleven bij een visite kaartje.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jsbosch/bb/geleverd%20aan%20B&B/fase%20zes%20visitekaart2.jpg

patroon
Overige Bestanden

Helaas is er tijdens de samenwerking het nodige misgegaan en hebben ze niet alle digitale bestanden aangeleverd. Kort door de bocht, ze zeggen 30 uur bezig te zijn geweest met een ontwerp wat volgens mij veel minder heeft gekost. Ze rekenen overigens 65 euro per uur.

Ik wil niet te veel op deze samenwerking in gaan, ik heb alleen wat technische vragen om dit toch rond te krijgen.

Hoe krijg ik het patroon bestand verwerkt tot een achtergrond? Ik zou dus met dit patroon een iets groter kaartje willen maken voor een uitnodiging. Op ansicht kaart formaat : 105 bij 148 (111 bij 154 met snijranden)

Ik heb totaal geen verstand van In Design, maar hiermee is alles gemaakt door het bureau.

Nu heb ik een visite kaartje samen met het patroon in de volgende formaten gekregen :

.pdf , .eps, en .indd

Ik heb de juiste software weten "te lenen". Ilustrator en In Design dus. Mijn vraag is aan jullie, kan ik met behulp van dit patroon een anisch kaart maken? Ik heb dit al naast elkaar proberen te plakken om het groter te maken, maar dit sluit natuurlijk niet mooi op elkaar aan.

Iemand suggesties? Het liefst wil ik dit zelf oplossen ipv weer het bureau te raadplegen gezien het meningsverschil. Het is geen request, meer een vraag of ik dit verder zelf kan afwerken met de bestanden die ik heb.

Mijn V&A

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
Dat kaartje kan ik in een half uur maken, dus 30 uur is zeker overdreven veel als het alleen om dat kaartje gaat en niet de hele huisstijl oid.

Voor de rest is dit een beetje een kant-en-klaar-antwoord-request, er zijn zat tutorials voor photoshop e.d. die gebruikt kunnen worden.

• Workaholic
  • Niet online
RedHat schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:44:
Dat kaartje kan ik in een half uur maken, dus 30 uur is zeker overdreven veel als het alleen om dat kaartje gaat en niet de hele huisstijl oid.
Daarom is er ook een meningsverschil ontstaan, dit kan natuurlijk ook nooit kloppen.

Maar daar wil ik liever niet over in discussie gaan.
Voor de rest is dit een beetje een kant-en-klaar-antwoord-request, er zijn zat tutorials voor photoshop e.d. die gebruikt kunnen worden.
Ik weet dat er tutorials zijn, maar mijn vraag was kan ik met dit patroon wel een achtergrond maken? Als ik dit bestand open heb ik een patroon met een roze vierkant er over heen?

Als ik ze naast elkaar zet overlapt het niet mooi en is er duidelijk te zien dat ik ze naast elkaar zet.

Ik vrees dat ik een groter patroon nodig heb als ik een groter formaat kaartje wil maken? Omdat ik de achtergrond wil laten "herhalen".

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 28-03-2007 14:06 ]

Mijn V&A

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:06
2k voor dat ontwerp? Ik zou onmiddellijk moeten stoppen met school en een design bureau moeten oprichten lol.

Enfin ik heb je vraag een aantal keer doorgelezen maar een aantal dingen zijn me niet helemaal duidelijk.

1: Wat bedoel je precies met achtergrond? Laagste layer in photohop? Dat lijkt me geen probleem.

2: De afmetingen van je ansichtkaart is dat nou Lengte x breedte? Want meestal wordt het andersom vermeld (WidthxHeight) maar aangezien de meeste ansichtkaarten breder zijn dan ze lang zijn neem ik aan dat het lengte keer breedte is.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het patroonbestand een vectorbestand is.
Dat wil zeggen dat je het patroon oneindig kunt vergroten zonder dat daar kwaliteitsverlies bij optreed (let wel alleen het origineel)

Wat je dus kunt doen is het bestand vergroten.

Hier een voorbeeldje ik weet niet of het de oplossing op het probleem is maar dat is wat ik ervan begreep.

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/186/437504081_38698035ed_o.jpg

May Lyssa aid you

Verwijderd

Wat ik zo zie is het patroon in vectoren opgebouwd, dus dat kan je onbeperkt schalen,
of kopieren en tegen elkaar leggen.
Ook die bloemetjes op het kaartje zijn vectoren.
Je zal alleen de fonts die gebruikt zijn wel ergens vandaan moeten halen.

edit:
net te laat

Je kan bv de eps in Illustrator openen. Alles even ungroupen en het roze vlak even opzij zetten.
Dan ga je gewoon aan de slag met die bloemen, beetje kopieren en plakken, wat draaien en zo
bouw je de bloemen tot een groter geheel.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 14:37 ]

• Workaholic
  • Niet online
Bedankt voor de info! Kan iemand vertellen of deze werkwijze dan klopt:

Kan ik het vector bestand (patroon.eps?) dan gewoon schalen met photoshop naar het juiste formaat? Afbeeldingsgrote wijzigen en dan document grootte op de juist afmetingen zetten?

En vervolgens in een ander lettertype de text er op zetten, naar in design toe en converteren naar pdf?

Gaat dat zo werken? Drukkerij heeft .pfd bestand nodig..

Mijn V&A

Verwijderd

Audi-Addict schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:46:
Kan ik het vector bestand (patroon.eps?) dan gewoon schalen met photoshop naar het juiste formaat? Afbeeldingsgrote wijzigen en dan document grootte op de juist afmetingen zetten?

En vervolgens in een ander lettertype de text er op zetten, naar in design toe en converteren naar pdf?

Ga schalen met de eps in Illustrator tot de gewenste grootte.
Dan opslaan als psd of eps.
Importeren in Indesign (file>place) en daar ook de teksten in maken.
Vanuit Indesign als je klaar bent kan je eerst even een preflight doen, en dan een pdf maken.
(of een Package, daar werken drukkers ook vaak mee). Let bij het maken van de pdf goed op je instellingen (bleed/slug enz).

Laat photoshop met rust. Dat pakket is niet om drukwerk in op te maken!

Mocht je echt geen ervaring met Indesign hebben, dan raad ik je toch aan een grafisch ontwerper dit klusje te laten doen. In een uurtje of twee (max!) moet dat zeker lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 15:04 ]

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:06
Audi-Addict schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:46:
Bedankt voor de info! Kan iemand vertellen of deze werkwijze dan klopt:

Schalen in photoshop levert wel kwaliteitsverlies op omdat dit geen vector programma is.

Wat je wel kunt doen is het schalen met een vector programma (adobe illustrator bijvoorbeeld)
Daarna in een ander lettertype de tekst er op zetten.

Verder nog nooit met indesign gewerkt maar als daar een optie is om het te converteren naar PDF dan moet het zo lukken.

edit:
Nu was ik te laat

Volgens mij is het makkelijk zelf te doen, ik zou in iedergeval nog geen grafisch ontwerper inhuren.
Bovendien zijn er erg veel goede tuts te vinden op het net.

[ Voor 18% gewijzigd door 2020Media op 28-03-2007 15:02 ]

May Lyssa aid you

• Workaholic
  • Niet online
Het is gelukt met jullie advies, thnx allot!

Mijn V&A

Pagina: 1