[TweakDSL] - Wanprestaties van Cambrium

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dionisus19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03-2024

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
Holla,

In het kort even een situatieschets

15 December heb ik een migratie aangevraagd van MyADSL naar TweakDSL. Beide lijnen worden via Cambrium aangeboden.
De bedoeling was dat de oude lijn als het ware achterbleef op mijn oude locatie en dat ik een nieuwe lijn op mijn nieuwe woning kreeg.

Dit scheen allemaal vrij moeilijk te zijn. Zo raakte Cambrium een aantal brieven kwijt, die persoonlijk afgeleverd waren.

Klachten hieromtrent:
- Vele beloftes, maar niemand kon iets waarmaken.
- Medewerkers die alles op elkaar afschuiven. Oftewel "Sorry, maar als mijn collega dat gezegt heeft, moet u bij hem/haar zijn"
- Tegenstrijdige mededelingen van diverse collega's
- Een zekere Martijn die beweerde dat de 'omkoopregeling' helaas niet meer van toepassing was :?

Uiteindelijk leek alles vlot te verlopen, nadat ik een keer persoonlijk bij Cambrium langs geweest was. Echter verval ik van het ene in het andere probleem.

Op de nieuwe locatie heb ik een 16-24mbit lijn over BBNed opgeleverd gekregen. Geen VoIP of VoDSL, maar gewoon een basic internetlijn.

Vanaf het moment van aansluiten, traint de modem niet hoger in dan 14MBit en was de daadwerkelijke snelheid op Usenet of speedtest.bbned.nl niet meer dan 7.5mbit.
Cambrium ging hier naar kijken en kwam tot de conclusie dat er 400m koper op een spoel ligt bij de ADSL centrale ASD-Blm. Desondanks hebben ze het toch voor mekaar weten te krijgen dat de effectieve snelheid op 10.63mbit kwam te liggen.

Na diverse telefonische en mailcontacten met Cambrium, zijn we gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat er helaas niet meer uit de lijn te halen is. Het voorstel was om het abonnementsbedrag te verlagen en het erbij te laten.

Tweak wil: 50 euro p/m voor een 10-16mbit lijn
Ik wil: 40 euro p/m voor een ongewijzigde situatie, wetende dat de lijn 10.63mbit haalt. Dit bedrag staat gelijk aan een 4-10mbit lijn.

Ik zou hier nog over terug worden gebeld. Maar tot mijn vebazing werd ik door weer een ander gebeld, die mij vertelde dat HIJ ervoor ging zorgen dat de 14mbit absoluut gehaald zou worden.

Over een periode van 2.5 week resulteerde dit erin dat de modem nu gecapped is op 10mbit en de effectieve snelheid weer op 7.5mbit ligt.

Uiteraard vind ik dit geen wenselijke situatie en wil dus weer een paar stappen terug in het verhaal, waar we gebleven waren met de prijsonderhandelingen.
Ik krijg hier 2 personen voor aan de lijn.
Persoon 1 zegt dat ik kosteloos naar een lager abonnement mag migreren. Het 50 euro abonnement.
Persoon 2 zegt dat ik heel blij mag zijn met het voorstel om 70 euro bij te betalen om te migreren naar het 50 euro abonnement.

Nadat ik aangegeven heb het hier niet mee eens te zijn, kreeg ik als tegenvoorstel dat ik het abonnement kosteloos mag annuleren, met uitzondering van de kosten welke reeds gemaakt zijn.

Concreet heb ik na 4.5 maand, 3 klachtenbrieven, 21 mails en vele tientallen telefoongesprekken, nog steeds geen goede werkende TweakDSL lijn en willen zij mij nu afschepen met het er OF bij te laten OF te vertrekken als klant... 8)7

Kan iemand hier enig advies in geven, want ik zie het echt niet meer zitten met die knakkers :'(

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
Je haalt 10.63 en dan wil je een 4-10 abo |:(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
StevenK schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:38:
Je haalt 10.63 en dan wil je een 4-10 abo |:(
Kan toch? Dan geef je die 0.63 gewoon op dus.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
bjck schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:59:
[...]

Kan toch? Dan geef je die 0.63 gewoon op dus.
Maar het valt niet onder het 'aanpassen contract omdat de minimale snelheid niet gehaald kan worden' argument.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
Het lijkt mij dat als ik een 16-24 abbo neem, 16mbit een minimum is. Als die snelheid niet gehaald wordt, zal er dus voor een andere oplossing gekozen moeten worden.

Als de daadwerkelijke snelheid 10.63Mbit is, dus ruwweg 10mbit, dan heb ik de keuze uit 4-10 voor 40 euro of 10-16 voor 50 euro.
De keuze voor 4-10 is dan al snel gemaakt, omdat die 0,63mbit geen 10 euro p/m waard is en ik toch weet dat de 16mbit nooit gehaald zal worden.

Punt blijft nog wel dat Cambrium op dit moment te blijken geeft, mij niet meer als klant te willen. Dit maakt het vanaf mijn kant uit natuurlijk moeilijker te onderhandelen.

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
Kleine note: De laatste persoon welke ik aan de lijn had, bleef er op hameren dat in de algemene voorwaarden opgenomen staat dat er 0,0 garantie is voor het behalen van een x-snelheid.

Maar waarom zijn er dan abbo's die verschil in mBit aanduiden. Zo zou een 4-10 abbo dus een "komt-in-de-richting-van-10mbit,-maar-kan-ook-1mbit-abonnement" zijn :?

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 09:10

Jan20

CMJJKFE

Dionisus19 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:55:
Kleine note: De laatste persoon welke ik aan de lijn had, bleef er op hameren dat in de algemene voorwaarden opgenomen staat dat er 0,0 garantie is voor het behalen van een x-snelheid.

Maar waarom zijn er dan abbo's die verschil in mBit aanduiden. Zo zou een 4-10 abbo dus een "komt-in-de-richting-van-10mbit,-maar-kan-ook-1mbit-abonnement" zijn :?
Dat is inderdaad mogelijk en dit klinkt misschien lullig, maar volgens de algemene voorwaarden hebben hun inderdaad gelijk, het is namelijk alleen ''mogelijk'' globaal een indicatie te kunnen geven over de afstand en kunnen dit alleen precies aantonen via een lijnmeting en dat kost $$$ (correct me if I am wrong).

Je zou kunnen proberen netjes te blijven en aan te geven dat je er gezamelijk tot een oplossing wil uitkomen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jan20 op 28-03-2007 16:53 ]

CMJJKFE

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
Heb ik reeds meermalen gedaan, maar telkens als het erop lijkt dat ik met 1 persoon op 1 lijn zit, wordt ik weer door een ander gebelt die het hele verhaal weer van vooraf aan wilt oppakken.

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
Over de afstand:
- 979m hemelsbreed
- 1171m volgens BBNed
- 1580m koper volgens lijnmeting

Verwijderd

Dionisus19 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:08:
Over de afstand:
- 979m hemelsbreed
- 1171m volgens BBNed
Daar kun je vanuit gaan dat het erg moeilijk gaat worden de max van ADSL2+ eruit te halen, 400 meter ofzo zou moeten lukken, bij jou is het dus minimaal een kilometer. Je mag blij zijn dat je 8Mbps haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 19:17 ]

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:17:
[...]

Daar kun je vanuit gaan dat het erg moeilijk gaat worden de max van ADSL2+ eruit te halen, 400 meter ofzo zou moeten lukken, bij jou is het dus minimaal een kilometer. Je mag blij zijn dat je 8Mbps haalt.
Dat is echt complete onzin. Ik zit op ~2km (koperlengte) van de centrale en ik haal op dit moment 10mbit (gecapped). Wel ben ik met Tweak bezig om te kijken of er meer uit gehaald kan worden, aangezien ik wel voor een 10-24mbit abonnement betaal.

Maar met ~1km van de centrale kun je er dus (normaal gesproken) echt een stuk meer eruit halen.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Ik denk dat Tweak veel te moeilijk doet... 400 meter op spoel.. weet je wat dat doet?!?

Laat ze dat es eerst aan gaan passen.
Gooi de mogelijkheid van een SIP migratie is over de bali zodat je die spoel vermijd.

Anders, bel KPN OT es een keer en kijken wat de mogelijkheden zijn!

Deze advertentieplaats is te huur!

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-08 08:32
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:17:
[...]

20Mbit op 1.2KM lukt nog mits de lijn oke is (aangesloten).

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
@Rammy... Aanpassen van de lijn gaat niet lukken. De lijn is eigendom van KPN en KPN heeft weinig van doen met 1 klagende klant. Althans, dat is wat zij mij vertellen.

Kun je me wat meer uitleggen over die SIP migratie en hoe dat met KPN OT (?) zit?

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
@Enlightenment: complete BS! In principe kun je doorgaans 16mbit+ halen over 1300 a 1500m koper.

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
BumP

• bjck
Dionisus19 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:57:
@Rammy... Aanpassen van de lijn gaat niet lukken. De lijn is eigendom van KPN en KPN heeft weinig van doen met 1 klagende klant. Althans, dat is wat zij mij vertellen.
Jij hebt ook helemaal niets van doen met KPN qua je DSL verbinding. Hooguit voor je KPN telefonie dienst als je die op de lijn hebt. Maar als dat werkt werkt het en ben je niet bij KPN aan het juiste adres.
Kun je me wat meer uitleggen over die SIP migratie en hoe dat met KPN OT (?) zit?
Dit zijn interne termen waar je als klant weinig mee kan.

Je moet niet teveel zelf proberen uit te zoeken en regelen. Als je bedenkt wie bij wie een dienst afneemt (volg het geld) kan je zien wie met wie communiceert.

Jij --> TweakDSL --> BBned --> KPN.

Die 400m lijn op spoel kan best zo zijn. BBned kan dan bij KPN wellicht een storings melding/verzoek doen dit te veranderen voor jouw aansluiting. Wat ook kan is dat er helemaal geen spoel/rol ligt in de grond, maar de lijn gewoon ongunstig loopt naar een verdeelstation voorbij je huis en daarna een bundel terug komt door je straat. Dan kan je ook zo 500m extra lengte hebben aan kabel ten opzichte van hemelsbreed.

Je meldt je dus bij de ISP die op haar beurt met BBned in overleg gaat.

• Dionisus19

Dionisus19

Blah != Meuk

Topicstarter
De ISP weet te melden dat BBNed meldt dat KPN er niets aan gaat doen...

*Zucht* :(

Verwijderd

Dionisus19 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 12:35:
De ISP weet te melden dat BBNed meldt dat KPN er niets aan gaat doen...

*Zucht* :(
uh ik weet het niet maar SPOELEN op de lijn zijn dingen die KPN behoort te verwijderen!
Vraag maar na bij KPN! Dit kan dus invloed hebben op je snelheid... je woont 1600 meter
van de centrale dus je hoort easy 15-20mbit te halen!

indien je ISP blijft melden er niks aan te willen doen kan je vragen of ze bij KPN geen ticket kunnen aanmaken of ze KPN willen aansturen en of ze dus de spoel willen verwijderen.

OH ja een SIP migratie gaat voor jouw NIKS uitmaken. Een sip migratie houd in dat de eerste ~50 meter in de centrale een andere koperkabel wordt. Bijvoorbeeld als een een strook bij KPN kapot of iets tussen de ISP en KPN slecht is ( rotte kabel en ja die ligt onder de grond). Beter is een andere koperpaar laten regelen tussen hoofverdeler KPN en ISRA punt KPN maar ja ... uh probleem is je bent een goedkope consumer klant en dan kost zoiets (het onderzoek )sommige ISP's te veel.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2007 00:36 ]

Verwijderd

Dionisus19 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:08:
Over de afstand:
- 979m hemelsbreed
- 1171m volgens BBNed
gewoon weg gaan bij ze, ze gaan je toch niet meer helpen omdat je hun al teveel geld hebt gekost aan monteurs etc etc etc.

• bjck
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 00:27:
[...]

uh ik weet het niet maar SPOELEN op de lijn zijn dingen die KPN behoort te verwijderen!
Er is een versrchil tussen overlengte van een kabel op rol in de grond laten liggen (of in de centrale wellicht) en 'spoelen' in de lijn. Bij de eerste heb je alleen een langere lijn dan noodzakelijk en bij de tweede (spoelen) heb je helemaal geen ADSL omdat dit signaal daar niet doorheen komt. En de tweede kan de telco verzoeken om te veranderen inderdaad, eerste is mij niet bekend dat dit kan en zeker niet dat KPN dit moet.
Vraag maar na bij KPN!
Zie mijn eerdere reactie, er is geen contract/binding tussen klant en KPN met betrekking tot de DSL dienst. Als je dat wilt hebben die mogelijkheid moet je ADSL nemen bij een KPN-ADSL ISP zoals XS4all of Planet etc.

Je kan het vragen altijd natuurlijk, maar dat heeft weinig zin. Als het gaat om overlengte in de grond (als het al zo is !!!!) kan het best voor een hele wijk zo zijn. Is echt niet alleen voor die specifieke aansluiting dan.
Dit kan dus invloed hebben op je snelheid... je woont 1600 meter van de centrale dus je hoort easy 15-20mbit te halen!
Natuurlijk is extra lengte op de koperlijn van invloed op je snelheid. Maar hemelsbreedde afstand tot de centrale (gebouw tot gebouw afstand) is echt geen garantie dat je een bepaalde snelheid moet kunnen halen.

Het komt ook vaak voor dat het verdeelstation voor een wijk(deel) ergens midden in staat. En dat je toevallig aan de rand van de wijk woont tussen die kast en de centrale in. Dan gaat je lijn ook eerst in een (dikke)bundel vanaf de centrale naar dat station en daarna terug langs je straat/huis. En dus heb je ook een langere lijn dan strikt noodzakelijk is gewoon.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 01:44:
[...]

gewoon weg gaan bij ze, ze gaan je toch niet meer helpen omdat je hun al teveel geld hebt gekost aan monteurs etc etc etc.
Dan wel eerst schriftelijk in gebreken stellen en aangeven dat als het binnen een redelijke termijn (2 a 3 weken) niet is opgelost je probleem je het contract als ontbonden beschouwd. Dan kan je daarna overstappen of een extra lijn aanvragen bij een andere partij of kabel internet nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door bjck op 06-04-2007 08:45 ]

Pagina: 1