[lcd-tv] Samsung LE32R32 met digitale TV geeft slecht beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 2.457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-02 14:23
Ik een samsung LE32R32 aangeschaft bij een elektronicazaak, toen ik daar keek vond ik het prima beeld.

Thuis aangesloten en door de menu's zitten kijken en dit ziet er haarscherp uit. Toen aangesloten op de analoge kabel en dit beeld was niet echt om over naar huis te schrijven.

Dus digitale TV van @Home maar nemen. Bij winkel voor 100 euro een samsung decoder en 15 euro voor smartcard. Alles aangesloten en beeld bekeken. Eerlijk gezegd vind ik dit beeld nog steeds belabberd. sommige zenders zijn beter, andere echt slecht. Van afstand (2 meter) is het te doen, dichter bij wordt het heel vlekkerig (had ik niet verwacht).

Wat met de decoder zitten pongelen en wat me opviel is dat als ik de decoder op radio zet, en je ziet het samsung logo, dat dit ook heel vlekkerig is. Je zou verwachten dat zoiets haarscherp getoond kan worden. Toen nog een test gedaan met de coaxkabel uit de decoder. Ook dan is het logo van samsung gewoon niet mooi. Ook als er dan iets van het OSD van de decoder wordt getoond, dan is het niet mooi strak. BV als ik volume harder/zachter zet, dan zie je rond de volumemeter gewoon allemaal kleine vlekjes ronddansen.

Met decoder terug gegaan en ze hebben me een betere scartkabel en een nieuwe samsung decoder gegeven. En weer hetzelfde resultaat..

Ben ik gewoon te kritisch over digitale tv / LCD tv? De Samsung TV OSD menus zijn gewoon haarscherp, dus ik had iets meer verwacht.

Wat ik nog zelf wil gaan testen:
- DVD afspelen op TV, kijken wat ik dan voor kwaliteit heb
- oude CRT TV aansluiten op decoder, kijken of het beter word
- bij vriend kijken die ook een samsung 82cm heeft (weet niet zeker of zelfde type)
- terug naar winkel en kijken of ze deze opstelling nog hebben staan

Iemand andere ideeen? Of moet ik er maar mee leven:)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

SeatRider

Hips don't lie

Een behoorlijk nadeel van HD kijken is dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt aangaande de belabberde kwaliteit van het gewone televisiesignaal. In mijn geval valt het met digitale televisie nog wel enigszins mee, maar je blijft het probleem hebben dat je een veel lagere resolutie uitsmeert over een panel dat 1366x786 aan kan.

Gebruik maken van betere coaxkabels (zodat je signaal niet de oorzaak is van blokjes en andere artifacten) en indien mogelijk S-video of componentkabels tussen de decoder en je TV kan ook nog helpen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• trekker22
Maar wat ik zo vreemd vind is dat het ook zonder de coax kabel, de OSD menus van de samsung decoder zo slecht zijn, ondanks dat er een goede scart kabel tussen zit.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

trekker22 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:32:
Maar wat ik zo vreemd vind is dat het ook zonder de coax kabel, de OSD menus van de samsung decoder zo slecht zijn, ondanks dat er een goede scart kabel tussen zit.
Scart is niet alles (het blijft een composiet signaal in een dikke kabel :) ). Wat nog wel kan helpen is het volgende. Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw decoder de mogelijkheid om een RGB signaal over de scart uit te sturen. Zet die optie aan in de decoder en vertel de TV dat ie RGB moet gebruiken. Dat zal een hoop schelen.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 00:32
Opzich is dat vrij logisch.
Het signaal wat uit je decoder komt is een 576 resolutie, en je TV is 720.
Je TV moet dus het signaal gaan upscalen, en dat wordt er meestal niet beter van.
Je kan dan beter een HD-decoder kopen zoals de Samsung H360B, want dan heb je wel een scherpe OSD.
En gezien de huidige brandbreedte van digitale televisie is het niet aan te raden om te dicht op je scherm te gaan zitten, want dan zie je inderdaad allemaal blokjes en actifacts.

Voortaan iets sneller typen...

[ Voor 4% gewijzigd door Marco op 28-03-2007 11:37 ]

• trekker22
Marco schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:36:
Opzich is dat vrij logisch.
Het signaal wat uit je decoder komt is een 576 resolutie, en je TV is 720.
Je TV moet dus het signaal gaan upscalen, en dat wordt er meestal niet beter van.
Je kan dan beter een HD-decoder kopen zoals de Samsung H360B, want dan heb je wel een scherpe OSD.
En gezien de huidige brandbreedte van digitale televisie is het niet aan te raden om te dicht op je scherm te gaan zitten, want dan zie je inderdaad allemaal blokjes en actifacts.

Voortaan iets sneller typen...
wordt dan de OSD alleen scherper of ook het tv beeld zelf? (Levert @Home een 720 signaal?)

Anders overweeg ik inderdaad om een andere decoder te kopen...

(zal ook die oplossig van RGB proberen vanavond)

EDIT
waar is die H360B te vinden? Google levert me alleen een Aopen H360B gebeuren. Is het geen ander model nummer?

EDIT2
de H360R is het kennelijk... Heeft het dus nut om een dergelijke decoder te nemen? Krijg ik dan alle zenders (nederlands belgisch etc) in HD kwaliteit?

EDIT3
ik zie dat @home TV HD aanbied, maar als ik het goed lees zijn dit maar 3 zenders voor de prijs van 3.95 per maand:(:(

Maar heeft een HD decoder nou voordelen bij standaard TV Digitaal van @Home samen met mijn Samsung TV?

Hmm is toch lastiger dan een vroegere CRT TV met simpele coaxkabel:)

[ Voor 25% gewijzigd door trekker22 op 28-03-2007 11:55 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Nee, @home (en alle andere kabelaars) leveren vooralsnog weinig tot niks in HD formaat, maar als je een HD ontvanger hebt, zal deze zorgen voor upscaling van 576p naar 720p, en mogelijkerwijs doet ie dat beter dan de upscaler in de TV. Ik zou er niet op gokken overigens.

• Marco
Sorry, ik bedoelde inderdaad de H360R, maar deze is wel flink duurder dan je huidige decoder.
Maar van wat ik gezien heb is de upscaling van die decoder aanmerkelijk beter dan wanneer je dat door de TV laat doen.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:02
Ik heb die decoder (H360R) en ik heb alleen ervaring met deze decoder, aangesloten via hdmikabel is de beeldkwaliteit i.i.g. stukken beter dan via (rgb) scart! (ook via componenten-aansluiting!)
Natuurlijk zijn de HD kanalen superieur aan de normale SD kanalen, en kan de decoder van een brakke uitzending geen goed beeld toveren. Een goede uitzending ziet er geweldig goed en scherp uit, m.n. Ned1, 2 en 3 en Tien zien er bij echte breedbeelduitzendingen meestal erg goed uit. Soms grenst de kwaliteit aan HD, vooral bij studio opnames. Mijn tv is een 37"LG (37LC3R).

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je hebt precies hetzelfde probleem als alle huishoudens in NL die een platte TV kopen. In de winkel ziet alles er mooi uit, omdat ze daar vaak HD promo films tonen.

Thuisgekomen en aangesloten blijkt dat kabel tv resolutie toch niet zo mooi is, omdat deze wordt uitgerekt naar een HD resolutie. Oftewel je ziet alle oneffenheden in het beeld.

Digitale Tv kan dit wel iets verhelpen, maar de resolutie blijft hetzelfde. En de resolutie van reguliere TV uitzendingen zullen (minstens )de komende 2-3 jaar nog wel hetzelfde blijven, zeker gezien de snelheid waarmee breedbeeld bijv wordt ingevoerd.
Waarom dan wel digitale TV? Binnenkort zullen veel stations compleet overgaan op breedbeeld en dan op echt breedbeeld. Alleen met een digitale box zal je dit signaal naar je TV kunnen sturen. Een coax aansluiting op je TV is altijd 4:3. Breedbeeld wat je ziet is dan een verkapte 4:3 uitzending met zwarte balken. Oftewel het beeld wordt zowel in de breedte als in de hoogte uitgerekt om volledig op het beeld te komen. Resultaat is dat de beeldkwaliteit nog veel slechter wordt

En dan komt HD beeld via de digitale kabel. Dan heb je weer een nieuwe ontvanger nodig omdat je nu je decoder via SCART hebt aangesloten en daar kan geen HD signaal overheen.

Een duurdere TV heeft misschien een iets betere scaler en wat meer truukjes om het beeld te verfraaien, maar het blijft een lagere resolutie die je uitrekt op je TV. (Denk aan een filmpje van youtube die je in fullscreen kijkt.)

Oftewel, gewoon accepteren dat het TV beeld minder is. Of toch de TV terugbrengen (als dit nog mogelijk is) en terug naar een CRT TV.

Dus als je echt beter beeld wilt (en echt breedbeeld) dan heb je een decoder nodig die via HDMI of component aan je tv is aangesloten!

[ Voor 23% gewijzigd door Kurios op 28-03-2007 12:25 ]

• trekker22
Vulcan750 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:11:
Ik heb die decoder (H360R) en ik heb alleen ervaring met deze decoder, aangesloten via hdmikabel is de beeldkwaliteit i.i.g. stukken beter dan via (rgb) scart! (ook via componenten-aansluiting!)
Natuurlijk zijn de HD kanalen superieur aan de normale SD kanalen, en kan de decoder van een brakke uitzending geen goed beeld toveren. Een goede uitzending ziet er geweldig goed en scherp uit, m.n. Ned1, 2 en 3 en Tien zien er bij echte breedbeelduitzendingen meestal erg goed uit. Soms grenst de kwaliteit aan HD, vooral bij studio opnames. Mijn tv is een 37"LG (37LC3R).
Dan zit ik er toch aan te denken om dit te doen, wat ik vind dit beeld niet om aan te zien. Maar het is wel weer 200 euro!

Dus ik heb dan anders 2 opties als ik het goed zie:
1. middels scart aangesloten laten en proberen beeld formaat naar RGB te forceren? Ik heb de handleiding gedownload www.detrekkers.com/handleiding_samsung.pdf maar ik kan helemaal niks vinden over RGB. Zoekterm RGB vindt niks. Iemand idee hoe dit moet bij deze TV?

2. aansluiten met S-Video en component kabels? Wat heb ik hier precies voor nodig?

• trekker22
Ik heb de Samsung DCB-9401R en als ik in de handleiding kijk zie ik dat die alleen Scart heeft om aangesloten te worden.

Wat valt er dan nog te doen? Is er zoiets als scart naar component, of heeft dat totaal geen nut?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

trekker22 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:21:
[...]

Dan zit ik er toch aan te denken om dit te doen, wat ik vind dit beeld niet om aan te zien. Maar het is wel weer 200 euro!

Dus ik heb dan anders 2 opties als ik het goed zie:
1. middels scart aangesloten laten en proberen beeld formaat naar RGB te forceren? Ik heb de handleiding gedownload www.detrekkers.com/handleiding_samsung.pdf maar ik kan helemaal niks vinden over RGB. Zoekterm RGB vindt niks. Iemand idee hoe dit moet bij deze TV?
Volgens het plaatje op pagina 4 ondersteunt scart 1 ook RGB. Het is dan alleen nog de vraag of je decoder dat kan.
2. aansluiten met S-Video en component kabels? Wat heb ik hier precies voor nodig?
Een decoder met s-video of component (YPbBr) aansluitingen :)

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 28-03-2007 15:04 ]

• Kurios
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:59:
[...]

Een decoder met s-video of component (YPbBr) aansluitingen :)
via s-video zit je altijd nog aan 4:3 en standaard PAL resolutie vast. Ik zou dus altijd voor component gaan. Liever HDMI, de meeste hebben dat nu ook wel.

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02 21:56
trekker22 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:56:
Ik heb de Samsung DCB-9401R en als ik in de handleiding kijk zie ik dat die alleen Scart heeft om aangesloten te worden.

Wat valt er dan nog te doen? Is er zoiets als scart naar component, of heeft dat totaal geen nut?
Heb je je decoder al aangesloten op een CRT en dvd's op je LCD geprobeerd? Dan heb je uitsluitsel waar het nu precies aan ligt.

Scart naar component heeft geen enkele zin, signaal wordt niet beter dan wat scart aankan via deze decoder en ik denk dat het probleem daar niet ligt. Ik heb deze decoder ook en heb, ondanks mn matige coax verbinding schitterend beeld op mn Sony breedbeeld CRT... (via scart uiteraard)

• Vulcan750
Kurios schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:21:
Je hebt precies hetzelfde probleem als alle huishoudens in NL die een platte TV kopen. In de winkel ziet alles er mooi uit, omdat ze daar vaak HD promo films tonen.
Niet waar, ook goede SD uitzendingen zien er heel mooi uit!
Thuisgekomen en aangesloten blijkt dat kabel tv resolutie toch niet zo mooi is, omdat deze wordt uitgerekt naar een HD resolutie. Oftewel je ziet alle oneffenheden in het beeld.
Wat nou uitgerekt naar HD resolutie? 8)7 Typisch een geval van ergens de klok horen luiden...
Digitale Tv kan dit wel iets verhelpen, maar de resolutie blijft hetzelfde. En de resolutie van reguliere TV uitzendingen zullen (minstens )de komende 2-3 jaar nog wel hetzelfde blijven, zeker gezien de snelheid waarmee breedbeeld bijv wordt ingevoerd.
De resolutie van SD uitzendingen wordt via een HD-decoder wel geupscaled van 576i naar 576p, en dat is ook duidelijk te zien!
Waarom dan wel digitale TV? Binnenkort zullen veel stations compleet overgaan op breedbeeld en dan op echt breedbeeld. Alleen met een digitale box zal je dit signaal naar je TV kunnen sturen. Een coax aansluiting op je TV is altijd 4:3. Breedbeeld wat je ziet is dan een verkapte 4:3 uitzending met zwarte balken. Oftewel het beeld wordt zowel in de breedte als in de hoogte uitgerekt om volledig op het beeld te komen. Resultaat is dat de beeldkwaliteit nog veel slechter wordt
Echt breedbeeld=breedbeeld, oftewel geheel beeldvullend!!! Zet je je tv op 4:3 i.p.v. 16:9, dan zie je...natuurlijk zwarte balken en langgerekte (verticaal) beelden! Maar dat komt dan omdat je je tv niet goed hebt staan. Nep-breedbeeld is zoals Kurios beschrijft. Echt breedbeeld wordt op dit moment zover ik het weet op Ned1,2 en 3 uitgezonden en Tien en de HDkanalen, Vanaf juni ook alle RTL's.
En dan komt HD beeld via de digitale kabel. Dan heb je weer een nieuwe ontvanger nodig omdat je nu je decoder via SCART hebt aangesloten en daar kan geen HD signaal overheen.
Of je koopt nu een HD-decoder, dan zien je SD uitzendingen er ook meteen beter uit..
Een duurdere TV heeft misschien een iets betere scaler en wat meer truukjes om het beeld te verfraaien, maar het blijft een lagere resolutie die je uitrekt op je TV. (Denk aan een filmpje van youtube die je in fullscreen kijkt.)

Oftewel, gewoon accepteren dat het TV beeld minder is. Of toch de TV terugbrengen (als dit nog mogelijk is) en terug naar een CRT TV.
Ik ervaar absoluut niet dat mijn LCD-tv minder goed beeld heeft dan mijn 7 jaar oude 32" 100Hz Philips Matchline CRT...
Dus als je echt beter beeld wilt (en echt breedbeeld) dan heb je een decoder nodig die via HDMI of component aan je tv is aangesloten!
Klopt als een bus!
edit: leesbaarder gemaakt... :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

trekker22 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:56:

En op pagina 22 van de handleiding van je decoder staat hoe je 'm moet instellen om RGB te gebruiken.

Succes.

• Marco

• Vulcan750
Je hebt gelijk! Zo beter? :P

• Kurios
  • Niet online
Vulcan750 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:02:
[...]

Je hebt gelijk! Zo beter? :P
Met deze knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/toolbar/quote_onderbreker.gif kan ook je (mijn :P) quote splitsen en dan reply geven ;)

• Vulcan750
Kurios schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:11:
[...]

Met deze knop [afbeelding] kan ook je (mijn :P) quote splitsen en dan reply geven ;)
Ja, dat had ook gekund! Maar ik vind het zo toch een prima leesbaar geheel, beter dan eerder. (italic) :z

Verwijderd

ja...Samsung 32R32 het budget model van samsung..niet teveel van verwachten. De beeldverbeteringstechnieken zijn ook gering ik die r32.

• trekker22
Heb gister nog film Sahara zitten kijken via Film1 en het is me eigenlijk opvalt dat de beeldkwaliteit met Scart helemaal niet zo slecht is als ik eerst dacht. Je moet alleen niet te dicht bij komen want dan wordt de kwaliteit gewoon echt slecht. Maar vanuit de bank: 2 tot 2,5 meter is de kwaliteit gewoon goed genoeg ben ik achter gekomen.

Dus voorlopig laat ik mijn opstelling zoals die is. Wil best een HD decoder met HDMI maar dan moet @Home ook in HD gaan uitzenden.

Tuurlijk had ik al gevonden hoe ik de decoder op RGB moet zetten, maar volgens mij kan ik dit in de Samsung TV zelf niet specificeren???

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

trekker22 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:57:
Heb gister nog film Sahara zitten kijken via Film1 en het is me eigenlijk opvalt dat de beeldkwaliteit met Scart helemaal niet zo slecht is als ik eerst dacht. Je moet alleen niet te dicht bij komen want dan wordt de kwaliteit gewoon echt slecht. Maar vanuit de bank: 2 tot 2,5 meter is de kwaliteit gewoon goed genoeg ben ik achter gekomen.

Dus voorlopig laat ik mijn opstelling zoals die is. Wil best een HD decoder met HDMI maar dan moet @Home ook in HD gaan uitzenden.

Tuurlijk had ik al gevonden hoe ik de decoder op RGB moet zetten, maar volgens mij kan ik dit in de Samsung TV zelf niet specificeren???
Je ziet het verschil echt wel. Ram hem eens in scart 2, die ondersteunt geen RGB en dan pakt ie dus automatisch composiet :)

• trekker22
Zal ik eens proberen. Maar toevallig had ik hem juist eerst in Scart 2 zitten (de bovenste dus ik gokte dat de 1e was), en toevallig had ik hem een keer gewisseld om te proberen, dus misschien heb ik daardoor wel beter beeld!
Pagina: 1