Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:35:
Nofi, maar proberen goed te spreken dat
gebruikers beheerder-rechten hebben is nog erger dan het daadwerkelijk te doen.
Als er dusdanige structurele problemen zijn binnen een bedrijf is het nodig structurele oplossingen te zoeken, niet snel de boel af te raffelen met half bakken korte termijn 'oplossingen'.
<geheel offtopic uiteraard>
Ik ben het enerzijds volledig met je eens, wanneer goed geïmplementeerd en met voldoende resources voor beheer is dit een zeer goed model.
Wanneer dadelijk een derde partij een groot deel van het beheer gaat overnemen gaan zij wel restricties plaatsen zonder onmiddellijk alles volledig dicht te zetten zodat je zelfs je bureaublad-instellingen niet meer kan controleren.
Ik zal hieronder mijn insteek uiteen zetten. Ons bedrijf groeit en zal als het goed gaat nog een tijdje flink doorgroeien, wanneer ons bedrijf groter wordt zullen restricties noodzakelijk worden omdat ik of welke willekeurige beheerder dan ook niet meer de tijd heeft om opvoeder te spelen.
Mijns inziens is ieder individu voor een zeer groot gedeelte verantwoordelijk en derhalve direct aansprakelijk voor zijn of haar handelen; 'Ich habe es nicht gewuβt' is geen valide argument, want wanneer je niet weet wat je doet, dan zorg je ervoor dat je de juiste informatie bemachtigd. En tuurlijk kun je dan een fout maken en die wordt dan samen met de veroorzaker verholpen.
Je hoeft de computer niet lief te vinden, of interessant of wat dan ook, maar ik verwacht dat je wel leert om op een verantwoordelijke manier om te gaan met de gereedschappen die nodig zijn om je werk te doen. Vergelijk het met een grote papiersnijder of zaagmachine, daar ga je ook niet mee klieren. En wanneer je het moeilijk vind of niet begrijpt zal ik de tijd nemen om alles met de persoon in kwestie door te nemen, eventueel in Jip en Janneke taal.
De basisregels bij ons:
- Wil je iets installeren, beargumenteer waarom je het nodig hebt en vraag toestemming.
- "Help de computer doet het niet...?" .....de gebuiker komt naar mij met de antwoorden op: "Wat doet ie niet, wat was je aan het doen? Schrijf de foutmelding exact over (nee niet de hex-codes), heb je je werk opgeslagen recentelijk? Etc..."
- Op vage internet sites: klik kruisje en niet ja/nee (ok niet waterdicht, maar de virusscanner moet nog iets te doen hebben).
- De enige domme vraag is een niet gestelde vraag!
- Niet klieren in dingen als het configuratiescherm als je niet weet wat je doet.
- Heb je zitten kloten omdat je vind dat je een geweldige tweaker bent, niet mijn probleem. Ga maar bij de baas zeuren of ik het mogelijkerwijs kan oplossen op korte termijn.
De servers zijn overigens uitstekend dichtgetimmerd, hoewel er hier genoeg lezers zijn die hem binnen het uur hacken. Men is geen beheerder over het netwerk slechts het 'eigen en persoonlijke' werkstation.
Mijn persoonlijke ervaring leert mij dat het geven van
enige verantwoordelijkheid en zonder te betuttelen een prima werkbare situatie oplevert. Al denk ik wel dat dit volledig afhangt van de persoonlijke eigenschappen van de beheerder. Maar voor mij werkt het en ik hoef geen politie-agent te spelen. De reden dat ik stop met beheer, het is voor mij een gepasseerd station, het mag weer hobby worden en ons export-product is gewoon veel leuker en een grote uitdaging..
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.