[Excel] Grafiek met waarden per maand

Pagina: 1
Acties:
  • 4.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sheet met omzetbedragen die chronologisch gerangschikt zijn, ongeveer als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
Klant 1                Datum 1               Bedrag 1
Klant 1                Datum 2               Bedrag 2

Klant 2                Datum 1               Bedrag 1
Klant 2                Datum 2               Bedrag 2
Klant 2                Datum 3               Bedrag 3
Nu zou ik een grafiek willen maken met de maandelijkse omzet, maar er zijn een aantal problemen:
1. De datums worden in de grafiek weergegeven als absolute waarden, ook al zijn de datumvelden ingesteld als standaard Excel-datumvelden. Alle datums krijgen een waarde van ongeveer 38000 :?
2. Als de eerste stap zou lukken, hoe kan ik dan instellen dat bedragen in dezelfde maand opgeteld moeten worden en maanden zonder bedrag de waarde nul moeten krijgen?

Ik denk dat de grafiekfunctie in Excel dit laatste niet ondersteunt, zelfs de datum wordt hier niet goed weergegeven, dit lijken me toch stuk voor stuk zaken die intuïtief zouden moeten gaan? Heeft iemand een idee hoe dit gemakkelijk kan gebeuren zonder veel handmatig werk? De waarden veranderen voortdurend en het zou te veel werk zijn om elke week alle bedragen van alle klanten per maand op te tellen en dan om te zetten in een grafiek. Heeft iemand een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:52
Maak een hulpkolom met de maand aan (functie "month/maand") en maak dan een draaigrafiek (is een optie in de draaitabellen wizard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:32:
Maak een hulpkolom met de maand aan (functie "month/maand") en maak dan een draaigrafiek (is een optie in de draaitabellen wizard).
Bedoel je een Pie Chart? Dan krijg ik zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/33/untitledin2.png

-De maanden worden niet weergegeven (1,2,3,4,5,... ipv 5,5,5,6,6,...)
-Gelijke maanden worden niet opgeteld
-Maanden zonder waarde worden niet weergegeven (niet te zien op deze grafiek)

De brongegevens zijn wel degelijk de eerste en de derde kolom, dus het is me een raadsel waarom Excel de maanden vervangt door 1,2,3,4,5,...

Het meest logische en eenvoudige zou een kolomgrafiek zijn waarbij elke kolom een maand is en de waarden uit die maand opgeteld worden, en dat je geen kolom ziet als er geen factuur is in die maand. Zo krijg je een optimaal beeld van de evolutie van de omzet voor een bepaalde klant. Maar blijkbaar is zoiets eenvoudig niet vanzelfsprekend met een pakket van 250€ (Office 2003 Pro SP2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nee, een Draai Tabel aka Pivot Table

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:52
Inderdaad. In excel: menu data, optie "pivot table and pivot chart report" en dan in het eerste schermpje pivot chart kiezen.