Toon posts:

Foto-illustratie in wording

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eens meer foto-illustraties gemaakt en vind het erg leuk om verschillende media zo te combineren (zie hier mijn eerdere illustraties)
Ik ben nu bezig met een nieuwe foto-illustratie, de eerste van een serie die mischien samen een boek gaan vormen.
Maar zover ben ik nog lááááááááááng niet. :D

Ik gebruik akwarelpapier en karton beschilderd met olieverf.
Wat ik nu maak is een fabriekshal met daarin het magazijn van de Ringers fabriek waar mijn oom meer dan 40 jaar gewerkt heeft.
Hij vertelde er altijd verhalen over en ik had daar automatisch beelden bij in mijn hoofd.
Die beelden wil ik nu gaan maken.
Ik vind het ontzettend leuk om te doen en leer zo ook een beetje schilderen.

#1 De eerst schets (en altijd de belangrijkste)
Aan de voorkant een grote fabriekshal en rechtsachterin komt zijn magazijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/schets2.jpg

#2 van bovenaf (met TL-lampen, dat wordt nog lastig belichten).
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/schets1.jpg

#2a Van schets naar... (#3)
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/schets3.jpg

#3 De kast met ordners die in de hoek komt
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/kast1.jpg

#4 Eén van de twee stellingen die vol komen te liggen met kisten en pakken chocola. (er ligt een proefpakket op).
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/stelling1.jpg

#5 Ordner op het buro
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/ordner.jpg

#6 Een totaal (zo maar effe neergezet, heb nog geen muren)
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/totaal1.jpg

Bezig met het maken van de ruimte, veel keren iets neerzetten en kijken, draaien en schuiven.
#7 Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/totaal3.jpg

De vloer was een lastig ding, ik wilde een betonachtig iets maken maar het papier vond ik te glad.
Tot ik toevallig naar een stukje gerepareerde muur keek tijdens het plassen.
Wauw wat een mooie structuur heeft dat eigenlijk, precies wat ik nodig heb!
Het was gerepareert met alabastine (of zoals de fransen en "echte" kunstenaars zeggen Aléé bastinéé).
Dus meteen Aléé bastinéé gehaalt en gaan smeren.
Eigenlijk wilde ik alleen papier en karton gebruiken maar dit heeft een structuur die goed past en als ik het schilder past het helemaal.
Bovendien is het erg sterk en makkelijk in gebruik, van ruw tot glad en rond te krijgen en het hecht ook nog erg goed.
Ideaal dus, dat is de beste ontdekking sinds jaren (zo blij mee, echte kunstenaarsspul is altijd 3x zo duur en moeilijk te krijgen).

Een detail van een muur en de vloer
#8 Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/hoek.jpg

Met Aléé bastinéé krijg je ook nog eens alles naadloos.
Schilderen is een precies werkje ;)
#9 Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/zelf1inillustratie.jpg

En zo ziet het er nu ongeveer uit.
#10 Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Illustraties_Jaap/totaal2.jpg

Er moet nog veel gebeuren.
Niet alle wanden zijn klaar, er komen nog veel details bij en rekwiezieten.
Bovenin komen nog buizen en dingen te lopen die bij een fabriek horen.
Buizen maak ik van piepschuim en Aléé bastinéé, karton krijg je zo moeilijk rond.
In de gang rechts komen deuren naar een andere gang.

Er komt natuurlijk ook nog verlichting in, deze foto's zijn even simpel gemaakt met één flitser.
In het magazijn (daar waar die kast staat) komen tl-buizen te hangen die ook echt licht moeten geven.

Het lijkt me ook erg leuk om met animatie te gaan spelen, met after effects is zoiets relatief eenvoudig te maken (hoewel het altijd reuze veel werk blijft).

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Knap werk... _/-\o_

Ik heb bewondering voor mensen die dit monnikenwerk weten af te leveren. :D

Maquette/diorama/modelbouwen als hobby?

Decorbouwen, filmsets, iets met gat in markt :D

[ Voor 32% gewijzigd door Ramzzz op 28-03-2007 09:13 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:21

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Woei! nieuwe tag voor FGS: [FIiP] *O*

Ik ben het overigens helemaal eens met Ramzzz, monnikenwerk is het ja :)
Ik vind de foto's op je site overigens ook van een hoge kwaliteit, en zeer grappig uitgewerkt :D

Hier staat tekst

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
dit ziet er echt geweldig uit, ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Supergaaf gedaan! Vooral al die details..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-01 01:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Petje af, zeer mooi uitgevoerd en er tevens ook nog hele mooie foto's van gemaakt.

Foto #9 is trouwens briljant!

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Dit is echt briljant! :D _/-\o_ Hou ons op de hoogte van je vorderingen! :)

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
wauw #9 is echt een super foto!
die mag van mij wel in de hot shots!

trouwens enorm leuk dat je dit allemaal doet. Behalve dat je er erg goede foto's van maakt is het ook knap om in elkaar te zetten

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Dit is echt rete-cool!
Alleen leest je tekst niet zo lekker weg (je bedoelt bijvoorbeeld aquarelpapier?)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

omg wat onwijs gaaf!

ook die andere serie voor dat boek is echt onwijs mooi!

blup

• Standeman
  • Laatst online: 04:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Wauw, mijn mond viel wel even open zeg. Zeker #8 is niet van echt te onderscheiden (ik zou in iedergeval niet kunnen zeggen of het een echte muur is, of dat het een model is).

Is het echt alleen maar vouw -en schilderkunst, of zijn er nog "speciale" technieken die je gebruikt om tot een dergelijk resultaat te komen? Zoals, hoe heb je die plint gemaakt in #8?, maak je gebruik van een bepaalde schaal?.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 15:54
En jij bent postbode? Neem per direct ontslag en ga je ergens uitleven met dit soort werkzaamheden.. Zwaar onder de indruk! ;)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:06

Sharky

Skamn Dippy!

ik probeer even een beeld te krijgen van de verhoudingen en het formaat maar die ordner die is echt _klein_!
Goed bezig in ieder geval, ben ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Was vroeger zelf altijd erg veel bezig met modelbouw dus dit interesseert me dan ook wel :)

This too shall pass

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 18:45

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Echt ontzettend gaaf gemaakt zeg! Wat een werk.
Ben zeer benieuwd naar de voortgang en het uiteindelijke resultaat.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Heel gaaf gedaan!
Ik wacht met de rest mee in spanning af op de volgende foto's.... :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
doet me denken aan de kamer uit het spel, Neighbours From Hell _/-\o_ :D zelfde stijl lijkt wel

Prachtig werk!

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01 15:36

BaRF

bijna kerst

fantastisch!! held :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Wow, dit geeft me weer zin om aan stop motion te gaan werken! Welk materiaal gebruik je eigenlijk voor die muren? Is dat dan een soort van kartonpapier of iets dergelijks, want uit mijn ervaring met maquettebouw (pakweg 10 jaar geleden) was dat altijd zo een gedoe met voldoende "steuntjes" en dergelijke te plaatsen...

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Edwin, je hebt duidelijk wat met klein, want je macro fotografie was altijd indruk wekkend, maar dit is even mooi...echt heel netjes uitgevoerd. Niet alleen een super idee, ook de uitwerking maakt het zo'n succes. Echt gaaf :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties :)

Even wat over mijn werkwijze:
Ik gebruik liever geen lineaal, ik werk meer op mijn gevoel wat betreft de maten.
Gewoon veel kijken en schuiven.
De muren zijn gemaakt van stevig karton en daar heb ik aquarelpapier op geplakt.
De plinten zijn van hetzelfde karton, simpele reepjes.
Daarna is alles geverft met waterverdunbare olieverf, dat stinkt niet en je kan er lekker mee smeren (langer in doorwerken dan acryl).

De platen trokken wel een beetje krom door de lijm maar dat heb ik opgelost door aan de andere kant stukken hout ze nieten of te plakken.
Helemaal strak hoeft ook weer niet, het mag wel een beetje leven.

Op foto #9 heb ik de "poort" gemaakt van stukjes mdf en karton die daarna besmeert zijn met alabastine.
Zo werd die plaat ook weer een beetje steviger.
Alabastine (gipsplaat vuller) is echt superspul, je kan het zo glad of ruw maken als je wil.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Echt koning! Dit is wel knap gemaakt! Je kan een mooie stijl neerzetten. En inderdaad, van de foto's op je website is 'using equipment' inderdaad de mooiste.

Ik ben zeer benieuwd wat je hier van gaat maken, het belooft heel wat :)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47
Respect! _/-\o_ Ik heb even de rest van jouw site bekeken en er zitten mooie foto's tussen. Ik heb er diepe bewondering voor. Zoiets zou ik ook wel willen kunnen maar ik heb er gewoon het geduld niet voor.

• Oefening
  • Niet online
Fantastisch gedaan! Vooral het schilderwerk vind ik erg mooi.

Zou je misschien een aantal foto's kunnen plaatsen met je hand/vinger erbij, zodat het wat makkelijker is een idee te krijgen van de werkelijke grootte?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47
Foto #9 geeft toch al een aardig beeld :)

Verwijderd

Echt geweldig om te zien!
Wat een grappig stijltje.. De rest van je werk ziet er ook heel erg leuk uit..
Ik zit al met smart te wachten op nieuw foto-materiaal van jouw kant af :*)

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
onwijs gaaf gedaan!

De details die je erin verwerkt zijn echt top! Een eigen wereld creeren is toch iets wat iedereen wil kunnen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Een 3D plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.edwinbont.nl/forums/Stereo/3dillustratie1.jpg
Je moet even dubbel kijken om het in 3D te kunnen zien (cross eyed).

Het lijkt me ook wel gaaf om op deze manier een animatie te maken :)

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Het klinkt stom (voor iemand die fotograferen als hobby heeft) maar het is mij nog nooit gelukt om zo, zonder brilletje of andere hulpmiddelen, een 3D-plaatje te zien :x.

Nouja, dan maar 1 van de twee foto's los beoordelen :) Heb je er toch nog wat aan;
Ziet er goed uit, best realistisch. Je ziet (natuurlijk) wel dat het niet echt is maar je geeft duidelijk een eigen stijl aan dit project (anders dan de foto's op je site van een eerder mini-project) die imo toch wel kenmerkend is voor deze 'serie'.
Ik bedoel dus dat de stijl ook te zien is in de losse foto's uit je startpost (geen fotografie-stijl maar eentje van hoe je die 'meubels en spullen' gemaakt hebt :))

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
hoe kijk je dubbel :? ?(cross-eyed)?

Verwijderd

Topicstarter
WhiteViper schreef op zondag 01 april 2007 @ 00:33:
Veel zuipen helpt soms _/-\o_

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja ik probeer het net ook, maar het wil voor geen meter, krijg wel hoofdpijn, betekent dat dat ik op de goede weg zit :P ?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Llewy
  • Laatst online: 06-01 15:54
De vignettering maakt het er volgens mij niet makkelijker op om een 3d versie van de foto te zien.. Maar toch een geweldig resultaat als het wel lukt ;)

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dit beter als 3d?
Afbeeldingslocatie: http://www.pe1mvs.nl/thomas/GoT/3d.gif

• Oefening
  • Niet online
Ik zie er ook geen 3D-plaatje in (wel in die van trigger808 uiteraard), maar ik ben daar sowieso niet goed in, dus zoveel zegt dat niet.

Je zou er eventueel een rood-groen-3D-plaatje (drie keer woordwaarde) van kunnen maken. Er bestaan (gratis, meen ik) programma's die twee plaatjes samenvoegen tot een rood-groen-plaatje. Nadeel is wel dat je een speciaal brilletje nodig hebt om het effect te kunnen zien. Tevens weet ik niet in hoeverre dat afbreuk doet aan de kleuren (wat erg zonde zou zijn in dit geval).
Laagvliegerke schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:36:
Foto #9 geeft toch al een aardig beeld :)
Jawel, maar het blijft lastig om daar bewust van te blijven als je naar de andere plaatjes kijkt. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Oefening op 01-04-2007 17:50 ]

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:42

N0 0B

cxb1=N#

wow dit is echt supervet.
over dat plaatje in 3d, ik kan hem wel zien. ik keek eerst scheel zeg maar dat je het geheel twee keer zag (dus 4 plaatjes) en daarna steeds iets minder scheel kijken totdat je nog maar 3 plaatjes ziet waarvan de middelste dus het 3d is (op een centimeter of 30 van beeldscherm)
nogmaals leuk gedaan _o_

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

3d kijken is eenvoudig.

Kijk scheel naar de foto en zorg dat je hoofd RECHT is, dus niet iets schuin kijken want dat wil niet.

Probeer eerst te fixeren op een voorwerp (bij mij was het de schoen).

Op een gegeven moment went je oog er aan en kun je dus de foto bekijken met 3d diepte.

Verwijderd

Dat 3d kijken lukt hier idd makkelijk. Maar heb je misschien een grotere versie? Beetje klein nu om mooi naar details te kijken.

Verwijderd

al updates? :D

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09-2025
WhiteViper schreef op zondag 01 april 2007 @ 00:33:
scheel kijken ;)

edit: door dat scheel kijken dacht ik dat ik de eerst was die dat antwoord gaf 8)7

to ts:

erg mooi gemaakt, het doet me een beetje denken aan zo'n tv serie, Buurman & Buurman

Afbeeldingslocatie: http://www.bubblegum.nl/bgtv/gfx/recensies/buurman1-cap1.jpg

ga vooral zo door _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Hexyl op 18-04-2007 16:54 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-01 12:13
Weet dat het vijgen na pasen zijn, maar:

Nog beter zou zijn als je in dergelijk shot op het bureau "focust" (dus als draaipunt gebruikt) (zodat dat dus stilstaat en de rest van de scene errond beweegt, dan krijg je het beste effect.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
DexterBelgium schreef op woensdag 18 april 2007 @ 17:40:
[...]

Weet dat het vijgen na pasen zijn, maar:

Nog beter zou zijn als je in dergelijk shot op het bureau "focust" (dus als draaipunt gebruikt) (zodat dat dus stilstaat en de rest van de scene errond beweegt, dan krijg je het beste effect.
volgens mij kan je het vergelijken met panorma's.. liefst alle settings vast instellen, en idd brandpuntafstand ook in dit geval

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

NielsNL

DigiCow

Echt heel gaaf gedaan. _/-\o_
Volgens mij is het ook leuk om een time-lapse filmpje van je vorderingen te maken (elke 30sec een foto, en dan achter elkaar plakken als filmpje.)

M'n Oma is een site aan het haken.

• sOid
  • Niet online
Mooi zeg, vooral die laatste foto!

Heb even ander werk van je bekeken, en dat ziet er ook erg goed uit. Hele eigen stijl.

Ga zo door iig en succes ;)
Pagina: 1