Ik heb al eens meer foto-illustraties gemaakt en vind het erg leuk om verschillende media zo te combineren (zie hier mijn eerdere illustraties)
Ik ben nu bezig met een nieuwe foto-illustratie, de eerste van een serie die mischien samen een boek gaan vormen.
Maar zover ben ik nog lááááááááááng niet.
Ik gebruik akwarelpapier en karton beschilderd met olieverf.
Wat ik nu maak is een fabriekshal met daarin het magazijn van de Ringers fabriek waar mijn oom meer dan 40 jaar gewerkt heeft.
Hij vertelde er altijd verhalen over en ik had daar automatisch beelden bij in mijn hoofd.
Die beelden wil ik nu gaan maken.
Ik vind het ontzettend leuk om te doen en leer zo ook een beetje schilderen.
#1 De eerst schets (en altijd de belangrijkste)
Aan de voorkant een grote fabriekshal en rechtsachterin komt zijn magazijn.

#2 van bovenaf (met TL-lampen, dat wordt nog lastig belichten).

#2a Van schets naar... (#3)

#3 De kast met ordners die in de hoek komt

#4 Eén van de twee stellingen die vol komen te liggen met kisten en pakken chocola. (er ligt een proefpakket op).

#5 Ordner op het buro

#6 Een totaal (zo maar effe neergezet, heb nog geen muren)

Bezig met het maken van de ruimte, veel keren iets neerzetten en kijken, draaien en schuiven.
De vloer was een lastig ding, ik wilde een betonachtig iets maken maar het papier vond ik te glad.
Tot ik toevallig naar een stukje gerepareerde muur keek tijdens het plassen.
Wauw wat een mooie structuur heeft dat eigenlijk, precies wat ik nodig heb!
Het was gerepareert met alabastine (of zoals de fransen en "echte" kunstenaars zeggen Aléé bastinéé).
Dus meteen Aléé bastinéé gehaalt en gaan smeren.
Eigenlijk wilde ik alleen papier en karton gebruiken maar dit heeft een structuur die goed past en als ik het schilder past het helemaal.
Bovendien is het erg sterk en makkelijk in gebruik, van ruw tot glad en rond te krijgen en het hecht ook nog erg goed.
Ideaal dus, dat is de beste ontdekking sinds jaren (zo blij mee, echte kunstenaarsspul is altijd 3x zo duur en moeilijk te krijgen).
Een detail van een muur en de vloer
Met Aléé bastinéé krijg je ook nog eens alles naadloos.
Schilderen is een precies werkje
En zo ziet het er nu ongeveer uit.
Er moet nog veel gebeuren.
Niet alle wanden zijn klaar, er komen nog veel details bij en rekwiezieten.
Bovenin komen nog buizen en dingen te lopen die bij een fabriek horen.
Buizen maak ik van piepschuim en Aléé bastinéé, karton krijg je zo moeilijk rond.
In de gang rechts komen deuren naar een andere gang.
Er komt natuurlijk ook nog verlichting in, deze foto's zijn even simpel gemaakt met één flitser.
In het magazijn (daar waar die kast staat) komen tl-buizen te hangen die ook echt licht moeten geven.
Het lijkt me ook erg leuk om met animatie te gaan spelen, met after effects is zoiets relatief eenvoudig te maken (hoewel het altijd reuze veel werk blijft).
Ik ben nu bezig met een nieuwe foto-illustratie, de eerste van een serie die mischien samen een boek gaan vormen.
Maar zover ben ik nog lááááááááááng niet.
Ik gebruik akwarelpapier en karton beschilderd met olieverf.
Wat ik nu maak is een fabriekshal met daarin het magazijn van de Ringers fabriek waar mijn oom meer dan 40 jaar gewerkt heeft.
Hij vertelde er altijd verhalen over en ik had daar automatisch beelden bij in mijn hoofd.
Die beelden wil ik nu gaan maken.
Ik vind het ontzettend leuk om te doen en leer zo ook een beetje schilderen.
#1 De eerst schets (en altijd de belangrijkste)
Aan de voorkant een grote fabriekshal en rechtsachterin komt zijn magazijn.

#2 van bovenaf (met TL-lampen, dat wordt nog lastig belichten).

#2a Van schets naar... (#3)

#3 De kast met ordners die in de hoek komt

#4 Eén van de twee stellingen die vol komen te liggen met kisten en pakken chocola. (er ligt een proefpakket op).

#5 Ordner op het buro

#6 Een totaal (zo maar effe neergezet, heb nog geen muren)

Bezig met het maken van de ruimte, veel keren iets neerzetten en kijken, draaien en schuiven.

De vloer was een lastig ding, ik wilde een betonachtig iets maken maar het papier vond ik te glad.
Tot ik toevallig naar een stukje gerepareerde muur keek tijdens het plassen.
Wauw wat een mooie structuur heeft dat eigenlijk, precies wat ik nodig heb!
Het was gerepareert met alabastine (of zoals de fransen en "echte" kunstenaars zeggen Aléé bastinéé).
Dus meteen Aléé bastinéé gehaalt en gaan smeren.
Eigenlijk wilde ik alleen papier en karton gebruiken maar dit heeft een structuur die goed past en als ik het schilder past het helemaal.
Bovendien is het erg sterk en makkelijk in gebruik, van ruw tot glad en rond te krijgen en het hecht ook nog erg goed.
Ideaal dus, dat is de beste ontdekking sinds jaren (zo blij mee, echte kunstenaarsspul is altijd 3x zo duur en moeilijk te krijgen).
Een detail van een muur en de vloer

Met Aléé bastinéé krijg je ook nog eens alles naadloos.
Schilderen is een precies werkje

En zo ziet het er nu ongeveer uit.

Er moet nog veel gebeuren.
Niet alle wanden zijn klaar, er komen nog veel details bij en rekwiezieten.
Bovenin komen nog buizen en dingen te lopen die bij een fabriek horen.
Buizen maak ik van piepschuim en Aléé bastinéé, karton krijg je zo moeilijk rond.
In de gang rechts komen deuren naar een andere gang.
Er komt natuurlijk ook nog verlichting in, deze foto's zijn even simpel gemaakt met één flitser.
In het magazijn (daar waar die kast staat) komen tl-buizen te hangen die ook echt licht moeten geven.
Het lijkt me ook erg leuk om met animatie te gaan spelen, met after effects is zoiets relatief eenvoudig te maken (hoewel het altijd reuze veel werk blijft).