Computer blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

• m-snel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Hallo,

Ik heb een PC met windows server 2003. Sinds enige dagen blijft ie hangen na een tijdje. Is de computer een tijd niet aangeweest (bijvoorbeeld 1/2 dagen) dan start hij volledig op en blijft daarna hangen (enkele minuten na het aanzetten) zelfs Num lock reageert niet meer, start je hem op nadat hij net aan is geweest (een reboot of enkele minuten wachten voordat je hem opnieuw opstart) dan blijft hij eerder hangen en komt niet eens het opstartscherm door.
De geheugenmodule is goed (heb het geheugen getest met een opstartdiskette met geheugendiagnoseprogramma, helaas zit er maar één in om het echt uit te sluiten maar de test passeert ie met vlag en wimpel) en het ligt volgens mij ook niet aan de IDE aangesloten apparaten of de installatie van Windows (ik heb alles losgekoppeld behalve de harde schijf -> zelfde probleem en daarna enkel de CD-rom aangesloten en een Linux live CD gedraaid en ook dan blijft hij op een gegeven moment hangen).
Ook als ik een tijdje in de bios werk gaat deze een beetje vreemd doen (wordt niet helemaal goed weergegeven of teksten gaan door elkaar heen lopen). Als ik in de bios kijk naar de CPU temperature blijft deze hangen op 65 graden en heeft de fan een rpm van tussen de 4700 en 5000. Lijkt me ook niet superwarm en alle ventilatoren werken prima.

De condensatoren zien er ook goed uit (niet bol of iets dergelijks). En ook met een andere videokaart (en voor de rest alle kaarten verwijderen) blijft het probleem optreden. Overigens bleef de computer tijdens de geheugentest en in de bios wel werken (daar crashte ie dus niet hoewel de bios op een gegeven moment vreemd ging doen zoals boven beschreven).

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik erachter kan komen dat dit het ook echt is (lijkt wel iets met warmte te zijn aangezien het de eerste keer langer duurt voordat ie hangt als na een reboot, maar na 2 minuten is de boel toch niet superwarm zeker gezien het feit dat ook alle ventilatoren draaien).

Alvast bedankt.

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 22:37
In de meeste gevallen blijft die ook hangen wanneer die de Grafisch Modus ingaat, dus eventueel de videokaart probleem.
Je zou misschien ook is virusscanner kunnen draaien,er zijn er wel een aantal die niet onder windows hoeven te draaien.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:28
Als ik in de bios kijk naar de CPU temperature blijft deze hangen op 65 graden en heeft de fan een rpm van tussen de 4700 en 5000. Lijkt me ook niet superwarm en alle ventilatoren werken prima.
65 graden Celcius Idle is best warm, heb je wel een goede airflow in je kast? Dit zou nl. best het probleem kunnen zijn. Misschien eens denken aan een andere CPU-koeler...

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• m-snel
Hoe kan ik dit gemakkelijk testen of dit het eerst zonder eerst kosten te maken (kan natuurlijk altijd de computer in de vrieser zetten :P )

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
loop naar de lokale PC boer en haal een paar fannetjes. die dingen kosten geen drol, en zijn altijd een goede investering. ongeacht of dit het probleem is of niet ben jij je CPU aan het vermoorden met die temps :+

zit er gewoon een stock cooler op? heb je ervaring met vervangen van coolers, want in dat geval kan je deze er het beste even afhalen, koelpasta verwijderen, nieuwe aanbrengen en je koeler terugzetten. geen enkele normale koeler mag een CPU 65 graden laten draaien... en daar zit dus zoiezo al een probleem. daarbij... CRIKEY... niet alleen 65 graden maar ook nog een paar min. na opstarten al... òf de temp sensors zijn rot of je moet inderdaad zoiezo een nieuwe koeler hebben :P

maargoed, wat voor CPU is het? post effe de belangrijkste specs, dat wil ons ook wel eens helpen :)

• m-snel
Het is een AMD duron 1300 processor met een A7V266 moederbord.

Overigens heb ik het probleem dus al vrij snel na het opstarten als de CPU temperatuur nog maar 40 graden is, dus ik twijfel of het aan de warmte ligt (hoewel hij dus wel te warm wordt begrijp ik uit bovenstaande, maar ik weet zelf niet hoe ik de koeler moet vervangen met gel ed dus zal het toch moeten laten doen maar vind het zonde om nog kosten te maken als het probleem blijft bestaan).

Wat kost eigenlijk het laten vervangen van het moederbord/CPU ongeveer?

• m-snel
Ik heb de ventilator even losgehaald en het handletje van de CPU open en weer dicht gedaan en nou doet ie het weer. Na een half uur dienst blijft de CPU met de koeler op 60 graden steken. Is dit echt zo hoog of kan ik hem gewoon weer gebruiken?
Pagina: 1