Hey,
De schermverlichting van mijn oude Inspiron 8600 laptop heeft onlangs de geest gegeven, en het wordt dus tijd voor een nieuwe laptop. Ik gebruik mijn computer voor alles: multimedia authoring, maar ook wel eens een spelletje. De XPS M1710 leek me qua specs wel goed, maar ik vind hem er vreselijk lelijk en onprofessioneel uitzien, zeker in professionele context
Toen kwam ik echter een review van een nieuwe Inspiron E1705 tegen op CNet, waar hij een uitzonderlijk goed cijfer krijgt (review van 16 maart 2007). Dit is in feite een M1710 met een iets lichtere grafische kaart, minder kinderachtige looks, een helderder scherm ...
(Van de officiële Dell.com pagina)
Het grote probleem is echter dat hij nog niet beschikbaar is op dell.be / dell.nl
Er bestaat echter een andere, eerdere cnet review van een laptop met hetzelfde modelnummer, die aanzienlijk mindere features heeft. Blijkbaar heeft Dell dus een nieuwe versie met de Core Duo CPU uitgebracht, zonder het modelnr te wijzigen. En zijn er van die vorige versie dan al geen modellen verkocht in onze contreiren, en dus tweakers die erover kunnen vertellen?
Nog een interessante review hier
Ik neem aan dat er nog wel wat tweakers in dit beestje geïnteresseerd zijn. Ik heb alvast enkele vragen, die we hier hopelijk kunnen oplossen:
De schermverlichting van mijn oude Inspiron 8600 laptop heeft onlangs de geest gegeven, en het wordt dus tijd voor een nieuwe laptop. Ik gebruik mijn computer voor alles: multimedia authoring, maar ook wel eens een spelletje. De XPS M1710 leek me qua specs wel goed, maar ik vind hem er vreselijk lelijk en onprofessioneel uitzien, zeker in professionele context
Toen kwam ik echter een review van een nieuwe Inspiron E1705 tegen op CNet, waar hij een uitzonderlijk goed cijfer krijgt (review van 16 maart 2007). Dit is in feite een M1710 met een iets lichtere grafische kaart, minder kinderachtige looks, een helderder scherm ...
(Van de officiële Dell.com pagina)Het grote probleem is echter dat hij nog niet beschikbaar is op dell.be / dell.nl
Er bestaat echter een andere, eerdere cnet review van een laptop met hetzelfde modelnummer, die aanzienlijk mindere features heeft. Blijkbaar heeft Dell dus een nieuwe versie met de Core Duo CPU uitgebracht, zonder het modelnr te wijzigen. En zijn er van die vorige versie dan al geen modellen verkocht in onze contreiren, en dus tweakers die erover kunnen vertellen?
Nog een interessante review hier
Ik neem aan dat er nog wel wat tweakers in dit beestje geïnteresseerd zijn. Ik heb alvast enkele vragen, die we hier hopelijk kunnen oplossen:
- Wanneer komt hij uit in Nederland/België?
- Zijn de USA prijzen (na omrekening naar euro's natuurlijk) representatief voor wat hij hier gaat kosten? Of is het de gewoonte van Dell om het systeem bij introductie wat duurder te maken?
- Hij heeft volgens het bestelproces een module bay, iets wat ik bij mijn Inspiron 8600 erg handig vind. Je kan op de USA site hiervoor ook een extra batterij bestellen etc. Ik heb echter nog een batterij en een extra HDD van 40Gb van mijn Inspiron 8600. Zouden deze compatibel zijn, of verandert dit met elke generatie inspirons? (Gek genoeg ziet de optische drive op de foto's van de dell site er niet als een verwisselbare module uit
- Op foto's zoals bij deze review ziet het toetsenbord er nogal klein uit (was ook hoofdpunt van kritiek bij CNet). Ik vind het echter moeilijk om in te schatten hoe groot/klein het werkelijk is, gezien de laptop zelf vrij breed is. Zou het toetsenbord even groot (of groter) zijn dan bij bvb de Inspiron 8600? In dat geval volstaat het voor mij
- Stel dat blijkt dat dit model enkel voor de USA markt bedoeld is. Is het dan haalbaar om hem van daar te importeren? En wat doe ik dan met stroomstekkers etc? En hoe zit het dan met garantie?
- Als je een 7200 rpm HDD wil, kan je max 100Gb hebben. Tov mijn 4 jaar oude Inspiron met 80Gb @ 5400 rpm is dat geen enorme vooruitgang. Een grotere disk die even traag is lijkt me evenwel ook geen optie, gezien de HDD toch vaak de bottleneck is. Wat denken jullie hiervan? Is het de moeite om te wachten op innovaties in harddiskland, of is dit niet de moeite?
- Bij modellen uit de XPS serie is het mogelijk tot 4Gb RAM te selecteren. Bij dit model is 2Gb echter de maximum. Ik zou echter willen dat de extra workload van Vista ruimschoots gecompenseerd wordt. Ik denk dat 2Gb wel volstaat, maar 4Gb zou sowieso een goede investering voor zware programma's in de toekomst zijn. Er zijn echter [url=http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=Inspiron+E1705]webshops] die geheugen voor de E1705 aanbieden, maar kan je wel upgraden boven de 2Gb als de reepjes max 1Gb zijn?
- Wat is jullie mening over de huidige periode om een laptop te kopen? Bij mijn vorige aankoop ben ik mooi op de Centrino/Pentium M trein kunnen stappen. Staan er vergelijkbare evoluties in laptoptechnologieën voor de deur, of is het safe om in de Intel core duo's te investeren? Ik weet bvb dat er al ultraportables zijn met LED-verlichting, ipv de huidige CCFL backlights (die zoals bij mijn huidige laptop na een tijdje de neiging hebben roos te worden en te sterven). Is het de moeite om voor een desktop replacement systeem op zulke evoluties te wachten?
[ Voor 8% gewijzigd door Joske Pauwels op 28-03-2007 04:55 ]