Manusje van alles [€600]

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben aan het overwegen om een (gedeeltelijk) nieuw systeem aan te schaffen. Momenteel werk ik op een Pentium 4 3.0GHz met 1024MB PC3200 en een 6600GT.

Het doel van het systeem is hetzelfde als dat van mijn huidig systeem: surfen, muziek beluisteren, office taken, af en toe een spelletje en wat photoshop. Ik doe graag veel dingen tegelijk en ik wil graag een vlot reagerend systeem. Ik ga misschien wat overklokken maar niets extreems. Ik zou Vista Home Premium gaan draaien (heb al een OEM licentie liggen).

Het budget is ongeveer €600 maar hoe lager, hoe beter. Ik ben van plan om mijn huidige kast, DVD brander en harde schijf te hergebruiken. Ook een scherm of andere randapparatuur is niet nodig.

De prijzen heb ik van een Belgische winkel (Forcom). Het liefst zou ik bestellen bij een winkel in de buurt van Antwerpen waar ik de spullen ook kan gaan afhalen. Omgeving Bergen Op Zoom is ook een optie maar bij pczaak.nl en pcmegastore.nl was het niet echt veel goedkoper om de reis richting Nederland te rechtvaardigen.

Wat ik in gedachten heb is het volgende:

Processor
Intel Core 2 Duo E6300 €179,95
De Core 2 Duo reeks zet toch wel mooie resultaten neer voor een schappelijke prijs. Ik zou graag een dualcore systeem willen om vlot te kunnen multitasken.

Alternatief:
Intel Core 2 Duo E4300 €159,95
Ietsje trager door de lagere kloksnelheid en een lagere FSB. Vooral over dat laatste maak ik me zorgen. Er moeten immers gegevens naar twee cores over een relatief krappe bus. Deze is misschien wel wat beter overklokbaar maar ik weet nog niet zeker of ik dat ga doen. Als ik ga overklokken zal het zoiezo niet extreem zijn.

Moederbord
Gigabyte GA-945P-DS3 Versie 2 €89,95
Dit moederbord heeft voldoende features en een moderne chipset. Ook zitten er geen klassieke condensators meer op wat de levensduur ten goede komt. Ook (licht) overklokken lijkt me mogelijk met dit moederbord.

Jammer genoeg is er maar 1 IDE controller. Het is niet persé nodig maar 1 controller meer zou wel handig zijn.

Alternatief:
Gigabyte GA-965P-S3 €114,95
Voor de features moet ik het niet doen maar dit bord is wel iets bekender. Ook zijn er een aantal reviews van te vinden. Ik weet echter niet of deze chipset een grote meerwaarde voor mij betekent. Het moederbord is duurder en heeft klassieke condensators.

Het is moeilijk een goed moederbord uit te kiezen. Ik zou graag een moderne (Intel) chipset hebben. Passieve koeling is een must en licht overklokken zou leuk zijn.

Geheugen
2 x TwinMOS 1GB DDR2 667MHz €129,90
2GB geheugen is ruim voldoende en er zit nog wat marge in voor aan wat overklokken te doen. Zoiezo kost het geen cent meer dan 533MHz geheugen.

Videokaart
GeForce 7600GS 256MB +/- €90
Passief gekoelde videokaart die ongeveer gelijk met de 6600GT presteert. Dit zou voldoende moeten zijn voor mij. Ik weet nog niet goed welk merk ik zou nemen. Sommige fabrikanten hebben een hogere kloksnelheid voor het geheugen.

Voeding
CoolerMaster eXtreme Power 380W €39,95
380W is voldoende voor dit systeem en deze voeding lijkt alles te hebben wat ik nodig heb.

Vragen
Zou het met mijn budget misschien beter zijn om te kijken naar een systeem met een X2 processor?
Is dit systeem goed uitgebalanceerd of zouden er hier en daar wat dingen kunnen veranderen?

Alvast bedankt voor jullie commentaar :)

Verwijderd

Ruil die 7600GS in voor een GT. Die zijn ook al voor die prijs te vinden en fors sneller. Óók passief gekoeld.
Ojah, komende maand worden de Core 2 Duo's fors goedkoper. Misschien even op wachten?
Algehele samenstelling is netjes verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 22:16 ]

Verwijderd

Volgens mij kan je beter een E4300 nemen voor overclocken, ivm de multi van 9.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat was ik ook aan het denken maar zoals ik al zei ga ik zeker niet extreem overklokken. Ik weet dus niet of ik aan een FSB van 1066MHz ga geraken met die E4300. Aangezien hij slechts een beetje goedkoper is weet ik niet zeker of ik het risico wil lopen om een standaard tragere processor te kopen.

Verder zal ik eens zien of ik een passief gekoelde 7600GT voor een mooie prijs kan vinden. Op zich is actieve koeling niet zo erg maar als de ventilator toch veel lawaai maakt moet je weer een VF700 kopen en die zijn ook niet gratis ;)

Ik ga zoiezo nog even wachten met dit te kopen (als ik het al ga kopen) in verband met de prijsdalingen. Hopelijk blijft het DDR2 geheugen nog even goedkoop.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-03-2007 22:30 ]

Verwijderd

Lees het E4300 OC topic maar eens door. Qua absolute snelheden kom je gemiddeld net zo ver als met de E6600 (ook 9x multi). Voor ongeveer de helft van de prijs is dat absoluut een mooie deal!
Dus: goedkoper en beter overclockbaar dan de E6300. Ik zou het wel weten :) Bovendien heb je dan geen extreem geheugen nodig voor een mooie overclock

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Admiral Freebee schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:29:
Dat was ik ook aan het denken maar zoals ik al zei ga ik zeker niet extreem overklokken. Ik weet dus niet of ik aan een FSB van 1066MHz ga geraken met die E4300. Aangezien hij slechts een beetje goedkoper is weet ik niet zeker of ik het risico wil lopen om een standaard tragere processor te kopen.
Een fsb van 1066MHz is prima tedoen, vergeet niet dat je ook met multi's kan kloten. Zet em op 266MHz *7, e6300 speeds op een e4300.

Verwijderd

Of gewoon 266+ op 9x. E6600(+) speeds. Geen probleem voor dat chipje.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien een beetje een droge opmerking, maar als ik jouw wensen zo zie dan lijkt me de PC die je nu hebt ook wel voldoende, toch? Voor 600 euro bouw je een semi-budget computer waarbij je veel consessies moet doen. Ik zou het geld liever gebruik om een extra GB ram in je huidige systeem te plaatsen. Eventueel kun je er nog een 74GB Raptor bij kopen om snel data te kunnen verwerken.

Als de processor niet snel genoeg is zou je mischien wel een upgrade van 600 euro kunnen doen, maar met bepaalde asus moederborden kun je ook een 2e hands Pentium M installeren icm de asus CT-479. Heeft ook nog eens een zeer laag energieverbruik tov de P4, A64 en C2D, en de performance ligt op het niveau van een snelle Athlon 64 singlecore. :)

[ Voor 32% gewijzigd door frankknopers op 28-03-2007 09:39 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Als je een hoop tegelijk doet, waaronder photoshop, ga je het verschil tussen een singlecore en een dualcore (zeker pentium 4 -> core 2 duo) echt goed merken. Ik heb dezelfde overstap gemaakt, van een P4 3 GHz naar een E6300 en het was echt een verademing!

Oja, volgens de specs in z'n profiel is het een MSI mamaplankje, die de CT-479 dus niet gaat ondersteunen ;)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb inderdaad een MSI moederbord (Medion OEM) dus dat plan zal niet werken. Op zich ben ik nog wel tevreden van mijn huidige computer maar af en toe stoor ik me er toch aan dat het niet zo vlot gaat als ik zou willen. En die momenten zijn meestal wanneer het processorgebruik 100% is. Een dualcore processor zou dus een oplossing kunnen zijn.

Waarom is het budget zo laag? Wel, ik ben van plan deze upgrade grotendeels te financiëren met de verkoop van wat PC's in huis. De P4 zou dan naar mijn vader gaan.

Ik heb ook overwogen om meer geheugen in mijn computer te steken maar aangezien ik al 4 x 256MB heb zou ik die er weer moeten uithalen en los verkopen.

Een raptor HDD zou inderdaad een bepaalde snelheidswinst betekenen maar ik weet niet of het wel het geld waard is als je al 2GB RAM hebt. Ik heb nog nooit met eentje kunnen werken maar ik vind het bijvoorbeeld niet erg om te wachten in een spel tot een level geladen is. Ik ga zoiezo een iets snellere harde schijf (wel nog PATA) inbouwen die ik nog heb liggen.

Die E4300 lijkt in ieder geval interessant te worden. Ik zal het topic op GoT zeker is opzoeken en nalezen.

Bedankt voor jullie input! :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
Ik zou toch 20 euro bijleggen voor de E6300.
Aangezien je geen uber oc wilt doen lijkt het mij verstandiger om helemaal geen oc te doen.
Je kan die 6300 dan wat ondervolten en de fan op 5 of 7V laten lopen wat icm de passieve videokaart voor een stil systeem zorgt.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Bespaar wat geld op je geheugen koop eerst gewoon 1 gig. Het geld wat je daaraan overhoud zou ik uitgeven zoals hierboven al gezegt is aan een 6300 en een 7600GT of de snellere 1650XT. En koop dan later nog een keer voor 60 euro wat extra geheugen. Want je zit lang vast aan je processor en je videokaart maar je geheugen kan je er altijd zo bij in prikken ;)

Specs

Verwijderd

Waarom zou je 20 euro (13,3%) extra uitgeven aan een processor die 60 MHz (3,3 %) sneller is, en minder goed overclockbaar :? Het is dat ik vrij kort na de intro van de C2D's een E6300 heb gekocht, anders was ik duidelijk voor de E4300 (die toen nog niet bestond) gegaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 13:14 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik ben ook systeempje aan het samenstellen en kwam hierop uit. Wat vinden mensen hiervan. Ik wil liever 2GB geheugen erin en wat zijn de ideeën over het moederbord, of kast en voeding? De rest is wel okay lijkt me. De brander kan ook beter denk ik, maar dat wordt ook nauwelijks gebruikt als je toch niks downloadt.

Het is voor iemand die geen hoge eisen stelt aan gamen maar wel incidenteel fatsoenlijk games wil kunnen spelen. Hij downloadt niet veel en gebruikt de pc niet voor ander gebruik dan standaard surf/chat, maar is wel af en toe flink aan het multitasken met veel applicaties open. Budget is echt maximaal 600 euro, simpelweg omdat de persoon niet meer met de pc doet dan hierboven beschreven en verder geen eisen heeft en er dus ook geen extra geld voor wil uittrekken, dus bij 650 is het echt op.

# Product Prijs Subtotaal
2x 512MB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/512) € 25,72x2 = € 51,44
Huntkey LW-6450HG 450W (ATX 2.2) € 38,62
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 164,80
MSI 945P NEO3-F, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II) € 66,76
NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Zwart) € 24,99
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 61,77
Sharkoon Rebel 9 Economic (m-ATX, Geen PSU, Zwart) € 34,-
Xpertvision GeForce 7600GT 256MB DDR3 128bit (PCI-e, DVI) NE/7600GXTD21 € 102,-
Totaal € 544,38

De econonomic edition staat als mini-atx maar volgens mij past een gewoon ATX er ook in, alleen de rechterzijkant is anders.

[ Voor 7% gewijzigd door REDFISH op 28-03-2007 13:29 ]

Verwijderd

Lijkt dit niet een beetje op topickaping? :)
Anyway, de E6300 dus inruilen voor een E4300 en dan heb je geld zat over voor 2GB ram.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
Ja ik ben niet zo voor overclocking omdat de prestatiewinst toch vrij beperkt is.
Een c2d kan je natuurlijk héél ver oc'en maar dan moet al de rest van je hardware ook goed zitten en dat kost gewoon een pak meer.
Ik undervolt mijn hardware liever maar dat is mijn gedacht.
Maar neem zeker 2GB geheugen, bespaar dan beter nog die 20 euro op de cpu. :)
Ik ben zelf van 1 naar 2GB gegaan en dat scheelt enorm veel bij het multitasken.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:40:
Lijkt dit niet een beetje op topickaping? :)
Anyway, de E6300 dus inruilen voor een E4300 en dan heb je geld zat over voor 2GB ram.
Ja ach zelfde budget, zelfde processor, zelfde videokaart, leek me wel gepast. Als de TS er problemen mee heeft zet ik het wel in een eigen onderwerpje.

Trouwens jouw voorstel scheelt maar 15 euro daar heb je geen 1GB extra voor, maar het wordt denk ik wel een 4300 uit budgetaire redenen.

Het overklokken heb ik laatst gezien bij een 6600, maar dan heb je dus een processor die zo bij full load rond de 60 graden wordt als je maximaal overklokt. Kan natuurlijk ook minder, maar ach een paar 100 mhz kunnen er wel zonder probleem bij denk ik zonder extreem hogere temperaturen of voltages en stroomverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door REDFISH op 28-03-2007 16:42 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Solid_Aapie schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:11:
Bespaar wat geld op je geheugen koop eerst gewoon 1 gig. Het geld wat je daaraan overhoud zou ik uitgeven zoals hierboven al gezegt is aan een 6300 en een 7600GT of de snellere 1650XT. En koop dan later nog een keer voor 60 euro wat extra geheugen. Want je zit lang vast aan je processor en je videokaart maar je geheugen kan je er altijd zo bij in prikken ;)
Een 7600GT lijkt me zoiezo nog wel te kunnen. Ook met 2GB geheugen. Ik kan wel 1GB kopen maar dan kan ik weer geen Dual Channel draaien tot ik 1GB extra koop. Anders moet ik weer 2 x 512MB nemen en dan kom ik uiteindelijk weer op de situatie terecht dat ik 4 sloten bezet heb met 512MB reepjes.

Underklokken is iets dat ik misschien nog wel ga doen op de momenten dat de processor niets te doen heeft. Bijvoorbeeld bij het 's nachts downloaden. Dan heb je echt bijna geen processorkracht nodig ;)

Van mij mag er gerust iemand anders raad vragen in dit topic maar ik zou wel graag hebben dat mocht het uitgebreid over de onderdelen van Redfish gaat dat hij een ander topic opent :)

Zolang het over de E6300 <-> E4300, hoeveelheid geheugen en videokaart gaat is het goed :)

[ Voor 12% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-03-2007 19:26 ]

• Solid_Aapie
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:24:
[...]

Een 7600GT lijkt me zoiezo nog wel te kunnen. Ook met 2GB geheugen. Ik kan wel 1GB kopen maar dan kan ik weer geen Dual Channel draaien tot ik 1GB extra koop. Anders moet ik weer 2 x 512MB nemen en dan kom ik uiteindelijk weer op de situatie terecht dat ik 4 sloten bezet heb met 512MB reepjes.

Underklokken is iets dat ik misschien nog wel ga doen op de momenten dat de processor niets te doen heeft. Bijvoorbeeld bij het 's nachts downloaden. Dan heb je echt bijna geen processorkracht nodig ;)

Van mij mag er gerust iemand anders raad vragen in dit topic maar ik zou wel graag hebben dat mocht het uitgebreid over de onderdelen van Redfish gaat dat hij een ander topic opent :)

Zolang het over de E6300 <-> E4300, hoeveelheid geheugen en videokaart gaat is het goed :)
Jawel je kunt wel dual channel draaien je hoeft niet perse een dual channel setje te kopen om het te draaien 2 modulen van hetzelfde merk type en cas doen het altijd.

Specs

• Solid_Aapie
Ik zie dat bij azerty de nieuwe en snellere C2D processoren binnen zijn dat houd in dat je met een goedkopere processor betere prestaties krijgt en door de prijsverlaging krijg je een 1950XT in je systeem kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://img103.imageshack.us/img103/4271/naamloosgz7.jpg

Paar nadelen je moet er nog even op wachten en er moet waarschijnelijk een nieuwe bios update uitkomen maar dat is voor elk moederbord.

Specs

• Admiral Freebee
  • Niet online
Solid_Aapie schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:01:
Jawel je kunt wel dual channel draaien je hoeft niet perse een dual channel setje te kopen om het te draaien 2 modulen van hetzelfde merk type en cas doen het altijd.
Weet ik, maar ik heb het over het aantal sloten dat fysiek bezet wordt. Als ik nu 2 x 512MB koop en over een paar maanden 2 x 512MB bijzet heb ik geen sloten meer vrij. Als ik 1 x 1GB koop kan ik weer geen DC draaien.

Die nieuwe processors zien er interessant uit maar de nadelen heb je inderdaad al opgesomd. Ik zal er in ieder geval eens over nadenken :) Een X1950XT ga ik er wel niet inzetten denk ik, de koeler is namelijk nogal lawaaierig.

• Solid_Aapie
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:27:
[...]

Weet ik, maar ik heb het over het aantal sloten dat fysiek bezet wordt. Als ik nu 2 x 512MB koop en over een paar maanden 2 x 512MB bijzet heb ik geen sloten meer vrij. Als ik 1 x 1GB koop kan ik weer geen DC draaien.

Die nieuwe processors zien er interessant uit maar de nadelen heb je inderdaad al opgesomd. Ik zal er in ieder geval eens over nadenken :) Een X1950XT ga ik er wel niet inzetten denk ik, de koeler is namelijk nogal lawaaierig.
Arctic accelero ? :D

Specs

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar passieve koeling. Ik denk dat ik er ongeveer uit ben:

Core 2 Duo E6320 of E6420
2 x 1GB DDR2 Kingston 667MHz
380W CoolerMaster eXtreme Power
Gigabyte GA-945P-DS3 (volgens Azerty is er geen BIOS update vereist wat me logisch lijkt aangezien het gewoon Conroe processors zijn met een andere multiplier)

En dan als videokaart de Gainward 7600GT SilentFX
Afbeeldingslocatie: http://prohardver.hu/pics/newsx/2006-09/15541_gainward_7982_bliss7600gt_silentfx.jpg

Dit natuurlijk onder voorwaarde dat ik ga upgraden ;)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Even een kickje want ik had ineens nog een vraag. Ik ben van plan om een PATA harde schijf te gebruiken om van te booten. Ik heb nog een 200GB schijf liggen die snel genoeg is. Het enigste probleem is dat de PATA controller verzorgd wordt door een JMicron chip op de meeste moederborden en niet door de chipset aangezien deze alleen nog maar een S-ATA controller heeft.

Kan ik dan wel booten van deze PATA controller? :? Ik hoop van wel want ik heb geen zin in het aanschaffen van een extra harde schijf.

Verwijderd

Jep, zou geen probleem mogen zijn.
Wel moet je wellicht drivers laden bij het installeren van Windows.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, daar had ik al rekening mee gehouden maar dat is geen probleem. Windows Vista accepteert drivers van meer dan een diskette geloof ik dus dat moet gewoon gaan :)

De videokaart, het geheugen en de voeding zijn overigens al besteld. Ik hoop dat de koeling van Gainward voldoende is om de 7600GT koel te houden. Nu nog wachten op de nieuwe Core 2 Duo's en een geschikt moederbord uitkiezen.

Volgens de mensen van Azerty is er geen BIOS update nodig voor de nieuwe C2D's maar in de test die ik al heb gezien op X-Bit Labs gebruiken ze een moederbord dat de nieuwe C2D's al in de supported list heeft staan. En ze worden pas ondersteund vanaf BIOS 0505 dus ik denk dat er toch een update nodig is om ze correct te herkennen.

Veel moederborden op basis van de 965 chipset hebben ondertussen wel een BIOS update gekregen voor de E6850 met een FSB van 1333MHz dus ik neem aan dat de E6320 en E6420 ook in die update zitten. Misschien is dat een reden om voor het iets duurdere moederbord te gaan?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nog even een vraag over het moederbord. Ik heb een ander gezien dat ook wel interessant lijkt aangezien men nergens revisie 3.3 van het Gigabyte moederbord op voorraad schijnt te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.no/img/p/400/329410.jpg
Asus P5N-E SLI

Er zijn al een aantal reviews te vinden over dit bord en deze zijn meestal nogal lovend. Jammer genoeg zijn er ook enkele nadelen:
  • Stroomverbruik en de hitte die de northbridge produceert
  • 2 USB poorten minder dan het Gigabyte moederbord
  • Stabiliteit van de chipset is nog niet bewezen
Wel staat de E6420 al op de support list van het moederbord. Ik ben niet van plan om SLI te draaien dus die functie is niet interessant. Wel heeft de chipset nog een ingebouwde PATA controller.

Keuzes, keuzes...

Vooral het hogere stroomverbruik en dito warmte van dit moederbord staan mij nogal tegen.

• Solid_Aapie
MSI heeft ook een varian die 20 euro duurder is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1173784224.jpg

Deze heeft heatpipes en dus een stuk koeler en beter voor overklocken. Verder heeft dit 650i chipset dezelfde prestaties als een 680i chipset en vaak is hij nog sneller ook ;)

Specs

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat van de prestaties wist ik maar dan is er nog altijd het probleem van het stroomverbruik. Volgens Anandtech gebruikt de P5N-E SLI maar liefst 51W meer. :X

Dat is een hoop warmte dat extra afgevoerd moet worden en vandaar dat mijn voorkeur naar de Intel chipset gaat. Het enige wat me doet twijfelen zijn de extra features bij de nVidia chipset.
Pagina: 1