Plaatsing Surround speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik zit met het volgende probleempje: ik heb van mijn verjaardagsgeld een A/V surroundreceiver besteld (Yamaha RX v459) en wil dus een surround instalatie voor mn kamer aanschaffen/bouwen. nu ga ik geen domme faq vragen over speakerkeuze stellen maar eerder over de plaatsing. Ik heb van mijn bed een computer meubel gemaakt zoals te zien op de onderstaande foto

Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/P1010022.jpg

mn bed is maar 94.5 cm breed(bij het voeteneinde) en met de huidige opstelling zou ik daar 2 front en een center in moetten verwerken, mn tv kan zowieso wel naar het midden gezet worden(hangt er nu niet recht onder) maar dan zit ik nog met het probleem of surround wel tot zn recht komt als de fronts maar +- 70cm uit elkaar staan.. en maar (ongeveer) een meter van de zitpositie vandaan zijn
Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/P1010023.jpg

verder is de situatie voor de rears ook niet echt optimaal, op de laatste foto zie je het gat bij het hoofdeinde met daarachter een niet geverfde mdf kast en daarachter een gipswanden muur, onder een hoek van 60 a 80 graden rears aanbrengen zal niet gaan lijkt me

al met al zijn dit serieuze problemen voor geluid en ik zit erover te denken mn bed centraal te plaatsen in mn slaapkamer en dan gaten in de 'muren' te boren zodat er toch een opstelling gemaakt kan worden. dan zou de afstand tussen center en zitpositie ongeveer 2 meter kunnen zijn en de fronts 200cm X cos30

nou hoop ik te horen wat ongeveer de minimale afstanden zijn tussen front en zit positie(net als rears en centers) en wat jullie nog als oplossingen zien..

even voor de duidelijkheid ik heb nu een stereoversterker staan met mn pa's dm2's maar dit is allemaal geleend dus er zijn nog geen definitieve boxen alleen de bestelde surroundversterker staat vast..
Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/P1010025.jpg

ik hoop dat dit alles toch een beetje duidelijk op jullie overkomt, anders ga ik wel wat met paint rommelen om schema'tjes te maken^^

Met Vriendelijke Groet

Martijn Bouwman

Verwijderd

Kun je misschien even een plattegrondje van je kamer maken. Dan teken ik daar de speakertjes wel in:)

• Hrugnir
Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/kamer.jpg

ben echt slecht met paint sorry^^ ga zo ook even een aangepaste opstelling maken, dus met mn bed/computermeubel in het midden

• Hrugnir
Afbeeldingslocatie: http://i146.photobucket.com/albums/r260/LlamaWereldOverheersing/kamer2.jpg

• Hrugnir
bump bump^^ >:)

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 09:28
De standaard gaat uit van je frontspeakers op 30º, t.o.v. de lijn tussen jou en de centerspeaker/beeldscherm en je rearspeakers op 110º.
Het voordeel van 5.1 t.o.v. 4.1 is dat het gebied waarin je surround ervaart geen punt is maar een vlak. Heel nauwkeurig komt het dus niet...
Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

• Hrugnir
Dan zou het dr dus op neer komen dat je center je fronts vervangt bij een niet optimale zitpositie, maar mag je daaruit concluderen dat je niet perce fronts nodig hebt? Waar zou ik eerder voor moetten sparen iig, fronts of centerspeaker?

• Basinas
  • Laatst online: 18-02 19:21
inprinsiepe gaat al de stemmen naar de center, behalve bij sommige muziek dvd's met DTS, als je dus te dicht op je center zit, dan zal je waarschijnlijk je fronts toch niet goed horen, als ze ver uit elkaar staan (ver weg van de center) je zal ze best kunnen missen. behalve als je daarnaast nog stereo geluid gaat luisteren.
persoonlijk zal ik niet je fronts weg latern, want die fronts geven natuurlijk nog wel het suround geluid. ookal zit je dicht op je center (dan zet je de fronts maar wat dichter op elkaar)

[ Voor 14% gewijzigd door Basinas op 03-04-2007 23:55 ]

Verwijderd

Basinas schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:54:
inprinsiepe gaat al de stemmen naar de center, behalve bij sommige muziek dvd's met DTS, als je dus te dicht op je center zit, dan zal je waarschijnlijk je fronts toch niet goed horen, je zal ze best kunnen missen.
persoonlijk zal ik dat niet doen, want die fronts geven natuurlijk nog wel het suround geluid. ookal zit je dicht op je center (dan zet je de fronts maar wat dichter op elkaar)
Elke 'slimme' versterker kan onafhangkelijk elk kanaal harder of zachter laten weergeven. Snap je punt wel met dat je de rest niet meer hoort, maar als het goed is kan je dat gewoon in het menu van de Amp instellen :)

• Basinas
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:55:
[...]

Elke 'slimme' versterker kan onafhangkelijk elk kanaal harder of zachter laten weergeven. Snap je punt wel met dat je de rest niet meer hoort, maar als het goed is kan je dat gewoon in het menu van de Amp instellen :)
ik heb het ook meer over als je van een paar tientale centimeters van je center af zit, terwijl je fronts 2 meter van je center af staan. Dan heeft dat harder zetten niet zo veel zin meer.
want als hij op zijn bed wil gaan zitten, dan zit hij bij zijn center speaker er erg dicht op

edit:
je wil trouwens wel surround sound (DD, DTS) houden. dus die front gewoon houden. anders heb je alleen maar voor, achter

[ Voor 62% gewijzigd door Basinas op 04-04-2007 00:10 ]

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 09:28
LlamaWereldOver schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:31:
Dan zou het dr dus op neer komen dat je center je fronts vervangt bij een niet optimale zitpositie, maar mag je daaruit concluderen dat je niet perce fronts nodig hebt? Waar zou ik eerder voor moetten sparen iig, fronts of centerspeaker?
Nee, zoals Basinas zegt gaan de stemmen via je centerspeaker. Voor een stereo (of surround) effect heb je die frontspeakers nodig. Van voren kun je heel nauwkeurig bepalen waar geluid vandaan komt. Als ze niet zo heel ver uit elkaar staan werkt het nog wel, denk ik. Hoeveel je er minimaal tussen moet hebben zou ik echter niet weten.
Van achter kun je minder nauwkeurig bepalen waar geluid vandaan komt, daarom hoeven ze niet heel ver achter je te staan.

• Hrugnir
maar is het ook mogelijk dat als je een scheve opstelling hebt(doordat mn bed tegen de muur aanstaat) dat je dan dichter bij je ene front zit maar dan de surroundeffecten behoudt als je ze gewoon goed afsteld? dus ene front -10 andere +5 bijv en maakt het voor de speakers veel uit of ik ze aan de muur hang of een meubel voor ze maakt?(qua geluidsweergave)

• Basinas
LlamaWereldOver schreef op donderdag 05 april 2007 @ 11:17:
maar is het ook mogelijk dat als je een scheve opstelling hebt(doordat mn bed tegen de muur aanstaat) dat je dan dichter bij je ene front zit maar dan de surroundeffecten behoudt als je ze gewoon goed afsteld? dus ene front -10 andere +5 bijv en maakt het voor de speakers veel uit of ik ze aan de muur hang of een meubel voor ze maakt?(qua geluidsweergave)
je kan inderdaag gewoon de speakers goed afstellen, maar je moet ook wel rekening mee houden met weerkaatsing van geluid, het kan namelijk teveel gaan echoën. alleen is het beter als je alsnog zo midden mogelijk zit, omdat de speaker toch verder weg blijft klinken (vind ik dan)
het maakt niet uit of je ze aan de muur hangt of een meubel, alleen dat het geluid aan de muur wat meer van boven af klinkt (licht eraan hoe hoog je ze hang) en ook weer met de weerkaatsing, gewoon ff zelf uitproberen wat je lekkerder vind klinken. Als je ook lage frequenties (de bass) via de fronts doet zal ik zelf de speakers op de grond te zetten. want dan voel je beter de trillingen via de floer, maar dat is ook een kwestie van uitproberen. misschien klinkt het namelijk via de muur veel mooier.

• Hrugnir
wat mijn probleem is is dat mijn bed de uitprobeermogelijkheden erg beperkt en dat voor ik iets uit wil proberen ik eerst een idee wil hebben naar het resultaat want mn bed is niet echt goed verschuifbar en voor de meest voordehand liggende opstelling moet ik eerst zagen omdat anders de gehele L kant niet te horen is :P maargoed ik zie nog wel ik met er eerst even over slapen en daarna sparen voor een nieuwe geluidskaart die wel een digitale uit heeft :P bedankt iig voor het reageren allemaal :> _/-\o_
Pagina: 1