Toon posts:

WTF!!!!! Bijna geëlectrocuteerd!!

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben sinds zondag de oude pc van mijn moeder vervangen voor een nieuwe en we wilden de oude als "nieuwe" server gaan gebruiken.....Dus wij lekker win2k installeren en werkte perfect alleen netwerkkabel moest ff een zetje hebben dus ik gewoon terwijl die aanstond ff aangedouwd en kreeg ineens een vette schok! :P

Elke keer als ik de achterkant van de kast aanraak krijg je een schok en die is nog best heftig ook >:)!! De kastdeuren staan niet onder stroom, maar weet iemand waarom de kast onder stroom staat??

Verwijderd

Had ik ook man met een Coax kabeltje vette 220 op dat geval
ik zou ook niet weten hoe

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 15:45

Rashann

Zoek de hond...

Is de kast geaard?

If nothing is written below, I was the last to reply...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ja, beide systemen staan op verschillende groepen geschakeld, en die hebben een verschillende "fase" t.o.v. de gemeenschappelijke aarde. Met de mantel je netwerk-kabel komen die 2 fasen samen en ...
AARDEN DIE HANDEL, BEIDE, desnoods gewoon aan een stukje (blank-geschuurde) CV-buis.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:00

_nethack

We're all MAD here

kast niet geaard zeker?? en dan via coax kabel verbonden met andere (eveneens) niet geaarde pc??? is gokje hoor...
maar als dit zo is, draai dan van een van de pc's de stekker eens om, ben je er waarschijnlijk vanaf.

edit:

en ikke dacht nog wel snel te zijn met reply

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Ik zou wel een geaard stopcontact voor je pc gebruiken! En als dat niet helpt zit er in je pc iets grondig mis.

Heb ik ook gehad, als ik de metalen pin aanraakte waarmee me scaner aan mun par. poort hing, kreeg ik ook een schok. Is nu opgelost met het aarden van me pc, scanner, etc...

edit:

als ik nu de volgende keer wat sneller tiep, zijn geen 20 gasten me voor. (brakke zin trouwens)

Verwijderd

Wat nog vervelender is, bij mijn vader staat de hele rand van het bureau onder stroom! Niet zo sterk weliswaar, maar als je dan de polsen op de rand legt en je voeten aan de verwarming wil verwarmen . . . AAARGH

Verwijderd

Topicstarter
Ff voor de duidelijkheid ALLE stopcontacten hier zijn geaard en de pc zelf zit ook op een geaarde aansluiting...

Moet de kast zelf ook nog geaard zijn?

En alle pc's aan het netwerk zijn ook geaard...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Blijkbaar is er toch iets mis. Als alles echt geaard is, dan heb je geen spanning op de kast of op de mantel van je coax staan. Een van je systemen is dus niet geaard. Of een van de stopkontakten is niet echt geaard. Je gebruikt toch wel 3-aderige snoeren met de juiste stekkers he? het zal de eerste keer niet zijn dat met een twee polige stekker iets op een rand aarde stopkontakt aansluit. Of dat er ergens iemand wel een randaarde stekker gebruikt, maar een 2 aderig snoer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
W8 ff dat laatste met dat drie aderige en 2 aderige snap ik niet helemaal hoe kan je dat zien?

Verwijderd

even een stekkertje opdraaien en kijken of er 3 snoertjes vastzitten of twee.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat heb ik ook als ik een bepaald deel van mn UTP kabel aanraak.. best heftige shock.. maar 'bijna geelectrocuteerd' is een beetje overdreven :P
220V op een netwerkkaartje zal denk ik ook wel niet zo zijn...

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Ik heb het ook met me TV, dus ook die COAX kabel, en ook met zo'n kabeltje van me stereo naar me computer, van dat kabeltje krijg ik ook regelmatig een oplazer, en dan ziet ie dus alleen in me stereo. Van me pc zelf nog nooit een oplazer or what so ever gehad. Zorgen voor aarde, en gewoon goed aansluiten.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Het kan opzich geen kwaad, maar het is duidelijk niet geaard, je kan jezelf hier niet mee elektrocuteren dus dat valt reuze mee :)
Als jij een netwerkkabel aanraakt (die meestal wel geaard is aan de andere kant) en je raakt de kast van je pc aan dan aard je de kast van je pc via je eigen lichaam. Hierdoor gaat er 110volt door je lichaam. Voelt zeer vervelend en heb het al erg vaak gevoeld. Ik vind het echt voelen als een soort langzaam opkomende schok. Me reactie is ook altijd vrij laat met loslaten merk ik wel :)
aan 220 hangen is heel wat anders, dat doet echt PIJN!, of in je monitor aan 10000volt hangen doet ook *pijn*!. Heeft me vader al eens meegemaakt toen ik ernaast stond :) damn ik schrok me zelf ook een hoedje.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 februari 2001 23:39 schreef rick_h het volgende:
dat heb ik ook als ik een bepaald deel van mn UTP kabel aanraak.. best heftige shock.. maar 'bijna geelectrocuteerd' is een beetje overdreven :P
220V op een netwerkkaartje zal denk ik ook wel niet zo zijn...
Hehe het was wel een beetje overdreven ja...

Heb jij dat opgelost met die schok?

En niet alleen de coax kabel staat onder stroom maar ook de heele achterkant van de kast met netwerkkabel erin of niet...

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
laat je huisinstalatie anders ook eens testen.
simpele check, even kort de aarde met de fase sluiten, klapt ie dan is ie wel ok, doet ie dat niet , dan heb je echt een probleem

Verwijderd

Topicstarter
Maar als alleen deze pc onder stroom staat kan het dan alleen aan de stroomkabel liggen of ook in de kast zelf?

We hadden hiervooor een p100'tje als server alleen daar zat in de binnekant aan de achterkant een dikke koperen kabel tegen de kast geduwd die waarschijnlijk voor de aarde was, maar zo'n gelijk kabeltje zit niet in deze kast...

• Vm1heA
de aarde zal in de voeding wel verbonden zijn, als je een goede aarde hebt heb je er ook geen last van....anders dus wel

Verwijderd

Heb ik ook gehad, toen ik bij mijn ouders inwoonde. En daar hebben ze geen geaarde stopcontacten en ik kreeg een flinke opdoffer. Toen ben ik met een voltmeter aan de slag gegaan om te kijken hoeveel volt ie uitsloeg, nou... het sloeg op tilt naar max.52 volt! Ik was wel bang dattie mijn systeem zou beschadigen, dat bleek iig niet zo te zijn :). En nu woon ik op mezelf en heb daarvoor geaarde stopcontact laten aanleggen :) door mijn oom. En nu heb ik er geen last meer van :) :) :)!!!

Verwijderd

Topicstarter
/me voelt zich een beetje weird :P en gaat zo maar eens ff de kabeltjes checken...

Verwijderd

Wil je pijn hebben, moet je je kin eens tegen de achterkant van je kast houden....

ervaring mee? Ik vertel nixs :)

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 23:24 schreef mvdejong het volgende:
Ja, beide systemen staan op verschillende groepen geschakeld, en die hebben een verschillende "fase" t.o.v. de gemeenschappelijke aarde. Met de mantel je netwerk-kabel komen die 2 fasen samen en ...
AARDEN DIE HANDEL, BEIDE, desnoods gewoon aan een stukje (blank-geschuurde) CV-buis.
Leuke oplossing, totdat je gaat douchen :)
Ze hebben niet voor niets rand-aarde ...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wij hadden op ons coax netwerkje soms ook iets van 500V staan (na langdurig gebruik), best heftig idd als je dat niet verwacht, leuk vonken trekken met zo'n kabel tegen de verwarming, maar errug irritant als je eens een keer de kabel los moet halen, trek ik de handschoenen bij aan :)

Het voltage is niet zo erg hoor, zolang je stroomsterkte niet te hoog is, en dat is niet zo. Hoeveel volt staat er eigenlijk over UTP???

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sorted.bits
  • Laatst online: 22:42
Dit heb ik ook gehad, maar dan bijvoorbeeld bij het inpluggen van het kabeltje naar mijn stereo, zit je te pielen met zo'n stekkertje achter je pc, **VONK**, al het licht in huis weer uit, moet je gewoon in het donker naar beneden lopen en de aardelekschakelaar vinden. Toch wel lastig, midden in de nacht :)

• Gambit
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53

Gambit

Doorslaande stoppen waren toen ik nog bij mijn moeder woonde bijna een wekelijkse gebeurtenis..
Kreeg dan ook een zaklantaarn voor mijn verjaardag :+

If it is alive it can be killed

Verwijderd

Topicstarter
Laatst knalde bij mij ook alle stoppen eruit, omdat ik mijn pc aanzette....Er vloog echt een vette vonk uit de voeding van mijn hx-08 zou dat er misschien iets mee te maken hebben?

• Vm1heA
Op dinsdag 06 februari 2001 00:53 schreef Gambit het volgende:
Doorslaande stoppen waren toen ik nog bij mijn moeder woonde bijna een wekelijkse gebeurtenis..
Kreeg dan ook een zaklantaarn voor mijn verjaardag :+
ROFL :D:D:D

• Crusader
  • Laatst online: 21:35

Crusader

Arc Nature

Op maandag 05 februari 2001 23:41 schreef BruT@LysT het volgende:
Het kan opzich geen kwaad, maar het is duidelijk niet geaard, je kan jezelf hier niet mee elektrocuteren dus dat valt reuze mee :)
Als jij een netwerkkabel aanraakt (die meestal wel geaard is aan de andere kant) en je raakt de kast van je pc aan dan aard je de kast van je pc via je eigen lichaam. Hierdoor gaat er 110volt door je lichaam. Voelt zeer vervelend en heb het al erg vaak gevoeld. Ik vind het echt voelen als een soort langzaam opkomende schok. Me reactie is ook altijd vrij laat met loslaten merk ik wel :)
aan 220 hangen is heel wat anders, dat doet echt PIJN!, of in je monitor aan 10000volt hangen doet ook *pijn*!. Heeft me vader al eens meegemaakt toen ik ernaast stond :) damn ik schrok me zelf ook een hoedje.
Klopt als een bus! Ik heb het een tijdje geleden opgemeten, kwam op ca. 103 Volt. Wat is de verklaring voor die 110 Volt, dus waarom geen 230V, maar ongeveer de helft?
Heeft het soms te maken met faseverschuiving ofzo?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Door het ontwerp van de voeding (condensators naar aarde) ontstaat er ong. 110V spanning op de kast als deze niet geaard is. Als hij aangesloten is op een geaarde kontaktdoos wordt dit geneutralisserd. Als alle computers zo zijn aangesloten en je voelt nog steeds prikkels, kun je de conclusie trekken dat er geen goede aardverbinding in huis is. Controleer de electrische installatie (vooral lasdoppen van het type "insteek" zijn berucht.

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Heb ik ook wel eens gehad als ik de TV kabel uit mijn TV kaart wilde halen, kreeg ik een vette schok :)
Pagina: 1