[Kluwer EBV] mails komen niet aan

Pagina: 1
Acties:

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
Op een kantoor(bij een klant) wordt hier Kluwer Elektronisch Berichten Verkeer gebruikt om aangiftes e.d. te versturen naar de belastingdienst. Het probleem is echter dat de mailtjes die door dit programma verstuurd worden niet aankomen bij de belastingdienst(BD).

Planet is hier de internetprovider en deze blokkeert poort 25, waardoor poort 587(de alternatieve poort) gebruikt wordt om verbinding te maken met de mailserver van de BD. Naast EBV wordt ook AccountView gebruikt welke op dezelfde manier mails naar de BD stuurt over de zelfde poort en dit gaat vreemdgenoeg wel goed. Deze komen aan en worden bevestigd.

Normaal gesproken zou er een foutmelding komen te staan wanneer de aangiftes e.d. niet aankomen en zou dit te zien zijn in EBV, dit gebeurt niet, ze blijven 'onbevestigd', welke betekent dat er eerst nog een bevestigings antwoord terug moet komen van de BD. Nu heb ik vanmorgen contact gehad met zowel Kluwer als de Belastingdienst. Kluwer vertelt mij dat ik nog langer moet wachten op de bevestiging van de berichten en zolang er geen foutmelding komt het goed gaat(het gaat al een week niet goed), en de belastingdienst vertelt mij dat er helemaal geen berichten worden ontvangen.

Er gaat dus iets mis, ik kan er alleen niet achterkomen wat. Als ik b.v. via poort 25 verstuur dan krijg ik netjes een foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden, gebruik ik echter weer de alternatieve poort dan lijkt alles weer goed te gaan, alleen wordt er dan nog steeds niets ontvangen.

De server draait hier SBS2003, achter een speedtouch(thomson) router, maar in principe zou het hier niet aan kunnen liggen, het verkeer wordt alleen 'doorgesluisd'. Tenzij ik iets mis. Via telnet kan ik keurig netjes verbinding maken met de mailserver van de belastingdienst. Trend firewall is geinstalleerd op de client pc, welke ik uit geschakeld heb, maar verschil is er niet, Windows Firewall is ook uitgeschakeld. Daarnaast draait er ook een server based anti-virus, ook van Trend, hier zie ik echter niets in de logs staan, en ook uitschakelen heeft geen effect.

Wat kan ik nu allemaal nog controleren zodat dit opgelost is, de aangiftes moeten eind maart binnen zijn, mocht dat niet gebeuren gaat het per diskette, op zich ook geen probleem, maar ik zie het liever opgelost worden.

#hidw