[Excel] Voorwaardelijke som met voorwaarde aan tekstveld

Pagina: 1
Acties:

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23
Ik zit te stoeien met Excel (2003) om een mooie sheet te maken waarin automagisch de inkomsten worden opgeteld. Deze gegevens worden binnengehaald met 'n webquery welke min of meer naar behoren werkt.

Het probleem is vervolgens dat deze gegevens meerdere kolommen hebben; 'naam', 'datum' (in onmogelijk formaat "Mar 24, 07") en 'bedrag'. Wat ik probeer te bereiken is 't optellen van het 'bedrag' per maand. Dit zou natuurlijk gewoon met de hand kunnen - de makkelijkste manier - maar ik zoek eigenlijk 'n oplossing die geen moeite kost.

Ik heb dit zelf geprobeerd op te lossen dmv. een 'VERGELIJKEN' functie op het 'datum' veld door te zoeken op 'Jan', 'Feb' of 'Mar', het probleem hierbij is alleen dat het me, tot nu toe, niet is gelukt om deze dan bij de corresponderende waarde uit dezelfde rij (andere kolom) op te tellen.

Een andere poging was dmv. 'SOM,ALS()', maar deze lijkt niet overweg te kunnen met tekstvergelijken en een combinatie met 'VERGELIJKEN' resulteerde vooral in 'n hoop ergernissen ipv mooie optellingen.

Ik hoop dat ik 't zo duidelijk genoeg heb uitgelegd en dat er toch nog iemand is met 'n geniaal moment hier op GoT ;)

Verwijderd

Een optie:
- Voeg een kolom toe waarin je de naam van maand zet mbv LINKS(datum, 3). Dit gaat er van uit dat de eerste drie characters in de datum altijd de maand weergeven. Als dat niet zo is kun je met VIND (is dit nederlands voor FIND?) de positie van de eerste spatie opzoeken.
- Maak een draaitabel met de maand en bedrag

Als je ook het jaartal in de optelling wilt betrekken kun je dat met een RECHTS(datum, 2) in nog een extra kolom zetten.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Als het bedrag in kolom A en de datum in kolom B staat:
Voer in =SOM(ALS(EN(LINKS(B:B,3)="Mar",RECHTS(B:B,2)="07"),A:A,0)) en type aan het einde van de formule niet [ENTER} maar [CTRL]-[SHIFT]-[ENTER]. Dit heet matrixformules, voor meer info, zie de excelhelp.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23
Heel erg bedankt Moosehead en onkl - ik ga er straks nog even mee aan de slag, ik denk dat 't met deze tips prima moet gaan lukken!