Toon posts:

Vraag over vreemd gedrag top.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over top, waar ik geen antwoord op kan vinden. Tijdens het compilen van kde4 svn vandaag zat mijn processor load continue rond de 100%. Nu is dat opzich niet vreemd, compileren is behoorlijk processorintensief. Maar wat me opviel was dat als ik top uitvoerde, top wel aangaf dat ik 0% cpu over had, maar in het lijstje met processen het grootste deel van de tijd zaken als xorg bovenaan stonden met ongeveer 1-2%.
Af en toe kwam cclplus of ld met iets van 50% in het lijstje te staan maar het grootste deel van de tijd waren er geen processorintensieve processen te zien.
Nu vind ik dat enigzins vreemd en vraag ik mij af of iemand weet hoe dat komt.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15

TGEN

Hmmmx_

Als het compilen een beetje rap gaat zie je cc1plus etc niet eens forken & execen binnen de refreshtijd van top(1).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
En de load kan geen 100% zijn, wat jij bedoelt is de cpu utilization.

De load wordt zo in top aangegeven:

code:
1
load average: 0.03, 0.13, 0.10

Waarbij hij in een ideale situatie niet boven de 1 komt.

ps: probeer eens:

top -d 0.1

Zo refresh hij sneller ;) alleen staat hij dan waarschijnlijk ook boven aan.

[ Voor 21% gewijzigd door eth0 op 27-03-2007 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de tip. Met een kortere refreshtijd is cc1plus ook al terug te vinden in het lijstje... bij 0.1 slurt top idd zelf wel veel cpu, maar met -d 1 heb ik een goed compromis te pakken.
Is het dan zo dat top alleen de cpu utilization (idd, geen load, i stand corrected) van processen weergeeft op het moment dat hij refreshed en voor de totale cpu utilization het gemiddelde gebruik over een refresh interval gebruikt? Met -d 1 is top namelijk wel bruikbaar, maar ik vind het toch enigzins raar dat top anders wel doorheeft dat de totale cpu utilization 100% is, maar dat dat niet overeenkomt met de som van de percentages die bij de processen staan. Dat zou toch mooier moeten kunnen?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:06:
Bedank voor de tip. Met een kortere refreshtijd is cc1plus ook al terug te vinden in het lijstje... bij 0.1 slurt top idd zelf wel veel cpu, maar met -d 1 heb ik een goed compromis te pakken.
Is het dan zo dat top alleen de cpu utilization (idd, geen load, i stand corrected) van processen weergeeft op het moment dat hij refreshed en voor de totale cpu utilization het gemiddelde gebruik over een refresh interval gebruikt? Met -d 1 is top namelijk wel bruikbaar, maar ik vind het toch enigzins raar dat top anders wel doorheeft dat de totale cpu utilization 100% is, maar dat dat niet overeenkomt met de som van de percentages die bij de processen staan. Dat zou toch mooier moeten kunnen?
Nee, want top haalt zijn data uit /proc, en daar staat wel hoeveel tijd de cpu in idle/system/user heeft gezeten, maar niet welk programma dat heeft opgegeten, in iedergeval niet als dat programma al weer afgeschoten is. Als het programma nog draait kun je het wel opvragen, maar anders niet (/proc/stat bevat geloof ik de data over het cpugebruik)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15

TGEN

Hmmmx_

Kees schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:25:
[...]

Nee, want top haalt zijn data uit /proc, en daar staat wel hoeveel tijd de cpu in idle/system/user heeft gezeten, maar niet welk programma dat heeft opgegeten, in iedergeval niet als dat programma al weer afgeschoten is. Als het programma nog draait kun je het wel opvragen, maar anders niet (/proc/stat bevat geloof ik de data over het cpugebruik)
Dat uit /proc halen geldt natuurlijk alleen voor GNU top(1) onder Linux :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Pagina: 1