[HTPC] Wat doen jullie met je HTPC?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Hallo Tweakers :) !

Ik zag gisteren een filmpje van LinuxMCE, en was best onder de indruk :o ... Nu ben ik het op een aantal gebieden eens met de man van het filmpje, een aantal dingen ook niet :9 ;
It's all about the Media, stupid! Not the PC!
Ik mag de interface van Media Center juist heel erg, ik vind het blauw met groen, en die bling bling Microsoft "non-sense" mooi, kan me niet zoveel schelen dat het ten koste gaat van mijn "Media".

In ieder geval, wat ik wilde vragen; waar gebruiken jullie jullie HTPC voor; met welk OS? Ik heb een redelijk krachtige (A64 x2 3800+ @ 2.7GHz, 2GB DDR, X850XT PE) HTPC, en wil hiervan optimaal gebruik maken, nu zat ik er o.a. aan te denken om hem als servertje te laten draaien, gewoon een VMware in de achtergrond ofzo, RIS maken, fileservertje, dat soort dingetjes, ook waren er plug-ins voor Windows Media Center had ik vernomen. Zelf ben ik niet zo heel creatief, maar had gehoopt dat jullie misschien jullie manier van gebruik willen delen en hopelijk niet alleen mij, maar ook anderen op ideeën brengen :).

Ik draai nu Windows Vista Ultimate, maar heb een open-mind wat betreft overstappen op LinuxMCE o.i.d.

Bij voorbaat dank voor jullie inspraak!

Take Care!
Rik

[ Voor 4% gewijzigd door PixelJunkie op 27-03-2007 15:33 . Reden: Herindeling :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 14:09
Ik heb de aanschaf van mijn huidige pc volledig op Media Center basis samengesteld.
Dual tuner kaart (hauppauge MCE 500)
Core 2 Duo (wordt niet zo warm vergeleken vergelijkbare andere pentiums of AMD cpu's)
Fanloze voeding, systeem moet natuurlijk stil zijn ;)
Kast van Mcubed (hfx c30) welke fanloze cpu en gpu koeling mogelijk maakt (heb ik dus ook ;) )

Heb sinds kort ook Vista home premium aangeschaft, want ik was toch wel te spreken over mijn illigale xp mce dat ik deze wel wou aanschaffen.
Ik ga binnenkort (denk ik) hier wel een kleine review van me systeem plaatsen, omdat ik vind dat hij nu (zo goed als ;) * ) af is.
Owja ik heb BTW nog een hdd recorder hier staan maar die gaat binnen nu en een paar dagen van me kamer af vanwege me htpc :)
* = voor de zomer gaat dit er nog in

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 27-03-2007 21:24 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
klaasbram schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:23:
Ik heb de aanschaf van mijn huidige pc volledig op Media Center basis samengesteld.
Dual tuner kaart (hauppauge MCE 500)
Core 2 Duo (wordt niet zo warm vergeleken vergelijkbare andere pentiums of AMD cpu's)
Fanloze voeding, systeem moet natuurlijk stil zijn ;)
Kast van Mcubed (hfx c30) welke fanloze cpu en gpu koeling mogelijk maakt (heb ik dus ook ;) )

Heb sinds kort ook Vista home premium aangeschaft, want ik was toch wel te spreken over mijn illigale xp mce dat ik deze wel wou aanschaffen.
Ik ga binnenkort (denk ik) hier wel een kleine review van me systeem plaatsen, omdat ik vind dat hij nu (zo goed als ;) * ) af is.
Owja ik heb BTW nog een hdd recorder hier staan maar die gaat binnen nu en een paar dagen van me kamer af vanwege me htpc :)
* = voor de zomer gaat dit er nog in
Bedankt voor je reactie!

Leuk systeem!! :) Ik wacht op de review! Ik draai op het moment ook een minder legale versie van Windows, kijk het even aan (ivm. LinuxMCE) en anders koop ik waarschijnlijk ook de OEM van Vista Home Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Heel flauw misschien, maar ik gebruik mijn HTPC voor het afspelen van media welke op mijn server opgeslagen zijn, en bij uitzondering misschien eens een webpagina of MSN.

Ooit begonnen met een celeron 600, maar die begon te haperen bij de grotere divx bestanden. Daarna geupgrade naar een Shuttle SB51G met 1.8GHz P4. Dat heeft bijna 4 jaar probleemloos gedraaid, vorig jaar de CPU vervangen door een 2.8GHz maar dat mocht niet baten. Sinds een paar maanden heb ik namelijk een 1280x720 beamer dus in plaats van 800x600 tv out wordt er nu iets meer van het systeem verwacht. HD divx was al stressen en H264 bestanden waren helemaal niet af te spelen zonder haperen.

Er moest dus een Core Duo systeem komen. Eerst gekeken naar de Aopen MiniPC, maar uiteindelijk de sprong maar gewaagd; er staat nu een Mac Mini met 2Ghz Core Duo en 1Gb intern geheugen. Apparaat heeft VGA/DVI aansluiting, spdif uit en ingebouwd wireless netwerk. Speelt al mijn media probleemloos af met Front Row (mediacenter interface, die helaas nog geen plugins ondersteunt). Naast de looks van dit apparaat speelt geluidsproduktie en energiezuinigheid toch ook wel mee, hij verbruikt in standby iets van 1 watt en als ie speelt ongeveer 60.

Mocht ik 'm ooit als HD recorder willen inzetten kan ik er een USB tuner op aansluiten eventueel, maar voor dat doel heb ik ook een losse HD recorder.

Ben inmiddels al aan het zoeken naar een tweede, om de divx speler op de slaapkamer te vervangen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Ik ben ik het bezit van een aopen barebone met:

athlon xp 2600
512 Mb DDR
Geforce fx 5200
Hauppage 500 MCE
80 Gb internal disk
250 Gb WD USB drive

Ik heb hem vooral voor het kijken en opnemen van tv. ook kijk ik mijn series en dvd's hierop. Ik ben eerst begonnen met My Home Theather PC echter is dat overgegaan naar meedio en moest er een ander platform komen. Daarna heb ik gekozen tussen mediaportal en windows mediacenter. Ik he beide ook naast elkaar gedraaid. maar uiteindelijk heb ik 1.5 jaar lang mediacenter 2005 gebruikt en dat beviel goed. Echter waren er kleine irritaties (vooral hoe windows mediaplayer met mp3 albums omgaat) dat ik weer overgestapt ben naar mediaportal.

Ik ben nu net 2 dagen overgestapt naar mediaportal en ik moet zeggen dat het tot nu toe erg bevalt. Aan mediaportal moet standaard nog wel wat meer gebeuren kwa instellingen (TV,Gids etc) dan bij mediacenter maar als het ingesteld is dan is het super makkelijk. Ik moet wel bekennen dat ik bij het overschakelen naar tv mediaportal wel een klein beetje trager is dan MCE 2005. Maar verder heb ik geen problemen :)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Core 2 duo 6600
2Gb ram
8800GTX
Vista Ultimate
  • Ik game erop.
  • Kijk er tv mee.
  • Neem er tv mee op.
  • Surf ermee over het web.
  • Share er mijn media mee over het internet.
  • Fileserver.
  • Werkstation
  • Luister er muziek mee.
  • Telebankier ermee.
Ik doe er echt alles mee. Mijn andere pc's worden enkel nog door andere inwoners gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb een athlon 2400, 512mb ram, 250gb harddisk, MCE150 kaart en ATi9600 kaartje... Dit alles in een Dign HV5 kast... Past goed bij m'n Harmankardon spullen...

Geen top of the bill, maar het voldoet... Snap ook niet waarom iedereen persé zoveel power in z'n HTPC wil hebben... Voor mij was stilte de grootste eis.
Heb ondertussen Vista Home Premium erop draaien, en wat meer geheugen zou dus geen overbodige luxe zijn, maar dat komt nog wel een keer.

Gebruik het systeem nóg niet uitgebreid, aangezien ik nog thuis woon, en het ding niet echt praktisch neer kan zetten. Maar vooral het afspelen van mp3's is mijn grootste eis. Ook vind ik de epg erg handig.

Vind overigens wel dat het weergeven van grote hoeveelheden muziek nog bagger is... Vraag me ook af of daar nog wat aan veranderd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:25:
Ik heb een athlon 2400, 512mb ram, 250gb harddisk, MCE150 kaart en ATi9600 kaartje... Dit alles in een Dign HV5 kast... Past goed bij m'n Harmankardon spullen...

Geen top of the bill, maar het voldoet... Snap ook niet waarom iedereen persé zoveel power in z'n HTPC wil hebben... Voor mij was stilte de grootste eis.
Heb ondertussen Vista Home Premium erop draaien, en wat meer geheugen zou dus geen overbodige luxe zijn, maar dat komt nog wel een keer.

Gebruik het systeem nóg niet uitgebreid, aangezien ik nog thuis woon, en het ding niet echt praktisch neer kan zetten. Maar vooral het afspelen van mp3's is mijn grootste eis. Ook vind ik de epg erg handig.

Vind overigens wel dat het weergeven van grote hoeveelheden muziek nog bagger is... Vraag me ook af of daar nog wat aan veranderd gaat worden...
Voor het gamen misschien? Ik durf te verwedden dat mijn mediacenter stiller is. Ik gebruik waterkoeling. Mijn rad staat buiten. Het meest luidruchtige is mijn dvd speler. Kracht kan prima samen met stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakky
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 20:39
Ik ben aan het kijken voor een HTPC. Ik wil hem gaan gebruiken om TV mee te kijken (voorlopig nog met een oude crt televisie), TV opnemen, radio luisteren en opnemen, MP3 luisteren en downloaden, foto's kijken en als servertje voor documenten.

Ik ga hiervoor waarschijnlijk het htpc systeem aanschaffen wat in de BBG van maart staat. Dat is hier te vinden. http://tweakers.net/reviews/671/6. Lijkt mij een prima systeempje met een mooie prijs waar ik voorlopig even mee vooruit kan. Als besturingssysteem koop ik een Windows Vista Home Premium licentie en gebruik dan Mediacenter.

Zit alleen wel te twijfelen of ik die videokaart wel nodig heb. Gamen doe ik er namelijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Kwakky schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:44:
Ik ben aan het kijken voor een HTPC. Ik wil hem gaan gebruiken om TV mee te kijken (voorlopig nog met een oude crt televisie), TV opnemen, radio luisteren en opnemen, MP3 luisteren en downloaden, foto's kijken en als servertje voor documenten.

Ik ga hiervoor waarschijnlijk het htpc systeem aanschaffen wat in de BBG van maart staat. Dat is hier te vinden. http://tweakers.net/reviews/671/6. Lijkt mij een prima systeempje met een mooie prijs waar ik voorlopig even mee vooruit kan. Als besturingssysteem koop ik een Windows Vista Home Premium licentie en gebruik dan Mediacenter.

Zit alleen wel te twijfelen of ik die videokaart wel nodig heb. Gamen doe ik er namelijk niet op.
Dat lijkt me ook nou niet echt een game videokaartje. De videokaart is voornamelijk intressant dankzij Avivo, de tegenhanger van nVidia's PureVideo, waarmee hardwarematig video kan worden gedecodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Seth_Chaos schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:43:
[...]

Voor het gamen misschien? Ik durf te verwedden dat mijn mediacenter stiller is. Ik gebruik waterkoeling. Mijn rad staat buiten. Het meest luidruchtige is mijn dvd speler. Kracht kan prima samen met stilte.
Mjah, maar waarom zou je willen gamen op een HTPC...

Dan is het in mijn ogen geen HTPC meer... In alle eerlijkheid...

Daarnaast heb ik alleen een casefan en een voedingsfan... Enige wat je hoort is de HD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik gebruik zelf ook Windows Media Center 2005.

Eerst had ik een

AMD 2400+
Asus A7N8X Deluxe
512 MB 333Mhz
ati 9200 128MB
Hauppauge 500MCE
2x 250 gig SATA

Dit werkte prima, zeker voor TV kijken, DivX kijken(series :P )DVD kijken, Radio luisteren.

Dit alles had ik aangesloten op een breedbeeld panasonic via S-video.

Nu steeds meer HD content beschikbaar wordt, met name alle series, vond ik het wel mooi om dit op een platte tv met hogere resolutie te bekijken.

Dus een 32" Tatung LCD gekocht! Via VGA de TV aangesloten en het beeld was perfect, heerlijk scherp via de resolutie van 1360x768.

Maargoed, wil je een beetje HD kijken heb je toch wat snellere onderdelen nodig, en met name een videokaart die purevideo ondersteund!
Ik had nog een 3200+ s939 liggen die ik uit mijn desktop had, dus ik heb in V&A gekeken naar wat spullen om te upgraden.

Nu dus
AMD 3200+ s939
Asus A8N5X
1 GB 400 Mhz
Geforce 7300 GS passief
2x500 GB 16MB SATA2

Nu kan ik 1080p *.ts files vloeiend kijken met 15% CPU belasting. Ook Bluray/HD-DVD worden dus door purevideo hardwarematig versneld, wat heel veel CPU belasting scheelt. 100% vs 30%. OFtewel schokkend vs vloeiend.

Helaas gaan alleen 1080p films met x264 codering niet vloeiend, maar dit gaan ze ook niet op mijn X2 4800+ :? Zelfs niet met VLC player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weumel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-11-2022
Nou, mijn HTPC zou op z'n teentjes getrapt zijn als jij hem geen htpc vindt omdat erop gespeeld wordt af en toe hoor! :+

Waarom mag er nou niet gespeeld worden op een htpc?
De PS3 en XBOX360 worden toch ook geprofileerd als mediacenters?
Me dunkt dat je daar wel een eindje op kan gamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:53:
[...]

Mjah, maar waarom zou je willen gamen op een HTPC...

Dan is het in mijn ogen geen HTPC meer... In alle eerlijkheid...

Daarnaast heb ik alleen een casefan en een voedingsfan... Enige wat je hoort is de HD ;)
Omdat ik mijn pc games wil spelen vanuit mijn luie stoel, op mn lcd tv of op mn beamer, met een mooie THX gecertificeerde 7.1 geluids installatie. Tot op heden weiger ik me door mn vriendin naar een pctje in een hoek van de kamer te laten verbannen. Ze heeft een mooie laptop gekregen met een DVB-T kaart, kan ze al haar programma's bekijken vanaf het terras of de keuken. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Seth_Chaos op 28-03-2007 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dát is m'n punt ook niet... Maar is het nog een HTPC als erop gegamed wordt?

Dat maakt het in mijn ogen meer een allrounder dan een dedicated htpc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:38:
Dát is m'n punt ook niet... Maar is het nog een HTPC als erop gegamed wordt?

Dat maakt het in mijn ogen meer een allrounder dan een dedicated htpc...
Als ik een home entertainment set koop en ik plaats het in mijn tuin of kantoor. Veranderd het naampje op de componenten dan ook automagisch naar tuin of kantoor entertainment set? Het blijft gewoon een home entertainment set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Kurios schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:09:

Helaas gaan alleen 1080p films met x264 codering niet vloeiend, maar dit gaan ze ook niet op mijn X2 4800+ :? Zelfs niet met VLC player.
Júist niet met VLC. Ik vind VLC erg slecht met x264.
CoreAVC + Media player classic is de meest ideale combinatie voor x264. Ik speel 1080p x264 op een laptop met een intel T2300 (1,66 ghz duo) met 30% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

Mijn HTPC staat stof te happen terwijl ik bezig ben om mijn 624 aflevering StarTrek om te zetten van DVD naar XVID.

het gaat om een Celeron D terug geklokt naar 2Ghz in een Hiper HTPC behuizing op een ASUS RD4-MX moederbord met ATI express chipset en X300 onboard. als os gebruik ik op het moment nog FedoraCore 6 met MythTV hoewel er helemaal geen TV Tuner in zit maar goed.

systeem werkt goed i.c.m met een 480p beamer die ik hier heb. VLC werkt wel goed met XVID alleen x264 heb ik nog niet geprobeerd. MPlayer is ook een goede combinatie met XVID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik wil over een tijdje ook een media center, en daar moet toch erg op gegamed kunnen worden.
Speelt heerlijk vanaf de bank 8)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 22:24
Ik ben helemaal geen filmkijker, maar muziek luister ik heel veel. Ik heb een ouwe PC gepakt, daarvan bepaalde onderdelen vervangen door stille varianten en dit geheel voorzien van Windows2000 en Foobar en deze volledig getweaked naar een fullscreen, remote-friendly interface. Ik heb een irDA oogje gekocht, WinLIRC en Girder geinstalleerd en kan nu met Foobar mijn FLAC-collectie op het netwerk browsen vanaf de bank. Ben erg tevreden over het eindresultaat, maar het eigenlijke hobbyen was nog veel leuker. bijkomend voordeel is dat het nu samenwerkt met LastFM

PIII 733 (passief)
Samsung Spinpoint HD
M-Audio Revolution 7.1
Nexus NX-3500 PSU
GeForce FX 5200
512MB RAM
irDA oogje van eBay voor €2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Irminsul schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:49:
[...]

Júist niet met VLC. Ik vind VLC erg slecht met x264.
CoreAVC + Media player classic is de meest ideale combinatie voor x264. Ik speel 1080p x264 op een laptop met een intel T2300 (1,66 ghz duo) met 30% load.
oke, bedankt voor de tip. Ik vond het al zo raar dat ik zelfs op die x2 4800+ 100% cpu belasting krijg.

edit: Gouden tip zelfs :) Nu nog maar 30% CPu load _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 28-03-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Nog niemand ervaring met LinuxMCE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Rik.Reinink schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 09:40:
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Nog niemand ervaring met LinuxMCE?
Nee ik ieg nog niet, al ga ik het zeker proberen. Vandaag komt mijn TV terug van reparatie, dus dan kan ik er even naar kijken :)

Mediaportal vind ik eerlijk gezegd nogal buggy. Ik gebruik het nu op deze XP machine, maar heel vaak hangt het programma als ik tv fullscreen wil zetten.
TV gids zit er bijv niet standaard in, maar moet je handmatig eerst toewijzen en dan downloaden.

Ik vind MCE eigenlijk veel gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Ik ben een paar jaar geleden begonnen aan de opbouw van mijn HTPC, in eerste instantie om van +/- 400 CD's in de huiskamer af te zijn. Alle cd's zijn op harddisk geript, en met FLAC gecodeerd om toch van de maximale kwaliteit te kunnen genieten.
Daarnaast zit er een Terratec Aureon 5.1 Fun kaart in, optisch aangesloten op mijn versterker. :)

Leuk voordeel is dat ik nu de muziek vaak op 'shuffle' heb staan, en zo dus ook muziek hoor waarvoor ik wel degelijk betaald heb, maar simpelweg 'vergeet' dat ik het heb! :+

Daarnaast sinds een half jaartje ook maar eens een redelijke TV-kaart ingebouwd (Pinnacle PCTV Analog PCI Classic), voor het kunnen opnemen van programma's. Hiervoor wordt mencoder gebruikt, die het beeld opslaat als dvd-compatible mpeg. :)

Verder staan natuurlijk alle fotoalbums op deze machine, ideaal, want het apparaat staat toch zo goed als altijd aan als ik thuis ben, dus als er iemand op de koffie komt kan ik met 3 klikjes op mijn draadloze joypad de vakantiefoto's laten zien :*)

Als systeem gebruik ik Mandriva Linux 2007.0 met Freevo 1.7.0 (ben overigens begonnen bij Freevo 1.5.3 op Mandriva 2005.1).

De hardware in mijn bakje:
AMD Athlon XP 2600+
512MB DDR400
250GB Maxtor HD
nVidia GeForce MX440 (puur voor de TV-out)
Terratec Aureon 5.1 Fun
Pinnacle PCTV Analog PCI Classic

Dit alles in een Coolermaster Cavalier 2 behuizing.

Daarnaast heb ik een LiveCD gemaakt (remaster van MCNLive), met daarop Freevo 1.7.0 voorgeinstalleerd voor mensen die het ook eens willen proberen (*hint*hint* :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
highking schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:53:

...

Daarnaast heb ik een LiveCD gemaakt (remaster van MCNLive), met daarop Freevo 1.7.0 voorgeinstalleerd voor mensen die het ook eens willen proberen (*hint*hint* :+)
Interessant, heb je een ISO online staan? Wat ik eigenlijk wil, is dus die LinuxMCE (die op Ubuntu 6.10 draait), maar dat dus die Ubuntu zo ver is uitgekleed dat hij eigenlijk alleen nog maar LinuxMCE draait, en misschien FireFox :9 met dus in gedachte (heel erg) snel op te kunnen starten.

Heeft LinuxMCE ook van die fancy-bling-bling effectjes als Vista MC, die vind ik zo mooi O-) O+ :9~

P.S.
Ik ben echt een Linux-n00b... Ik wil er niets aan hoeven te doen, ik snap er geen zak van; van de week poging gedaan, maar de enige melding die ik kon krijgen was "bla bla bla... Are you root?" en ik was nog wel root :? ... En maar zeggen dat Windows zo vaak om bevestigingen vraagt... 8)7 :X Maarja, dat is niet zo interessant :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Rik.Reinink schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:27:
Interessant, heb je een ISO online staan?
Zie mijn sig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
Oh, haha, sorry O-) :$ ... Ik zit nu op het werk, en we hebben de boel redelijk goed dichtgetimmerd, ik zal eens even kijken of ik de ISO nu kan downloaden, anders doe ik het vanavond thuis :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Hoicks

Techno!

Amd Athlon Thunderbird 1333
512MB DDR
ATI 9550GE 128MB
160GB Harddisk
PVR 150MCE
Dit alles in een Coolermaster Cavalier IV desktop behuizing.
MCE keyboard en afstandbediening

Aangesloten via D-SUB op Samsung LE26R71B LCD TV en via optical out naar mijn Yamaha receiver.

Het beestje werkt prima onder Windows XP MCE. Grootste probleem is dat ik zoveel albums heb dat het een tijdje duurt voor er iets in beeld komt als ik op My Music klik. Voor de rest werkt het systeem heel erg goed.

Het bekijken van 720p materiaal is niet te doen. Op dat moment slurpt de weergave zoveel van het systeem dat het soms wel 1 tot 2 minuten duurt voor MCE weer bruikbaar is. (na indrukken stopknop).

Ik gebruik 'm voornamelijk voor opnemen video en afspelen van muziek. Ook MSN gebruik ik de laatste tijd steeds vaker. Gamen wil ik ook nog doen, maar ik krijg de shortcuts in MCE nog niet lekker voor elkaar.

Mijn HTPC in de toekomst:
Snellere CPU met mobo/Videokaart die hardwarematig HD materiaal kan decoden en Vista MCE.
(in diezelfde volgorde van upgraden)

[ Voor 8% gewijzigd door Hoicks op 29-03-2007 12:28 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

SeatRider schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 09:18:
Heel flauw misschien, maar ik gebruik mijn HTPC voor het afspelen van media welke op mijn server opgeslagen zijn, en bij uitzondering misschien eens een webpagina of MSN.

Ooit begonnen met een celeron 600, maar die begon te haperen bij de grotere divx bestanden. Daarna geupgrade naar een Shuttle SB51G met 1.8GHz P4. Dat heeft bijna 4 jaar probleemloos gedraaid, vorig jaar de CPU vervangen door een 2.8GHz maar dat mocht niet baten. Sinds een paar maanden heb ik namelijk een 1280x720 beamer dus in plaats van 800x600 tv out wordt er nu iets meer van het systeem verwacht. HD divx was al stressen en H264 bestanden waren helemaal niet af te spelen zonder haperen.

Er moest dus een Core Duo systeem komen. Eerst gekeken naar de Aopen MiniPC, maar uiteindelijk de sprong maar gewaagd; er staat nu een Mac Mini met 2Ghz Core Duo en 1Gb intern geheugen. Apparaat heeft VGA/DVI aansluiting, spdif uit en ingebouwd wireless netwerk. Speelt al mijn media probleemloos af met Front Row (mediacenter interface, die helaas nog geen plugins ondersteunt). Naast de looks van dit apparaat speelt geluidsproduktie en energiezuinigheid toch ook wel mee, hij verbruikt in standby iets van 1 watt en als ie speelt ongeveer 60.

Mocht ik 'm ooit als HD recorder willen inzetten kan ik er een USB tuner op aansluiten eventueel, maar voor dat doel heb ik ook een losse HD recorder.

Ben inmiddels al aan het zoeken naar een tweede, om de divx speler op de slaapkamer te vervangen :)
Ik heb een MacBook 2GHz Core Duo, 2GB. Als ik HD demos afspeel in 1080p (pioneer demo/insense demo/sony demo) in VLC dan ziet dat er perfect uit totdat het gaat bewegen. Dan zie ik allemaal 'jaggies' rondom de bewegende delen. 720p draait perfect in VLC. Hoe kan ik dat ook bewerkstellen met 1080p ts bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20084

Mijn configuratie (nu al ongeveer een jaar oud):
  • Behuizing: Ahanix MCE 301 Silver (low-profile systeem)
  • AMD Athlon64 3500+ (Venice) met Zalman CNPS7000B-AlCu cooler
  • uATX board van MSI gebaseert op ATI RS480 chipset
  • Samsung 400GB HDD (SATA) + Seagate 160GB HDD (ATA)
  • 2x Hauppauge PVR-MCE150 Low-Profile TV-kaarten
  • ATI X1600 based low-profile videokaart met HDMI (details vergeten)
Dit alles aangesloten op een Samsung LE32M51 LCD TV en Marantz SR5200 receiver. De HTPC staat wanneer niet in gebruik in standby-modus tbv e.g. TV-opnames.

Het systeem draait Windows Media Center 2005 - UK (XP-Pro plus wat extra dus), al gebruik ik MCE2005 zelf maar deels:
Mijn hoofd HTPC-applicatie is Meedio (http://www.meedio.com/products/pro/index.html) met een leuke waslijst aan plugins en themes, waarbij ik MCE2005 gebruik als PVR (TV opname+afspelen+tv-gids). Als overall theme binnen Meedio gebruik ik het HDeeTV theme (http://www.meedio.com/mai...849-9068FD178F31}&start=0)

Voor de rest gebruik ik dus Meedio voor:
  • mp3/FLAC/APE Muziek (eventueel ook streaming video clips van internet)
  • FM-radio (via PVR150) en streaming muziek
  • Playlists kan ik ook branden naar muziek CDs
  • Films (in alle formaten, ook gewone DVDs). Gefiltert via ffdshow
  • Online automatisch film info+plaatje ophalen voor nieuwe toegevoegde films
  • Afspelen van HD materiaal (720p/1080i/1080p)
  • Foto albums
  • Online weerberichten (direct op hoofdpagina)
  • Online RSS feeds (met scrolling newsflashed op hoofdpagina)
  • Online dagelijkse stripjes (e.g. Dilbert)
  • Strips bekijken (met CDisplay kloon)
  • Games (via MAME en gebruik van draadloze Logitech RumblePad2)
Dit gehele gebeuren (incluus receiver+TV+externe DVD) wordt allemaal bedient met alleen een Logitech Harmony Remote 555 (en Rumblepad voor games). Dus geen muis/toestenbord, want ik wil dit niet zien als een PC (staat in de woonkamer). Wanneer er nieuwe content (muziek/films) toegevoegd wordt, doe ik dit remote van de PC waarop ik normaal werk (fileshare). Meedio controleert zelf of er nieuwe content is toegevoegd en update dan zijn database. Voor wat uitgebreidere werk gebruik ik een VNC verbinding.
Maw: erg simpel dus in bediening en daarom dus ook een vrij hoge WAF :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 30-03-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik heb mijn HTPC specifiek gebouwd en gekocht voor deze functie. Ik heb dus niet een extreem zwaar systeem samengesteld, maar snel genoeg om de meest simpele dingen ermee te kunnen doen.

De configuratie:
• AMD Athlon 64 3000+ (toen goedkoopste)
• 2 x 512MB PC3200 (moet genoeg zijn)
• ASUS A8N5X (prima PCI-E moederbord)
• ASUS 7600GS silent videokaart
• Arctic cooler 64 Pro (goedkoop en stiller dan stock, die ik overigens niet heb bij de tray versie ;))
• Silverstone LC17S kast
• 160GB samsung schijf.
• Haupauge PVR150
Voor foto's van deze hardware verwijs ik jullie naar mijn topic: hiero

Ik gebruik Windows MCE 2005. Ik heb ook programma's als MediaPortal gebruikt en hoewel deze programma's beter naar wens aan te passen zijn vond ik MCE gewoon soepeler werken en gewoon geen gezeik met van allerlei 3rd party programma's installeren enzo. Ik heb ook een MCE remote gekocht om lekker makkelijk vanalles te kunnen doen :)

Ik wilde mijn HTPC VOORAL hebben om DVD's af te kunnen spelen op mijn HTPC. Ik ben ervan overtuigd dat de beeldkwaliteit van een DVD in combinatie met NVIDIA PureVideo (de MPEG2 decoder van NVIDIA die de GPU kan gebruiken als hardware ondersteuning) een stuk beter is dan een losse DVD speler. Daarbij zou ik dan de computer via DVI kunnen aansluiten, wat waarschijnlijk ook beter beeld geeft.

Wat daar ook mooi bij kwam, was dat ik uiteraard mijn gedownloade series kan bekijken vanuit bed met de MCE remote :) En ook HDTV demo's en films kan ik nu dus afspelen via de PC op de TV, aangezien er nog bijna geen HDTV (HD-DVD/Blue-Ray) spelers zijn. Ik heb wel al mijn films/series (behalve mijn collectie van 150 DVD's) op mijn server staan. Deze staan dus NIET op de HTPC. Vandaar 'slechts' 160GB schijf.

Aangezien mijn 15 jaar oude videorecorder het begeven heeft wilde ik een alternatief voor het opnemen van video. Uiteraard videobanden bekijken gaat niet via een computer, maar opnemen natuurlijk wel. Opnemen in MCE is zo extreem simpel dankzij de electronische gids dat dit natuurlijk ook iets was wat ik wilde gaan doen met mijn HTPCtje :) TV kijken vind ik dat wat minder boeiend. Hoewel timeshifting tijdens live uitzendingen natuurlijk prettig is vind ik het niet zo boeiend. Daarbij is de beeldkwaliteit van de PVR150 niet echt geweldig te noemen vind ik.

Dingen die ik er ook mee doe, maar wat niet echt meegespeeld heeft zijn bijvoorbeeld het spelen van Nintendo games via emulators. Ik heb een mooie Logitech joystick (type Playstation rumble clone) waarmee ik dus allerlei console spelletjes op de TV kan gaan spelen. Ook speel ik een paar wat simpelere 'gewone' PC spellen, zoals FIFA2007 en Flatout2, die overigens op een systeem als dit gewoon prima draaien op 1280 x 720.

Ik wilde persé een dedicated machine hebben omdat ik geen zin had in 2 kabels van mijn PC naar zowel beeldscherm als TV, in het switchen van scherm via NVIDIA contol center, langzamere PC als hij aan het opnemen is en extra lawaai (mijn gamePC toen is veel sneller, maar maakt ook veel meer lawaai, hoewel mijn NIEUWE PC in mijn sig wel weer veel stiller is) en extra stroomkosten. Daarom dus een relatief langzame, maar vooral stillen en zuinige PC voor HTPC taken voor als ik 'm langere tijd aan moet laten staan. Ook kan ik dan permanent mijn 5.1 set op de computer aangesloten houden.

In de praktijk gebruik ik 'm inderdaad veel voor DVD kijken en zo nu en dan series. Spelletjes speel ik slechts af en toe als het uitkomt, of als er een vriend langskomt om te multiplayeren. Opnemen deed ik al niet veel, maar opnemen met de HTPC gaat echt lekker. En daar ben ik zeer tevreden over. Ook de TV functies werken simpel en doeltreffend. De beeldkwaliteit van de PVR150 ben ik verder niet over te spreken.
Ook speel ik er nu vaker muziek mee af. Nu ik mijn MP3 collectie (ook op de server) wat beter geordend heb en betere ID3 tags heb gegeven is het makkelijk zoeken en afspelen.

Maar hoe dan ook, ik zou 'm zo weer opnieuw kopen als ik de keuze had.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 07:52
Systeem:

AMD X2 3800 65 Watt
512 MD DDR2 5300
ASUS NVIDIA 7600 GS silent
M-AUDIO 5.1
Hauppage 500 dual tuner
Seasonic 320 Watt PSU
SilverStone LC-10M (VFD + remote)

Windows XP + Mediaportal
Gebruik:

Muziek
Video recorder ( + Timeshifting)
Films, series, cabaret (DVD, avi)
Uitzendinggemist (RTL4 + NLD1,2,3.)
Youtube, googlevideo, yahoo musicvideos
Weer (Weathernews)
Fotos
FIFA 2007

Mediaportal is tot nu toe de meest uitgebreide en gebruiksvriendelijke software die ik heb gebruikt.
De configuratie is niet erg eenvoudig, maar daar komt de tweaker wel uit.
De UI is echter netjes en zelfs mijn vriendin (een erg onderschatte factor door veel tweakers) kan er ook mee overweg. Bovendien draait 0.2.2 tot nog toe stabiel. De ondersteuning voor de VFD display is ook zeer goed.
Navigatie kan ook zonder de TV aan te hebben, via de VFD display.

Kortom de HTPC is bij mij thuis de vervanger voor alles wat met multimedia te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 23-06 14:09
Rik.Reinink schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:56:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Leuk systeem!! :) Ik wacht op de review! Ik draai op het moment ook een minder legale versie van Windows, kijk het even aan (ivm. LinuxMCE) en anders koop ik waarschijnlijk ook de OEM van Vista Home Premium.
klaasbram in "De ultieme HTPC bouwen." daar staat het geheel.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Anoniem: 87302 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 00:17:
[...]

Ik heb een MacBook 2GHz Core Duo, 2GB. Als ik HD demos afspeel in 1080p (pioneer demo/insense demo/sony demo) in VLC dan ziet dat er perfect uit totdat het gaat bewegen. Dan zie ik allemaal 'jaggies' rondom de bewegende delen. 720p draait perfect in VLC. Hoe kan ik dat ook bewerkstellen met 1080p ts bestanden?
Is het mpeg2 of mpeg4 (h.264) compressie?

Ik denk dat dit een gebrek is bij VLC, is er geen andere mediaspeler voor de MAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Irminsul schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 16:00:
[...]

Is het mpeg2 of mpeg4 (h.264) compressie?

Ik denk dat dit een gebrek is bij VLC, is er geen andere mediaspeler voor de MAC?
Het is zijn ts bestanden:
Pioneer.HD.Demo.HDTV.1080i.ts
Video: 1920x1080 29.97fps 20000Kbps
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 192Kbps
Nee, voor de Mac is er geen goede mediaplayer zoals MPlayer classic die echt *alles* speelt. Het is een zware teleurstelling om een Mac te gebruiken voor HD content. Hij is daar heel selectief mee. 720 x264 gaat prima maar wmv bestanden draaien moeilijk. Veel moeite met vele 1080p bestanden. En BluRay HDDVD bestanden kan de Mac niet aan, ondanks dat er 2GB in zit en een core duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Het is verschrikkelijk persoonlijk wat je voor OS kiest en denk toch dat jij het zal moeten afwegen. Heb het filmpje even gekeken (en gelachen :) ) omdat hij zo'n zijn best doet om zijn voorkeur als de beste te presenteren, terwijl hij er compleet naast zit qua mogelijkheden en claimt dat MCE dingen niet kan of doet, terwijl dat wel kan.

Kortom, zelf uitzoeken en trash het filmpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Anoniem: 20084 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 11:41:
<knip>
  • Playlists kan ik ook branden naar muziek CDs
<knip>
Hmm, interessant!
Da's het enige in dat lijste dat Freevo niet kan... meteen even een feature request ingevuld >:)

Lijkt mij niet de meeste spannende feature om in te bouwen, hoop daarom dat er snel iets mee gedaan wordt, want dat lijkt mij ook wel wat :*)
(Nu log ik in via ssh, en start K3B voor het maken van compilatie cd's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaos.be
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben zelf momenteel ook bezig met het opzetten van een HTPC omgeving. Maar ik kies wel voor een andere aanpak.

Momenteel ben ik in het bezit van een xbox met xbmc voorgeïnstalleerd, en deze deed het geweldig. Enkel vind ik het nogal sneu dat ik er niet direct mee kan opnemen, ik kan er dus ook niet mee naar tv kijken, ik kan het niet uit mijn luie zetel aanzetten maar moet dus telkens de power in gaan drukken op de doos, en hij ondersteunt standaard geen hdtv...

Nu heb ik een tijdje terug een xbox360 aangekocht. En laatst had mijn vriendin mij een media-center afstandsbediening voor de xbox cadeau gedaan. Nu heb ik de komende week vrijaf, en het is de bedoeling om mijn xbox als media-center extender te gaan gebruiken. Mijn pc zou dienst doen als fileserver en media-center en alle content is direct oproepbaar vanop mijn xbox. Met mijn tv-tuner kan ik tv-programma's opnemen. Het enige nadeel is momenteel dat je jouw divx en xvid-videos niet direct kan afspelen op de xbox. Hiervoor moet de media server de video gaan hercoderen naar een bekend formaat.

Een ander nadeel is natuurlijk ook dat jouw pc 24-7 moet aanstaan. Zelf vind ik dit nu niet zo een probleem, omdat deze tegelijk dienst doet als fileserver en webserver. s'nachts downloaden we onze amerikaanse series via bittorent (we wonen in België, hier heb je nog datalimieten) dus mijn pc staat veel op.

Al bij al zou het veel voordelen moeten geven. Ik speel momenteel veel games op mijn console, en als deze tegelijkertijd dienst kan doen als mediacenter, dan hoef ik enkel 1 apparaat in de living te laten staan. Daardoor word de boel een stuk fraaier, en is alles ook oproepbaar vanaf 1 afstandsbediening. Tegelijk is deze console mooi vormgegeven, ze is stil (als je er geen dvd op afspeelt), binnenkort heb je keuze tussen een wit en zwart model. De aankoopprijs ligt ook lager dan die van een volledige media center pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155508

Ik ben ervan overtuigd dat de beeldkwaliteit van een DVD in combinatie met NVIDIA PureVideo (de MPEG2 decoder van NVIDIA die de GPU kan gebruiken als hardware ondersteuning) een stuk beter is dan een losse DVD speler.
Mee eens. Mijn dvd's zien er mooier uit via de htpc dan via mijn dvd speler.Ik gebruik me dvd speler dus eigenlijk bijna niet meer

mijn setup:

amd x2 3800+
geforce 6800gs met purevideo (h264/mpeg etc)
WIN MCE
powerdvd 7.3 ultra (voor het afspelen bluray,hddvd en dvd (gaat lekker met hardware acc van purevideo
MPC met ffdshow tryout division (www.x264.nl), matroska splitter voor bijv blu-ray rips op 720p of 1080p. Ac3 filter voor het regelen van de surround.

Eerst gebruikte ik nog vlc, maar ben helemaal over naar mpc. Je kunt namelijk ook de cyberlink avc encoder erin zetten, waardoor je hardware acc hebt. En ik vind de filmpjes in h264 formaat er niet mooi uit zien in vlc. CoreAVC werkt hier voor geen meter, de h264 films schokken heel erg en de kwaliteit zuigt.. Met ffdshow of cyberlinks avc decoder gaat het perfect.

Ik heb al een tijdje bezig om all mijn dvd's om te zetten naar h264 met ac3 of aac5.1 surround. Dan geen geswap meer met dvd's en vanuit de luie stoel een flimpje uit kiezen.

Helaas ik mijn tv kaart niet compatible met MCE dus ik moet nog een keer een andere halen.

Ben zeer te spreken over de kwaliteit die mijn geforce levert naar het scherm

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 155508 op 30-04-2007 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
Wat LinuxMCE betreft, ik gebruik nogal eens exotische hardware in mijn HTPC (kwalitatief hoge geluidskaart, ...) en die hebben dan geen ondersteuning in Linux. Daarom kies ik voor een HTPC toch altijd voor Windows. Het is gewoon meer compatibel met hardware en er bestaan in het algemeen meer HTPC tools voor, je krijgt dingen gemakkelijker voor elkaar.

Wat gamen betreft, het is toch wel héél leuk om die oude games te spelen via Mame of andere emulators. Daar vind ik een HTPC dan weer wel geslaagd voor. Of op PC heb je ook leuke games zoals Rayman, geef mij dan maar een grote TV en een game controller!

Ik gebruik MediaPortal op mijn PC omdat het de meeste mogelijkheden en plugins geeft : TV (kijken en opnemen), Films, Series, Games (Emulators en PC Games), ... En er zijn nog zo veel dingen die ik zou willen doen, maar de tijd ontbreekt me momenteel een beetje om het ding helemaal af te stellen zoals ik zou willen.

Verder heb ik een P4 2.6 met 512MB RAM, een Seagate Barracuda schijfje (lekker stil), Hauppauge PVR350 en een AudioTrak geluidskaart. Kaartje is een eenvoudig DX9 (fanless) kaartje. En ik het een leuke Ahanix MCE601 case (www.ahanix.com) gekocht zodat hij mooi langs de versterker en dvd speler past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187293

'k Heb gisteren een HD-ready TV aangeschaft en begin me net te verdiepen in een HTPC, maar ben voornamelijk benieuwd in hoe jullie de HTPC met de TV aansluiten en wat 'de beste kwaliteit' zou leveren.
Zelf heb ik via m'n oude setup (pc, s-video out, s-video converten naar SCART, SCART tv-in) gisteren een DVD gekeken, maar kwaliteit viel tegen, mag hopen dat er betere verbindingen zijn. De TV heeft ook een PC verbinding, die ga ik vanavond maar eens uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Mijn HTPC gebruik ik kortweg voor alles. Onder andere: games, films kijken, internetten, msn'en, dvd branden, muziek luisteren en ga zo maar door!

En omdat ik sinds deze week een 720P HD-ready TV toestel heb, ben ik nu bezig veel HDTV films binnen te halen. De TV, Samsung LE26R32, heb ik aangesloten via de VGA aansluiting op mijn videokaart (7900GT). TV werd direct gevonden, net als de resolutie.
Pagina: 1