Probleem 2 sata hd's

Pagina: 1
Acties:

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:46
Ik heb vandaag een 2de HD raptor74 gig erbij gekocht. De oude Maxtor 200 gig wil ik als opslag gebruiken voor films enz.

Windows XP geinstalled op de raptor ,,,dit ging allemaal goed... in de bios heb ik de SATA op "auto"
gezet met de raptor als eerste voor de boot.

Maar als ik nu opstart ( cold boot ) dan ziet hij alleen in de POST mijn Raptor :X maar.... 1maal in windows is mijn maxtor wel gewoon zichtbaar ..... start ik hem nog een keer op zie ik in de POST de Maxtor er wel bij staan...

Als hij de Maxtor wel in de POST wel dedecteerd staat hij ook gewoon op udma-5.... ziet hij hem niet bij de POST dan staat hij op udma-2 :?

In de bios heb ik de volgende keuze's

1.auto
2.enhanced
3.sata only
4.combined

Hij staat nu op auto ..... als ik enhanced gebruik maakt hij van mijn Maxtor een Mass Storage Controller ..... dit is volgens mij niet goed.

Ik ben het SATA topic doorgelopen maar kan daar niet veel verder komen ..... en ik ga er vanuit dat ik geen driver hoef te installen.

Iemand een idee waar die op moet staan ? of hetzelfde probleem bij de hand heeft gehad.

mobo is van aopen: i865PEa-7iF

Verwijderd

Wat is nu werkelijk het probleem, als beide schijven het in Windows wel goed doen? Maak je je zorgen om dat het in de toekomst niet goed gaat werken of mis je nu al iets qua functionaliteit?

Ik zou niet weten wat enhanced zou moeten betekenen. Wel zou ik willen adviseren eens een andere kabel te gebruiken.

• RoaDHouse
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 04:15:
Wat is nu werkelijk het probleem, als beide schijven het in Windows wel goed doen? Maak je je zorgen om dat het in de toekomst niet goed gaat werken of mis je nu al iets qua functionaliteit?

Ik zou niet weten wat enhanced zou moeten betekenen. Wel zou ik willen adviseren eens een andere kabel te gebruiken.
Het probleem is dat hij bij het opstarten alleen de raptor (master) bij de post ziet ...... en niet de maxtor (slave).
Als ik nog een keer reboot staat de maxtor er wel bij.

Andere kabel ? ... bedoel je een nieuwe of ander type kabel ?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

ik heb ditzelfde probleem gehad met mijn Maxtor schijf, op verschillende Asrock borden...alleen dan met mij bootdisk, ik heb het nooit op kunnen lossen met firmware/drivers etc., uiteindelijk heb ik die schijf maar aan de SATAII poort gehangen...(backwards comp. gelukkig)

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Probeer gewoon eens de verschillende opties die het BIOS je geeft. Werkt geen van alle?
En, als de schijf in windows alsnog herkend wordt, wat is dan het punt.
Enne, master en slave met sata schijfjes :?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Inderdaad, bij SATA heb je geen master/slave. En aangezien je oude maxtor op slave staat kan dat het probleem zijn bij niet herkend worden in de bios. Zet deze maar gewoon op master, wie weet helpt t. En uiteraard op de juiste connector van je PATA kabel. Dus blauw op mobo en zwart op hdd.

Edit: Ik ga er even vanuit dat je Raptor schijven SATA zijn (is altijd zo), en dat je Maxtor nog een oude PATA IDE schijf is.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben1985 op 28-03-2007 14:35 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• RoaDHouse
Nee het zijn allebei SATA schijven ......... en heb ze allebei op de aparte SATA aansluiting zitten op het mobo.

Ik zal straks even wat meer info over de instellingen van de bios hier neerzetten ... mischien dat het dan wat duidelijker wordt.

• RoaDHouse
ok .... mischien wordt het nu duidelijker:

In de bios heb ik deze mogelijkheden.....

1.combined mode / pata en sata are combined
2.enhanced mode / enables sata en pata
3.sata only / sata is operating in legacy mode
4.auto / auto arrange by bios.

Als ik "enhanced" mode gebruik ziet het er als volgt uit :

ide channel 0 / plextor
ide channel 1 /master / none
ide channel 1/ slave / none

ide channel 2 / raptor (boot)
ide channel 3 / maxtor

Met deze setting gaat alles goed .... maar kan geen ghost_Image wegschrijven naar de Maxtor .... ghost blijft gewoon hangen !!!!!!!!

Bij "auto" mode

ide channel 0 / master / Plextor
ide channel 0 / slave / maxtor

ide channel 1 / master / Raptor

Met deze setting gaat wel alles goed maar bij een koude boot ziet hij de maxtor niet !!!!!! druk ik nog een keer reset dan ziet hij hem wel....... en Ghost_Images kunnen ook zonder problemen worden weggeschreven.

Nu is mijn vraag waar moet ik hem nu opzetten "auto" of "enhanced"
Pagina: 1