Toon posts:

Welke digitale camera voor toneel?

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek voor iemand een kleine digitale camera, niet al te duur (max 300 euro, mag ook minder zijn) en makkelijk in gebruik. Het belangrijkste is mensenfotografie (toneel, theater) en dieren (kan binnen of buiten zijn).
Ik dacht b.v aan een canon ixus 800is, maar ik weet niet of deze makkelijk in gebruik is voor een leek en misschien zijn er betere opties. Het belangrijkste is als de foto's er maar goed uitkomen. En op tv kunnen aansluiten zodat je de beelden daarop kunt zien.
Weet iemand een goede?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 14:59 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Voor max 300€ heb je sowieso niet echt veel keuze ...

Voor de soorten fotografie die je vermeld zou ik een camera nemen met een grote lens (veel licht), spiegelreflex dus, maar ja dat valt buiten je budget dus.
Zorg dan in ieder geval dat het toestel tenminste over beeldstabilitatie beschikt, erg handig bij weinig licht/binnenfotografie.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:56:
Hallo,

Ik zoek voor iemand een kleine digitale camera, niet al te duur (max 300 euro, mag ook minder zijn) en makkelijk in gebruik. Het belangrijkste is mensenfotografie (toneel, theater) en dieren (kan binnen of buiten zijn).
Ik dacht b.v aan een canon ixus 800is, maar ik weet niet of deze makkelijk in gebruik is voor een leek en misschien zijn er betere opties. Het belangrijkste is als de foto's er maar goed uitkomen. En op tv kunnen aansluiten zodat je de beelden daarop kunt zien.
Weet iemand een goede?
Mometeel is de OLYMPUS SP-510 bij Dixons € 229,- en de
Fuji FinePix S5700 €248,-

Dpreview-linkje: SP-510

Ik dacht zelf toen ik de folder kreeg (heb een EOS 350D + 18-200) best leuk voor klik-klak-klaar en minder risico bij vervoer (geen losse lenzen, wel véél zoom). :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 27-03-2007 15:18 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
DieterVDW schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:02:
Voor max 300€ heb je sowieso niet echt veel keuze ...

Voor de soorten fotografie die je vermeld zou ik een camera nemen met een grote lens (veel licht), spiegelreflex dus, maar ja dat valt buiten je budget dus.
Zorg dan in ieder geval dat het toestel tenminste over beeldstabilitatie beschikt, erg handig bij weinig licht/binnenfotografie.
Geen spiegelreflex, niet alleen te duur maar vaak ook teveel mogelijkheden en niet direct handig in gebruik als je direct wilt schieten. Het is voor een leek (mijn eigen moeder), dus het komt ook weer niet zo nou. Welke budgetcamera en simpel in gebruik is het meest geschikt voor toneel. En zo weinig mogelijk ruis.

Verwijderd

Heb je deze twee onderwerpen al eens bekeken:
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

Je weet al dat je een compact wilt, dus dan lijken die twee onderwerpen me de aangewezen plek om te beginnen met zoeken. Mocht je toch vragen hebben, is dat natuurlijk de ideale plek voor dit soort vragen.

Verder zou je kunnen kijken in dit onderwerp:
[Ervaringen] Partyfotografie deel 6
Maar daar spreekt men vooral over DSLR's als ik het goed heb....

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:11:
[...]

Mometeel is de OLYMPUS SP-510 bij Dixons € 229,- en de
Fuji FinePix S5700 €248,-

Dpreview-linkje: SP-510

Ik dacht zelf toen ik de folder kreeg (heb een EOS 350D + 18-200) best leuk voor klik-klak-klaar en minder risico bij vervoer (geen losse lenzen, wel véél zoom). :)
eos 350D lijkt me best wel ingewikkeld voor zo iemand en best wel duur ondanks de kwaliteit van zoiets.

Op dpreview las ik bij een gebruiker van de olympus sp 510:
"2.Very noisy photographs. Even in good light with manual settings."
niet echt geschikt voor toneel.
Fuji s5700 kan ik niet veel over vinden. i.i.g. bedankt voor de moeite.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:24:
[...]

eos 350D lijkt me best wel ingewikkeld voor zo iemand en best wel duur ondanks de kwaliteit van zoiets.

Op dpreview las ik bij een gebruiker van de olympus sp 510:
"2.Very noisy photographs. Even in good light with manual settings."
niet echt geschikt voor toneel.
Je leest mijn tekst verkeerd. Ik héb een EOS-350D, en ik wíl wel één van die door mij genoemde klik-klak-en-klaar-camera's wegens het handige kleine ding vergeleken met het gesjouw met die zware, grote, uitgebreide dSLR. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Yep, die heb ik bekeken. Maar helaas staat er weinig over toneelfotografie daarom heb ik zelf een vraag gesteld. Ik kan het proberen om daar de vraag te stellen. bedankt.
Je weet al dat je een compact wilt, dus dan lijken die twee onderwerpen me de aangewezen plek om te beginnen met zoeken. Mocht je toch vragen hebben, is dat natuurlijk de ideale plek voor dit soort vragen.

Verder zou je kunnen kijken in dit onderwerp:
[Ervaringen] Partyfotografie deel 6
Maar daar spreekt men vooral over DSLR's als ik het goed heb....
Heb ik ook al bekeken, maar daar gaat het echt alleen over dslr's.

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:28:
[...]

Je leest mijn tekst verkeerd. Ik héb een EOS-350D, en ik wíl wel één van die door mij genoemde klik-klak-en-klaar-camera's wegens het handige kleine ding vergeleken met het gesjouw met die zware, grote, uitgebreide dSLR. :)
Zag "heb" over het hoofd, foutje ;)
eentje uit de canon ixus serie lijkt me wel aardig, ook voor jouw.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:28:
[...]

Yep, die heb ik bekeken. Maar helaas staat er weinig over toneelfotografie daarom heb ik zelf een vraag gesteld. Ik kan het proberen om daar de vraag te stellen. bedankt.
Geen probleem toch? Je zou er een breedhoek lens op kunnen zetten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:24:

de S5700 is de opvolger van de S5600. Echter is niet iedereen er over uit of het een verbetering is.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
misschien staat hier wat voor haar bij: http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM?view=dp_moms
de canon s3 is staat bovenaan, maar lijkt me wat ingewikkeld en ligt boven het budget. De foto's die ik gezien heb van de canon ixus 800 is (sd 700) lijken me toch geen slechte keuze. Al is ie wat duurder voor een 6 mp.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 15:54 ]

Verwijderd

Zelf heb ik de Fujifilm Finepix F30, die inmiddels vervangen is door de F31 fd. Er loopt hier in het forum al een draadje over deze camera. Deze camera is zeer geschikt voor fotografie in situaties met weinig licht en ook erg makkelijk te gebruiken door een leek (mijn vader kan er ook mee overweg)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vergeet niet dat je naast het bedrag voor de camera geld kwijt zult zijn aan:
- Geheugenkaartjes
- Tasje
- Batterijen / extra accu

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:54:
Zelf heb ik de Fujifilm Finepix F30, die inmiddels vervangen is door de F31 fd. Er loopt hier in het forum al een draadje over deze camera. Deze camera is zeer geschikt voor fotografie in situaties met weinig licht en ook erg makkelijk te gebruiken door een leek (mijn vader kan er ook mee overweg)
Bedankt, zal het aan het lijstje toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:57:
Vergeet niet dat je naast het bedrag voor de camera geld kwijt zult zijn aan:
- Geheugenkaartjes
- Tasje
- Batterijen / extra accu
Dat is ook weer zo.

Algemeen:
Ik denk dat ik er voor zaterdag (toneel foto's maken) niet lukt om dit te regelen en een keuze te maken. Ik neem mijn eigen analoge spiegelreflex wel mee. Ik sjouw me een breuk _O- maar dat moet dan maar even. Bedankt voor de reacties i.i.g.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 16:14 ]

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 13:47

Spotter

Lichtnicht

Ik schiet zelf af en toe toneel met een 30D+lens (je mag het hopen), maar zelfs daarmee is het hit or miss. Het gaat geen gemakkelijke opgave met een compact.

Verwijderd

Liefst zou je hiervoor een camera hebben die in RAW kan fotograferen, maar de compactjes die dat toestaan zijn of duurder dan de gegeven prijs of minder geschikt voor fotografie op hoge ISO waardes. Ik denk (uit eigen ervaring) dat de F31 fd van Fujifilm echt de beste keuze is. Deze camera kan een goede foto produceren op ISO 800. Ik heb er nog nooit toneel fotografie mee gedaan, maar kan me zo voorstellen dat je de sluitertijd vastzet op iets tussen de 1/15 tot 1/60 seconde (afhankelijk van de dynamiek van hetgeen je fotografeerd) en de gevoeligheid op ISO 800, weet zeker dat je dan mooie foto's kunt maken met die camera.

Ander groot voordeel van deze fuji is dat de ontspanner vertraging te verwaarlozen is. Je maakt dus echt de foto op het moment dat je afdrukt en niet een halve seconde later. Hou dit ook in gedachten als je kijkt naar andere camera's want dat is echt vreselijk irritant bij toneel fotografie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:54:... Ik denk (uit eigen ervaring) dat de F31 fd van Fujifilm echt de beste keuze is. Deze camera kan een goede foto produceren op ISO 800. ....

Ander groot voordeel van deze fuji is dat de ontspanner vertraging te verwaarlozen is. Je maakt dus echt de foto op het moment dat je afdrukt en niet een halve seconde later. Hou dit ook in gedachten als je kijkt naar andere camera's want dat is echt vreselijk irritant bij toneel fotografie.
Bedankt voor de tip fuji f32d zal hem onthouden, al neem ik voor nu even mijn eigen analoge camera mee.

Ik heb trouwens geen idee hoe het zit met de ontspanningvertraging van mijn analoge minolta x700.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:12:
[...]

Geen spiegelreflex, niet alleen te duur maar vaak ook teveel mogelijkheden en niet direct handig in gebruik als je direct wilt schieten. Het is voor een leek (mijn eigen moeder), dus het komt ook weer niet zo nou. Welke budgetcamera en simpel in gebruik is het meest geschikt voor toneel. En zo weinig mogelijk ruis.
Tjsa, dat wordt toch lastig. Bij toneel en andere situatie met weinig licht zul je voor goede foto's (lees: controle over de foto's) de instellingen handmatig in moeten voeren. Dit vereist natuurlijk enige kennis en ervaring, de appartuur is daarbij minder van belang. Een d-SLR kan op AUTO net zulke rotte foto's produceren, bij wijze van spreken. Maar een d-SLR (D50 + 50mm f/1.8) werkt toch al gauw een stuk prettiger als je weet hoe je ermee om moet gaan.

Dus behalve de aanschaf van één van de eerder genoemde toestellen is het verdiepen in fotografie én veel oefenen wel aan te bevelen voor degene die ermee gaat fotograferen. :)
Pagina: 1