[Overklokken] XP-M 2600+

Pagina: 1
Acties:

• huorpalantir
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 11:24
Ik heb een redelijk oud systeempje staan met een XP 3000+ en die wil ik upgraden naar een goed overklokbare CPU, zoals de XP-M 2600+. Omdat ik een goed stabiel moederbord heb (A7N8X deluxe), moet dat overklokken goed te doen zijn, alleen het minpunt is dat hij een max FSB heeft van 333(166)MHz.
Als ik erin slaag om de XP-M 2600+ maximaal over te klokken, draait ie op 15*166 = 2490MHz. Nou vraag ik me af. Is dat het waard ten op zichte van mijn huidige processor, die draait op 166*13 = 2167Mhz? En gaat die overklok me wel lukken? Ik heb een Arctic Copper Silent 3 koeler die mijn huidige CPU koel kan houden op plus minus 30 graden.
En nog een vraagje: is de multiplier op te krikken, want dat snap ik nog niet helemaal...

Dank.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een XP-M 2600+ gehad samen met een Asus A7N8X-X.

Mijn CPU had ik lopen op 200x12.5. Dat is dus 2500MHz ofwel 3700+. Om op die snelheid stabiel te lopen had ik wel redelijk wat extra voltage nodig op de core. Wat het voltage precies was weet ik niet meer maar ik dacht iets van 1,8. (Kan ook fout zijn weet het echt niet meer.)

Ik draaide met waterkoeling samen met deze CPU en dat was ook wel nodig aangezien ie door het extra voltage behoorlijk heet werd. Hoe hoog jij gaat komen met deze CPU is niet te zeggen omdat iedere setup weer anders is. Gewoon proberen hoe ver je kan komen.

Ik ben bang dat die MP van 15 niet gaat lukken bij je. Hoe dat precies ook al weer zit weet ik niet meer maar iemand heeft het mij hier op GoT een keer uitgelegt. Waarschijnlijk is de max MP 12.5. Ga je em hoger zetten dan schakeld ie terug naar 6. Als het goed is kan je de MP wel gewoon instellen met je mobo.

Het kan wel zijn dat je de FSB toch hoger kan zetten dan die 166MHz als je geheugen dat ook maar aan kan.

Als je die XP-M hoger kan krijgen dan 2300MHz ga je er wel redelijk op vooruit tegen over je huidige CPU (Zeker als je de FSB hoger zet) De vraag is alleen of het dat geld nog waard is. Je gaat er redelijk op vooruit maar echt opschieten doet het ook niet omdat je het geld misschien beter uit kan geven voor een echte upgrade naar iets wat echt een stuk sneller is.

• huorpalantir
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 11:24
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb geen waterkoeling, dus zo hoog als bij jou kan ik het waarschijnlijk niet krijgen. Mijn geheugen is PC2700 op 166Mhz en die kan ook niet verder. Grote bottleneck dus. Stel dat ik niet hoger kan dan MP 12.5 dan zou ik uitkomen op een snelheid van 12.5*166 = 2075MHz terwijl de huidige draait op ruim 2150Mhz met FSB 166(=333), dus daar schiet ik niks mee op.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-02 13:21
Ik vraag me af of het 'upgraden' en overclocken van je cpu een meerwaarde zal bieden. Ik denk dat je beter voor een echtere upgrade kan gaan en desnoods daar wat geld voor opzij leggen.

_@/'

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het geheugen wil waarschijnlijk wel wat buiten de specs lopen. Maar heel erg veel nou ook weer niet.

Echt opschieten doet het dus idd niet. Dan kan je beter gewoon het geld in je zak houden om er later een echte upgrade mee te doen.

Toen ik mijn XP-M kocht was de oude CPU een 1800+ die niet verder ging dan 2200+. Ik ging er toen wel behoorlijk op vooruit door die 2600+ op 3700+ te laten lopen. Voor jou zou het mede door je geheugen best zonde van het geld zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik had een XP-M 2800+, dat ding kreeg ik makkelijk op de 2.3GHz (wel iets vcore verhoging, maar niet meer dan 0,2V). Ik heb die cpu zelf maar 24 uur gehad (daarna weer doorverkocht :+) maar het was een potentieel lekkere overclockker, mits je ze genoeg prik geeft)

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 28-03-2007 21:36 ]

Pagina: 1